Ik geef direct toe dat we meer moeten doen (zit ik al vanaf maart te zeggen), maar eerst eens EU landen optellen:
*Other donor countries include the Anglosaxon Countries (except the United States), China, Japan, South Korea, Taiwan, Turkey, Norway and Switzerland,India...
app.23degrees.io
US zit dan op ongeveer 43 miljard euro en EU landen+instituties (onduidelijk of UK daar bij in zit) op ongeveer 28 miljard euro.
Dat is minder, dat is waar, heel wat minder.
Ook even deze 2 plaatjes, militaire hulp:
This figure shows a ranking of the 31 governments (out of 41) that have offered military aid in the form of weapons and equipment as well as financial...
app.23degrees.io
Waaronder dus ook groot deel financiële hulp om in de toekomst militair materiaal aan te kopen. Rarara, waar zal Oekraïne dat
moeten bestellen? Niet bij EU wapenleveranciers, dat is wel zeker.
US geeft dus nu wat geld uit bij wijze van sponsoring van hun militair-industrieel complex.
En geldelijke steun:
Shows only budgetary support rather than all types of financial aid. Information on amounts disbursed are disclosed by the Ukrainian government. Does not...
app.23degrees.io
EU 12,3 miljard toegezegd, 3,1 gegeven, US 8,5 toegezegd, 3,9 gegeven.
Dus ja, de US geeft veel militair materiaal.
Groot deel overschot dat ze niet meer nodig hadden.
Europese landen hebben weinig tot geen militair materiaal op overschot, dat is onze fout, absoluut.
Maar US moet natuurlijk ook niet vrezen dat de Russen daar als volgende gaan binnenvallen. Wel handig als je continent aan het noorden een betrouwbare, rijke buur heeft en enkel aan het zuiden verdedigd moet worden.
Maar wat doet Europa, wat de US bijna niet doet:
- opvang vluchtelingen (vind ik geen bedragen voor)
- afhankelijkheid van Russisch gas, olie en steenkool afbouwen (kost enorm veel geld, vooral ook bij burgers en bedrijven)
Dus ja, als je enkel naar dat eerste plaatje kijkt, lijkt het dat we niet veel doen.
Maar bij nader inzien, is heel West-Europa serieuze financiële klappen aan het krijgen door de steun aan Oekraïne.
EN vangen we vluchtelingen op, EN geven we veel geld, EN geven we vooral Rusland veel minder geld.
Kortom: US doet de Russen pijn met militair materiaal, EU doet de Russen (en zichzelf) pijn met de sancties.