Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik denk dat de meeste mensen dat wel hadden gedacht tot aan de vooravond van 24 februari. Oekraïne staat in feite op twee peilers: 1. een heel sterke morele motivatie om te blijven vechten en 2. Westerse steun.
Ja, ik ook hoor maar ik heb mijn mening toch al bijgesteld dat we dat momenteel echt niet zo zeer kunnen peilen.

Westerse vliegtuigen zoals een F-16 vragen opleiding, afspraken, infrastructuur, ... dat is niet op enkele maanden geklaard en dan moet je ze ook nog in SEAD-missies kunnen inzetten wat niet evident is. Als je kijkt naar de hoeveelheid vliegtuigen op de boneyards in Arizona is het mogelijk om héél wat afgedankte vliegtuigen terug op te lappen en te bezorgen aan Oekraïne, maar dat is een werk van lange adem en aan een dure kostprijs. Voormalige Sovjet-republieken kunnen wel Migs sturen, maar die vragen op hun beurt dan weer Westers vervangmateriaal. Op termijn kan dat allemaal lukken, maar misschien is het tegen dan wel te laat.
Naar wat ik gelezen heb, denk ik dat je hier fout bent:
- voor een ervaren jachtpiloot moet de transitie van ene vliegtuigtype naar andere helemaal geen maanden kosten. Kan op weken, tot maand, max. 2 maanden.
- SEAD missies voeren de Oekraïners nu reeds uit met aangepaste MiG-29's en HARM raketten. Natuurlijk niet zo ideaal als wat de Amerikanen hebben, maar waarschijnlijk beter dan wat de Russen hebben of kunnen.
- F-16's moeten niet van de boneyard gehaald worden, US had net 79 afgedankte exemplaren die nog zeer goed zijn en klaar stonden voor levering naar een ander land

Heb ook al filmpjes gezien van (naar het schijnt) Oekraïense piloten op westerse luchtmachtbasissen, dus ik zou er echt niet van verschieten dat die training op F-16 krijgen. US heeft al eerder in deze oorlog dingen stil gehouden totdat het er ineens was. Goedkeuring is daarvoor trouwens al een maand geleden gegeven door Congress: https://eurasiantimes.com/salva-ukraine-us-approves-to-train-ukrainian-pilots-on-us-fighter/?amp

Laatst bewerkt:
Je moet eerst de aanval kunnen stoppen vooraleer je kan terugduwen natuurlijk.
Ook niet vergeten dat het een ongelofelijk lange frontlinie is en dat ze ook nog rekening moeten houden met de grenzen met Rusland en Wit-Rusland.
Oekraïne gaat een overwicht moeten maken wat ze proberen rond Kherson. Daardoor verlichten ze de druk in Donbas maar wil niet zeggen dat ze zomaar kunnen doorstoten.
Waar beide partijen op wachten is volgens mij winter : voor de Russen ter plaatse gaat het een hel worden als Oekraïne die bevoorradingslijnen constant afsnijdt.
Rusland hoopt dat winter ervoor gaat zorgen dat Westerse landen en vooral EU hun steun voor Oekraïne gaat stoppen

Ja, ik ook hoor maar ik heb mijn mening toch al bijgesteld dat we dat momenteel echt niet zo zeer kunnen peilen.
Ik denk vooral dat Rusland zich heel lelijk heeft mispakt aan de oorlog tegen Oekraïne en dat ze zich continu moeten herorganiseren om nieuwe uitdagingen zoals Javelins, drones en HIMARS te counteren. De Russische inlichtingendiensten zullen een heel verkeerd beeld aan Poetin hebben gegeven en dat raakt misschien ook een zwakheid in een autocratisch systeem aan: de top van het systeem is een maffiabaas die zich laat omringen door jaknikkers die een vertekend beeld bezorgen en daardoor dus een verkeerde basis om beslissingen op te nemen.

Als Rusland hier toch een overwinning uit haalt zal die op zijn best een Pyrrusoverwinning zijn, maar desalniettemin een leerschool. En dan zal de volgende bedreiging mogelijk de Suwalki-corridor zijn.

Als Rusland hier toch een overwinning uit haalt zal die op zijn best een Pyrrusoverwinning zijn, maar desalniettemin een leerschool. En dan zal de volgende bedreiging mogelijk de Suwalki-corridor zijn.

Zou een militaire actie door Rusland daar niet bijna direct in een gewapend conflict met de Navo ontaarden?

Zou een militaire actie door Rusland daar niet bijna direct in een gewapend conflict met de Navo ontaarden?
Absoluut, dat is een hypothetisch scenario maar gezien de ligging van Kaliningrad lijkt me dat een logische volgende stap om de "omsingeling van Rusland door de NAVO" te doorbreken. Sowieso zal Rusland na een eventuele overwinning een hele tijd moeten recupereren en ik weet niet of het nog de economische kracht kan vinden om dat effectief te doen. De jaren '20 van deze eeuw zijn al gek genoeg, wie weet hoe de zaken ervoor staan in 2032. Veel hangt ook af wat er in de VS gebeurt met de midterms en in vooral 2024. Met Trump aan de macht weet ik niet of de VS wel zoveel steun had gegeven aan Zelensky.

Absoluut, dat is een hypothetisch scenario maar gezien de ligging van Kaliningrad lijkt me dat een logische volgende stap om de "omsingeling van Rusland door de NAVO" te doorbreken. Sowieso zal Rusland na een eventuele overwinning een hele tijd moeten recupereren en ik weet niet of het nog de economische kracht kan vinden om dat effectief te doen. De jaren '20 van deze eeuw zijn al gek genoeg, wie weet hoe de zaken ervoor staan in 2032. Veel hangt ook af wat er in de VS gebeurt met de midterms en in vooral 2024. Met Trump aan de macht weet ik niet of de VS wel zoveel steun had gegeven aan Zelensky.
Trump is toch die man die tegen Putin had gezegd dat als ze ook maar één voet in Kiev zouden durven hebben gezet hij Moskou ging platbombarderen?

Daar word ik als ouder kwaad van, maar vooral heel erg stil... .
Gaan die kinderen hun ouders ooit nog terugzien? Dat is toch om zot te worden van verdriet als ouder?
Even advocaat van de Duivel:

Wat denk je dat in de Rusische propaganda zal rondgaan? "België deporteert meer dan 1000 (of mss maken ze er 3000 van) Oekraïense kinderen. En dat naar een land op 2.000km, waar ze de taal niet kennen en totaal geen band mee hebben terwijl de ouders in Oekraine worden vastgehouden (mannen mogen land niet uit) Wij moeten de Oekraiënse kinderen redden..."

Versta me niet verkeerd, er gaan daar zeker kinderen bijzitten die tegen hun wil naar Rusland zijn gebracht. Maar er zullen er daar ook bij zijn die, (al dan niet samen met moeders) bij vb Russiche familie zitten in veiligere oorden. Of oorlogswezen (moeder omgekomen, vader aan het front) waar hoe erg ook in een oorslogszone geen opvang voor geboden kan worden....

Hoe dan ook, elk geval is tragisch waar ze ook naartoe gaan.

Ik lees in de Standaard dat er toch ook iets broeit in Rusland
De voorbije maanden zijn er
  • 23 aanslagen op wervingsbureaus van het Russisch leger geweest (meestal brandstichtingen, Molotov vocktails)
  • 63 goederentreinen ontspoord, bij veel incidenten is er duidelijk sprake van sabotage
  • er werd ook een spoorbrug richting Oekraïne opgeblazen

Ik lees in de Standaard dat er toch ook iets broeit in Rusland
De voorbije maanden zijn er
  • 23 aanslagen op wervingsbureaus van het Russisch leger geweest (meestal brandstichtingen, Molotov vocktails)
  • 63 goederentreinen ontspoord, bij veel incidenten is er duidelijk sprake van sabotage
  • er werd ook een spoorbrug richting Oekraïne opgeblazen
De CIA is actief.

Inderdaad, zonder beheersing van het luchtruim heb je niets aan tanks, daar slaagt Rusland ook al niet in.
Nieuwe tanks beter, dus duurder. En toch evolueren de veel goedkopere anti-tank wapens ook mee en blijven zij voor een relatief prikje die dure tanks kunnen uitschakelen.

Maar wat jij wil is een leger om te kunnen aanvallen. In een klein land als België heb je tanks niet nodig om te verdedigen. Dus is de vraag: wil jij een leger/luchtmacht dat ons kan verdedigen of ook kan aanvallen? Bedenk dat kunnen aanvallen veel meer geld kost dan enkel kunnen verdedigen.
Persoonlijk vind ik niet dat wij moeten kunnen aanvallen. NAVO is ook meer gericht op verdedigen dan aanvallen. Dus waarom dan uitgaven doen om te kunnen aanvallen?
( en kom aub niet met slogans als "aanval is de beste verdediging")
België is juist wel een land waar tanks nuttig kunnen zijn binnen een verdediging, gezien het vrij vlakke landschap.

Binnen een verdediging zit je trouwens altijd met aanvallende aspecten, het terugveroveren van grond etc. . Polen heeft ook bijvoorbeeld geen 1000 tanks gekocht om naar Moskou op te stomen, maar juist om zijn eigen land te verdedigen. Tanks zijn vaak nog de best verdediging tegen andere tanks. Tanks zijn dus niet alleen een aanvalswapen, maar bij uitstek ook een defensief wapen. Bovendien, oorlogsvoering is de dag van vandaag uiterst mobiel. Met al die hoge precisie artillerie wil je mobiele defensieve stellingen kunnen maken. En tanks zijn nu eenmaal zeer geschikt daarvoor.

In die optiek is het niet raar dat de sovjet tanks afgeslacht worden. Deze hebben veel minder vermogen, bescherming en mobiliteit dan de moderne Westerse tanks. De russen gebruiken hun tanks veel statischer en vooral zonder steun van infanterie. Als je dan Javalins aanbrengt die gemaakt zijn om te vechten te gebruiken moderne tanks en die dan gaat inzetten tegen tanks uit een vorige generatie, dan krijg je een heel groot succesverhaal

Laatst bewerkt:
Deels wel zeker maar het is toch wat overdreven om dat allemaal aan de CIA toe te schrijven. Plus maakt een land met burgers die ontevreden zijn met het beleid het ook makkelijker om mensen te vinden om zo'n zaken te plegen.
Er zal zeker genoeg oppositie te vinden zijn in Rusland, sommige wel clandestien door de CIA gesponsord en anderen zijn daar dan weer onafhankelijk van.

Voorlopig is het gewoon business as usual aan het front? Er waren geruchten dat Rusland vandaag een trapje hoger zou schakelen, maar ik heb nog niets ongebruikelijks gehoord.

Er zal zeker genoeg oppositie te vinden zijn in Rusland, sommige wel clandestien door de CIA gesponsord en anderen zijn daar dan weer onafhankelijk van.
Net zoals de Russen ook wel wat stoken in het westen natuurlijk. Imo is dat iets van alle tijden en is dat nooit weggeweest. Hoewel we dat soms lijken te vergeten.
Voorlopig is het gewoon business as usual aan het front? Er waren geruchten dat Rusland vandaag een trapje hoger zou schakelen, maar ik heb nog niets ongebruikelijks gehoord.
Al heel de zomer horen we zulke geruchten net als we horen dat Oekraïne nu eens het momentum zou overnemen. Beiden zitten zwaar op hun tandvlees en imo hangt het meer af van randfactoren wie de overhand kan krijgen dan dat ze het effectief zelf nog in de hand hebben.

Net zoals de Russen ook wel wat stoken in het westen natuurlijk. Imo is dat iets van alle tijden en is dat nooit weggeweest. Hoewel we dat soms lijken te vergeten.
Inderdaad, dat zijn dingen die het daglicht zelden zien. Maar dit begint in Rusland wel meer en meer op te spelen.
Al heel de zomer horen we zulke geruchten net als we horen dat Oekraïne nu eens het momentum zou overnemen. Beiden zitten zwaar op hun tandvlees en imo hangt het meer af van randfactoren wie de overhand kan krijgen dan dat ze het effectief zelf nog in de hand hebben.
Ik had niet verwacht dat Rusland vandaag een offensief zou lanceren, wel dat de bombardementen opgeschaald zouden worden of dat Kiev opnieuw zwaar onder vuur zou worden genomen.

Volgens mij werkt de tijd echt tegen Rusland. Poetin vindt moeilijk extra rekruten. In Oekraïne worden ondertussen duizenden vrijwilligers klaar gestoomd voor het front. Bovendien heeft Oekraïne een logistiek voordeel + de militaire steun en technologie van de VS.

Terug
Bovenaan