Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vind dat toch een vreemd verhaal , 1000 kinderen worden ontvoerd , en dat komt nu pas te boven ? Niemand die zijn mond open doet ?

Werd in het lang en breed over gerapporteerd bij het begin van de oorlog. Onder andere de gekende corridors vanuit Mairupol richting Rusland.

Standaard Sovjet playbook helaas.

Werd in het lang en breed over gerapporteerd bij het begin van de oorlog. Onder andere de gekende corridors vanuit Mairupol richting Rusland.

Standaard Sovjet playbook helaas.
Dit is Rusland, niet de USSR.

Met over USSR te beginnen minimaliseer je Poetin, zijn conflict en zijn praktijken.

Dat was al lang bekend dat kinderen ontvoerd werden door Rusland.
is ontvoerd niet overroepen ? Wss zullen die ouders(die eerder pro-Russisch zijn) , er voor gekozen hebben hun kinderen (tijdelijk) naar Rusland te sturen .

Anders is het idd wel evil .
Die Dugin is wss toch ook niet zo gekend , want m'n Russische collega had er hiervoor ook nog nooit van gehoord(zijn dochter wel dan) .

De states die zo maar even 3 miljard aan militair materiaal ter beschikking stellen....
Weet je... De Croo zijn voorspelling van 5-10 dure winters zou wel eens kunnen uitkomen!

Tanks hebben hun nut, de russen gebruikten ze alleen verkeerd (in mooie kolonnes naar Kiev). Tanks afschrijven omdat iemand er niet mee kan werken is niet echt de juiste conclusie. Tanks moeten uiteraard opereren samen met gemechaniseerde infanterie en onder de dekking van luchtafweer en vliegtuigen. Bovendien zijn de meeste Russische tanks oude sovjetbrol, daterend uit een tijd zonder javellin's, drones en ander modern wapentuig. Nieuwe tanks zullen veel beter bestand zijn tegen dergelijke wapens.

Polen heeft nog net 1000 nieuwe tanks besteld trouwens.
Inderdaad, zonder beheersing van het luchtruim heb je niets aan tanks, daar slaagt Rusland ook al niet in.
Nieuwe tanks beter, dus duurder. En toch evolueren de veel goedkopere anti-tank wapens ook mee en blijven zij voor een relatief prikje die dure tanks kunnen uitschakelen.

Maar wat jij wil is een leger om te kunnen aanvallen. In een klein land als België heb je tanks niet nodig om te verdedigen. Dus is de vraag: wil jij een leger/luchtmacht dat ons kan verdedigen of ook kan aanvallen? Bedenk dat kunnen aanvallen veel meer geld kost dan enkel kunnen verdedigen.
Persoonlijk vind ik niet dat wij moeten kunnen aanvallen. NAVO is ook meer gericht op verdedigen dan aanvallen. Dus waarom dan uitgaven doen om te kunnen aanvallen?
( en kom aub niet met slogans als "aanval is de beste verdediging")

De states die zo maar even 3 miljard aan militair materiaal ter beschikking stellen....
Weet je... De Croo zijn voorspelling van 5-10 dure winters zou wel eens kunnen uitkomen!
Wanneer Oekraïne de 3 miljard aan militair materiaal succesvol kan inzetten is er misschien maar 1 dure winter nodig.

Wanneer Oekraïne de 3 miljard aan militair materiaal succesvol kan inzetten is er misschien maar 1 dure winter nodig.
Als ik zie wat Rusland op 6 maanden al aan verliezen te slikken heeft gekregen, denk ik niet dat ze dat nog eens 6 maanden kunnen volhouden.

Oekraïne krijgt steeds beter materiaal, soldaten worden overal door westerse troepen getraind, westerse Intel, terwijl Rusland steeds meer de bodem van het vat is aan het uitschrapen.

Als ik zie wat Rusland op 6 maanden al aan verliezen te slikken heeft gekregen, denk ik niet dat ze dat nog eens 6 maanden kunnen volhouden.

Oekraïne krijgt steeds beter materiaal, soldaten worden overal door westerse troepen getraind, westerse Intel, terwijl Rusland steeds meer de bodem van het vat is aan het uitschrapen.

Goh ja, al die cijfers nemen we best met een korrel zout. Al kan je natuurlijk wel hopen dat het in het voordeel van Oekraïne uitdraait.
Het is jammer dat we geen nieuws meer hebben van wat er zich in Rusland afspeelt: Protesten, voedseltekorten...?

De Oekraïense verliezen zullen ook niet min zijn en ondanks het materiaal dat ze krijgen slagen ze er niet in om het initiatief over te nemen en terug te duwen. Wat ze wél doen is Rusland telkens dwingen om zich te herorganiseren, waardoor hun offensieven slabakken en nooit écht een momentum krijgen. Maar buiten hier en daar een klein tegenoffensief of een dorpje dat wordt ingenomen (nu weer door Rusland nabij Kherson) gebeurt er eigenlijk weinig aan beide kanten. Dus ik acht de kans groot dat deze oorlog gaat uitmonden in een stellingenoorlog die statisch blijft zolang niemand van beide kanten een overwicht kan uitoefenen. Een Russische mobilisatie zou op dat vlak wel een doorslag kunnen geven of voor Oekraïne een toevoeging van extra gevechtsvliegtuigen uit het Westen. Sommige experts zoals Roger Housen verwachten ook niet veel spectaculairs de komende tijd en voor Oekraïne zal het belangrijk zijn dat de Westerse steun, waar ze heel sterk afhankelijk van zijn, blijft aanhouden, ook in de zware winterperiode met torenhoge energieprijzen en inflatie.

6 maanden oorlog in Oekraïne: "Strijd tussen 2 uitgeputte boksers die geen kracht hebben voor beslissende slag"

"Opvallend is dat we vandaag eigenlijk weinig verandering zien", zegt Housen. "Daarmee bedoel ik dat de frontlijn amper beweegt. Beide landen slagen er niet meer in elkaar nog verder terug te duwen. Enerzijds is Oekraïne tot het besef gekomen dat het zelfs met westerse wapens niet in staat is om aan terrein te winnen. De krachtenverhouding staat niet toe om spectaculaire doorbraken te verwezenlijken."

"Anderzijds zie je dat Rusland in hetzelfde bedje ziek is. Ze hebben het materiaal en de moraal niet meer om de Oekraïeners verder te drijven. Ze zijn allebei op het einde van hun adem. Je kunt het vergelijken met een boksmatch met twee uitgeputte zwaargewichten in de twaalfde ronde die elkaar in een wurggreep houden, maar de kracht niet meer hebben om de beslissende slag toe te brengen. Daarbovenop is er ook geen scheidsrechter die het gevecht in de ring kan stilleggen."
"Maar het is niet omdat er weinig beweging is, dat er geen evolutie is", benadrukt Housen. "Oekraïne is overgeschakeld naar een indirecte aanpak. In de plaats van een focus op de grens, vallen ze bijvoorbeeld communicatiecentra, munitiedepots en spoorwegpunten aan, dieper in Rusland."

"Dat bemoeilijkt de logistieke bevoorrading voor de Russen, maar het betekent vooral dat Rusland mankracht en middelen moet vrijmaken en weghalen van de frontlinie om die plekken te verdedigen. Zelenski hoopt zo om de krachtverhouding wat gelijk te trekken en de situatie voor hen te vergemakkelijken."

"Het is frappant om de parallellen te zien met de Tweede Wereldoorlog, toen Duitsland ook geforceerd werd om middelen uit te spreiden", zegt Quanten.
Niemand heeft een kristallen bol om de toekomst te voorspellen, maar volgens Housen zal er niet veel bewegen tot de wintermaanden. "Oekraïne put zijn kracht uit militaire, economische en politieke steun van het Westen. En nu is die steun nog stabiel.

"Maar we hebben al te maken met torenhoge energieprijzen en inflatie. En dan moeten de moeilijke wintermaanden nog komen. De vraag is dan natuurlijk hoe solidair we blijven terwijl we hier ook problemen moeten aanpakken. Zonder de steun van het Westen is de kans groot dat Oekraïne het onderspit zal moeten delven. En hoewel beide presidenten momenteel niet aan tafel willen zitten om tot een oplossing te komen, zal Zelenski dat dan misschien wel willen."

De Oekraïense verliezen zullen ook niet min zijn en ondanks het materiaal dat ze krijgen slagen ze er niet in om het initiatief over te nemen en terug te duwen.
Ligt het dat ook niet aan het materiaal? Echt offensief materiaal (lees: vooral tanks) worden niet of amper geleverd.
Daarnaast zou het westen ook nog vliegtuigen kunnen doneren, dat zou denk ik pas een gamechanger kunnen worden.

Laten we vooral Housen niet citeren, het aantal keer dat die er ondertussen heeft naast gezeten is ook al niet meer op 2 handen te tellen.

Ligt het dat ook niet aan het materiaal? Echt offensief materiaal (lees: vooral tanks) worden niet of amper geleverd.
Daarnaast zou het westen ook nog vliegtuigen kunnen doneren, dat zou denk ik pas een gamechanger kunnen worden.
Westerse vliegtuigen zoals een F-16 vragen opleiding, afspraken, infrastructuur, ... dat is niet op enkele maanden geklaard en dan moet je ze ook nog in SEAD-missies kunnen inzetten wat niet evident is. Als je kijkt naar de hoeveelheid vliegtuigen op de boneyards in Arizona is het mogelijk om héél wat afgedankte vliegtuigen terug op te lappen en te bezorgen aan Oekraïne, maar dat is een werk van lange adem en aan een dure kostprijs. Voormalige Sovjet-republieken kunnen wel Migs sturen, maar die vragen op hun beurt dan weer Westers vervangmateriaal. Op termijn kan dat allemaal lukken, maar misschien is het tegen dan wel te laat.

De Oekraïense verliezen zullen ook niet min zijn en ondanks het materiaal dat ze krijgen slagen ze er niet in om het initiatief over te nemen en terug te duwen. Wat ze wél doen is Rusland telkens dwingen om zich te herorganiseren, waardoor hun offensieven slabakken en nooit écht een momentum krijgen. Maar buiten hier en daar een klein tegenoffensief of een dorpje dat wordt ingenomen (nu weer door Rusland nabij Kherson) gebeurt er eigenlijk weinig aan beide kanten. Dus ik acht de kans groot dat deze oorlog gaat uitmonden in een stellingenoorlog die statisch blijft zolang niemand van beide kanten een overwicht kan uitoefenen. Een Russische mobilisatie zou op dat vlak wel een doorslag kunnen geven of voor Oekraïne een toevoeging van extra gevechtsvliegtuigen uit het Westen. Sommige experts zoals Roger Housen verwachten ook niet veel spectaculairs de komende tijd en voor Oekraïne zal het belangrijk zijn dat de Westerse steun, waar ze heel sterk afhankelijk van zijn, blijft aanhouden, ook in de zware winterperiode met torenhoge energieprijzen en inflatie.

6 maanden oorlog in Oekraïne: "Strijd tussen 2 uitgeputte boksers die geen kracht hebben voor beslissende slag"
Ik heb toch de indruk dat Housen het Russische leger altijd wel wat hoger acht dan het Oekraiense

Ik heb toch de indruk dat Housen het Russische leger altijd wel wat hoger acht dan het Oekraiense
Ik denk dat de meeste mensen dat wel hadden gedacht tot aan de vooravond van 24 februari. Oekraïne staat in feite op twee peilers: 1. een heel sterke morele motivatie om te blijven vechten en 2. Westerse steun.

Terug
Bovenaan