Vergeet ook niet bij de Tweede Wereldoorlog dat ook de geallieerden geholpen hebben door materiaal, air support en navy support te sturen. De Duitsers hebben ook massale fouten gemaakt door hun waan van onoverwinnelijkheid (slechte uitgeruste troepen bijvoorbeeld tegen de winter), maar ik denk zelfs dat een goed georganiseerd Duits war effort nog altijd weinig kans op slagen had, en je moet niet alleen Rusland verslaan. Je moet ook nog dat hele gebied controleren, en Rusland heeft veel land natuurlijk. Ik denk dat de Duitsers ook wel gehoopt hadden dat de Japanners mee zouden stappen in die oorlog, en dat de VS afzijdig zou blijven. Naarmate dat Duitsland meer gebied veroverde, overstrekte het zijn grondgebied waardoor het lastiger te controleren viel. Met later ook nog een front die in het westen werd geopend, maar dan was het al beklonken natuurlijk.
Naast het "vele volk smijten" gewoon niet onderschatten dat een oorlog tegen Rusland bijna eindeloos is van natuur, dat de Russen heel goed het terrein kunnen gebruiken vanuit defensief opzicht, en het weer ook vaak aan hun kant hebben (en daar meer ervaring mee hebben). Attrition, de tactiek van de verschroeiden aarde (scorching earth). Nu is het wel zo dat de Russen niet in het defensief gedrongen zijn, maar in het offensief zitten, en er zijn genoeg voorbeelden van oorlogen die de Russen verloren hebben als aanvaller. En de tactiek van oorlog voeren is over al die jaren heen soms ook wel wat veranderd, toch zeker tegenover de Krimoorlog bijvoorbeeld.
Ik denk ook wel dat bij vele van die oorlogen de Russen toch gemotiveerder waren dan nu. Moraal en motivatie van uw troepen / bevolking spelen ook een rol.