Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is precies crypto. De ene moment is al het nieuws wat je hoort positief, en dan heb je weer perioden dat je veel meer negatief nieuws hoort.Ik volg de gang van zaken op Reddit..maar eerlijk gezegd vind ik toch dat het er de laatste dagen redelijk veel positief nieuws naar boven komt, niet? Het is precies alsof de dagen geteld zijn van de Russen in het zuiden (of zo doen ze toch uitschijnen). Meer en meer zware en vernederende aanvallen (Krim).
Neem dat gewoon voor wat het is.Ik volg de gang van zaken op Reddit..maar eerlijk gezegd vind ik toch dat het er de laatste dagen redelijk veel positief nieuws naar boven komt, niet? Het is precies alsof de dagen geteld zijn van de Russen in het zuiden (of zo doen ze toch uitschijnen). Meer en meer zware en vernederende aanvallen (Krim).
Neem dat gewoon voor wat het is.
Wat mij betreft geeft liveuamap.com een veel duidelijker beeld. Namelijk dat dit een echt slugfest geworden is waar geen van beide kanten nog noemenswaardige vooruitgang boekt.
Persoonlijk verwacht ik niet dat de frontlijnen nog extreem gaan veranderen deze zomer. En historisch vertraagt de winter oorlogsvoering noemenswaardig, zeker in die streken
Winter gaat denk ik zwaarder worden voor de Russen dan de Oekraïners. Veel gebouwen zelf kapot geschoten, dus waar gaan ze kunnen schuilen voor de kou en sneeuw? Hun persoonlijk materiaal (schoenen, kleren) stelt ik niet veel voor, vaak zelf moeten kopen. En dan lange aanvoerlijnen...Dan zit je wel met home-advantage : supply is veel gemakkelijker als het je eigen land is.
Als Oekraïne dan gericht de supplyline kan uitschakelen en het is een strenge winter dan gaan de Russen het heel moeilijk hebben.
Ik verwacht toch dat Oekraïne nog iets gaat proberen voor de winter. Hangt natuurlijk af van leveringen van westers materiaal.Persoonlijk verwacht ik niet dat de frontlijnen nog extreem gaan veranderen deze zomer. En historisch vertraagt de winter oorlogsvoering noemenswaardig, zeker in die streken
Dan zit je wel met home-advantage : supply is veel gemakkelijker als het je eigen land is.
Als Oekraïne dan gericht de supplyline kan uitschakelen en het is een strenge winter dan gaan de Russen het heel moeilijk hebben.
Dat mes snijdt aan twee kanten. HIMARS of M777's rollen niet uit een fabriek in Zaporizhzhia. Ik vermoed wel dat Oekraïne met haar Amerikaanse intelligentie een been voor heeft. Tegelijkertijd horen we niet veel over welke materiële verliezen ze lijden in hun bevoorradingslijnen.
Toch leuk van de Russen dat ze geregeld zo'n vuurwerkshow houden voor de toeristen. Kwestie van wat volk te lokken.Weer vuurwerk op de Krim
![]()
Russisch wapendepot op de Krim ontploft, 2.000 inwoners geëvacueerd
Een wapendepot op de Krim is in brand gevlogen en ontploft. Dat meldt het Russische staatspersbureau TASS. Er woedt ook een brand in een elektriciteitsstation, zo’n 20 kilometer verderop. Hoogspanningslijnen, spoorlijnen en enkele woongebouwen liepen schade op. Er zouden al 2.000 inwoners...www.hln.be

Op liveuamap merk je dat er laatste weken geen echte Russische aanvallen meer zijn geweest op depots en zeker niet ver van de frontlinie.
Daar heeft Oekraïne wel een streep voor aangezien het hun eigen land is. Ook zijn de wegen en spoornetwerk nog redelijk intact na al die tijd. Dus tenzij Rusland hun strategie daarin veranderen gaat dat blijven.
Oekraïne daarentegen heeft laatste weken heel gericht depots en transportnetwerk aangevallen. Zolang ze dat bljiven doen gaan de Russen nooit efficiënt hun voorste troepen kunnen bevoorraden wat in de winter essentieel is.
Winter gaat denk ik zwaarder worden voor de Russen dan de Oekraïners. Veel gebouwen zelf kapot geschoten, dus waar gaan ze kunnen schuilen voor de kou en sneeuw? Hun persoonlijk materiaal (schoenen, kleren) stelt ik niet veel voor, vaak zelf moeten kopen. En dan lange aanvoerlijnen...
Velen doen dat de Russen de meesters zijn van winter oorlogsvoering, maar niet vergeten dat in WO2 de "Russen" ook Oekraïners omvatte. Ik zie geen reden waarom Oekraïne daarin niet even goed of beter zou kunnen zijn dan de Russen.
Probleem is natuurlijk dat de lokale bevolking het weeral gaat moeten ontgelden.
Military expert from Russia admits significant weaknesses of the Kremlin armyBuiten de internationale gemeenschap (lees: EU, VS, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Zuid-Korea) zijn er best nog veel landen die relatief neutraal staan tegenover deze oorlog. Afghanistan heeft enorm veel waardevolle grondstoffen maar de exploitatie ervan is ondermaats. Ik denk niet dat de taliban ervoor staan te springen om een economische revival op te starten en het land schatrijk willen maken, dat kan ze in feite even weinig schelen als de mensenrechten die ze op grote schaal schenden. Dus wat ze daar gaan zoeken weet ik niet, China probeert daar ook wel iets te forceren maar het land is instabiel, heeft een zeer gebrekkige infrastructuur en lijdt de facto aan een hongersnood. Wat Noord-Korea kan betekenen weet ik ook niet, dat is symboolpolitiek. Niemand wil dat land binnenvallen om komaf te maken met het horrorregime van de Kim-dynastie. Iran kreunt dan wel onder sancties, maar het is wel een regionale grootmacht met een slagvaardig leger (dat tegen de VS trouwens niet veel zou uithalen in een directe confrontatie, maar het verdiept zich wel in asymmetrische oorlogsvoering) en heeft waardevolle grondstoffen in de bodem zitten.
Strelkov (Igor Girkin), Russische hardliner (wegens gebrek aan een betere bewoording), windt er op Telegram geen doekjes om (vertaling via Deepl):
Dit dan, toen het depot nog heel was:Weer vuurwerk op de Krim
![]()
Russisch wapendepot op de Krim ontploft, 2.000 inwoners geëvacueerd
Een wapendepot op de Krim is in brand gevlogen en ontploft. Dat meldt het Russische staatspersbureau TASS. Er woedt ook een brand in een elektriciteitsstation, zo’n 20 kilometer verderop. Hoogspanningslijnen, spoorlijnen en enkele woongebouwen liepen schade op. Er zouden al 2.000 inwoners...www.hln.be
De volgende grote oorlog die ze zouden uitlokken, zou ons wel eens meer pijn kunnen doen..als zij ineens met nieuw materiaal afkomen (ter vervanging van wat nu kapot is) en wij iets of wat verouderde zaken hebben.Military expert from Russia admits significant weaknesses of the Kremlin army
Outdated Soviet tanks against modern NATO systems, barely enough soldiers: Analyst Ruslan Pukhov, who is loyal to the Kremlin, has criticized his own army with unusual sharpness. And outlines when it could fail completely.
![]()
Russischer Militärexperte gibt erhebliche Schwächen der Kremlarmee zu
Veraltete Sowjetpanzer gegen moderne Nato-Systeme, kaum genügend Soldaten: Der kremltreue Analyst Ruslan Puchow hat in ungewohnter Schärfe die eigene Armee kritisiert. Und skizziert, wann sie gänzlich scheitern könnte.www.spiegel.de
Meer en meer vooraanstaanden uit de eigen kringen die kritiek geven.
De volgende grote oorlog die ze zouden uitlokken, zou ons wel eens meer pijn kunnen doen..als zij ineens met nieuw materiaal afkomen (ter vervanging van wat nu kapot is) en wij iets of wat verouderde zaken hebben.
We moeten gewoon zien dat wij ons niet laten verzwakken/indommelen onder de retoriek "Amaai, zie die Russen daar eens sukkelen met hun verouderd materiaal"
"Moeder-heldin"..een kweekfabriek.![]()
Vrouwen met tien of meer kinderen worden weer Moeder-Heldin in Rusland: beloning van 16.000 euro
Russische vrouwen die tien of meer kinderen baren, krijgen weer de eretitel Moeder-Heldin. President Vladimir Poetin geeft nieuw leven aan de titel, die ook al in de Sovjet-Unie werd gebruikt. Volgens het staatspersbureau TASS krijgen de Moeder-Heldinnen ook een beloning van 1 miljoen roebel...www.hln.be
Ze zijn sowieso al bezig om de volgende generatie supersoldaten te kweken.
De volgende grote oorlog die ze zouden uitlokken, zou ons wel eens meer pijn kunnen doen..als zij ineens met nieuw materiaal afkomen (ter vervanging van wat nu kapot is) en wij iets of wat verouderde zaken hebben.
We moeten gewoon zien dat wij ons niet laten verzwakken/indommelen onder de retoriek "Amaai, zie die Russen daar eens sukkelen met hun verouderd materiaal"
Met die brain drain van Rusland kan dat op termijn toch niet anders dan bergaf gaan? Als er niemand meer overschiet met de knowhow om geavanceerde wapens te maken, en als Rusland door sancties niet meer aan microchips en ander spul geraakt, dan gaan ze toch hopeloos achterop geraken?De volgende grote oorlog die ze zouden uitlokken, zou ons wel eens meer pijn kunnen doen..als zij ineens met nieuw materiaal afkomen (ter vervanging van wat nu kapot is) en wij iets of wat verouderde zaken hebben.