Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat we een recessie gaan krijgen, staat nagenoeg vast.
Dat betekent niet dat we Oekraïne moeten laten vallen en zeker niet na alle zaken die er nu al gedaan zijn.
Ik wil maar zeggen dat Duitsland ervoor gekozen had om zich voor energie nagenoeg volledig afhankelijk te maken van Rusland, ook na 2014. Iedereen had hen daarvoor gewaarschuwd, zelfs Trump.
Dat men dat na 2000 deed, kan ik nog begrijpen: economische verstrengeling zou ervoor kunnen zorgen dat de Russen geen gekke dingen deden. Is een geldige strategie.
Dat men na Georgië, Tsjetsjenië en de Krim daar nog steeds in verder wilde gaan, was gewoon dom en opportunistisch.

Dat we een recessie gaan krijgen, staat nagenoeg vast.
Dat betekent niet dat we Oekraïne moeten laten vallen en zeker niet na alle zaken die er nu al gedaan zijn.
Ik wil maar zeggen dat Duitsland ervoor gekozen had om zich voor energie nagenoeg volledig afhankelijk te maken van Rusland, ook na 2014. Iedereen had hen daarvoor gewaarschuwd, zelfs Trump.
Dat men dat na 2000 deed, kan ik nog begrijpen: economische verstrengeling zou ervoor kunnen zorgen dat de Russen geen gekke dingen deden. Is een geldige strategie.
Dat men na Georgië, Tsjetsjenië en de Krim daar nog steeds in verder wilde gaan, was gewoon dom en opportunistisch.

Je kan boeken vol schrijven over de hypocriete houding van Duitsland ten opzichte van Rusland. Schröder en later Merkel op kop.

Langs de andere kant. Als er morgen tussen ons en Frankrijk oorlog uitbreekt kan Frankrijk bij wijze van Engine spreekwoordelijk dezelfde dag nog de stroom in België platleggen. Geostrategisch niet volledig te vergelijken natuurlijk. Maar als België zijn we wat mij betreft niet echt in een positie om Duitsland op het vlak van energieafhankelijkheid met de vinger te wijzen

Rusland probeert wanhopig bondgenoten te vinden: Iran, Noord-Korea en zelfs de Taliban:

Iran, dat ook onder sancties ligt, zou 1.000 drones leveren.
Noord-Korea, ook onder sancties. Ik vraag me af hoe China daartegenover staat.
Taliban: (sancties, niet?) hebben de Russen daar niet 10 jaar tegen zitten te vechten? Het kan verkeren natuurlijk. Maar wat kan de Taliban leveren, buiten vechtersbazen? Drugs?

Rusland probeert wanhopig bondgenoten te vinden: Iran, Noord-Korea en zelfs de Taliban:

Iran, dat ook onder sancties ligt, zou 1.000 drones leveren.
Noord-Korea, ook onder sancties. Ik vraag me af hoe China daartegenover staat.
Taliban: (sancties, niet?) hebben de Russen daar niet 10 jaar tegen zitten te vechten? Het kan verkeren natuurlijk. Maar wat kan de Taliban leveren, buiten vechtersbazen? Drugs?
Buiten de internationale gemeenschap (lees: EU, VS, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Zuid-Korea) zijn er best nog veel landen die relatief neutraal staan tegenover deze oorlog. Afghanistan heeft enorm veel waardevolle grondstoffen maar de exploitatie ervan is ondermaats. Ik denk niet dat de taliban ervoor staan te springen om een economische revival op te starten en het land schatrijk willen maken, dat kan ze in feite even weinig schelen als de mensenrechten die ze op grote schaal schenden. Dus wat ze daar gaan zoeken weet ik niet, China probeert daar ook wel iets te forceren maar het land is instabiel, heeft een zeer gebrekkige infrastructuur en lijdt de facto aan een hongersnood. Wat Noord-Korea kan betekenen weet ik ook niet, dat is symboolpolitiek. Niemand wil dat land binnenvallen om komaf te maken met het horrorregime van de Kim-dynastie. Iran kreunt dan wel onder sancties, maar het is wel een regionale grootmacht met een slagvaardig leger (dat tegen de VS trouwens niet veel zou uithalen in een directe confrontatie, maar het verdiept zich wel in asymmetrische oorlogsvoering) en heeft waardevolle grondstoffen in de bodem zitten.

Strelkov (Igor Girkin), Russische hardliner (wegens gebrek aan een betere bewoording), windt er op Telegram geen doekjes om (vertaling via Deepl):

We are less than two weeks away from the semiannual anniversary of the so-called SVO. It is already clear that the "Third Efficient" phase of the operation was even more unsuccessful than the "Second Concrete" one. Moreover, it was much more unsuccessful, since all the successes were several villages in the outskirts of the main enemy defensive line along the Seversk-Soldar-Bakhmut line, as well as Peski and 2/3 of Marinka near Donetsk. To put it mildly, it was "not very dense. And these successes were not cheap, which is not surprising given such a remarkable tactic - storming a long-term fortified area strictly head-on. We will probably not be able to liberate the whole territory of the DPR before September 11, or even to take Slavyansk. The question will soon be "how to hold the already occupied territory with the forces we have.

The failure of the Russian military strategy in Ukraine is "plain to see.
In this connection I have three suggestions:
1) shoot the entire Politburo;
2) repaint the Kremlin in yellow and blue;
3) Start implementing the proven strategy of retreating to Moscow and Stalingrad, to freeze the foes on the approaches.

Langs de andere kant. Als er morgen tussen ons en Frankrijk oorlog uitbreekt kan Frankrijk bij wijze van Engine spreekwoordelijk dezelfde dag nog de stroom in België platleggen. Geostrategisch niet volledig te vergelijken natuurlijk. Maar als België zijn we wat mij betreft niet echt in een positie om Duitsland op het vlak van energieafhankelijkheid met de vinger te wijzen
Beetje valse vergelijking, niet?
Het is 1 ding om afhankelijk te zijn van een land waar we eigenlijk nooit oorlog mee hebben gehad, voor 40% de taal mee delen, dat niet +20 jaar een dictatuur heeft en waar we al meer dan een halve eeuw in een economisch en politiek samenwerkingsverband mee zitten, net om oorlog te vermijden. Het is iets heel anders om je land voor energie volledig afhankelijk te maken van een schurkenstaat, die daar ook altijd nog verder in ging.

Kortom: ja, beide landen redelijk afhankelijk van buitenland voor energie, maar de relatie en het andere land verschillen wel sterk. Tenslotte staan de kerncentrales ook nog wel in België.

De afhankelijkheid van Engie keur ik zeker niet goed, maar dat zijn voornamelijk de gevolgen van privatisering, opsmukken van de begroting voor telkens weer een jaartje en gemakzucht (en soms corruptie) van politiekers.

Laatst bewerkt:
Oekraine is zich aan het voorbereiden voor de winter. Van de beloofde troepenopbouw bij en offensief tegen Kherson is er geen sprake van (reportage van CNN gisteren) want ze moeten hun krachten spreiden over de volledige front. Ze blazen alle bruggen op over de Dnjepr om de doorstoot van de Russen tegen te houden wat ook wil zeggen dat ze zelf niet verder gaan geraken. Steeds meer loopgraven en een front die gescheiden wordt door open vlaktes zonder enige vorm van beschutting. It's going to be a long war.

Vanuit Telegram: Bakhmut (of toch wat er van over gaat blijven) wordt beetje bij beetje opgerold door de Russen. Gisteren rond de 150 explosies. Gaat waarschijnlijk nog paar weken duren en dan doorstoten naar het zuiden? om de artillerieposities van Oekraïne aan te pakken die Donetsk onder vuur houden? Want met hun eigen artillerie geraken ze niet zo ver.

Laatst bewerkt:
Oekraine is zich aan het voorbereiden voor de winter. Van de beloofde troepenopbouw bij en offensief tegen Kherson is er geen sprake van (reportage van CNN gisteren) want ze moeten hun krachten spreiden over de volledige front. Ze blazen alle bruggen op over de Dnjepr om de doorstoot van de Russen tegen te houden wat ook wil zeggen dat ze zelf niet verder gaan geraken. Steeds meer loopgraven en een front die gescheiden wordt door open vlaktes zonder enige vorm van beschutting. It's going to be a long war.

Vanuit Telegram: Bakhmut (of toch wat er van over gaat blijven) wordt beetje bij beetje opgerold door de Russen. Gisteren rond de 150 explosies. Gaat waarschijnlijk nog paar weken duren en dan doorstoten naar het zuiden? om de artillerieposities van Oekraïne aan te pakken die Donetsk onder vuur houden? Want met hun eigen artillerie geraken ze niet zo ver.

ik denk dat de Russen die reportage niet hebben gezien

ik denk dat de Russen die reportage niet hebben gezien

Dat Kherson afgesneden ging worden was al weken op voorhand te verwachten. Wordt nog bevoorraad via veerboten waarbij de civiele bevolking als schild wordt gebruikt. Voorbije weken zijn er nog rond de 4k militair personeel doelbewust overgebracht naar de stad. Een gok en tijd zal uitwijzen wat het gaat worden.

Laatst bewerkt:
Een basis van de Wagner groep zou zijn aangevallen geweest op basis van een Tweet. Volgers hebben de locatie gevonden van een foto die er enkele uren voorheen getrokken was. Locatie werd aan het leger doorgestuurd.. :shutup:

Thus, for Kadyrov the war was not only a chance to show his strength and importance for the Kremlin, but also a means of tightening his grip on power within the republic, finally taking out his ill-wishers.
Ik vraag me af of dat toch allemaal niet in Kadyrov zijn gezicht gaat terugkomen als een boemerang.
Deel van zijn vertrouwelingen moet in Oekraïne zitten om daar de controle te behouden, waardoor hij zwakker staat in eigen land.
Bevolking en tegenstanders moeten in Oekraïne gaan vechten tegen hun zin. Zou me niet verbazen als daar binnen een half jaar of een jaar een opstand uitbreekt. Gaat hij die zelf kunnen onderdrukken met zijn spreidstand? Gaat Putin hem nu wel kunnen helpen? Ik denk en hoop allemaal van niet.
Edit: gaat mogelijk al beginnen:

Beetje valse vergelijking, niet?
Het is 1 ding om afhankelijk te zijn van een land waar we eigenlijk nooit oorlog mee hebben gehad, voor 40% de taal mee delen, dat niet +20 jaar een dictatuur heeft en waar we al meer dan een halve eeuw in een economisch en politiek samenwerkingsverband mee zitten, net om oorlog te vermijden. Het is iets heel anders om je land voor energie volledig afhankelijk te maken van een schurkenstaat, die daar ook altijd nog verder in ging.

Kortom: ja, beide landen redelijk afhankelijk van buitenland voor energie, maar de relatie en het andere land verschillen wel sterk. Tenslotte staan de kerncentrales ook nog wel in België.

De afhankelijkheid van Engie keur ik zeker niet goed, maar dat zijn voornamelijk de gevolgen van privatisering, opsmukken van de begroting voor telkens weer een jaartje en gemakzucht (en soms corruptie) van politiekers.

Een valse vergelijking is wat jij daarvan maakt. Relaties tussen landen kunnen heel snel veranderen. Je hoeft maar naar het presidentschap van Trump te kijken om dat te begrijpen. Toen twee weken voor de eerste ronde peilingen voor Le Pen plots zeer sterk stegen zag je behoorlijk wat nervositeit in Europese kringen.

Zoals ik al zei. Duitsland heeft fouten gemaakt in haar afhankelijkheid van Rusland. Maar wat mij stoort is de kortzichtige (en redelijk schijnheilige) redenering dat het nu maar hun beurt moet zijn om te incasseren omdat ze 14 jaar geleden, en bovendien niet zij alleen, het been stijf hebben gehouden tegenover de PIGS landen.

Gas importeren van een dictatuur vs kerncentrales in eigen land die beheerd worden door een bedrijf waarvan het moederbedrijf in een ander democratisch land staat zijn echt helemaal niet vergelijkbaar.

De houding van Duitsland kan je ook heel schijnheilig noemen. Toen in 2008 andere landen in de problemen kwamen, o.a. door de macht van Duitsland werden er door de Duitsers heel onredelijke eisen gesteld. Er is toen teveel geprivatiseerd voor een prikje waarvan veel en voornamelijk Duitse bedrijven hebben geprofiteerd.
En de eerste 2 maanden van de oorlog heeft Duitsland ook een zeer opportunistische houding aangenomen om hun gastoevoer maar niet in gedrang te brengen.

Tenslotte vind ik je argument ook wat schijnheilig: ja, relaties veranderen. Maar dat een mogelijke verkiezingsoverwinning van Le Pen zou leiden tot een oorlog met Frankrijk morgen, vind ik een drogargument. UK heeft de grootste verandering in relatie gedaan met de EU en toch hebben we daar toch geen oorlog mee?

Laatst bewerkt:

Steun bij de Duitse bevolking gaat niet meer lang duren met zo'n verhalen. Ze hebben nog geluk dat er daar pas verkiezingen zijn over 3 jaar.

Weer vuurwerk op de Krim

Volgens Rusland is dit een brand in een Verdeelstation voor elektriciteit.

Ik vermoed dat Lockheed Martin begraven gaat worden onder bestellingen voor HIMARS.

Terug
Bovenaan