Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Blij dat hij dat toch inziet.
Wat hij dan zou kunnen doen is niet bij ieder wissewasje beginnen roepen "maar Nukes!", of niet op staatstelevisie simulaties laten zien hoe snel ze de grote Europese steden wel niet kunnen vernietigen met Nukes (en zeggen dat ze zelf niet getroffen zouden worden, of schade aanvaardbaar zou zijn), etc.
Er is momenteel maar 1 land dat het laatste half jaar continu met nukes heeft zitten te dreigen.

China moet zich niet laten provoceren, de tijd is hun voordeel.
De USA zal niet meer sterker worden dan nu, China heeft nog een lange weg te gaan zowel economisch als miltair.
Binnen enkele decennia gaan ze de USA op alle vlakken overvleugelen dus als XI verstandig is laat die Nancy Pelosi rustig Taiwan bezoeken .
Niet te veel op reageren dat is in de kaart vd USA spelen.
De USA zal nog tal van provocaties doen omdat ze beseffen dat ze China nu nog de baas kunnen maar binnen pakweg 20 jaar niet meer.
Natuurlijk moet China zich niet laten provoceren. Het zijn zij die zich geprovoceerd voelen door een bezoek van een Amerikaanse functionaris aan Taiwan. Als er één land is dat provoceert, dan is het China wel met hun constante schendingen van het luchtruim, territoriale wateren,... en niet enkel van Taiwan.
Maar bon, dat os off topic in deze thread.

Hangt er wat van af wat zo'n conflict inhoudt. Een langdurig conflict met honderdduizenden slachtoffers, een korte maar krachtige uitwisseling van raketten en schoten met wat doden aan beide kanten? Een economische verstikking met wereldwijde gevolgen? Uiteindelijk vindt het conflict in de achtertuin van China plaats, je zou je ook de vraag kunnen stellen wat de VS daar in godsnaam te zoeken heeft aan de andere kant van de Stille Oceaan.

Dat is weer zo'n vreemd statement in de context van China dat Taiwan wil annexeren. Ze doen het uiteraard niet voor de schoon ogen van de Taiwanezen, maar ik denk dat diezelfde Taiwanezen maar wat te blij zijn met hun bondgenootschap met de VS.

Trololo?
Promofilmpje Russische ambassade van Spanje

En uit een interview met Schröder. Hij beschouwt de invasie wel als een vergissing, maar lijkt zelf weinig verantwoordelijkheid op te nemen in de Europese afhankelijkheid van Russische grondstoffen.

Rusland is bereid aan tafel te gaan zitten als aan drie basisvoorwaarden voldaan is, meldt Schröder. Oekraïne zou zijn territoriale aanspraken op de Krim moeten laten vallen, evenals zijn wens om Navo-lid te worden. Voor de Russisch sprekende bevolking in de oostelijke Donbas-regio zouden er speciale rechten moeten komen, maar het gebied kan wel onderdeel van Oekraïne blijven. Voor de Donbas ziet Schröder een toekomst volgens Zwitsers model, met afzonderlijke kantons die relatief veel autonomie hebben. Of Poetin akkoord zou gaan met de geografische afbakening van voor de oorlog ‘valt te bezien’.
Het vertrouwen is wel compleet weggeslagen tussen Kiev en Moskou, dus een definitieve deal gaat er niet meteen komen. Het beste waar we op kunnen hopen is een wapenstilstand.
Schröder beweert dat een gascrisis makkelijk te voorkomen is als Nord Stream 2 in dienst genomen wordt, zoals voorzien voor de uitbraak van de oorlog. ‘Dat is de makkelijkste oplossing’, zegt hij. ‘De pijpleiding is klaar. Als er schaarste ontstaat, ligt de infrastructuur er. Met beide Nord Stream-leidingen zou er geen bevoorradingsprobleem zijn voor de Duitse industrie en gezinnen. Als je niet wil gebruikmaken van de infrastructuur, moet je bereid zijn de consequenties te dragen. En die zullen reusachtig zijn. Voor mensen zoals u en ik is het onaangenaam, maar te doen. Maar voor mensen die elke cent moeten omdraaien, wordt het heel moeilijk. En die zullen zich afvragen: “Waarom gebruiken we die pijpleiding eigenlijk niet?” De manier waarop we herverdelen, kan een compleet nieuwe dimensie krijgen. En dan zou ik niet in de schoenen van de beleidsverantwoordelijken willen staan.’
Daar raakt hij natuurlijk een teer punt: het is makkelijk gezegd dat onze sancties de hoge energieprijzen de pijn waard is als je zelf niet zoveel geldzorgen hebt, maar voor mensen die sowieso al weinig geld hebben wordt dat toch een andere zaak. Dat is een moeilijke spreidstand voor politici: sancties afzwakken is toegeven aan Poetin, ze volhouden is electoraal moeilijk te verdedigen voor de achterban die er de gevolgen van moeten dragen. Want een politicus zal geen boterham minder moeten eten als de maandelijkse factuurkost verdubbelt.

Laatst bewerkt:
Ik had het al eens zien passeren en dacht dat dit komisch bedoeld was. Beautiful women ... en dan ziet ge 2 meisjes van +- 9 jaar oud :wtf: Misschien vinden ze dat in Rusland normaal maar hier schiet dat toch direct in het verkeerde keelgat.
Uit het artikel:

Als verwezen wordt naar de in Rusland aanwezige ‘prachtige vrouwen’ komt Sonya Kapitonova in beeld, een 27-jarig Oekraïens model. Het fragment is geknipt uit een videoclip van de Oekraïense zangeres Angy Kreyda.

Nochtans genoeg knappe vrouwen te vinden in Rusland. Ik denk dat er een fraaie dosis vodka gemoeid is tijdens het posten van dat filmpje.

Uit het artikel:

Nochtans genoeg knappe vrouwen te vinden in Rusland. Ik denk dat er een fraaie dosis vodka gemoeid is tijdens het posten van dat filmpje.
Dat filmpje is duidelijk niet (door een nuchter persoon) gereviewd geweest. Zoals het beeld dat we van de hele oorlog al hebben, lijkt wel alsof die Russische soldaten en commandanten allemaal aan de drank zitten.

Ik had het al eens zien passeren en dacht dat dit komisch bedoeld was. Beautiful women ... en dan ziet ge 2 meisjes van +- 9 jaar oud :wtf: Misschien vinden ze dat in Rusland normaal maar hier schiet dat toch direct in het verkeerde keelgat.

Vond ik ook maar bizar, en wat mij betreft nog problematischer dan het gebruik van een foto van een Oekrainse.

Nuja, misschien zijn die kleine meisjes ook Oekrains... plottwist.

Uit het artikel:

Fijn weetje. Wie het vrouwmens eens graag een pak rammel wil geven kan dat in Rusland wettelijk gaan uitproberen. Mag achteraf wel geen schade aan zijn dus best telefoonboek ofzo.

"Government dismisses Amnesty International's report accusing Ukrainian forces of endangering civilians.
Amnesty International said the Ukrainian military has endangered Ukrainian civilians by placing its bases and operating weapons systems in residential areas, including in schools and hospitals. Mykhailo Podolyak, adviser to the President's Office, accused Amnesty International of participating in the Russian disinformation and propaganda campaign to discredit Ukraine's military. Foreign Minister Dmytro Kuleba also said he was outraged by the "unfair" report."

Wel een nuance erbij. En kan je ook niet vergelijken met wat de Russen daar uitspoken.

"In certain other locations in which Amnesty International concluded that Russia had committed war crimes, including in some areas of the city of Kharkiv, the organization did not find evidence of Ukrainian forces located in the civilian areas unlawfully targeted by the Russian military."

Edit:

Gisteren nog eens bevestiging geweest op een pro russische telegram kanaal dat er maar 1 HIMARS vernietigd is sinds de levering, hetgeen de bullshit nieuwsgeving van paar dagen geleden nog eens ontkracht.

Edit:

Benieuwd of het Taiwan debacle China haar positie richting Rusland en Oekraïne gaat veranderen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan