Dus een journalist moet zijn/haar reportages beperken of aanpassen aan politieke voorkeuren van bepaalde landen?
Want in sé is ze er op legale manier geraakt enkel via Rusland wat illegaal is volgens Oekraïne. Dit is eigenlijk geen probleem want ze is niet via Oekraïne gegaan in tegenstelling tot Waes die hele reportage in Oekraïne heeft gemaakt en dus wel toestemming zo moest bekomen.
Dat ze nu in huidige functie dat had moeten voorzien en mss uit haar eigen had moeten zeggen dat ze die functie niet kan opnemen is iets anders en de gevolgen zijn ook anders.
Maar als journaliste vind ik niet dat ze iets verkeerd heeft gedaan.
Je lijkt te impliceren dat de Krim Russisch grondgebied is en dat Lahbib dus via de Russische weg op een legale manier naar daar is gereisd. Op z'n minst zorgwekkend te noemen wat mij betreft.
De Krim is een bezet stuk van het territorium van Oekraïne. Als je naar daar reist op de termen van de bezetter impliceert dat een erkenning van die bezetting. Laat zoveel duidelijk zijn. Je kan je als individu niet wegstoppen achter een excuse als zijnde ik ben maar een journalist of ik was gewoon op reis.
Je bent het aan jezelf verplicht in eender welke hoedanigheid die reis ook plaatsvind om je bewust te zijn van de lokale toestand en welke gevolgen vasthangen aan je bezoek.