F15 lijkt mij haalbaarder als F16 om de simpele reden dat de F16 een ultra-complex wapenplatform is dat wordt bedient door één enkele piloot. Bij de F15 zijn ze met twee.
De F-16 is ontworpen na de F-15 in de jaren 70 toen (en nu eigenlijk nog steeds) de USAF ging voor een Hi-Low luchtmacht:
- Hi: de F-15 die alles moet aankunnen wat hij tegenkomt, ook op lange afstand. De F-22 is eigenlijk de opvolger daarvan.
- Low: de F-16 die vooral bedoeld was om bommenwerpers tegen te kunnen houden en dogfights moest kunnen winnen. Kon bvb geen radar raketten afschieten (Sparrow, later AMRAAM), enkel infrarode (Sidewinder).
Ook belangrijk was dat de F-16 de beoogde opvolger was van de F-104 Starfighter voor export. Vandaar dat het ook de meest geproduceerde Westerse fighter is na WW2. F-15 is ook geëxporteerd (Japan, Zuid-Korea, Saudi-Arabië, Israël), maar was veel duurder wegens 2 motoren, veel betere radar voor lange afstand, etc.
Beide vliegtuigen hadden in de jaren 70-80 de A/B versie, waarbij de A de normale variant is met 1 piloot en de B de trainingsvariant is met 2 zitplaatsen.
Later zijn er van beide vliegtuigen C/D varianten gekomen (ook weer 1/2-zits) met meer mogelijkheden.
Daarna zijn er ook weer van beide vliegtuigen E varianten gekomen met 2 zitplaatsen in de F-15 en 1 zitplaats in de F-16E en 2 zitplaatsen in de F-16F. De F-16 is sinds ontwerp eigenlijk continue in ontwikkeling geweest met allerlei 'Block-xx' versies en vaak upgrade programma's per land.
F-16 was oorspronkelijk enkel bedoeld voor luchtoverwicht, niet om gronddoelen aan te vallen. Onze Belgische F-16's hebben daar wel wat aanpassingen voor gekregen; eerst konden ze enkel domme bommen onnauwkeurig droppen, tegenwoordig ook al slimme munitie. Maar er zijn versies die daar nog heel wat beter in zijn.
De F-15 was in se dus eigenlijk complexer dan de F-16. Hoe het nu zit met de grondaanval varianten weet ik niet, maar feit is wel dat de F-15E heel wat meer kan dan eender welke F-16 (behalve misschien dogfight)
US heeft 47 F-16 C/D die op dit moment op pensioen gestuurd worden en dus rechtstreeks naar Oekraïne kunnen gaan. Oekraïne denkt dat hun Mig-29/Su-27 piloten binnen de maand met de F-16 kunnen vliegen. Het zou me eerlijk gezegd verbazen als er op dit moment al niet enkelen in de US zijn om te trainen tesamen met grondpersoneel.