Ik vermoed dat ze er nu minder verliezen is omdat ze gewoon minder vliegen boven Oekraïne. (vind ik echter geen data van terug)Beperkter, maar in de Donbas wél effectiever en meer in samenwerking met de grondtroepen. Ze hebben inderdaad nog altijd geen luchtdominantie omdat Oekraïne nog steeds beschikt over luchtafweersystemen en de Russische luchtmacht heeft ook geen ervaring met SEAD. Je mag niet vergeten dat dit de eerste conventionele oorlog van Rusland sinds 1945 is. De VS heeft véél meer ervaring hierin. Soms verliezen de Russen nog wel wat helikopters of vliegtuigen, maar ik merk toch dat het om véél minder toestellen gaat dan in februari en maart.
Kruisraketten schieten ze nog altijd af vanuit vliegtuigen boven Rusland of Belarus, maar naar wat ik lees durven ze zich nog maar amper boven niet veroverd Oekraïne te wagen.
Zo laag moeten vliegen, dat je piloten crashen, noem ik niet effectiever of meer in samenwerking met de grondtroepen.
Russian Jets Are Flying So Low To Dodge Ukrainian Air-Defenses That They’re Running Into The Ground
The same low flying that helps pilots to dodge enemy air-defenses also exposes them to a separate risk: collisions with the terrain.
www.forbes.com
Interessant artikel met grafieken van de verliezen vergeleken: (wel al 2 maanden oud, oorlog gaat snel)