Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Turkije krijgt gestolen Oekraïens graan (ook al zeggen ze van niet). Brazilië krijgt kunstmest van Rusland. India en China krijgen grondstoffen aan interessante prijzen. En Europa ... tja Europa.

Ik denk dat Rusland nog moeite gaat krijgen met de open vlaktes als ze verder willen gaan duwen (wat ze waarschijnlijk gaan doen)

Welke bronnen heb je om zo'n uitspraken te doen?
Welke grondstoffen krijgen India en China?

Turkije krijgt gestolen Oekraïens graan (ook al zeggen ze van niet). Brazilië krijgt kunstmest van Rusland. India en China krijgen grondstoffen aan interessante prijzen. En Europa ... tja Europa.

Ik denk dat Rusland nog moeite gaat krijgen met de open vlaktes als ze verder willen gaan duwen (wat ze waarschijnlijk gaan doen)
Of misschien niet ... open vlaktes geeft ruimte aan tanks om vooruit te stormen en ik weet niet hoe de situatie is voorbij Kramatorsk en Sloviansk die wel belangrijke strategische steunpunten zijn in de Donbasregio. De afgelopen 8 jaar zal Oekraïne rondom de losgescheurde gebieden wel versterkingen hebben aangebracht, maar hoe diep gaan die versterkingen?

Het verbaasde me wel hoeveel manschappen Oekraïne mogelijk al heeft gemobiliseerd (700K), maar die zijn natuurlijk niet allemaal inzetbaar aan het front.

Aanval van gisteren op de shoppingmall is ook geen goeie zet geweest van Rusland.
Oekraïne gaat kunnen rekenen op moderne luchtafweer nl NASAMS

Dan heb je zulke gevolgen van sancties

oplosbaar maar gaat ook tijd vragen

Welke bronnen heb je om zo'n uitspraken te doen?
Welke grondstoffen krijgen India en China?
Bronnen genoeg overal. Nieuw nieuws is dit niet.

Het was denk ik ook een onderzoek door CNN journalisten waarbij ze de Russische graanschepen zagen aanmeren in Turkse havens. Het is nu niet dat het zeer moeilijk is om Certificates of Origin te vervalsen. Als het hier in Europa al jaren lukt, dan zal het daar zeker lukken.

enz

En Europa en de VS blijven uranium importeren uit Rusland :)

Ook wel interessant.

Aanval van gisteren op de shoppingmall is ook geen goeie zet geweest van Rusland.
Oekraïne gaat kunnen rekenen op moderne luchtafweer nl NASAMS

Dan heb je zulke gevolgen van sancties

oplosbaar maar gaat ook tijd vragen
De Oekraïense luchtafweer kan de Russische raketaanvallen momenteel inderdaad niet stoppen, dus is een NASAMS wel zeer welgekomen. Alleen: hoeveel van die dingen ga je nodig hebben om het Oekraïense luchtruim adequaat te verdedigen? Zoals elders aangegeven in dit topic zijn ook de Westerse stocks niet eindeloos, aangezien ook een VS strategische reserves moet behouden. Deze proxyoorlog is niet alleen voor Rusland veeleisend, maar ook voor Westerse landen die véél te laat een wake up call hebben gekregen en een serieus tandje moeten bijsteken om hun reserves weer aan te vullen.

Zelfde geldt ook voor Rusland, trouwens. Maar ik denk dat de werkelijke reserves van al die landen geheim zijn.

De Oekraïense luchtafweer kan de Russische raketaanvallen momenteel inderdaad niet stoppen, dus is een NASAMS wel zeer welgekomen. Alleen: hoeveel van die dingen ga je nodig hebben om het Oekraïense luchtruim adequaat te verdedigen? Zoals elders aangegeven in dit topic zijn ook de Westerse stocks niet eindeloos, aangezien ook een VS strategische reserves moet behouden. Deze proxyoorlog is niet alleen voor Rusland veeleisend, maar ook voor Westerse landen die véél te laat een wake up call hebben gekregen en een serieus tandje moeten bijsteken om hun reserves weer aan te vullen.

Zelfde geldt ook voor Rusland, trouwens. Maar ik denk dat de werkelijke reserves van al die landen geheim zijn.

Ja de reserves zijn laag maar ook logisch natuurlijk.
Dit is een onverwachte oorlog. Dreiging naar westerse landen was er niet waardoor ze niet hun productie moesten opdrijven.
Productie was dus voorzien voor gewone aanvulling wegens oefeningen en dergelijke.
Wil niet zeggen dat de wapenfabrikanten niet met plezier hun productie opdrijven voor extra omzet.

Een Rusland kan niet volledig z'n reserve opgebruiken door nabijheid van vijanden zoals ze de NAVO zien.
VS kan dat gemakkelijker doen zeker met hun productiecapaciteit.

Mijn eigen even terug citeren ivm wapenproductie:
Ik vind het artikel nu niet terug maar het "grappige" is dat ze dat net niet doen. Er wordt nu vooral oude meuk naar Ukraine gestuurd die eigenlijk niet of nauwelijks nog ondersteund wordt. In dat artikel stond het voorbeeld van Stingers. De VS heeft al ongeveer alles verscheept wat ze kunnen missen maar die voorraad was voorzien om toe te komen tot de opvolger (rond 2030) zou zijn uitgerold. Raytheon heeft in 2021 de laatste productie daarvan stopgezet en heeft nog just 3 lijnen aangehouden voor onderhoud en upgraden tot end-of-service. Om nu die productie terug op te zetten kost veel tijd en investeringen die ze eigenlijk niet willen doen want dan zitten ze tegen dat die operationeel is waarschijnlijk met een overproductie van iets dat eigenlijk niet meer verkocht raakt. En hetzelfde gaat eigenlijk op voor de meeste wapensystemen die nu naar daar gaan. Heel veel (over)stock van end-of-life of uitdovend materiaal en zelfs voor hetgene wat wel nog actueel is staat niemand echt te springen om nu grote investeringen te doen voor, in essentie, een plotse kortetermijn spike in vraag, toch niet zonder garanties van afname

Iedereen is nu echt gewoon, bijna onvervangbare, stock aant verschepen hoor. Defensieproductie, zeker de "grote" Items, gebeurt op zo'n lange timeframe dat het huidig verbruik gewoon niet kan opgevangen worden zonder dat het ergens anders pijn gaat doen. Door omschakeling naar oorlogsindustrie, subsidies, staalharde garanties ivm afname,.... het is niet alsof pakweg een Rheinmetal ergens 3 fabrieken heeft staan waar ze maar gewoon de stekker moeten insteken en extra howitzers rollen van de band.
Zelfs de VS kan echt niet zomaar van vandaag op morgen hun productie opdrijven, als gij (fictief getal) 5000 obussen per week verschiet en normaal maar productiecapaciteit voor 500/week hebt is dat niet op 1,2,3 opgelost. Temeer daar een groot deel van de wapenindustrie op dit moment gefocust is op onderhoud/levensverlenging en R&D/productie van de volgende generatie omdat bvb zeker de VS sinds de eerste golfoorlog toch bepaalde tekorten aan hun tuig in een moderne oorligssituatue heeft gemerkt . (veel grote systemen staan toevallig gepland voor vervanging tss 2025 - 2035)

Ja de reserves zijn laag maar ook logisch natuurlijk.
Dit is een onverwachte oorlog. Dreiging naar westerse landen was er niet waardoor ze niet hun productie moesten opdrijven.
Productie was dus voorzien voor gewone aanvulling wegens oefeningen en dergelijke.
Wil niet zeggen dat de wapenfabrikanten niet met plezier hun productie opdrijven voor extra omzet.

Een Rusland kan niet volledig z'n reserve opgebruiken door nabijheid van vijanden zoals ze de NAVO zien.
VS kan dat gemakkelijker doen zeker met hun productiecapaciteit.
De VS heeft inderdaad een productiecapaciteit om U tegen te zeggen, maar dan moet Biden wel de Defense Production Act hanteren om de productie op te drijven in functie van de proxyoorlog in Oekraïne. Dat neemt echter veel tijd in beslag.

@Gromker

Zoals ik eerder ook aanhaalde: US reports shortage of Javelins, Stingers after Ukraine aid.

Van dat artikel:
Given the prodigious rate at which the Ukrainians have gone through their older ammunition in the bruising artillery fight in the Donbas, the official said, "Soviet-era weapons are being wiped off the earth."
US wapenfabrikanten wrijven zich in de handen natuurlijk, kunnen zij allemaal gaan vervangen.

Of misschien niet ... open vlaktes geeft ruimte aan tanks om vooruit te stormen en ik weet niet hoe de situatie is voorbij Kramatorsk en Sloviansk die wel belangrijke strategische steunpunten zijn in de Donbasregio. De afgelopen 8 jaar zal Oekraïne rondom de losgescheurde gebieden wel versterkingen hebben aangebracht, maar hoe diep gaan die versterkingen?
Mwa, we hebben al gezien dat de Russen gewoonweg slecht zijn in hun logistiek. 100km naar Kyiv konden ze niet overbruggen.
Ze gauw ze hun sporen niet meer kunnen gebruiken, staan ze nergens.
Alleen maar over wegen rijden maakt de tanks zeer kwetsbaar.
Ik denk echt niet dat de Russen nog veel meer kunnen gaan veroveren, het gaat al weken om een kilometers, niet tientallen of honderden. Oekraïne is groot hoor! Zeer groot.

Mijn eigen even terug citeren ivm wapenproductie:

Iedereen is nu echt gewoon, bijna onvervangbare, stock aant verschepen hoor. Defensieproductie, zeker de "grote" Items, gebeurt op zo'n lange timeframe dat het huidig verbruik gewoon niet kan opgevangen worden zonder dat het ergens anders pijn gaat doen. Door omschakeling naar oorlogsindustrie, subsidies, staalharde garanties ivm afname,.... het is niet alsof pakweg een Rheinmetal ergens 3 fabrieken heeft staan waar ze maar gewoon de stekker moeten insteken en extra howitzers rollen van de band.
Zelfs de VS kan echt niet zomaar van vandaag op morgen hun productie opdrijven, als gij (fictief getal) 5000 obussen per week verschiet en normaal maar productiecapaciteit voor 500/week hebt is dat niet op 1,2,3 opgelost. Temeer daar een groot deel van de wapenindustrie op dit moment gefocust is op onderhoud/levensverlenging en R&D/productie van de volgende generatie omdat bvb zeker de VS sinds de eerste golfoorlog toch bepaalde tekorten aan hun tuig in een moderne oorligssituatue heeft gemerkt . (veel grote systemen staan toevallig gepland voor vervanging tss 2025 - 2035)
Ik zie regeringen nog wel op een soort oorlogsindustrie overschakelen om de economie te ondersteunen.
Autoverkopen bvb zakken ieder jaar in omdat mensen niet weten wat of wanneer te kopen ivm EV transitie.
Door de EU regels mag men bedrijven niet zo maar steunen, maar die regels zijn waarschijnlijk ondergeschikt aan veiligheid, dus...

Van dat artikel:

US wapenfabrikanten wrijven zich in de handen natuurlijk, kunnen zij allemaal gaan vervangen.
Die gaan inderdaad een fraaie afzetmarkt vinden in Oost-Europa.
Mwa, we hebben al gezien dat de Russen gewoonweg slecht zijn in hun logistiek. 100km naar Kyiv konden ze niet overbruggen.
Ze gauw ze hun sporen niet meer kunnen gebruiken, staan ze nergens.
Alleen maar over wegen rijden maakt de tanks zeer kwetsbaar.
Ik denk echt niet dat de Russen nog veel meer kunnen gaan veroveren, het gaat al weken om een kilometers, niet tientallen of honderden. Oekraïne is groot hoor! Zeer groot.
Rusland heeft bij aanvang van de oorlog kolossale fouten gemaakt, maar ze hebben zich aangepast aan de nieuwe situatie. De huidige manier van werken gaat niet snel en we weten niet hoe lang ze dat gaan volhouden, maar het werkt wel. Oekraïne is inderdaad heel erg groot en met de huidige troepenmacht zie ik Rusland niet oprukken tot in Lviv, maar het is niet dat ze weinig gebied bezet houden.

Aangepast is een groot woord. Ze hebben hun doelen bijgesteld dat ze niet verder dan 100-150km van de Russische grens zitten.
Donetsk is 100km van de grens, Severodonetsk 145km.
En dat is dan gebied dat al Russisch gezind was.
Alleen in het zuiden zijn tot bijna 200km van de Krim geraakt.
Rusland vertrouwt teveel op hun trein troepen voor de logistiek. Werkt binnen Rusland, niet zo goed in een land dat je wil bezetten (ook al heeft dat dezelfde spoorbreedte).
Staat hier ook goed uitgelegd:

Als het niet via trein kan, dan moet het via trucks, maar daar is Rusland ook niet sterk in:
Denk maar aan de gewone bestelbusjes met een Z op, Chinese banden die ontploften, etc.

En ivm treinen en de Russische economie:
The biggest drop was observed in the rail export of timber (by 44,7 per cent), iron ore (by 42,9 per cent) and fertilisers (by 40,8 per cent).

There is a possibility that passenger transportations will provide one of the drivers for growth for the Russian railways sector this year. That will be mainly due to a sharp drop of air traffic in Russia

Aangepast is een groot woord. Ze hebben hun doelen bijgesteld dat ze niet verder dan 100-150km van de Russische grens zitten.
Donetsk is 100km van de grens, Severodonetsk 145km.
En dat is dan gebied dat al Russisch gezind was.
Alleen in het zuiden zijn tot bijna 200km van de Krim geraakt.
Rusland vertrouwt teveel op hun trein troepen voor de logistiek. Werkt binnen Rusland, niet zo goed in een land dat je wil bezetten (ook al heeft dat dezelfde spoorbreedte).
Staat hier ook goed uitgelegd:

Als het niet via trein kan, dan moet het via trucks, maar daar is Rusland ook niet sterk in:
Denk maar aan de gewone bestelbusjes met een Z op, Chinese banden die ontploften, etc.

En ivm treinen en de Russische economie:
De logistieke uitdagingen zijn inderdaad gekend voor Rusland en ik denk dat ze de operatie schromelijk hebben onderschat. Ze hebben zich enorm vergist in enerzijds de verdedigingscapaciteit van Oekraïne en anderzijds ook de complexiteit van hun eigen operatie. Toch hebben ze zich enigszins herpakt en een aantal kernproblemen aangepakt, maar zoals je zelf aangeeft hebben ze hun ambitie ook wel stevig teruggeschroefd omdat de realiteit totaal niet strookte met hun verwachtingen.

Waar het eindigt is moeilijk te voorspellen. Russische analisten trommelen zich op de borst en zien de oude grenzen van de Sovjetunie herrijzen. Westerse analisten hadden Rusland in maart al zien tenondergaan door vaandelvlucht aan het front en interne opstanden door een falende economie. Ze hebben ongelijk.

hun structuur is nog niet veranderd en dat gaat een heikelpunt zijn mochten ze meer willen van Oekraïne. De topdown leiding geven gaat heel moeilijk.
Ook lees ik dat de russen door hun reservisten beginnen te geraken. Rotatie van troepen hebben ze ook al gedaan.
Meer dan Donbas zit er voorlopig niet in zonder een pauze voor opbouw en hergroepering.
Zolang het special operation is gaan ze mankracht tekort hebben voor iets anders.
Mobilisatie houdt in dat je duidelijk maakt dat je in oorlog bent EN vooral (hier ook al gemeld) de recruitering gaat ook in Moskou gebeuren.

Ik denk niet dat de Westerse analisten volledig ongelijk hebben, enkel hun timing gaat niet juist zijn.
Russische 'analisten' zijn er imho niet. Dat zijn pure propagandapuppets.

hun structuur is nog niet veranderd en dat gaat een heikelpunt zijn mochten ze meer willen van Oekraïne. De topdown leiding geven gaat heel moeilijk.
Ook lees ik dat de russen door hun reservisten beginnen te geraken. Rotatie van troepen hebben ze ook al gedaan.
Meer dan Donbas zit er voorlopig niet in zonder een pauze voor opbouw en hergroepering.
Zolang het special operation is gaan ze mankracht tekort hebben voor iets anders.
Mobilisatie houdt in dat je duidelijk maakt dat je in oorlog bent EN vooral (hier ook al gemeld) de recruitering gaat ook in Moskou gebeuren.

Ik denk niet dat de Westerse analisten volledig ongelijk hebben, enkel hun timing gaat niet juist zijn.
Russische 'analisten' zijn er imho niet. Dat zijn pure propagandapuppets.
Ik scheer voor alle duidelijkheid niet alle Westerse analisten over één kam, maar ik heb genoeg analyses gezien in de eerste maand waar werd voorspeld dat Rusland door hun voorraad geleide wapens zit, dat het moraal op een breekpunt zit en de gevechtsoperaties spoedig zullen stoppen omdat ze door alles heen zitten en dat de economie op instorten staat. Het is dat kijken door de roze bril en wishful thinking dat ik bedenkelijk vind en ook een vorm van Westerse propaganda. Het is plezant om te lachen met aftandse Lada's met een Z-symbool en SU-34's met een Tomtom-GPS vastgeplakt op het dashboard, maar de realiteit is dat Oekraïense troepen op dit moment nog steeds worden teruggedrongen en zware verliezen leiden. Zij hebben minder reserves dan Rusland en zijn afhankelijk van Westers materiaal dat onvoldoende aanwezig is om de kansen te keren.

Wat je over Russische analisten zegt is correct, ik denk dat er weinig marge is binnen Rusland om kritisch te kijken naar de "Speciale Operatie". En als er kritische uitlatingen zijn op TV is dat hoogstwaarschijnlijk georchestreerd om toch een schijn van nuance te tonen.

een aantal kernproblemen aangepakt
Welke?

Serieuze vraag, want ik zie:
- dat hun luchtmacht nog minder boven Oekraïne durft te opereren dan in februari, maart
- hun tankoorlog ook niet echt voorspoedig verloopt, moeten zelfs zeer oude tanks uit de stock halen
- hun generaals nog altijd niet weten hoe ze het moeten aanpakken (zie de recente wissels door Putin)

Het enige wat ze volgens mij hebben aangepast is:
- doelen voor de oorlog gigantisch naar beneden geschroefd
- schamele kilometers winst aan het maken ten kosten van 60.000 artillerie kogels, 300 soldaten en 20 tanks PER DAG

Dat komt op mij over als wanhopig proberen een politiek bepaalde, arbitraire doelstelling te verwezenlijken om de oorlog als 'gewonnen' te verklaren voordat het leger uit manschappen of materiaal loopt.

Welke?

Serieuze vraag, want ik zie:
- dat hun luchtmacht nog minder boven Oekraïne durft te opereren dan in februari, maart
Beperkter, maar in de Donbas wél effectiever en meer in samenwerking met de grondtroepen. Ze hebben inderdaad nog altijd geen luchtdominantie omdat Oekraïne nog steeds beschikt over luchtafweersystemen en de Russische luchtmacht heeft ook geen ervaring met SEAD. Je mag niet vergeten dat dit de eerste conventionele oorlog van Rusland sinds 1945 is. De VS heeft véél meer ervaring hierin. Soms verliezen de Russen nog wel wat helikopters of vliegtuigen, maar ik merk toch dat het om véél minder toestellen gaat dan in februari en maart. Ik ga af op liveuamap, dat pro-Kiev is. Als er een Russisch toestel wordt neergehaald komt dat steevast in het overzicht.
- hun tankoorlog ook niet echt voorspoedig verloopt, moeten zelfs zeer oude tanks uit de stock halen
De stock is immens, maar ze hebben inderdaad buitensporig veel verliezen geleden.
- hun generaals nog altijd niet weten hoe ze het moeten aanpakken (zie de recente wissels door Putin)
Er is inderdaad gerommel in eigen ranken. Diegene die verantwoordelijk worden gehouden voor de blamages worden eruit "gefilterd". Stalin had ze wellicht laten liquideren, maar dat zal anno 2022 niet meer zo bon ton zijn.
Het enige wat ze volgens mij hebben aangepast is:
- doelen voor de oorlog gigantisch naar beneden geschroefd
- schamele kilometers winst aan het maken ten kosten van 60.000 artillerie kogels, 300 soldaten en 20 tanks PER DAG

Dat komt op mij over als wanhopig proberen een politiek bepaalde, arbitraire doelstelling te verwezenlijken om de oorlog als 'gewonnen' te verklaren voordat het leger uit manschappen of materiaal loopt.
Tja, we zullen wel zien waar dat eindigt zeker? Oekraïne verzet zich zéér verbeten en Rusland kan het zich niet permitteren om teveel te verliezen. Dus ze schieten de vijandelijke soldaten eerst murw en dan pas gaan ze naar voor. Heel traag en gestaag. De kans bestaat ze ze hun tanden alsnog gaan kapotbijten op het verzet van de Oekraïense soldaten en ze een vernederende aftocht moeten organiseren zoals in Tsjetsjenië, maar ik acht een stalemate à la 2014-2022 waarschijnlijker.

De "speciale operatie" is intussen eigen vooral een uitputtingslag geworden ipv een (zoals door Rusland voorziene) gerichte, kortdurende, efficiënte ingreep. En in die situatie heeft Rusland wel de beste kaarten in handen, geen troeven misschien, maar wel een betere hand. Ze hebben nu eenmaal een veel grotere stock aan materieel en personeel om er door te jagen. Het kan bvb goed zijn dat ze bewust het oudere sovietmateriaal uit de mottenballen hebben gehaald omdat ze daar nog bergen munitie voor hebben liggen. En een obus uit 1960 a 5€/stuk afgeschoten uit artillerie die alleen door de nieuwe laag verf bijeen wordt gehouden is voor de huidige toepassing minstens zo effectief als een splinternieuwe gestuurde raket van 15000€...

Terug
Bovenaan