Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Litouwen is een scheet groot, een hapklare brok voor Russische overmoed.

Klopt. De Suwalki-corridor die van Wit-Rusland naar Kaliningrad loopt is ontzettend belangrijk om te bezetten als Rusland in een openlijk conflict komt met de NAVO.
Litouwen zou ook alle Russische transport van mainland Rusland naar Kaliningrad verboden hebben ondertussen .

On a serious note.
Er zijn meldingen dat Azerbaijan 20N5 mortieren levert aan Oekraine (of dat deze opduiken aan het front). Nogal problematisch gezien de relatie tussen Rusland en Azerbaijan, denk ik. Een nieuw kruitvat dat binnenkort weer gaat ontploffen in Nagorno-Karabakh?

Laatst bewerkt:
Had Rusland in het begin ook niet soldaten gevraagd aan Azerbaijan, en zij zeiden; "euh, nope, daar gaan we onze handen niet vuil aan maken"?
Nu zit Belarus weer te verzinnen dat ze Oekraïne tegen een Poolse inval moeten beschermen. Dit nadat Polen al veel vluchtelingen heeft opgevangen en heel wat tanks, vliegtuigen en ander materiaal geleverd heeft.
Is natuurlijk om Oekraïne te verplichten om voldoende troepen in het Noorden te stationeren.

optimistische kijk maar ik begrijp z'n gedachtengang.
Hij is ook niet van de minste.

Ondanks alle artillerie en manschappen gaat het verdomd moeizaam voor de Russen.
Terwijl zou Oekraïne nieuwe eenheden klaarstomen met de geleverde bewapening.

De Russen denken echt dat ze alles mogen. Lithouwen volgt de embargo en blokkeert goederen richting kaliningrad en Rusland praat van een ongezien schending. En wat rusland doet in oekrainie, mag dan wel..

De Russen denken echt dat ze alles mogen. Lithouwen volgt de embargo en blokkeert goederen richting kaliningrad en Rusland praat van een ongezien schending. En wat rusland doet in oekrainie, mag dan wel..

Is er geen verdrag dit dat regelt? Litouwen is niet in oorlog met Rusland he. Is in principe vervoer van en naar Rusland, dus dat zou toch open moeten zijn, denk ik? Als Litouwen eenzijdig Kaliningrad 'afsluit' langs landzijde is dat een Casus Belli, denk ik?

Is er geen verdrag dit dat regelt? Litouwen is niet in oorlog met Rusland he. Is in principe vervoer van en naar Rusland, dus dat zou toch open moeten zijn, denk ik? Als Litouwen eenzijdig Kaliningrad 'afsluit' langs landzijde is dat een Casus Belli, denk ik?

Waarom zou dat een casus belli zijn?

Er zijn al wel meer verdragen geschonden de voorbije maanden...

Waarom zou dat een casus belli zijn?

Er zijn al wel meer verdragen geschonden de voorbije maanden...

Volgens mij zijn Litouwen en Rusland niet in oorlog...
De boycot werd zaterdag bevestigd door de goederenafdeling van de Litouwse spoorwegmaatschappij. Rusland oordeelde dat het verbod onwettig was, aangezien Rusland en Litouwen in 1993 een verdrag ondertekenden, dat bepaalde dat Rusland vrij goederen mocht transporteren over Litouws grondgebied. Litouws viceminister van Buitenlandse Zaken Mantas Adomenas gaf aan te wachten op een advies van de Europese Commissie. Die laatste oordeelt dat de gesanctioneerde goederen, ongeacht het verdrag, mogen verboden worden omdat ze over EU-gebied worden getransporteerd.

Misschien zijn er al wel al veel verdragen geschonden de voorbije maanden. Er kunnen er heus wel nog een paar bij die op de schop mogen. Dit is gewoon terug een trede hoger op de escalatieladder, maar goed, het zij zo. Spannend blijft het wel.

Er komen 2 nieuwe Poolse divisies en het Britse leger wil zich klaarmaken om terug op het vasteland van Europa te gaan vechten. Er wordt inderdaad heel veel gezegd tegenwoordig...

Vandaag ook wat actie rond Snake Island en verder in de Zwarte zee is een olieboorplatform aangevallen.

Nog even terug naar Snake Island
Zelfs de Russen speculeren over wat er gebeurd is op Snake Island.
Naar het er nu uit ziet is het een combinatie geweest van Bayraktar, vliegtuigen en toch ook (rocket)artillerie van het vaste land.
Girkin schijnt het genoemd te hebben: 'foreign-made rocket artillery'.
Zie twitter-draadje:

Ik heb al toegegeven dat het eerder een trede hoger is op de escalatie ladder dan een mogelijke Casus Belli...

Maar misschien moet je je eens inlezen over stukken land die ingesloten zijn en waar corridor geëist worden...en hoe de toegang enzo geregeld wordt. Als je een stuk van Rusland afsluit dan gaan die Russen zich daar toch zomaar niet bij neerleggen...het geeft hen een reden om....misschien wel tegenmaatregelen te nemen...

Ik heb al toegegeven dat het eerder een trede hoger is op de escalatie ladder dan een mogelijke Casus Belli...

Maar misschien moet je je eens inlezen over stukken land die ingesloten zijn en waar corridor geëist worden...en hoe de toegang enzo geregeld wordt. Als je een stuk van Rusland afsluit dan gaan die Russen zich daar toch zomaar niet bij neerleggen...het geeft hen een reden om....misschien wel tegenmaatregelen te nemen...

Zoals het lees, blokkeert men de doorgang van gesanctioneerde goederen. Niet alle goederen dus?!

Inderdaad alleen gesanctioneerde goederen, en het is niet dat Kaliningrad volledig afgesloten is, want via scheepvaartverkeer is er nog wel een verbinding.

Overigens schendt Rusland ook de verdragen die rond Kaliningrad genomen zijn, want daarin was afgesproken dat er geen zware rakketten in aanwezig mochten zijn (vooruitgeschoven basis), en die zijn er blijkbaar wel.

Vladimir Putin loses 55th colonel in Ukraine 'when attack helicopter hit by missile'

Well-decorated Lieutenant Colonel Sergey Gundorov, 51, was struck near Volnovakha in the Donbas, making him the 55th officer of the same rank slaughtered by Ukrainian forces since the start of the war

Nu dat is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven, zoveel kolonels dood op 3 maanden tijd.

Nu veel wordt er ook niet naar huis geschreven daar.

Goed voor de lagere rangen die hopen op promotie.
Er komen wat postities vrij.

Laatst bewerkt:

Ondertussen in België: er is letterlijk een oorlog in onze achtertuin bezig, maar we hebben geen extra geld om onszelf te verdedigen. Het internationale gezichtsverlies van het houwitzerdebacle (Britten hebben blijkbaar die stocks bij dat Belgische bedrijf opgekocht) indachtig doen we gewoon niets. Uiteindelijk is de Belgische landmacht één grote lichte brigade/vredesmacht die niets van slagkracht tegen alles wat steviger bewapend is dan een rebel in een technical. Wat voor een waarschuwingen moeten we nog krijgen?

We horen wel niks meer van de claim van Rusland dat ze 55 generalen en officieren van Oekraïne hadden gedood.
Oei, liegen de Russen dan? :unsure:

Deze week een zoveelste claim dat het een beslissende week gaat worden. Dat hoor je al wekenlang. Feit blijft wel dat Oekraine in het Oosten te weinig artillerie heeft, maar ook elders. Het front is nog altijd 1000 kilometer lang, dat is van Brussel naar Montpellier in het zuiden van Frankrijk.

Laatste woord over Litouwen is ook nog niet gezegd. Rusland zegt dat het een blokkade is en eist terug vrije toegang tot Kaliningrad. EU ambassadeur zegt dat het gewoon toepassing is van de EU sancties is en dat er geen sprake is van een blokkade. Beetje de discussie van gisteren hier op het forum...maar wel een die grote consequenties kan hebben.

Ondertussen krijg je berichten dat we als EU moeten overschakelen op een oorlogseconomie. In Duitsland gaan ze deze winter aanraden om de verwarming thuis op 17gr te zetten. Afschakel plannen voor gas voor de bedrijven worden voorbereid in Nederland en België.

Steenkoolcentrales worden terug aangeschakeld.

Nog steeds zijn in Frankrijk 50% van de kerncentrales buiten dienst

Veel nieuws de laatste dagen.

deze zijn aangekomen in Oekraïne

12 stuks in totaal lees ik en ze hebben al training gehad dus direct inzetbaar

als je wil weten wat er zooooo speciaal aan is : kijk vanaf 1:30

Terug
Bovenaan