Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Mijn grootmoeder is toen de Duitsers België binnenvielen gevlucht met haar familie, maar na drie dagen terug naar huis gekeerd want de Duitsers hadden hen intussen al voorbijgestoken.

Ik zou het opgeven van Kiev niet aan een "romantische visie" toeschrijven, eerder aan militaire incompetentie, van hoog tot laag.
De grote bombardementen zijn vooral gedaan door artillerie op korte afstand. Dat hebben ze niet kunnen doen bij Kiev. Raketten heeft Kiev ook al genoeg te verwerken gekregen.
Ben ik het niet mee eens. Er speelt veel meer bij de beslissing om Kiev links te laten liggen dan militaire incompetentie.

Sorry Avondland, maar dit vind ik toch vergelijkingen die op niets slaan. België is amper groter dan de Krim, uiteraard zouden wij sneller (moeten) opgeven als Rusland hier en enkel hier zou binnenvallen. En wat betreft de Tweede Wereldoorlog: Duitsland heeft in het Oostfront aanvankelijk meer terrein veroverd dan in het Westen. De blitz in het Oosten verliep aanvankelijk ongeveer even snel en succesvol als in het Westen, alleen stonden de Duitsers in het Westen al met hun voeten in de Noordzee, terwijl ze in het Oosten aan een gelijkaardige snelheid nog maar in Kiev zaten. Dat het daarna veel moeilijker ging, had toch meer te maken met de uitgebreidheid van het front, te lange toevoerlijnen en volstrekt foute inschattingen van de Duitse legertop dan met de verbetenheid van de Sovjets. Het is toch ook niet dat België en bij uitbreiding West-Europa géén geschiedenis van (verbeten) verzet kent. Dat was uiteraard een factor van belang in het Oosten, maar lag Moskou even dicht bij Berlijn als Parijs, dan had die verbetenheid de Sovjets evenveel geholpen als de Fransen, Belgen en Nederlanders.
Ik had het vooral over de mentaliteit, niet over de geografische verschillen want België is inderdaad een scheet groot. Na WOI was er veel oorlogsmoeheid in België en werden stadsgevechten grotendeels vermeden, ook in Frankrijk. Aan het Oostfront waren die stadsgevechten net zeer verbeten. Bij aanvang van Operatie Barbarossa had je een gedesorganiseerd en gedemoraliseerd Rode Leger dat zich maar met moeite staande wist te houden waardoor er bij aanvang ontzagwekkend grote gebieden werden veroverd, maar dat veranderde na een tijd (en de Duitse verliezen waren tegen september toch wel aanzienlijk - een voorbode op wat nog zou komen). Er is in België inderdaad een geschiedenis van verzet, maar ik denk niet dat je de Witte Kaproenen van Gent kan vergelijken met de partizanen in Oekraïne.

Een andere, meer belangrijke factor, in mijn vergelijking is dat Oekraïne sinds 2014 de facto in oorlog is (deels burgeroorlog, deels met Rusland) en daarvoor was Oekraïne niet bepaald het meest stabiele land om in op te groeien. In België leven we nog altijd in een veilige cocon die sinds mei 1945 rondom ons is neergedaald. De laatste generatie die nog in oorlog is geweest begint stilaan uit te sterven.

De grootste "fout" (strategisch hé, voor ik hier weer beschuldigd wordt van vanalles en nog wat) van het Kremlin nu in deze oorlog is imo nog steeds dat ze niet doorgeduwd hebben voor Kiev en Zelensky. Ze hadden verwacht zonder veel weerstand Kiev te kunnen innemen, en dat Zelensky en co snel zouden breken, maar het moet toch zijn dat Poetin effectief een romantische visie van het Russische rijk heeft en dus niet wou dat Kiev zou branden, want die stad is relatief gespaard gebleven van de grote bombardementen die we elders in Oekraïne wel zagen en zien. Dat ze het niet zagen zitten om in Kiev straatgevechten te gaan leveren, dat snap ik volledig. Maar door Kiev vervolgens +- te laten voor wat het is, waarbij ook het Oekraïnse staatsbestuur en militaire apparaat relatief intact en veilig vanuit een centrale, morele en strategische positie verzet kan blijven bieden, heb je nu wel een totaal ander verloop van de oorlog.
De grootste fout is allereerst de inval. Mij lijkt dat Poetin betere kaarten had op 23 februari 2022 dan vandaag. De fout die nadien volgt is de misschatting van het Oekraïense verzet en de overschatting van de eigen capaciteiten, maar misschien was dat eerder het gevolg van die misschatting. En dan zit je nog met interne corruptie, waarbij miljoenen die bedoeld zijn voor de modernisering van het leger zijn gevloeid naar mondaine rivièra's waar luxejachten ronddobberen.

Urban warfare is zéér moeilijk, want de verdediger is in het voordeel. Hoe meer je kapotschiet, hoe moeilijker het wordt voor de aanvaller. Stalingrad is daar een goed voorbeeld van. Omsingeling en uithongering is een mogelijkheid, maar dan moet je het front rondom wel zien te houden met genoeg mankracht die je elders wellicht nodig hebt.

Rusland begint echter wel te leren van haar fouten, stilaan dan toch. En de industrie begint meer op oorlogstempo te geraken, hoewel het moeilijk zal zijn om aan hoogtechnologische materialen te geraken.

Rusland begint echter wel te leren van haar fouten, stilaan dan toch. En de industrie begint meer op oorlogstempo te geraken, hoewel het moeilijk zal zijn om aan hoogtechnologische materialen te geraken.
De Russische oorlogsindustrie bedoel je?
Dat weet ik zo nog niet. Ze beginnen meer en meer oude wapens uit het Soviet tijdperk in te zetten.
Ik heb niets gelezen of gehoord van meer nieuwere wapens.
Ik lees wel dat er steeds ouder spul wordt ingezet, spijtig genoeg voor de bevolking ook minder accuraat.
Hun tactiek nu lijkt vooral te zijn om met artillerie de boel aan flarden te schieten om zo terrein te winnen. Niet voor militaire doeleinden, maar puur politieke.
Rusland gaat economisch, maar ook militair zeer verzwakt uit deze oorlog komen.

Edit: https://www.businessinsider.com/rus...pment-sustain-ukraine-war-uk-2022-6?r=US&IR=T

De Russische oorlogsindustrie bedoel je?
Dat weet ik zo nog niet. Ze beginnen meer en meer oude wapens uit het Soviet tijdperk in te zetten.
Ik heb niets gelezen of gehoord van meer nieuwere wapens.
Ik lees wel dat er steeds ouder spul wordt ingezet, spijtig genoeg voor de bevolking ook minder accuraat.
Hun tactiek nu lijkt vooral te zijn om met artillerie de boel aan flarden te schieten om zo terrein te winnen. Niet voor militaire doeleinden, maar puur politieke.
Rusland gaat economisch, maar ook militair zeer verzwakt uit deze oorlog komen.

Edit: https://www.businessinsider.com/rus...pment-sustain-ukraine-war-uk-2022-6?r=US&IR=T
Het gaat voor Rusland inderdaad niet gemakkelijk worden en de supermacht die ze ooit waren in de vorm van de USSR gaat nooit meer terugkeren. Maar de prijzen worden uitgereikt aan de eindmeet: Oekraïne wordt op dit moment murw geslagen door Russische artillerie en wordt gedwongen terrein op te geven. Rusland heeft geleerd uit haar fouten, je hoort niet veel meer van succesvolle drone-aanvallen door Oekraïne. Oost-Europese landen zoals Polen en Litouwen geven munitie en ander oorlogsmateriaal aan Oekraïne, maar dat is onvoldoende. Als de VS en de UK niet dringend meer artillerie gaan leveren aan Oekraïne gaat hun positie verzwakken. Ook op lange termijn: met de grondstofrijke Donbas en de landbrug naar de Krim in Russische handen en de zeeblokkade van Odessa wordt het moeilijk voor Oekraïne om economisch terug recht te krabbelen. De klok tikt ongenadigd verder.

Trouwens over het Westen: Frankrijk omzeilt wapenembargo tegen Rusland en dat laat sporen na op sociale media
Pijnlijk.

Anekdotische sidenote: het Duitse Rheinmetall heeft net de KF51 Panther aangekondigd, een gloednieuwe MBT. Straks nog de Tiger? :unsure:

Laatst bewerkt:

France wants to see Ukraine take back Crimea, says French diplomatic source​

toch nog sterke taal, ook hoge Amerikaanse militairen zeggen dat Oekraïne nog kans maakt om alles te heroveren. Ondanks de grote troepenmacht in het oosten maakt Rusland wederom weinig vooruitgang en moeten ze alles platbombarderen.

Ik hoor toch heel andere zaken. Ik volg de Dagelijkse Podcast van Boekenstein en de Wijk op Spotify van ongeveer 15 min. Aanrader.

Het gaat gewoonweg niet goed. Rusland wint eigenlijk op alle fronten. We zitten in een -ogenschijnlijk- perfecte storm. De Roebel blijft sterk, net door de ingestorte import van Rusland en de gestegen export (fossiele brandstoffen), overschot op de betalingsbalans. Poetin zal niet opgeven tot de doelen bereikt zijn. Donbass is bijna van hem. Westerse landen zitten in 2 kampen, het vredeskamp en het bewapeningskamp. Land aan Rusland voor vrede (Frankrijk/Duitsland), het bewapeningskamp zit in Oost Europa (hebben geen wapens om te leveren) en voor een stuk UK/VS maar zij mogen niet overdrijven.

We zitten in de spannendste tijd sedert het beleg van Kiev. Oekraïne heeft onvoldoende zware wapens om de Russische stormvloed te kunnen weerstaan, het is old school artillerie barrages, maar het werkt. 60.000 granaten per dag vs 6000 om af te schieten en Rusland zal niet opgeven, in 1941 dacht ook iedereen dat Rusland binnen de 6 weken zou zijn verslagen.

Daarbij komt dat de stijgende gasprijzen/olieprijzen ons de das omdoen. De inflatie is bv Italië aan het nekken. De rente steeg boven de 4%, in enkele dagen. Die schuld van Italië is dus onbetaalbaar bij hoge rente, terwijl de ECB de rente moet laten stijgen voor de stijgende inflatie. Dus ook daar gaan stemmen op om maar wat toe te geven aan Rusland.

De ECB zegt wel dat ze dit niet zullen laten gebeuren (failliet van Italië, België (!) Zuid Europa) maar hoe dan?

De publieke opinie is voor een stopzetting van de oorlog.

Uiteindelijk zal het Biden zijn die beslist wat de Oekraïners gaan kunnen doen, maar als er een soort wapenstilstand komt, dan moet je hopen dat na verloop van tijd Rusland niet opnieuw aan bewapening doet en binnen enkele jaren alsnog de rest van het land opslokt.

Heel erg spannend allemaal en terwijl crashen de beurzen. Dus de beleggers zijn de kanarie in de koolmijn. De Euro crisis is terug, middenin deze oorlogssituatie.

En die crashend beurzen dat raakt ons persoonlijk. Ik ben begot al héél wat geld kwijt dit jaar...
had ik het maar gewoon op een spaarboekje gezet.

Kunstmatig hoge roebel inderdaad.
Italië heeft al altijd een moeilijker relatie gehad met inflatie dus niks nieuws. Op zich nog een sterke economie waar ECB gerust kan bijspringen beetje zoals Griekenland.
Geen idee welke publieke opinie voor stopzetting is want dat lees ik toch nergens. Zeker niet in Oekraïne.

Biden gaat niet beslissen want Biden gaat blijven wapens leveren. Dit is een klassieke strijd geworden tussen VS en Rusland. VS gaat hier niet als verliezer willen uitkomen.

Maar inderdaad ondanks de 60.000 granaten per dag is de vooruitgang miniem en wordt er nog voor iedere centimeter gevochten.
Oekraïne heeft wel nood aan meer artillerie en zal deze ook wel krijgen. Grootste probleem zijn de opleidingen die weken duren.
Ook bv de switchblades worden te weinig gebruikt omdat het allemaal nieuw is voor hen en ze niet goed weten hoe er mee om te gaan.

Meeste analisten zijn er over eens dat Donbas haalbaar is voor Rusland maar rest van Oekraïne niet zonder mobilisatie.

We staan nog altijd nergens.
Om terug naar een vorm van enigszins "normaal" te gaan in Oekraïne moeten er nog te veel verschillende problemen opgelost worden.
- Russisch leger uit Oekraïne gooien en de grondoorlog stoppen. -> doenbaar op middellange termijn.
- Vrije zwarte zee, ongehinderd door Russische schepen -> onmogelijk zonder dat de VS/EU de veiligheid op de zwarte zee handhaaft. En dan moet je er om te beginnen nog in geraken. Te denken dat er al sinds eind vorig jaar een carrier group voor de Bosporus ligt die op enkele momenten alles van de Rus in vernieling kan werken.
- Donbass ed terreur vrij krijgen. Lukt volgens mij enkel als je de extremistische kop kan afhakken en de gematigde kant kan geruststellen (uiteindelijk willen die in hoofdzaak een corruptie-vrij oekraïens land) Denk niet dat iemand daar mee bezig is of zelfs maar aan denkt.
Na de oorlog die regio's zelf gaan bombarderen resulteert enkel maar in een Noord-Ierland v2 waar je niet meer uitraakt.

Het is hopeloos zoals men het nu aanpakt.
1/ Rusland had onmiddelijk aangepakt moeten worden voor men te veel schade had aangericht en onoplosbare situaties had gecreëerd (bv het nemen van duizenden azov krijgsgevangenen die je nooit meer terug ziet en de volksverhuizingen)
2/ Marshallplan opzetten om te kapitaliseren op rijkdommen van het land. (in tegenstelling tot het huidige plan dat een kapot geschoten restant van Oekraïne met al zijn miserie wil importeren)

Al de rest is kloten in de marge met de EU als grootste verliezer.
Je kan zeggen de Russische bevolking maar die hun ongemakken zijn blijkbaar zo irrelevant, zelfs voor hun eigen, dat je je kan afvragen of die mensen überhaupt bestaan.

We staan nog altijd nergens.
Om terug naar een vorm van enigszins "normaal" te gaan in Oekraïne moeten er nog te veel verschillende problemen opgelost worden.
- Russisch leger uit Oekraïne gooien en de grondoorlog stoppen. -> doenbaar op middellange termijn.
Enkel met forse hulp vanuit het Westen.
- Vrije zwarte zee, ongehinderd door Russische schepen -> onmogelijk zonder dat de VS/EU de veiligheid op de zwarte zee handhaaft. En dan moet je er om te beginnen nog in geraken. Te denken dat er al sinds eind vorig jaar een carrier group voor de Bosporus ligt die op enkele momenten alles van de Rus in vernieling kan werken.
Mag niet volgens het Verdrag van Montreux.
- Donbass ed terreur vrij krijgen. Lukt volgens mij enkel als je de extremistische kop kan afhakken en de gematigde kant kan geruststellen (uiteindelijk willen die in hoofdzaak een corruptie-vrij oekraïens land) Denk niet dat iemand daar mee bezig is of zelfs maar aan denkt.
Na de oorlog die regio's zelf gaan bombarderen resulteert enkel maar in een Noord-Ierland v2 waar je niet meer uitraakt.
Dat gaat nog een zeer moeilijke opdracht worden: het verzoenen van Oekraïners en Russen.

Als je alle elementen naast elkaar legt dan is wat de UK defence chief zegt misschien toch wel gewoon ook propaganda he. Feit is dat severodonetsk op punt staat van om te vallen. Dat Lysychansk de volgende stad is die zal belegerd worden en dat dan de volledige Donbass in handen is van Rusland. Oekraïne zal nooit voldoende zware wapens krijgen van het Westen dat lukt niet.

India, China en de rest van de wereld trekken zich niets aan van de Westerse sancties en compenseren de lagere verkoop aan het Westen.

Nordstream is trouwens -40% gegaan gisteren en vandaag -60%, wegens wisselstukken die in Canada liggen en dus door de sancties niet naar Rusland terug kunnen. Er is een ontploffing geweest in een LNG terminal in de US (productie pas op normale peil tegen december 2022). Er is daar dus geen oplossing voor. Behalve de voorraden aanspreken die nu zouden moeten opgebouwd worden richting herfst/winter. Zeer vreemd dat er daar dus bijna geen media-aandacht voor is.

Als ik spreek over de publieke opinie dan heb ik het over dit onderzoek:

Europa over de oorlog in Oekraïne: kamp vrede vs. kamp rechtvaardigheid
Door Nieuwe Feiten
Bannerafbeelding voor fragment

22 uur geleden
8 min

De oorlog in Oekraïne verdeelt de Europese burgers stilaan in twee kampen. De meeste Polen bevinden zich in 'kamp gerechtigheid': ze willen dat er doorgevochten wordt tot de laatste Russische soldaat naar huis gaat en Oekraïne zijn grenzen terug heeft. In alle andere Europese landen overheerst het idee om een deal te sluiten met Poetin, ook al moet Oekraïne dan land inleveren: 'kamp vrede'.
Prof. Internationale betrekkingen Jonathan Holslag (VUB) bespreekt de gevolgen van deze shift en de mogelijke weerslag op de internationale politiek.

@bassie82 stelt dat Italië al altijd problemen heeft gehad met hoge inflatie en dat dit dus geen probleem is. De inflatie is dus wel een probleem, waarom houden we de rentes al sedert 2008 super laag: wegens het onbetaalbare deficit van de Zuid Europese landen (en België). Nu wordt de geldpers stopgezet en moet de rente stijgen.

Putin wrijft in zijn handen. Dag 113 van de oorlog in Oekraïne en het ziet er steeds beter uit voor Rusland.

Dat inflatie is op zich geen groot probleem, kerninflatie valt ook veel beter mee dan de hoge inflatie nu.
Daar kan de ECB wel meehelpen bij Italië, Spanje enzo.

Vooruitgang op de grond is nog altijd heel moeizaam voor de Russen met hoge % van slachtoffers voor hen ook. Ik zie dit niet echt dat het beter uitziet voor Rusland of Poetin.
Ook niet vergeten wat de oorspronkelijk doelen waren van Poetin. Dit is verre van succesvol momenteel.
Nu als je contant je doel verandert naar huidige situatie dan ben je inderdaad aan het winnen :)
Blijft jammer dat we moeilijk onafhankelijke bronnen hebben voor slachtoffers en dergelijke.

Winter is ook voorbij dus de vraag van EU naar Russisch gas en olie zal nog verder zakken.
Ook iets dat serieus onderbelicht werd bij de laatste sancties van EU : Europese verzekeringsmaatschappijen mogen geen schepen meer verzekeren die Russisch olie of gas vervoeren. Wetende dat merendeel van zulke verzekeringen vanuit EU of VK worden gegeven. VK zou volgen met zo'n verbod.
Dit houdt in dat praktisch geen enkele grote haven nog een schip met russisch olie of gas zal toelaten. Ook Suez en Panamakanaal zullen hen niet meer toelaten.

de gestegen export (fossiele brandstoffen)

Nordstream is trouwens -40% gegaan gisteren en vandaag -60%
Ja, maar wat is het nu?

Als het UK militaire hoofd zegt:
the Russian president, Vladimir Putin, had lost 25% of Russia’s land power for only “tiny” gains and it would emerge a “more diminished power” while strengthening Nato.
Dan heeft hij het niet alleen over dit moment in de oorlog in Oekraïne. Hij bedoelt dat Rusland hier serieus verzwakt uit zal komen, hoe de oorlog ook eindigt, of Rusland nu veroverde gebieden kan behouden of niet.

Putin wrijft in zijn handen. Dag 113 van de oorlog in Oekraïne en het ziet er steeds beter uit voor Rusland.
25% van hun militaire macht kwijt tegenover een veel kleiner land. Op minder dan 4 maanden dubbel zoveel manschappen kwijt als in Afghanistan op 10 jaar, of evenveel manschappen verloren als de Amerikanen na 5 jaar in Vietnam. Dat gaat gevolgen hebben hoor, ondanks alle propaganda.
Waarschijnlijk is er binnen 10 jaar geen Russische Federatie meer, helemaal uit mekaar gevallen.

Dat Lysychansk de volgende stad is die zal belegerd worden en dat dan de volledige Donbass in handen is van Rusland.
Ten eerste: en als de volledige Donbass valt? Heeft Rusland dan hun doelstellingen van de 'speciale operatie' behaald? Alleen daar zaten Nazi's? (want daar ging dit toch om?) Putin zal het wel zo verkondigen naar zijn achterban. Allee, je spreekt over propaganda, maar dit klinkt ook serieus als propaganda, Russische dan.
Ten tweede: zelfs ALS valt Severodonetsk (niet zeker, dat horen we nu al weken), dan is het helemaal niet zeker dat Lysychansk ook valt. Staat op terrein dat toch wel serieus voordeel biedt naar het schijnt (ik ben geen militair expert)

Oekraïne zal nooit voldoende zware wapens krijgen van het Westen dat lukt niet.
Kan je dit staven, want zo is het maar mening, geen feit.

Dat inflatie is op zich geen groot probleem, kerninflatie valt ook veel beter mee dan de hoge inflatie nu.
Daar kan de ECB wel meehelpen bij Italië, Spanje enzo.

Vooruitgang op de grond is nog altijd heel moeizaam voor de Russen met hoge % van slachtoffers voor hen ook. Ik zie dit niet echt dat het beter uitziet voor Rusland of Poetin.
Ook niet vergeten wat de oorspronkelijk doelen waren van Poetin. Dit is verre van succesvol momenteel.
Nu als je contant je doel verandert naar huidige situatie dan ben je inderdaad aan het winnen :)
Blijft jammer dat we moeilijk onafhankelijke bronnen hebben voor slachtoffers en dergelijke.

Winter is ook voorbij dus de vraag van EU naar Russisch gas en olie zal nog verder zakken.
Ook iets dat serieus onderbelicht werd bij de laatste sancties van EU : Europese verzekeringsmaatschappijen mogen geen schepen meer verzekeren die Russisch olie of gas vervoeren. Wetende dat merendeel van zulke verzekeringen vanuit EU of VK worden gegeven. VK zou volgen met zo'n verbod.
Dit houdt in dat praktisch geen enkele grote haven nog een schip met russisch olie of gas zal toelaten. Ook Suez en Panamakanaal zullen hen niet meer toelaten.
We hebben weinig bronnen die ons een duidelijk en neutraal beeld geven. Vanaf week 2 hoor je dat Rusland door zijn voorraad precieze wapens heen is en vanaf week 3 hoor je van muiterijen, maar hoewel die incidenten er ongetwijfeld wel zijn zie ik geen frontlijnen die in elkaar storten. Regelmatig zie je wel berichten van het Oekraïense departement van defensie over de grootschalige verliezen die Rusland lijdt, maar je hoort maar zéér zelden iets over Oekraïense verliezen (die, nu ze dit hebben toegegeven, toch wel aanzienlijk zijn - en dan moet je bedenken dat het land al een zevental mobilisatiegolven heeft afgekondigd terwijl Rusland dat nog niet heeft gedaan). Het probleem is dat Russische media onbetrouwbaar zijn, al vind je tussen de korrels zout wel waarheden die ook gezegd mogen worden. Een voorbeeld daarvan is de Ghost of Kiev dat een fabel leek te zijn of het debakel rond Snake Island waar iedereen gewoon gevangen werd genomen in plaats van de marteldood stierven. Westerse media pikken daar gretig op in, maar dat is dan pijnlijk om te zien ontkracht worden.

Uit de berichtgeving kan ik wel destilleren dat Rusland minder stommiteiten begaat en ze een slow grind-aanpak hanteren: massale artilleriebeschietingen en dan pas troepenbewegingen maken. Ze weten ook beter gebruik te maken van lucht-grondcoördinatie, maar wat ook helpt is dat Oekraïne geen S-300 systemen te dicht aan het front durft te zetten uit de terechte vrees dat die wel eens gebombardeerd kunnen worden. Ik zie Rusland niet in staat om vér te geraken met hun huidige aanpak, maar de Donbas veiligstellen is haalbaar.

Ik zie Rusland niet in staat om vér te geraken met hun huidige aanpak, maar de Donbas veiligstellen is haalbaar.

Wat is veiligstellen? Innemen, bezetten (met enorme infrastructurele schade), ok. En dan? Er is geen enkel scenario waarin de relaties met Oekraïne en het Westen dan weer normaliseren. Om de verworven gebieden echt te verzilveren, heeft Rusland toch een totale overwinning op Oekraïne nodig.

Wat is veiligstellen? Innemen, bezetten (met enorme infrastructurele schade), ok. En dan? Er is geen enkel scenario waarin de relaties met Oekraïne en het Westen dan weer normaliseren. Om de verworven gebieden echt te verzilveren, heeft Rusland toch een totale overwinning op Oekraïne nodig.
Consolideren en het front "stilleggen", m.a.w. terug naar de situatie 2014-2022. Geen blijvende vrede, geen kumbaya en zoals je aangeeft is de kans minimaal dat we onder het Poetin-regime een normalisering zien van de relaties met het Westen. Dat kan pas post-Poetin en dan is het nog de vraag onder welke voorwaarden, want een nieuw regime zal die verworven gebieden misschien ook niet willen afgeven. De Krim is strategisch te belangrijk om op te geven en zelfs al geeft Rusland dat op gaat de lokale pro-Russische bevolking verzoend moeten worden met het regime te Kiev.

EU geeft Oekraine groen licht om kandidaat-lid van de EU te worden.
Sebiet zijn de rapen gaar, dat wil zeggen, de spreekwoordelijke rapen, geen echte rapen natuurlijk. Dat snap je hé. Zijn geen echte rapen die gaar zullen zijn, is een uitdrukking, is een gezegde.

Terug
Bovenaan