freggelsof2
Member
Ik denk dat je de impact van verschil in economisch systeem ook moet meenemen. Oekraine zal een boost van Westerse invloed krijgen en meer een Polen, Baltische staten groeimodel kunnen volgen. Ik zie Rusland niet afstappen van zijn oligarchie model en er zullen een paar Poetin vrienden kunnen profiteren. De rest van de bevolking en de economie zal er niet veel voordeel aan hebben.De voorraden "domme" bommen, raketten en granaten zal wel zéér aanzienlijk zijn. De wapenwedloop tussen de VS en de USSR was niet enkel nucleair. Als de VS in een langdurige oorlog zit verwikkeld in een conventioneel leger zal het ook op zijn voorraden moeten letten. Dus ik denk dat de "pret" in Oekraïne nog lang niet gedaan is en dat er nog zeer veel kapotgeschoten zal worden. Het voornaamste probleem is dat geen van beide partijen voldoende overwicht heeft. Rusland weigert te mobiliseren, terwijl Oekraïne dat wel doet. Mijn gok is dat we richting een militaire patstelling gaan zoals 2014-2022: hier en daar een opflakkering en dan weer stilte. Gezien het gebied dat Rusland heeft kunnen veroveren is dat voor Oekraïne wel een economische doodsteek, want gaan zij kunnen blijven genieten van Westerse miljarden? Niet dat Rusland het veel beter zal vergaan, maar het is niet dat zij economisch volledig afgesloten zijn. Ze kunnen zich nog altijd naar Aziatische en Afrikaanse landen wenden als afzetmarkt.
Laatst bewerkt: