Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De voorraden "domme" bommen, raketten en granaten zal wel zéér aanzienlijk zijn. De wapenwedloop tussen de VS en de USSR was niet enkel nucleair. Als de VS in een langdurige oorlog zit verwikkeld in een conventioneel leger zal het ook op zijn voorraden moeten letten. Dus ik denk dat de "pret" in Oekraïne nog lang niet gedaan is en dat er nog zeer veel kapotgeschoten zal worden. Het voornaamste probleem is dat geen van beide partijen voldoende overwicht heeft. Rusland weigert te mobiliseren, terwijl Oekraïne dat wel doet. Mijn gok is dat we richting een militaire patstelling gaan zoals 2014-2022: hier en daar een opflakkering en dan weer stilte. Gezien het gebied dat Rusland heeft kunnen veroveren is dat voor Oekraïne wel een economische doodsteek, want gaan zij kunnen blijven genieten van Westerse miljarden? Niet dat Rusland het veel beter zal vergaan, maar het is niet dat zij economisch volledig afgesloten zijn. Ze kunnen zich nog altijd naar Aziatische en Afrikaanse landen wenden als afzetmarkt.
Ik denk dat je de impact van verschil in economisch systeem ook moet meenemen. Oekraine zal een boost van Westerse invloed krijgen en meer een Polen, Baltische staten groeimodel kunnen volgen. Ik zie Rusland niet afstappen van zijn oligarchie model en er zullen een paar Poetin vrienden kunnen profiteren. De rest van de bevolking en de economie zal er niet veel voordeel aan hebben.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de impact van verschil in economisch verschil ook moet meenemen. Oekraine zal een boost van Westerse invloed krijgen en meer een Polen, Baltische staten groeimodel kunnen volgen. Ik zie Rusland niet afstappen van zijn oligarchie model en er zullen een paar Poetin vrienden kunnen profiteren. De rest van de bevolking en de economie zal er niet veel voordeel aan hebben.
Mogelijk, al is er in Rusland onder Poetin wel een middenklasse ontstaan. Als Rusland erin slaagt de blokkade vol te houden aan de Zwarte Zee is dat een zware financiële opdoffer voor Oekraïne. En ook niet vergeten dat er heel wat grondstoffen zijn in de gebieden die Rusland nu bezet houdt.

Die blokkade is wel het grootste probleem ja.
Ik denk niet dat Rusland snel die grondstoffen kan ontginnen: er was nog niet zoveel infrastructuur en wat er was, is waarschijnlijk helemaal kapot geschoten. Op zich heeft Rusland die grondstoffen nu ook nog niet nodig, hebben zelf nog zeer veel.
Maar wel een groot probleem voor Oekraïne dat zij ze niet kunnen gebruiken om de heropbouw te bekostigen.

Enkele gevangengenomen buitenlandse strijders, o.a. Aislin Aiden (alter ego = cossackgundi) zijn ter dood veroordeeld door "rechtbank" van de "DNR".

Verwerpelijk.

Enkele dagen na dit:

oog om oog

Biden to visit Saudi Arabia in push to lower oil prices and punish Russia

Eigenlijk verdient Saudi Arabië dezelfde behandeling als Rusland, als je kijkt naar de Jemenitische oorlog die zij voeren: bombardementen van burgers, oorlogsmisdaden, belabberde staat van mensenrechten in eigen land, vermoorden van politieke tegenstanders, verbod op vrije nieuwsgaring, opsluiting van mondige burgers, massale toepassing van de doodstraf, ... en wat krijgen de Saudi's daarvoor in ruil? Een ereplaats op het podium van Davos.

Het ene bloed is minder erg dan het andere, zeker? We zullen dan de oorlog van Moskou niet meer financieren, maar wel dat van Ryad. Tot zover de toewijding aan ‘a world in which human rights are protected, their defenders are celebrated and those who commit human rights abuses are held accountable'.

Oekraïne verliest 100 tot 200 soldaten per dag: “We zijn aan het verliezen als het op artillerie aankomt”

Toch een toegeving dat de verliezen behoorlijk hoog liggen aan Oekraïense zijde en dat ze het artillerieduel momenteel niet aan het winnen zijn.

Vadym Skibitsky, plaatsvervangend hoofd van de militaire inlichtingendienst van Oekraïne, noemde het een “artillerieoorlog” tijdens een interview met The Guardian. “We verliezen in termen van artillerie. Alles hangt nu af van wat het Westen ons geeft. Oekraïne heeft één artilleriestuk tegenover de 10 of 15 van Rusland. Onze Westerse partners hebben ons ongeveer 10 procent gegeven van wat ze hebben”, klinkt het.

Laatst bewerkt:
Deze week zag ik in het journaal beelden van Oekraïense jongemannen die op café in Kiev pinten zaten te drinken terwijl ze naar de voetbal keken. Ik zou me moeilijk kunnen voorstellen dat ik hier mijn gewone leven leid en op café zit terwijl ze in Charleroi tegen een oprukkend Frans leger aan het vechten zijn en er dagelijks 200 van mijn landgenoten om het leven komen. Dat je zelf niet gaat meevechten akkoord, zolang er geen mobilisatie of dienstplicht is kunnen ze je niet verplichten, maar ik vond het toch rare beelden.

Veel mensen van hier durven nog niet naar Oost-Europa (Tsjechië, Slovakije, Polen etc) te reizen uit angst voor de oorlog.
Ik denk dat het ook wel went als het al maanden oorlog is. Je ziet dat mensen toch al zijn teruggekeerd naar Kiev, terwijl het daar niet eens helemaal veilig is.

Deze week zag ik in het journaal beelden van Oekraïense jongemannen die op café in Kiev pinten zaten te drinken terwijl ze naar de voetbal keken. Ik zou me moeilijk kunnen voorstellen dat ik hier mijn gewone leven leid en op café zit terwijl ze in Charleroi tegen een oprukkend Frans leger aan het vechten zijn en er dagelijks 200 van mijn landgenoten om het leven komen. Dat je zelf niet gaat meevechten akkoord, zolang er geen mobilisatie of dienstplicht is kunnen ze je niet verplichten, maar ik vond het toch rare beelden.
Dat is gewoon omdat je je niet in die situatie bevindt dat je't niet kan vatten. Kyiv ligt trouwens ook nog op "veilige" afstand van het front. Ik vermoed dat je zo'n taferelen niet zo snel in Kharkiv gaat zien. Maar het zijn zo'n kleine zaken die de mensen daar nog enigszins recht houden. Gewoon de dingen doen die je anders zou doen, doorgaan met het leven. Ik denk dat je verbaast zou zijn hoe snel mensen zich aanpassen aan die situaties en zich weer op het "normale" leven richten.

Goh ik zou me eerder schuldig voelen wetende dat een groot deel van mijn landgenoten gesneuveld, verminkt of gevangen zit in een goelag waar ze misschien gemarteld worden of een triestige dood tegemoet gaan.

Goh ik zou me eerder schuldig voelen wetende dat een groot deel van mijn landgenoten gesneuveld, verminkt of gevangen zit in een goelag waar ze misschien gemarteld worden of een triestige dood tegemoet gaan.
Tja, anderzijds vechten die voetballers zelf ook niet aan het front, en werken die mensen overdag waarschijnlijk, dus wanneer je er voor zorgt dat de economie blijft draaien, ben je ook nuttig voor je land. Er is ook niet echt een meerwaarde om daar in het oorlogsgebied te gaan lopen wanneer je niet deftig uitgerust / getraind bent, denk ik, je loopt dan enkel in de weg.

Tja, anderzijds vechten die voetballers zelf ook niet aan het front, en werken die mensen overdag waarschijnlijk, dus wanneer je er voor zorgt dat de economie blijft draaien, ben je ook nuttig voor je land. Er is ook niet echt een meerwaarde om daar in het oorlogsgebied te gaan lopen wanneer je niet deftig uitgerust / getraind bent, denk ik, je loopt dan enkel in de weg.
De wachtlijsten om in het Oekraïense leger te komen zijn vrij lang omdat er niet genoeg volk is om iedereen adequaat op te leiden. En het volk dat beschikbaar is om anderen op te leiden moet zelf wellicht opleiding krijgen om met Westerse systemen aan de slag te kunnen. Het heeft niet veel zin om duizenden jonge mannen naar het front te sturen als die niet zijn opgeleid, want dan stuur je gewoon kanonnenvoer naar de Russen.

Laatst bewerkt:
De wachtlijsten om in het Oekraïense leger te komen zijn vrij lang omdat er niet genoeg volk is om iedereen adequaat op te leiden. En het volk dat beschikbaar is om anderen op te leiden moet zelf wellicht opleiding krijgen om met Westerse systemen aan de slag te kunnen. Het heeft niet veel zin om duizenden jonge mannen naar het front te sturen als die niet zijn opgeleid, want dan stuur je gewoon kanonnenvoer naar de Russen.
Daarnaast hebben soldaten ook decompressietijd. Je zet al uw soldaten ook niet altijd 24/24 7/7 in.

Daarnaast hebben soldaten ook decompressietijd. Je zet al uw soldaten ook niet altijd 24/24 7/7 in.
Wat doen ze dan in die tijd? Slapen en in hun kamp wat activiteitjes doen?
Of gaan die effectief terug naar huis om wat te ontspannen?
Ik dacht eerlijk dat die daar 24/7 op post bleven. Met aflossing voor te slapen dan wel. In het kamp dat ze ter plaatse opgetrokken hebben.

Wat doen ze dan in die tijd? Slapen en in hun kamp wat activiteitjes doen?
Of gaan die effectief terug naar huis om wat te ontspannen?
Ik dacht eerlijk dat die daar 24/7 op post bleven. Met aflossing voor te slapen dan wel. In het kamp dat ze ter plaatse opgetrokken hebben.
Bewakingsopdrachten, uitrusten, opleidingen krijgen of geven, ...

Dat is gewoon omdat je je niet in die situatie bevindt dat je't niet kan vatten. Kyiv ligt trouwens ook nog op "veilige" afstand van het front. Ik vermoed dat je zo'n taferelen niet zo snel in Kharkiv gaat zien. Maar het zijn zo'n kleine zaken die de mensen daar nog enigszins recht houden. Gewoon de dingen doen die je anders zou doen, doorgaan met het leven. Ik denk dat je verbaast zou zijn hoe snel mensen zich aanpassen aan die situaties en zich weer op het "normale" leven richten.
Ik geloof dat de VRT enkele weken geleden een reportage deed in Dnipro , wat toch vrij dicht bij het front is , daar zat men ook gewoon op café . Denk dat je idd wel went aan nieuwe situaties , kijk naar corona .

Ook in Syrië,Irak of Afghanistan gaat voor velen het dagelijkse leven verder , met of zonder oorlog . Dat zal ook zo zijn in Donetsk , tis niet dat in iedere straat wordt gevochten .

Ik geloof dat de VRT enkele weken geleden een reportage deed in Dnipro , wat toch vrij dicht bij het front is , daar zat men ook gewoon op café . Denk dat je idd wel went aan nieuwe situaties , kijk naar corona .

Ook in Syrië,Irak of Afghanistan gaat voor velen het dagelijkse leven verder , met of zonder oorlog . Dat zal ook zo zijn in Donetsk , tis niet dat in iedere straat wordt gevochten .
Ja, ik ontken niet dat het dichter op't front niet zal gebeuren. 'k Wou gewoon maar aangeven dat Kyiv op zich nog redelijk veilig is, ten opzichte van Karkhiv en zoals je zegt Dnipro.

En idd, het leven gaat verder. Toen ik in Aleppo was, werd er 40km nog gevochten tussen Turken en Koerden, maar dat was zeker niet te merken aan het openbare leven daar.

Niet vergeten dat daar al 8 jaar af en aan gevochten wordt he.
Marioepol, Sloviansk en Kramatorsk zijn al eens kort onder controle geweest van de pro-Russische rebellen in 2014.

Terug
Bovenaan