Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraïne heeft weer gebieden veroverd in het Zuiden.
De gebieden die Rusland nu verovert zijn hardbevochten dus kost het de Russen ook veel manschappen en materiaal.
Kremlin heeft leeftijdsrestricties voor het leger veranderd zodanig dat ze meer manschappen kunnen aanspreken maar dat is op zich een teken dat ze door hun troepen aan het gaan zijn.
Oekraïne sprak al een tijdje dat juni beslissend gaat zijn voor hen qua offensief : daar haal ik uit dat er dan grote leveringen aankomen en dat dan hun leger ook getraind zal zijn om die te gebruiken.
Als de VS inderdaad de MLRS'en gaat leveren dan gaat dit een gamechanger zijn voor Oekraïne : serieuse afstand en vuurkracht.

Oekraïne heeft weer gebieden veroverd in het Zuiden.
De gebieden die Rusland nu verovert zijn hardbevochten dus kost het de Russen ook veel manschappen en materiaal.
Kremlin heeft leeftijdsrestricties voor het leger veranderd zodanig dat ze meer manschappen kunnen aanspreken maar dat is op zich een teken dat ze door hun troepen aan het gaan zijn.
Oekraïne sprak al een tijdje dat juni beslissend gaat zijn voor hen qua offensief : daar haal ik uit dat er dan grote leveringen aankomen en dat dan hun leger ook getraind zal zijn om die te gebruiken.
Als de VS inderdaad de MLRS'en gaat leveren dan gaat dit een gamechanger zijn voor Oekraïne : serieuse afstand en vuurkracht.
Rusland heeft nog altijd geen mobilisatie aangekondigd, dit blijft een "speciale militaire operatie". Hoe langer de oorlog duurt, hoe "creatiever" Rusland gaat moeten zijn om hun manschappen aan te zuiveren. Niet alleen gesneuvelden, maar ook gewonden moeten worden vervangen. Ik geef je gelijk dat het binnenkort erop of eronder gaat zijn. Iemand gaat momentum moeten krijgen om een beslissende slag uit te delen, zoniet belandt de oorlog in een patstelling.

Rusland heeft nog altijd geen mobilisatie aangekondigd, dit blijft een "speciale militaire operatie". Hoe langer de oorlog duurt, hoe "creatiever" Rusland gaat moeten zijn om hun manschappen aan te zuiveren. Niet alleen gesneuvelden, maar ook gewonden moeten worden vervangen. Ik geef je gelijk dat het binnenkort erop of eronder gaat zijn. Iemand gaat momentum moeten krijgen om een beslissende slag uit te delen, zoniet belandt de oorlog in een patstelling.

Leeftijdsaanpassing is voor hun beroepsleger. Ze hebben de leeftijd verhoogd waardoor ze blijkbaar toegang hebben tot de oudere reservisten.
Mss dat die reserve enkel diende als homelanddefense.
Sowieso een teken dat ze manschappen zoeken. Zolang het een special operation is kunnen ze inderdaad geen algemene mobilisatie doen maar daar zit Poetin ook vast : van zodra hij het als oorlog bestempeld zitten we weer in een andere situatie zowel intern als internationaal.

Leeftijdsaanpassing is voor hun beroepsleger. Ze hebben de leeftijd verhoogd waardoor ze blijkbaar toegang hebben tot de oudere reservisten.
Mss dat die reserve enkel diende als homelanddefense.
Sowieso een teken dat ze manschappen zoeken. Zolang het een special operation is kunnen ze inderdaad geen algemene mobilisatie doen maar daar zit Poetin ook vast : van zodra hij het als oorlog bestempeld zitten we weer in een andere situatie zowel intern als internationaal.
Intussen heeft Oekraïne al een aantal mobilisatiegolven achter de rug, wat misschien ook wel wat zegt over hun verliezen. Poetin mijdt angstvallig die mobilisatie en wil de opdracht afronden met de troepen die hij ter beschikking heeft, maar als de Oekraïnse offensieven een momentum beginnen krijgen gaat hij niet veel keuze hebben en dan is het misschien ook al te laat omdat je die gemobiliseerde reserve niet meteen aan het werk kan zetten.

Heeft Rusland wel genoeg materiaal voor een algemene mobilisatie of wordt het dan pure Soviet stijl met aanvalsgolven van manschappen tot iets blijft plakken met ultieme doel donbas en de kuststrook van Oekraïne.

Intussen heeft Oekraïne al een aantal mobilisatiegolven achter de rug, wat misschien ook wel wat zegt over hun verliezen. Poetin mijdt angstvallig die mobilisatie en wil de opdracht afronden met de troepen die hij ter beschikking heeft, maar als de Oekraïnse offensieven een momentum beginnen krijgen gaat hij niet veel keuze hebben en dan is het misschien ook al te laat omdat je die gemobiliseerde reserve niet meteen aan het werk kan zetten.

Zelensky had het over 50 tot 100 doden per dag bij Oekraïne. Laten we aannemen dat dit een onderschatting is naar moraal toe maar geen volledige flagrante leugen zoals Kremlin durft te doen.
Laten we nemen dat het *3 is en ze zo'n 300 doden per dag hebben : dat komt neer op een 27.000 soldaten dood op 3 maanden tijd.
Dan heeft Oekraïne nog altijd meer dan genoeg mankracht in reserve.

Ivm het graan : daar gaat Rusland moeten opletten dat ze daar ook hun hand niet overspelen. Graan geraakt Oekraïne niet uit door Russische blokkade maar daardoor gaat het Westen ook meer geneigd zijn om zwaardere wapens te leveren en de fameuze harpoenen in grotere getallen te geven zodanig dat Russische zeemacht op Zwarte Zee wordt gedecimeerd.

Zelensky had het over 50 tot 100 doden per dag bij Oekraïne. Laten we aannemen dat dit een onderschatting is naar moraal toe maar geen volledige flagrante leugen zoals Kremlin durft te doen.
Laten we nemen dat het *3 is en ze zo'n 300 doden per dag hebben : dat komt neer op een 27.000 soldaten dood op 3 maanden tijd.
Dan heeft Oekraïne nog altijd meer dan genoeg mankracht in reserve.

Ivm het graan : daar gaat Rusland moeten opletten dat ze daar ook hun hand niet overspelen. Graan geraakt Oekraïne niet uit door Russische blokkade maar daardoor gaat het Westen ook meer geneigd zijn om zwaardere wapens te leveren en de fameuze harpoenen in grotere getallen te geven zodanig dat Russische zeemacht op Zwarte Zee wordt gedecimeerd.
Benieuwd op welk lanceerplatform die Harpoons worden afgeschoten. Oekraïne heeft die namelijk niet. Dus die moeten ook meegeleverd worden.

Benieuwd op welk lanceerplatform die Harpoons worden afgeschoten. Oekraïne heeft die namelijk niet. Dus die moeten ook meegeleverd worden.

Coastal defense batteries, from which it would be fired with a solid-fuel rocket booster.

Ik ga er wel vanuit als de Harpoons worden geleverd dat er ook wel een mogelijkheid gaat zijn om de te lanceren.
Indien nog niet aanwezig in Oekraïne gaat het wel bijgeleverd worden.

Coastal defense batteries, from which it would be fired with a solid-fuel rocket booster.

Ik ga er wel vanuit als de Harpoons worden geleverd dat er ook wel een mogelijkheid gaat zijn om de te lanceren.
Indien nog niet aanwezig in Oekraïne gaat het wel bijgeleverd worden.
Met de nodige hulp van Amerikaanse satellieten/intelligence kan dat inderdaad wel eens een probleempje worden voor de Russen. Er bestaat wel afweer tegen antischeepsraketten (Russische tegenhanger van de Phalanx en de SM2), maar dat is niet altijd een garantie.

Maar het verlies van het MAD principe hypothekeert in mijn ogen veel meer de toekomst (mijn en die van mijn naasten / nazaten/...). Een verlies dat ik niet bereid ben te aanvaarden, ongeacht de consequenties.
Zeg je dat ook zo tegen uw vriendin/kinderen/.. of is het internet praat?

Want ik zou niet tegen mijn kinderen kunnen zeggen dat ik hun leven wil opofferen voor mijn hoogdravend principe

Met de nodige hulp van Amerikaanse satellieten/intelligence kan dat inderdaad wel eens een probleempje worden voor de Russen. Er bestaat wel afweer tegen antischeepsraketten (Russische tegenhanger van de Phalanx en de SM2), maar dat is niet altijd een garantie.

En nog iets dat ik mij bedenk : Roemenië is niet zo ver van Odessa. De Oekraïnse schepen moeten eigenlijk niet ver varen om een veilige haven te bereiken.

En nog iets dat ik mij bedenk : Roemenië is niet zo ver van Odessa. De Oekraïnse schepen moeten eigenlijk niet ver varen om een veilige haven te bereiken.
Als die schepen worden afgeschrikt door de aanwezigheid van Harpoonraketten kan Rusland nog altijd de koopvaardij bedreigen vanuit de lucht. En dan zit je weer met het verhaal van de no fly-zone.

Zeg je dat ook zo tegen uw vriendin/kinderen/.. of is het internet praat?

Want ik zou niet tegen mijn kinderen kunnen zeggen dat ik hun leven wil opofferen voor mijn hoogdravend principe
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

En ja, natuurlijk is het hier allemaal internet praat, ook uw praat.
Niemand weet met 100% zekerheid wat hij of zij gaat doen in zulke situatie.

Mijn mening over die graanschepen: VN mandaat om die te beschermen. Russen zullen niet aanvallen. (en als ze wel zo dom zijn om dat te doen, zullen ze snel hun vloot en vliegtuigen kwijt zijn)
Het gaat hier om verdorie TIENTALLEN MILJOENEN hongerdoden. Het moeten niet altijd nucleaire wapens zijn om genocide te plegen!
Die nucleaire bommen hebben een theoretische mogelijkheid, die hongerdoden zijn 99% zeker als dat graan niet verscheept wordt.
En lang moeten ze hier niet meer over palaveren, binnen enkele weken moeten die graanschuren leeg zijn zodat het nieuwe graan er in kan, of men gaat 2 graanoogsten verliezen.

Als die schepen worden afgeschrikt door de aanwezigheid van Harpoonraketten kan Rusland nog altijd de koopvaardij bedreigen vanuit de lucht. En dan zit je weer met het verhaal van de no fly-zone.

Russische vliegtuigen zijn niet zo actief in die regio en als je rap in Roemeens luchtruim komt is dat probleem ook opgelost.
Maar inderdaad het is niet 100% veilig en dat zal het nooit zijn tot de oorlog is gestopt.

Edit : of je stuurt europese vrachtschepen naar odessa om het graan op te halen. Ik denk niet dat Rusland dan bereid gaat zijn om deze aan te vallen.
Dit natuulijk nadat de blokkade is opgeheffen want anders ga je confrontatie aan met Russische zeemacht.

Het is kiezen tussen enerzijds het in stand houden van het MAD principe of dit MAD principe volledig onderuit halen.

Het MAD principe is 1 van de redenen waarom wij tot op heden zo een lange vredestijd hebben gehad. Het risico dat als je zo ver gaat, dat je geen garantie hebt dat door zo ver te gaan, dat je effectief wint. Dat het beter is om met diplomatie eruit te komen dan door een atoombom te gooien op Brussel omdat hij toch wel van de opinie is dat het een Hellhole is dat moet gezuiverd worden.

Als je dat onderuit haalt... dan zie ik echt niet in welke garanties je gaat hebben op vrede. Behalve dat je altijd uw hoofd moet buigen naar de persoon met zijn hand aan de lanceringsknop.
En dat is dan een vrede altijd onder die persoon zijn termen. En dat hoeft voor mij niet. Nu niet, en nooit niet.

Ja maar, we zijn hier uiteindelijk aan het discussiëren over een hypothetische vraag: zie ik liever de Baltische staten onder Russisch bewind, of waag ik het er liever op dat Rusland bluft. In de realiteit zorgen NAVO en MAD er voor dat die hypothese zeer weinig kans maakt om een werkelijk dilemma te worden. Maar als de premisse is dat de kans reëel is dat Rusland niet bluft, dan heeft het voorkomingsprincipe van MAD sowieso al gefaald. Op dat moment moet je er voor zorgen dat we niet effectief overgaan tot mutual destruction.

Dat je niet wil buigen voor bullebakken is een mooi principe, maar je moet wel blijven kijken naar de gevolgen. Als er straks een weifelende zelfmoordterrorist op Rock Werchter staat met een killswitch in zijn hand, ga je hem dan meteen ook een toek op zijn muil geven "uit principe en fuck de gevolgen, want ik kan niet tegen bullebakken" of probeer je iets anders, wat dan ook, zodat het publiek tenminste nog een kans heeft?

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

En ja, natuurlijk is het hier allemaal internet praat, ook uw praat.
Niemand weet met 100% zekerheid wat hij of zij gaat doen in zulke situatie.
Citaten van mensen die langs geen kanten zich de vernietigingskracht die we nu hebben konden voorstellen zijn niet echt relevant. Dat is als die idiote amerikanen die hun grondwet als een of ander heilig document zien.

Citaten van mensen die langs geen kanten zich de vernietigingskracht die we nu hebben konden voorstellen zijn niet echt relevant. Dat is als die idiote amerikanen die hun grondwet als een of ander heilig document zien.
Beetje strawman argument ertussen gooien helpt de discussie niet.

Maar dus met de massavernietigingswapens komt het er volgens jullie op neer dat principes geen bestaansrecht meer hebben?
Ik vind dat dan principes net nog belangrijker zijn.
En zoals ik meer dan 100 pagina's terug heb gezegd: daar kunnen we nog eens 100 pagina's over lullen, maar er zal niemand van mening veranderen.

Beetje strawman argument ertussen gooien helpt de discussie niet.

Maar dus met de massavernietigingswapens komt het er volgens jullie op neer dat principes geen bestaansrecht meer hebben?
Ik vind dat dan principes net nog belangrijker zijn.
En zoals ik meer dan 100 pagina's terug heb gezegd: daar kunnen we nog eens 100 pagina's over lullen, maar er zal niemand van mening veranderen.
Tuurlijk mag je principes hebben dat was niet het punt.

Maar er is een heel groot verschil tussen zelf willen sterven voor uw principes of stellen dat je anderen wil meesleuren voor uw principes.

OK, dan zullen we iedere keer een referendum moeten doen over een beslissing waar een massavernietigingswapen tot gevolg kan hebben.
Gaat ook niet werken he... (Edit: hoewel ik in principe daar zeker niet tegen ben!)

Terug
Bovenaan