Zeg je dat ook zo tegen uw vriendin/kinderen/.. of is het internet praat?
Want ik zou niet tegen mijn kinderen kunnen zeggen dat ik hun leven wil opofferen voor mijn hoogdravend principe
Ja.
1 van de redenen dat ik geen vriendin noch kinderen heb.
Ja maar, we zijn hier uiteindelijk aan het discussiëren over een hypothetische vraag: zie ik liever de Baltische staten onder Russisch bewind, of waag ik het er liever op dat Rusland bluft. In de realiteit zorgen NAVO en MAD er voor dat die hypothese zeer weinig kans maakt om een werkelijk dilemma te worden. Maar als de premisse is dat de kans reëel is dat Rusland niet bluft, dan heeft het voorkomingsprincipe van MAD sowieso al gefaald. Op dat moment moet je er voor zorgen dat we niet effectief overgaan tot mutual destruction.
Door MAD defacto al op te blazen ondergraaf je NAVO en MAD.
Dus je moet defacto de lijn verdedigen van MAD, en op het moment dat het zo ver komt dan pas evalueren in welke mate je de overtreding van die grens accepteert. En u dan ook realiseren wat de gevolgen op de geloofwaardigheid zijn indien je het laat passeren.
Het feit dat we, als westerse wereld, zo snel sancties hebben afgekondigd op Rusland was een verrassing. Dat op dat moment ook in ons voordeel spreekt... aangezien dit de onberekenbaarheid ook aantoont van ja misschien gaan ze toch wel zo ver dat ze Rusland plat gooien.
Dat je niet wil buigen voor bullebakken is een mooi principe, maar je moet wel blijven kijken naar de gevolgen. Als er straks een weifelende zelfmoordterrorist op Rock Werchter staat met een killswitch in zijn hand, ga je hem dan meteen ook een toek op zijn muil geven "uit principe en fuck de gevolgen, want ik kan niet tegen bullebakken" of probeer je iets anders, wat dan ook, zodat het publiek tenminste nog een kans heeft?
Hetzelfde principe geldt hier. Op voorhand ben je een hardliner.
Op het moment zelf weeg je het af tov de alternatieven. Maar houd je de hardline positie open. Onberekenbaarheid waaraan te verwachten is en blijft belangrijk.
Al zie ik niet echt in wat de meerwaarde is van het dreigement van een zelfmoordterrorist neer te schieten of die een toek op zijn muile te geven. Die zijn standaardpositie is in basis al van ik ben bereid om te sterven.
Net zodanig reticent dat dat wij zijn, gaat de andere kant ook zijn. Daarom dat duidelijke standpunten dan ook belangrijk zijn. Als je begint met we gaan toch echt moeten bekijken of we zouden reageren op een kernbom die op Oekraïene gedropt wordt dan versta ik daar tussen de lijnen dat ik elke uitvlucht zal aanvaarden die je mij geeft dat ik het toch maar niet moet doen.
Desondanks worden er op zulke momenten nu eenmaal beslissingen genomen die een impact hebben op duizenden personen. Massavernietigingswapens hebben de consequenties gewoon dusdanig verhoogd. Maar ik verwacht nog altijd dat er met zo'n wapens voorzichtiger/ omzichtiger gaat omgesprongen worden dan met de conventionelere massavernietigingswapens. Ook in Rusland. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat China niet tegen de Russen aan het zeggen is in onderlinge communicatie dat ze met hun fikken van die atoomknop moeten blijven.