Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een kwestie van dagen tot we de officiële aanvraag tot toetreding van de NAVO zien gebeuren? Zo ziet er het alvast uit.

Laatst bewerkt:
Wel, ik heb altijd moeite om burgers persoonlijk verantwoordelijk te houden voor hun uitspraken of hun betrokkenheid in de oorlog. We kunnen ons niet voorstellen wat generaties lange brainwashing en desinformatie tot gevolg hebben. Zowel aan Oekraïense kant als aan Russische kant zijn de uitspraken soms enorm akelig, maar in veel gevallen (als ze niet geknipt en geplakt zijn) gaat het om mensen die niet beter weten. En ook dat is hun fout niet, het gaat dan om mensen die niet of amper beter kùnnen weten.
Ja, het is een beladen zin, maar in dat opzicht snap ik die "wir haben es nicht gewusst" ook. Deze "speciale operatie" is ook nog maar een paar maanden bezig, itt de jaren die nodig waren om de ogen te doen opengaan in de Tweede Wereldoorlog. Over een jaar, als de gruwel tot in Rusland zelf is doorgedrongen en de mensen daar met eigen ogen kunnen zien, of lang genoeg wel informatie hebben gekregen, dan kun je van hen verantwoordelijk houden voor sommige uitspraken, vind ik.

Maar, en dat was mijn veel te lange inleiding, op dat excuus kan die Roman niet terugvallen, hè. Hij heeft alle kansen en informatie gekregen om zich een goed beeld te vormen van wat er daar gebeurt. Niet dat onze media niet gekleurd zou zijn, maar je blijft steeds de mogelijkheid hebben om het nieuws en onafhankelijke journalistieke stukken te zien en te lezen. Hier telt die persoonlijke verantwoordelijkheid voor je domme uitspraken wel gewoon.

Je post spreekt zichzelf tegen hoor. Je kan niet eerst de individuele verantwoordelijkheid van mensen minimaliseren en de context van desinformatie en brainwashing als vergoelijking inroepen, om er dan even later van uit te gaan dat na een jaartje men wel tot inkeer zal komen als men de gruwel met eigen ogen heeft kunnen zien.

Elk Rus met een internetaansluiting kan vandaag op Google die beelden zien, punt. We weten ondertussen dat een niet insignificant deel van de bevolking het bewijs van de eigen ogen verwerpt. We hebben bewijs, in de vorm van opnames vna telefoongesprekken, van mensen die hun eigen vrienden en familie-leden weigeren te geloven wanneer deze over de gruwel vertellen.

Als je het vandaag niet geweten hebt is het omdat je het niet wilt geweten hebben.

Je post spreekt zichzelf tegen hoor. Je kan niet eerst de individuele verantwoordelijkheid van mensen minimaliseren en de context van desinformatie en brainwashing als vergoelijking inroepen, om er dan even later van uit te gaan dat na een jaartje men wel tot inkeer zal komen als men de gruwel met eigen ogen heeft kunnen zien.

Elk Rus met een internetaansluiting kan vandaag op Google die beelden zien, punt. We weten ondertussen dat een niet insignificant deel van de bevolking het bewijs van de eigen ogen verwerpt. We hebben bewijs, in de vorm van opnames vna telefoongesprekken, van mensen die hun eigen vrienden en familie-leden weigeren te geloven wanneer deze over de gruwel vertellen.

Als je het vandaag niet geweten hebt is het omdat je het niet wilt geweten hebben.
De post spreekt zichzelf niet echt tegen. En natuurlijk kan elke Rus met een internetaansluiting en genoeg kennis vandaag die beelden zien. Maar dat is al niet elke Rus. En dan nog. Je vergeet ook dat het verder gaat dan de praktische toegang, hè. Generaties lang bestookt met desinformatie en de "firehose of falsehood" zoals hier al in dit topic besproken is, de heel beperkte toegang, de totaal andere opvoeding en lessen van in school die haaks staan op die nieuwe verkregen informatie...
Dat is echt brainwashen, en dat is niet iets wat je plots wegwerkt door ineens wél een foto van het tegendeel te laten zien. Dat gaat veel verder. En het is niet alsof wij niet ook zo'n beetje zoiets kennen. In de jaren 80 denk ik niet dat je veel films hebt gezien waar de Rus de goeie was, of waar een utopisch, optimistisch beeld werd neergezet over leven in Rusland. Nee, grijs, beton, kou, tristesse. En dat is dan alleen maar dat.

Ja, als een Rus nu een verslag wil zien van wat er in Boetsja is gebeurd, moet hij maar naar de Westerse media kijken. Maar als hij kritisch is opgevoed, is hem ingeprent dat alle media liegen, en dat je nooit kunt weten wat echt is en wat niet. En als hij niet kritisch is opgevoed, denkt hij dat de nazistische Westerse media liegen om Rusland in een slecht daglicht te stellen. Net zoals wij zeggen "ah, het verhaal komt van Russische staatstelevisie, het is dus gelogen". En niet alleen hoe hij is opgevoed, maakt iets uit. Maar hoe zijn ouders en zijn grootouders zijn opgevoed. Dat is iets van generaties lang.

Als je het vandaag niet geweten hebt, is het omdat je het niet wilt geweten hebben. Of omdat je zo gebrainwasht bent dat je het niet kunt geweten hebben of aanvaard hebben. Tot op zekere hoogte. Zoals ik zeg: Het gaat hier nog maar om een paar maanden, hè. Alle verslagen uit de Tweede Wereldoorlog zeiden trouwens hetzelfde. Die "wir haben es nicht gewusst" is iets wat wel degelijk een tijdje kon opgaan. Omdat Hitler ook nooit heeft gezegd dat hij Joden ging vergassen, uiteraard. Maar niet heel lang, en zeker op het einde niet meer.

De post spreekt zichzelf niet echt tegen. En natuurlijk kan elke Rus met een internetaansluiting en genoeg kennis vandaag die beelden zien. Maar dat is al niet elke Rus. En dan nog. Je vergeet ook dat het verder gaat dan de praktische toegang, hè. Generaties lang bestookt met desinformatie en de "firehose of falsehood" zoals hier al in dit topic besproken is, de heel beperkte toegang, de totaal andere opvoeding en lessen van in school die haaks staan op die nieuwe verkregen informatie...
Dat is echt brainwashen, en dat is niet iets wat je plots wegwerkt door ineens wél een foto van het tegendeel te laten zien. Dat gaat veel verder. En het is niet alsof wij niet ook zo'n beetje zoiets kennen. In de jaren 80 denk ik niet dat je veel films hebt gezien waar de Rus de goeie was, of waar een utopisch, optimistisch beeld werd neergezet over leven in Rusland. Nee, grijs, beton, kou, tristesse. En dat is dan alleen maar dat.

Ja, als een Rus nu een verslag wil zien van wat er in Boetsja is gebeurd, moet hij maar naar de Westerse media kijken. Maar als hij kritisch is opgevoed, is hem ingeprent dat alle media liegen, en dat je nooit kunt weten wat echt is en wat niet. En als hij niet kritisch is opgevoed, denkt hij dat de nazistische Westerse media liegen om Rusland in een slecht daglicht te stellen. Net zoals wij zeggen "ah, het verhaal komt van Russische staatstelevisie, het is dus gelogen". En niet alleen hoe hij is opgevoed, maakt iets uit. Maar hoe zijn ouders en zijn grootouders zijn opgevoed. Dat is iets van generaties lang.

Als je het vandaag niet geweten hebt, is het omdat je het niet wilt geweten hebben. Of omdat je zo gebrainwasht bent dat je het niet kunt geweten hebben of aanvaard hebben. Tot op zekere hoogte. Zoals ik zeg: Het gaat hier nog maar om een paar maanden, hè. Alle verslagen uit de Tweede Wereldoorlog zeiden trouwens hetzelfde. Die "wir haben es nicht gewusst" is iets wat wel degelijk een tijdje kon opgaan. Omdat Hitler ook nooit heeft gezegd dat hij Joden ging vergassen, uiteraard. Maar niet heel lang, en zeker op het einde niet meer.

Waarom zou een Rus die in dergelijke maatschappij is opgegroeid en opgeleid volgend jaar dan wél verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor het verwerpen van het bestaande bewijs. En wie beslist hoe lang die periode dan zal duren? Waarom zou een Rus die kritisch is opgevoed ook ingeprent zijn dat alle media liegen? Is dat bij een kritische Belg dan ook zo?

Er blijft wat mij betreft een kern aan individuele verantwoordelijkheid die niet mag worden gewist of weggezet omwille van de maatschappelijke omstandigheden. En ik heb het er steeds moeilijk mee wanneer men lijkt te suggereren dat dat een aanvaardbaar argument is in deze discussie.

Waarom zou een Rus die in dergelijke maatschappij is opgegroeid en opgeleid volgend jaar dan wél verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor het verwerpen van het bestaande bewijs. En wie beslist hoe lang die periode dan zal duren? Waarom zou een Rus die kritisch is opgevoed ook ingeprent zijn dat alle media liegen? Is dat bij een kritische Belg dan ook zo?

Er blijft wat mij betreft een kern aan individuele verantwoordelijkheid die niet mag worden gewist of weggezet omwille van de maatschappelijke omstandigheden. En ik heb het er steeds moeilijk mee wanneer men lijkt te suggereren dat dat een aanvaardbaar argument is in deze discussie.
Jij gelooft in een ideale wereld met ideale universele normen en waarden, met een instant en onbeperkte toegang tot objectieve informatie en ook nog eens de capaciteit om deze informatie op een niet biased manier te verwerken.

Ik heb de cijfers hier al eens gepost
Information literacy level

One of the signs a sufficient level of knowledge is the ability to make conclusions about some fact on the basis of different sources. Most Russians take analyzing data seriously and prefer to explore different information resources (74%). In regards to information skills 81% (of those who own a computer) easily find the information they need online.

The situation gets more complicated with the ethical side of information literacy. This indicator shows how deeply a person examines the information that was found. 45% do not think about the harms and benefits of information that they get onlin
e.

Media literacy level

Media literacy allows a person to navigate in the media space, search for relevant news while allowing that media coverage of the news or other information may be incomplete.

51% of Russians do not doubt the facts communicated by the media that they trust. Every fourth Russian acknowledged that it is difficult to follow the news and navigate in the flow of events (26%). The younger the person, the easier this process is.

The majority of Russians (72%) realize that the media that they choose may not always present information accurately. At the same time 28% are convinced that their media of choice are fully honest in communicating information and events. People aged 18 to 34 and those with higher education most often put information communicated by the media under doubt.
Natuurlijk als je toegang tot informatie beperkt is, kan je zoveel literate zijn als je wil. Als je de informatie niet kunt vinden, dan kan je ook geen goed beeld vormen van de kwestie, zeker als je geen onderdeel uitmaakt van de jongere generatie en al zeker niet als uw talenkennis beperkt is. Ongeveer 3% zijn fluent speakers van Engels. De resterende 20-27% die Engels kennen, moeten zich behelpen met een woordenboek (cijfers 2015). En dat is geen vette.

Pak de brain drain of eerder exodus nog erbij en dan beland je inderdaad in een situatie zoals nu

Laatst bewerkt:
Jij gelooft in een ideale wereld met ideale universele normen en waarden, met een instant en onbeperkte toegang tot objectieve informatie en ook nog eens de capaciteit om deze informatie op een niet biased manier te verwerken.
Dat je vrouwen en kinderen niet verkracht, weerloze gevangen niet martelt en het hoofd knalt, dat je scholen en vluchtelingen niet bewust aanvalt, dat zijn universele waarden ja. Als Rusland en haar leger dat liever niet toepast, zegt genoeg over hen.

Ik geloof in een basis een humaniteit, ja. Wanneer we dat opgeven weet ik niet waar het gaat eindigen.

Dat je vrouwen en kinderen niet verkracht, weerloze gevangen niet martelt en het hoofd knalt, dat je scholen en vluchtelingen niet bewust aanvalt, dat zijn universele waarden ja. Als Rusland en haar leger dat liever niet toepast, zegt genoeg over hen.
Je doet alsof wartime sexual violence en martelingen van weerloze burgers iets nieuws en recent is, maar dat is het niet. Ik minimaliseer de afschuwelijke daden niet. De daders moeten hiervoor veroordeeld en bestraft worden. En ik hoop dat het ook gebeurd.

De toepassing van deze tactiek in Oekraïne wordt al sinds 2014 door het OHCHR opgevolgd. Het is een rapport dat ik geen 2 keer wil lezen. Net zoals ik de beelden van Boetsja geen 2 keer wil zien.
The majority of cases of conflict-related sexual violence documented by
OHCHR in Ukraine occurred in the context of the deprivation of liberty by
Government forces or armed groups. In these cases, both men and women were
subjected to sexual violence. Beatings and electrocution in the genital area,
rape, threats of rape, and forced nudity were used as a method of torture and
ill-treatment to punish, humiliate, or extract confessions. Furthermore, to
increase the pressure, the perpetrators threatened to also detain or abduct, rape,
injure or kill relatives of the victims, especially their children. In the territory
controlled by armed groups sexual violence was also used to compel
individuals deprived of liberty to relinquish property or perform other actions
demanded by the perpetrators, as an explicit condition for their safety and
release. The majority of these incidents date back to 2014-2015; nonetheless
OHCHR continues to receive testimonies indicating that such practice still
occurs on both sides of the contact line and in Crimea.

Laatst bewerkt:
Maar daar zit wel een heel belangrijk verschil, hè. Allee, dat spreekt voor zich. Dat zijn inderdaad gewoon universele waarden. Ik had het wel over burgers en hoe die de buitenwereld mogelijk zien. Jij hebt het over militairen en hun daden. Dat is iets totaal anders.

Ook bij die burgers zijn er uiteraard daden. Ik heb de voorbeelden hier gezien, van Russen die niet meer met Oekraïners kunnen samenwerken en zelfs in gevaar brengen op de werkvloer. En uiteraard trek ik de persoonlijke verantwoordelijkheid van die daden niet in twijfel. Zeker niet als die mensen hier wonen, hoewel hun 'brainwashing' hier niet plots verdwenen is natuurlijk. Maar waar ik kan begrijpen dat ze niet los kunnen komen van het propagandabeeld dat Rusland geeft, of toch zeker niet van het "we kunnen nooit écht weten wat daar gebeurt", en ze daar niet de facto verantwoordelijk voor kan houden, gaat dat niet op voor daden die gesteld worden, hè. Soms kunnen ze misschien niet anders dan zo denken, maar zo handelen heb je wel altijd zelf in de hand. Puur omdat het zo universeel is.

Je doet alsof wartime sexual violence en martelingen van weerloze burgers iets nieuws en recent is, maar dat is het niet. Ik minimaliseer de afschuwelijke daden niet. De daders moeten hiervoor veroordeeld en bestraft worden. En ik hoop dat het ook gebeurd.
Er is een verschil tussen dat het inderdaad in heel wat oorlogen gebeurt en hier waar het effectief een tactiek van het Russische leger lijkt te zijn. En waar de doorsnee Rus op basis van bepaalde bronnen die we te horen krijgen zelfs geen probleem mee heeft dat dit gebeurt tegen het Oekraïnse 'broedervolk'.

Zou je kunnen doen, maar krijg je volgens mij de eerder vermelde situatie van een Poetin/Rusland vol wrok met alle mogelijke gevolgen op lange(re) termijn. Situaties als in de koude oorlog, blijvende dreiging en bewapening, invallen, een nieuw "ijzeren gordijn",... die je met een diplomatieke oplossing waarschijnlijk (deels) kan voorkomen.

Maar je hebt gelijk hoor, binnen enkele weken kan het er mogelijks weer helemaal anders uitzien. Maar dit kan voor beide kanten (al geef ik momenteel het voordeel ook zeker aan Oekraine).
Alle vredes en diplomatieke oplossingen die ik zie houden enkel rekening met de fysieke oorlog nu.
Stel dat we Rusland alles geven en Oekraïne ziet af van enige grensoorlog in de toekomst.
Het eerste wat gebeurt is dat op school in Oekraïne de geschiedenis van Oekraïne wordt gegeven hoe Rusland Oekraïne binnen viel met alle gruweldaden tot gevolg. De relatie tussen de 2 zal vijandig blijven. Er zullen maatregelen getroffen worden tegen de inmenging van zowel het land als de burger in beide landen.
In alle westerse informatiebronnen die nog eeuwen beschikbaar blijft voor iedereen blijft alle informatie over deze oorlog opgeslagen.
Elke Rus die naar het buitenland gaat wordt er mee geconfronteerd.
Hoe lang duurt het voor er een nieuwe speciale operatie gestart wordt om die desinformatie te stoppen?

Het Kremlin heeft zo'n groot web gewoven van leugens dat men moet blijven bewapenen en moet blijven dreigen. Al is het maar om een reden te geven om hun leger terug op te bouwen.
Imo is een ijzeren gordijn zelfs het enige dat het Kremlin nog kan redden om het risico op de waarheid in te dekken.
Moest ik Putin zijn en even gestoord dan was dat de go to oplossing.

Ik denk niet dat iemand dat tegenspreekt, maar ge kunt het de doorsnee Rus moeilijk kwaad nemen als hij niet gelooft dat het Russische leger zich aan zulke misdaden vergrijpt. Die krijgen gewoon niks anders voorgeschoteld. Wij gaan hier langs onze kant toch ook niet alle Russische media zitten uitpluizen om tegenlicht te krijgen voor onze berichtgeving, da's bij hen net hetzelfde, om precies dezelfde argumenten, namelijk omdat ge toch geen snars gelooft van wat de tegenpartij publiceert.

Wist ik eerlijk gezegd niet.
Er zijn wel veel meer dingen in de nasleep van WOII gebeurd die je liever niet geweten had.
Zoals bijvoorbeeld dingen die de concentratiekampen onmiddelijk terug benaderden, maar dan gevuld met Duitse gevangenen:
According to Simon MacKenzie, "callous self-interest and a desire for retribution played a role in the fate" of German prisoners, and he exemplifies by pointing out that sick or otherwise unfit prisoners were forcibly used for labor, and in France and the Low Countries this also included work such as highly dangerous mine-clearing; "by September 1945 it was estimated by the French authorities that two thousand prisoners were being maimed and killed each month in accidents."[19][20]

Oorlog is nasty business, en de periode erna is minstens even vuil.

Er zijn wel veel meer dingen in de nasleep van WOII gebeurd die je liever niet geweten had.
Zoals bijvoorbeeld dingen die de concentratiekampen onmiddelijk terug benaderden, maar dan gevuld met Duitse gevangenen:

Oorlog is nasty business, en de periode erna is minstens even vuil.

Lichtjes off-topic, maar ik heb onlangs een uitstekende film gezien over hoe (meestal erg jonge) Duitse soldaten na de oorlog mijnen moesten opruimen in Denemarken in vreselijke omstandigheden. Ok, het is een film, maar blijkbaar gebaseerd op waargebeurde zaken:

De discussie over 'universele waarden' vind ik ook een beetje vreemd. Voorbeelden genoeg in oorlogstijd van verkrachting, martelingen, scholen aanvallen etc. Dat zijn dan eerder Europese waarden lijkt me. Wat gebeurt er allemaal in Afrika, het Midden-Oosten, Azië, en nu in Oekraïne door Rusland... Zelfs de Amerikanen overschrijden die 'universele waarden' soms, en niet altijd 'per ongeluk' (Guantanamo Bay?)
Ik vind het gewoon iets te naïef om te denken dat we als mensheid universele waarden hebben.

Laatst bewerkt:
Lichtjes off-topic, maar ik heb onlangs een uitstekende film gezien over hoe (meestal erg jonge) Duitse soldaten na de oorlog mijnen moesten opruimen in Denemarken in vreselijke omstandigheden. Ok, het is een film, maar blijkbaar gebaseerd op waargebeurde zaken:

De discussie over 'universele waarden' vind ik ook een beetje vreemd. Voorbeelden genoeg in oorlogstijd van verkrachting, martelingen, scholen aanvallen etc. Dat zijn dan eerder Europese waarden lijkt me. Wat gebeurt er allemaal in Afrika, het Midden-Oosten, Azië, en nu in Oekraïne door Rusland... Zelfs de Amerikanen overschrijden die 'universele waarden' soms, en niet altijd 'per ongeluk' (Guantanamo Bay?)
Ik vind het gewoon iets te naïef om te denken dat we als mensheid universele waarden hebben.
Maar langs de andere kant bestaat er wel zoiets als militair recht. een militaire code, en is het zo klaar als een klontje dat Rusland op grote schaal de mensenrechten heeft geschonden he. De VS is alles behalve zuiver op de graat (cfr. drone strikes) maar het is wel een ander paar mouwen als wat er nu in Oekraïne is aan het plaatsvinden, verontwaardiging daarover is wel echt terecht.

Om de kracht van propaganda of media die dingen niet zeggen, te duiden: US soldaten hebben ongeveer 4.500 Franse vrouwen verkracht bij de bevrijding van Frankrijk.

Wist ik eerlijk gezegd niet.
Dat verkrachtingen een deel van oorlog uitmaken is een jammerlijk feit, maar Rusland verheft dat precies wel tot ongekende hoogtes. Toch zeker in de laatste maanden van WOII en het huidige Russische leger lijkt op dat vlak een ‘waardige’ opvolger van het Rode Legerhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Rape_during_the_occupation_of_Germany

Dat verkrachtingen een deel van oorlog uitmaken is een jammerlijk feit, maar Rusland verheft dat precies wel tot ongekende hoogtes. Toch zeker in de laatste maanden van WOII en het huidige Russische leger lijkt op dat vlak een ‘waardige’ opvolger van het Rode Legerhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Rape_during_the_occupation_of_Germany
Verkrachtingen hebben altijd wel deel uitgemaakt van oorlog, zeker als de tegenstander gedemoniseerd en gedehumaniseerd wordt, gezien ze minder als "mensen" worden gezien maar eerder als iets "lagers dan wij", een soort van untermensch. En als soort van ultieme vernedering. En veel soldaten hebben tijdens oorlog misschien ook wel een tijdje droog gestaan, dus die maken daar gretig gebruik van. Ik vind het ook degoutant, en het gebeurt langs alle kanten, maar het heeft eigenlijk altijd wel deel uitgemaakt van oorlog, ook in de middeleeuwen of de oudheid.

Van "dehumanisering" is absoluut sprake als je de Russen hoort of aan het werk ziet in eigen land en hoort vertellen over hoe Oekraïne geen recht heeft om een land te zijn of verwijst naar Oekraïners als het opruimen van nazi's. Wie zei er weer ooit dat de echte fascisten degene zullen zijn die zich als antifascist presenteren? Het heeft misschien minder met "politieke ideologie" te maken, maar dus eerder geopolitiek waarin Rusland zich als antifascist of we gaan het land/de wereld opruimen van nazi's voordoet.

@Chris_147; Er is veel dat ze niet zeggen over de Amerikanen...

Verkrachtingen hebben altijd wel deel uitgemaakt van oorlog, zeker als de tegenstander gedemoniseerd en gedehumaniseerd wordt, gezien ze minder als "mensen" worden gezien maar eerder als iets "lagers dan wij", een soort van untermensch. En als soort van ultieme vernedering. En veel soldaten hebben tijdens oorlog misschien ook wel een tijdje droog gestaan, dus die maken daar gretig gebruik van. Ik vind het ook degoutant, en het gebeurt langs alle kanten, maar het heeft eigenlijk altijd wel deel uitgemaakt van oorlog, ook in de middeleeuwen of de oudheid.

Van "dehumanisering" is absoluut sprake als je de Russen hoort of aan het werk ziet in eigen land en hoort vertellen over hoe Oekraïne geen recht heeft om een land te zijn of verwijst naar Oekraïners als het opruimen van nazi's. Wie zei er weer ooit dat de echte fascisten degene zullen zijn die zich als antifascist presenteren? Het heeft misschien minder met "politieke ideologie" te maken, maar dus eerder geopolitiek waarin Rusland zich als antifascist of we gaan het land/de wereld opruimen van nazi's voordoet.

@Chris_147; Er is veel dat ze niet zeggen over de Amerikanen...

Hier, een waanzinnig lang wikipedia artikel enkel en alleen daarover:

Ook nog niet zo lang geleden was er dat schandaal met de UN blauwhelmen.

Eigenlijk is het simpel: oorlog faciliteert het plegen van dat soort misdaden door mensen die er al een zekere aanleg voor hadden. En die mensen zijn er in elk land, in elke cultuur, in elk regime. Wat wel verschilt is de reactie er op wanneer het naar buiten komt. Bij de Russen lijkt die reactie "et alors" te zijn...

Terug
Bovenaan