Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het is ook zoals gedacht : de druk op de legerleiding om vlug resultaat te boeken houdt in dat ze zulke domme dingen moeten doen.
Er zijn ook berichten dat meer en meer officieren gewoon weigeren om orders uit te voeren.
Artikel van Avondland illustreert ook dat Rusland ouderwets denkt met betrekking van hun troepen. Ze zijn vervangbaar maar ze hebben wel niet meer de mankracht van WWII.
Dat houdt ook hun logistiek in : ipv supplyline goed te doen sturen ze gewoon nieuwe troepen in.
Er valt misschien ook nog wat te zeggen over het spanningsveld tussen politiek en het leger, ik weet niet hoe de interne machtsdynamiek daar zit maar mogelijk weet de militaire top wel dat het Russische leger kreupel is maar wordt die mening nooit vertaald naar een rationeel beleidsadvies omdat er politieke belangen mee gemoeid zijn.

In theorie is het Russische leger zeer slagvaardig, in de praktijk stelt het grotendeels teleur. De corruptie zal ook in het leger sterk aanwezig zijn, dus een militaire coup zal er niet voor zorgen dat de oorlog plots van een leien dakje zal lopen.

Ik denk dat we nog héél boeiende inzichten gaan krijgen op Rusland als het deksel van die beerput wordt gelicht. Net zoals we dan ook meer te weten gaan komen over wat daar precies gebeurt in Oekraïne: de info die we krijgen moeten we met een korrel zout nemen. Zelfs anno 2022 is de fog of war immens. Het is alleszins moeilijk vol te houden dat het Russische leger nog een ernstige bedreiging vormt voor de NAVO.

Heb jij daar medelijden mee? Ik alleszins niet meer, na het zien van al dat gruwel van de Russissche soldaten tegenover burgers.
Niet iedereen over dezelfde kam scheren gaat hier niet op bij mij ze.
Medelijden? Hoh, dat is misschien ook een te groot woord. Maar juichen omdat honderden gastjes van 18 jaar gesneuveld zijn? Dat kan ik toch niet. Ik ben blij dat het Russische offensief weer een slag is toegebracht, maar ik ga niet mee gaan in het ontmenselijken van hun soldaten en onderdanen. Hoewel ik vind dat soldaten niet vrijgesteld zijn van blaam en zich niet zomaar kunnen verstoppen achter "befehl ist befehl" zijn die jongens uiteindelijk ook gewoon kinderen van ouders, die vaak met moeite weten of hun zonen effectief in Oekraïne zitten en wat ze daar moeten doen. Dus voor mij blijft het toch altijd heel dubbel als je zo'n berichten leest.

Als Oekraïne heel die regio kan herveroveren , dan moet dit toch de kop van Poetin kosten ? Hopelijk wil z'n opvolger een nieuwe koers varen met dat land .

Het zou toch echt een blamage zijn dat het eindresultaat wordt : Krim & Donbass terug bij Oekraine, Finland en Zweden bij de Navo , uw leger in puin en zware sancties . Dit kan je politiek toch niet overleven ?

Als Oekraïne heel die regio kan herveroveren , dan moet dit toch de kop van Poetin kosten ? Hopelijk wil z'n opvolger een nieuwe koers varen met dat land .

Het zou toch echt een blamage zijn dat het eindresultaat wordt : Krim & Donbass terug bij Oekraine, Finland en Zweden bij de Navo , uw leger in puin en zware sancties . Dit kan je politiek toch niet overleven ?
Dat overleeft hij politiek inderdaad niet en dan kan het alle kanten uitgaan met Rusland.

Gaat nog vonken geven
Nog wat oude en minder oude grieven uit de kast halen.
The Turkish leader explained his opposition by citing Sweden and other Scandinavian countries’ alleged support for Kurdish militants and others whom Turkey considers to be terrorists. He also accused Greece, a NATO ally, of using the alliance against Turkey, saying Ankara did not want a repeat of that “mistake.”

Medelijden? Hoh, dat is misschien ook een te groot woord. Maar juichen omdat honderden gastjes van 18 jaar gesneuveld zijn? Dat kan ik toch niet. Ik ben blij dat het Russische offensief weer een slag is toegebracht, maar ik ga niet mee gaan in het ontmenselijken van hun soldaten en onderdanen. Hoewel ik vind dat soldaten niet vrijgesteld zijn van blaam en zich niet zomaar kunnen verstoppen achter "befehl ist befehl" zijn die jongens uiteindelijk ook gewoon kinderen van ouders, die vaak met moeite weten of hun zonen effectief in Oekraïne zitten en wat ze daar moeten doen. Dus voor mij blijft het toch altijd heel dubbel als je zo'n berichten leest.

Valt voor mij steeds moeilijker te plaatsen naast de eindeloze stroom aan oorlogsmisdaden die door diezelfde jonge gastjes worden gepleegd.

Oekraïne zou een volledig bataljon uitgeschakeld hebben bij een poging om een rivier over te steken. Enerzijds zit je dan te juichen, anderzijds wil dat zeggen dat er honderden jongens, met een leeftijd die vaak een stuk lager ligt dan de gemiddelde leeftijd hier op het forum, gestorven zijn ...

twitter thread van de persoon die die actie heeft geleid

Overigens had Erdogan nog een maand geleden een telefoongesprek met de Finse president, waarna de Finse president zei dat het een warm gesprek was en Erdogan 'achter de Finse belangen staat'. Ik vermoed dat Erdogan eerder met de Zweedse kandidatuur problemen zal hebben, wegens de steun van Zweden aan de Syrische Koerden (Syrian Democratic Forces). Er zijn ook Zweedse parlementsleden die banden hebben met Koerdische organisaties die volgens Erdogan terroristische organisaties zijn.

Je kan ze toch moeilijk allemaal over dezelfde kam scheren .

Het is niet langer aan ons omstaanders om te bewijzen dat het Russische leger en bij extensie haar soldaten zich op systematische basis schuldig maken aan het plegen van oorlogsmisdaden, verkrachting, en genocide. Wanneer bovenstaande op een dermate uitgebreide schaal kan plaats vinden, ogenschijnlijk ook als een legitieme strategie binnen de Russische doctrine, ontstaat een collectieve schuld.

Waar ligt dat kantelpunt? Moeilijk in te schatten. Dat is eerder voer voor filosofen. Staat vast dat het instituut niet kan blijven bestaan zonder de daden van het individu.

Ik denk dat de Zweden toch iets terughoudender zijn voor NAVO lidmaatschap.
Dat ze een neutraal land zijn, heeft ook zijn voordelen, ook voor hun wapen verkoop (Saab).
Ik weet niet of Zweden op dit moment nog echt zo bang moet zijn voor Rusland. Als Rusland Zweden zou aanvallen, zou het de Russen meer pijn doen dan Zweden. Natuurlijk is de kans dat Rusland aanvalt vele malen kleiner wanneer ze bij NAVO zijn.

Overigens had Erdogan nog een maand geleden een telefoongesprek met de Finse president, waarna de Finse president zei dat het een warm gesprek was en Erdogan 'achter de Finse belangen staat'. Ik vermoed dat Erdogan eerder met de Zweedse kandidatuur problemen zal hebben, wegens de steun van Zweden aan de Syrische Koerden (Syrian Democratic Forces). Er zijn ook Zweedse parlementsleden die banden hebben met Koerdische organisaties die volgens Erdogan terroristische organisaties zijn.
Ik denk ook dat vooral de diepgewortelde eeuwenlange verwendheid tussen Turkije (het Ottomaanse rijk) en Rusland hierbij een rol speelt. Het is niet altijd een liefdesrelatie tussen beide landen maar ze kunnen ook niet echt zonder elkaar.

Valt voor mij steeds moeilijker te plaatsen naast de eindeloze stroom aan oorlogsmisdaden die door diezelfde jonge gastjes worden gepleegd.
Ik stel mijzelf toch die vraag. Stel ipv Belg, ben ik Rus en ik woon in Rusland. Ik ben nog erg jong (ipv 47 jaar oud)
Zou ik er dan in slagen thuis te blijven of zou ik daar dan ook staan aan die rivier en daar het leven laten?

Ik kan die vraag alvast niet beantwoorden met: 100% zeker dat ik erin slaag thuis te blijven. (ook al zou dat mijn eigen keuze zijn)

Het is niet langer aan ons omstaanders om te bewijzen dat het Russische leger en bij extensie haar soldaten zich op systematische basis schuldig maken aan het plegen van oorlogsmisdaden, verkrachting, en genocide. Wanneer bovenstaande op een dermate uitgebreide schaal kan plaats vinden, ogenschijnlijk ook als een legitieme strategie binnen de Russische doctrine, ontstaat een collectieve schuld.

Waar ligt dat kantelpunt? Moeilijk in te schatten. Dat is eerder voer voor filosofen. Staat vast dat het instituut niet kan blijven bestaan zonder de daden van het individu.
Sorry dat ik dit toch complete onzin vind .

Dus omdat je 3 verkrachters hebt , maakt dat de 10 anderen ook beesten . Dat klinkt bijna racistisch zelfs .

Sorry dat ik dit toch complete onzin vind .

Dus omdat je 3 verkrachters hebt , maakt dat de 10 anderen ook beesten . Dat klinkt bijna racistisch zelfs .

Goh. Je kan het in het onnozele trekken uiteraard.

Hoe dan ook. Wanneer de 7 andere mensen uit die tien, die samen deel uit maken van een samenhorend geheel en waarvan misschien iemand ook nog eens formeel de leiding heeft over de anderen. Wanneer in die groep die drie personen het wordt toegestaan van met medeweten van de andere te verkrachten en te moorden. Wel, ja, dan maakt dat de gehele groep schuldig aan die misdaden.

Laat die onzin over racisme nu even achterwegen.

Ik denk ook dat vooral de diepgewortelde eeuwenlange verwendheid tussen Turkije (het Ottomaanse rijk) en Rusland hierbij een rol speelt. Het is niet altijd een liefdesrelatie tussen beide landen maar ze kunnen ook niet echt zonder elkaar.
In 2019 bezochten 7 miljoen Russen de Turkse rivièra, dat is de nummer 1 van buitenlandse bezoekers in Turkije. Dat is slechts één aspect van die verwevenheid, want Rusland is een van de belangrijkste handelspartners van Turkije. Turkije heeft dan weer controle over de in- en uitgang van de Zwarte Zee, dus dat is voor Rusland ook van levensbelang.

Terug
Bovenaan