Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat zou de NAVO geheel overnodig maken, want dat is een defensieve organisatie die is opgericht tégen Rusland (Sovjet-Unie).
Opgericht met dat doel is het wel, maar het zou zeker niet de NAVO overbodig maken, genoeg mogelijke toekomstige vijanden in de wereld.

Dat net jij dit zegt... 🤯

Ik speculeer zeker en vast ook, maar ik denk niet dat Russische geheime agenten een gezinsdrama gaan faken in Bordeaux, en die post leek meer op een complottheorie dan op wat anders. Maar goed als er een verband is, zal het onderzoek daar wel op wijzen in Bordeaux. Wel kan de oorlog of "dreigementen/dreiging op" wel een rol spelen in het motief.

Ik speculeer zeker en vast ook, maar ik denk niet dat Russische geheime agenten een gezinsdrama gaan faken in Bordeaux, en die post leek meer op een complottheorie dan op wat anders. Maar goed als er een verband is, zal het onderzoek daar wel op wijzen in Bordeaux. Wel kan de oorlog of "dreigementen/dreiging op" wel een rol spelen in het motief.
Het is nu wel het tweede geval waarbij een Russische oligarche en zijn gezin in 2 dagen tijd zijn vermoord (waarbij het lijkt op een familiedrama & zelfmoord). Dus dan lijkt een afrekening toch niet zo ver gezocht, zelfs eerder waarschijnlijk, dan dat het toeval is.

Ik vraag me af of dit allemaal juridisch correct is: confiscatie van allerlei Russische onroerende goederen en andere "financial assets" om daarmee de heropbouw van Oekraïne te financieren. Is dit eigenlijk een vorm van diefstal? Wellicht niet omdat er een juridisch achterpoortje is.

Terwijl wij ons zorgen maken over over de legaliteit van een dergelijke confiscatie wordt op de Russische staatstelevie doodleuk gezegd dat het tijd is voor een oorlog met NATO en dus Europa. Kwestie van een beetje perspectief te houden op hoe er langs weerskanten naar deze oorlog gekeken wordt.

Rusland heeft net miljarden gestolen van de EU (oa door alle geleasede vliegtuigen waarmee aeroflot vliegt te confisqueren). Is niet meer als normaal dat er dan aan 'onze' zijde iets gelijkaardigs gebeurt.

Terwijl wij ons zorgen maken over over de legaliteit van een dergelijke confiscatie wordt op de Russische staatstelevie doodleuk gezegd dat het tijd is voor een oorlog met NATO en dus Europa. Kwestie van een beetje perspectief te houden op hoe er langs weerskanten naar deze oorlog gekeken wordt.

"Zorgen maken", ik vroeg me vooral af hoe je die confiscatie binnen een juridisch kader kan plaatsen. Oorlog met de NAVO lijkt me een brug te ver voor Rusland, tenzij de nucleaire kaart wordt getrokken maar dan is iedereen een verliezer.

Ik vraag me af of dit allemaal juridisch correct is: confiscatie van allerlei Russische onroerende goederen en andere "financial assets" om daarmee de heropbouw van Oekraïne te financieren. Is dit eigenlijk een vorm van diefstal? Wellicht niet omdat er een juridisch achterpoortje is.

Serieus? Who the hell cares? They don't give a fuck about the rules.. Is burgers bombarderen, folteren, verkrachten ok in oorlog? Nee het zijn oorlogsmisdaden en daarvoor zullen ze een prijs betalen. En aangezien die prijs heel hoog zal zijn zijn ze nu al het een en ander aan het blokkeren. Een beetje zoals loonbeslag doen iemand die zijn rekeningen niet betaald.

Die mannen zijn toch wel serieus het Noorden kwijt.. Ze moeten is proberen.

Poetin geeft een promotie aan de generaal die vrijwel een ganse gemeenschap heeft verkracht en uitgemoord.. hoe doorgedraaid kan je zijn?

De Poolse leidinggevende partij staat er dan ook om bekend zich weinig aan te trekken van Europese wetten, die doen beetje wat ze willen. :biglaugh:
En hoewel ik akkoord ga met het sentiment van zowel Morawiecki als de mensen hier, rechtvaardigt het Russisch gedrag niet diefstal langs onze kant. Dus, dat ze in het Europees parlement maar snel voor een wettelijk kader zorgen.

In ander nieuws, er komen meer en meer berichten binnen dat tienduizenden Oekrainers willens nillens over gans Rusland verspreid worden. Honderden Oekrainers verplaatst/gedeporteerd naar steden en regio's als Vladivostok, Sakhalin, Irkutsk, Magadan. Dat zijn gebieden op steenworpen van Mongolie, China en Japan...
Ook worden ze "opgesloten" in kampen in het midden van nergens. Volgens vertegenwoordigers zijn ze niet opgesloten want ze kunnen vrij naar buiten. Maar hun paspoort is afgenomen, ze hebben geen geld, ze hebben weinig kleding of persoonlijk bezit, het zijn voornamelijk vrouwen, kinderen en ouderen, en de kampen zijn in godvergeten gebieden: But he added: “It’s just that the temporary accommodation centre is quite far from settlements. The road is not equipped with any sidewalks – it is somewhat dangerous to walk along the road.”

"Zorgen maken", ik vroeg me vooral af hoe je die confiscatie binnen een juridisch kader kan plaatsen. Oorlog met de NAVO lijkt me een brug te ver voor Rusland, tenzij de nucleaire kaart wordt getrokken maar dan is iedereen een verliezer.

Je lijkt keer op keer te vergeten dat je met een tegenstander zit die amper nog rationeel is.
En ik ben er niet zo heel zeker van dat we atoombommen gaan teruggooien moest Putin een kernoorlog beginnen. Ik acht de kans groter dat we dan meteen op de knieën gaan en alles zullen doen om Daddy Vladdy niet nog bozer te maken.

Gezien hun gestokte opmars betwijfel ik of dat gaat lukken. Tenzij ze de komende dagen en weken toch doorbreken en het Oekraïense leger decimeren.
Ik denk niet dat de Russen erin gaan slagen om Odessa in te nemen, en ze zullen Odessa en Mykolaiv moeten innemen. Dat zou ook een zeer breed front veroorzaken. Ten zuiden van Odessa ook mogelijk een enclave als ze een verbinding met Transnistrie kunnen maken, maar een vredesdeal waarin Rusland Odessa inneemt zal ook nooit aanvaard of erkend worden. Odessa heeft ook geen Russische meerderheid.

Odessa_Ethnicity_1897-2015.png

Gelijk hebben ze, laat Rusland maar opdraaien voor de kosten. Als de Russische staat niet kan betalen dan zal het bij de oligarchen gehaald moeten worden.

Je lijkt keer op keer te vergeten dat je met een tegenstander zit die amper nog rationeel is.
En ik ben er niet zo heel zeker van dat we atoombommen gaan teruggooien moest Putin een kernoorlog beginnen. Ik acht de kans groter dat we dan meteen op de knieën gaan en alles zullen doen om Daddy Vladdy niet nog bozer te maken.

Ik moet altijd in mezelf lachen dat mensen hier komen aankondigen dat de Navo kei hard gaat terugslaan als er nog maar een verdwaalde Russische racket op een navo grondgebied terecht zou komen.

Veel speculoos in dit topic, speculatie maw.
NAVO's taak is volgens mij nog steeds proberen voorkomen dat WO3 uitbreekt, maw beschermen van z'n bondgenoten. Niet oorlogen uitlokken of gelijk een emotionele zot gaan reageren ipv rationeel en doordacht met de 40 jaar kennis van de koude oorlog incl kernwapenwedloop.

Na enkele weken vraag ik me echter nog altijd af hoe dit eigenlijk gaat eindigen.

Ik zie het niet.
In het beste geval blijft het lang genoeg aanslepen zodat Rusland het niet meer gefinancierd krijgt. Maar die zijn niet in staat om hun verlies te accepteren, dus wat dan?
In het slechtste geval valt de EU en/of de NAVO uit elkaar door een lang uitgerekte economische crisis en hier en daar een slechte verkiezingsuitslag.
Of een regimewissel in Rusland o.w.v. interne onenigheid, maar het huidig regime gaat dat ook niet zonder slag of stoot laten gebeuren.

Je zou bijna beginnen denken dat die grote bom vroeg of laat onvermijdelijk ergens zal vallen. :unsure:

Terug
Bovenaan