Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Komt misschien wat lyrisch over, als geschreven door een fanboy. Maar was dus wel serieus schip.
Met 12500 ton waterverplaatsing is dat inderdaad een behoorlijk schip (om dat even in schaal te zetten. De twee fregatten die de Belgische marine heeft, verplaatsen 3300 ton per stuk). Maar ook: het superjacht van oligarch Usmanov verplaatst er 15000. Dus ja, het vlaggenschip van de Russische Zwarte Zee vloot is was kleiner dan het speelgoedje van een rijke Rus.

Met 12500 ton waterverplaatsing is dat inderdaad een behoorlijk schip (om dat even in schaal te zetten. De twee fregatten die de Belgische marine heeft, verplaatsen 3300 ton per stuk). Maar ook: het superjacht van oligarch Usmanov verplaatst er 15000. Dus ja, het vlaggenschip van de Russische Zwarte Zee vloot is was kleiner dan het speelgoedje van een rijke Rus.
Volgens kwatongen zijn die speelgoedjes voor een stuk betaald met militair budget.

De ironie wil overigens dat van de 10 geplande Slava-class kruisers, er 3 zijn gebouwd (en eentje is gezonken), en dat een half afgewerkt exemplaar ligt weg te roesten... in Oekraïne.

Ukrayina_at_Shipyard_imeni_61_Kommunara_Ingul_River_Nikolayev_7_December_2013.jpg

De ironie wil overigens dat van de 10 geplande Slava-class kruisers, er 3 zijn gebouwd (en eentje is gezonken), en dat een half afgewerkt exemplaar ligt weg te roesten... in Oekraïne.

Ukrayina_at_Shipyard_imeni_61_Kommunara_Ingul_River_Nikolayev_7_December_2013.jpg
Dat heeft ook te maken met de instorting van de Sovjet-Unie. Het militaire budget kromp met maar liefst 90%, dan is er niet veel geld over om schepen te onderhouden, laat staan te bouwen. Van de Kirov-klasse die 28.000 ton verplaatsen zijn er 5 gepland, vier uiteindelijk gebouwd, 2 gescrapped en is er momenteel 1 actief in de Noordelijke Vloot (het Russische vlaggenschip Pjotr Veliky) terwijl een andere (Admiral Nakhimov) wordt gerefit. Zodra die werken klaar zijn is het de beurt aan de andere. Het verlies van zo'n nucleair aangedreven geleideraketkruiser zou nog een zwaardere mokerslag zijn geweest, maar die zijn niet actief in de Zwarte Zee.

Er is inderdaad weinig informatie te vinden over de Oekraïense verliezen. Oryx houdt die verliezen wel bij, maar dat zijn enkel bevestigde verliezen met beeldmateriaal en ik denk dat die input niet vanuit Russische kant komt dus dat geeft een vertekend beeld. Ongetwijfeld heeft Rusland zeer veel materiaal verloren - al zijn hun voorraden aan militaire hardware aanzienlijk en is het vooral aan de kant van Oekraïne aan de krappe kant. Recent nog een artikel gelezen dat de Oekraïne luchtmacht geen verouderde MIGs wil, maar moderner materiaal al lijkt het me niet waarschijnlijk dat ze eventjes een aantal F-15's of F-35's mogen leasen.
De site van Oryx was me bekend en ook hier blijf ik wat kritisch over. Het is inderdaad zonder input van de Russen en ik vermoed dat in de bezette gebieden (Mariupol,Donbask,...) nog heel wat materiaal (maar helaas ook soldaten) zal worden teruggevonden.

Ik had het dan ook hoofdzakelijk over soldaten/vrijwilligers bij Oekrainse leger. Enige wat ik zo wat terugvind is steeds van een aantal weken geleden. Hier bijvoorbeeld Link spreekt Moskou van 14.000 bij het Oekrains leger, maar dat is al van 25/3 (en moeten we, net zoals de cijfers van oekraiense kant) wel kunnen kaderen.

Oekraïne zal inderdaad zeer krap zitten qua materiaal, en dat lijkt mij ook logisch. Merk je ook aan de enorme aanvragen/"smeekbedes" die vanuit Oekraine naar het westen komen voor materiaal. Wat ik echter niet begrijp is dat vb Polen niet gewoon zijn gevechtsvliegtuigen "verkoopt" aan Oekraine i.p.v. heel het "geschuif" met de US. Ze willen dit wel, maar zitten dan zelf zonder/krap in vliegtuigen, maar genieten in principe bescherming van Navo. Rusland "koopt" toch ook gewoon wereldwijd wapens (zelf bij Frankrijk Link) waarop zou Oekraine dat in tijden van oorlog niet kunnen doen. Waarom zo geheimzinnig doen over materiaal als met de 100 "vermiste" Poolse tanks (als het waar is wel een geniale zet imho)

boot Dit speelgoedje? :)

Die commentaar van de gasten op die Russische staatszender is toch echt niet te geloven?

Openlijk praten over het elimineren van de Oekraïnse identiteit, dat het een schande is dat 'Oekraïners' al honderd jaar alle Slavische volkeren beschimpt, dat er bom 1 op Kiev zou moeten gedropt worden en dat het dan 'klaar' is, openlijk praten over oorlog met NAVO, ...

Die mensen lijken de pedalen kwijt, en ik ben dan ook bang dat dit niet meer kan keren. Het sentiment van de overheid wordt duidelijk overgebracht aan de modale Rus. Poetin & co gaan hun kar niet draaien, en ik ben dan ook bang dat dit meer en meer naar een totale confrontatie tussen het Westen en Rusland gaat. Misschien ben ik te hard aan het doemdenken, maar dat zo'n discussies en woorden vallen op een nationale overheidszender baart mij erg veel zorgen.

De grote vraag is of hij en zijn haviken rationeel genoeg zijn om te beseffen dat ze hun hand overspeeld hebben. Ik vrees ergens dat hij en zijn bende malloten een pad ingeslagen zijn waar ze niet meer van kunnen afwijken, omdat dat het einde van hun macht zoals ze het kennen zou betekenen.

Ik heb het nare gevoel dat ze het steeds verder op de spits gaan drijven en we een koude oorlog 2.0 op ons bord krijgen.
Volgens mij zitten we al in de tweede koude oorlog. Je zou kunnen zeggen dat die al begonnen was in 2014 tijdens de annexatie van de Krim of nog eerder.
Ik denk dat kernwapens met het risico op wederzijdse vernietiging het enige is dat Rusland en de NAVO nog tegenhoudt om rechtstreeks tegen elkaar te vechten.

Die commentaar van de gasten op die Russische staatszender is toch echt niet te geloven?

Openlijk praten over het elimineren van de Oekraïnse identiteit, dat het een schande is dat 'Oekraïners' al honderd jaar alle Slavische volkeren beschimpt, dat er bom 1 op Kiev zou moeten gedropt worden en dat het dan 'klaar' is, openlijk praten over oorlog met NAVO, ...

Die mensen lijken de pedalen kwijt, en ik ben dan ook bang dat dit niet meer kan keren. Het sentiment van de overheid wordt duidelijk overgebracht aan de modale Rus. Poetin & co gaan hun kar niet draaien, en ik ben dan ook bang dat dit meer en meer naar een totale confrontatie tussen het Westen en Rusland gaat. Misschien ben ik te hard aan het doemdenken, maar dat zo'n discussies en woorden vallen op een nationale overheidszender baart mij erg veel zorgen.
Zou me nu ook niet verwonderen dat die 'gasten' in die talkshow ook gewoon complete puppets zijn he.

Maar idd, best hallucinant om zo een zaken te zien.

Ik volg John Sweeney al sinds het begin van de oorlog. Hij zit al die tijd in Kyiv en brengt dagelijks een video uit. Het is ongelofelijk te zien hoe de achtergronden waar hij filmt zo veranderd zijn. Van compleet doodse straten tijdens het begin van de oorlog tot normaal verkeer vandaag. Hij zou bijna gewoon in Brussel kunnen staan als je de tankobstakels even negeert. En dan gaat plots het luchtafweeralarm af.

Wat een surrealistisch bestaan hebben de mensen daar.

En het gaat verder dan daar. Kijk naar wat Le Pen wil bereiken bv. Ik verschiet elke keer van hoe diep Rusland overal in verweven zit met al hun geld.

Toch van het paadje af:

Nu wraakacties zullen wel volgen.
Gewone burgers de dupe.
Wat ik me afvraag, hoe komt het eigenlijk dat Zelensky en co nog rustig aan het verder werken en wandelen zijn in Kiev? Waarom heeft Rusland nog geen poging gedaan de boel rond de werkplaats van Zelensky plat te bombarderen, al dan niet met drones, gezien hun drieste werkwijze op andere plaatsen in het land?

Die Russen, dat wordt toch het nieuwe meest gehate volk in Europa? Wat "den Duits" was voor onze grootouders worden de Russen voor ons, toch?

Als ze al niet medeschuldig zijn is het voor mij op zijn minst schuldig verzuim.

Ik snap niet dat mensen durven beweren dat dit koude oorlog 2.0 is. Imo was de rus ten tijde van de koude oorlog wat minder gewelddadig tegenover het westen.

Die Russen, dat wordt toch het nieuwe meest gehate volk in Europa? Wat "den Duits" was voor onze grootouders worden de Russen voor ons, toch?

Als ze al niet medeschuldig zijn is het voor mij op zijn minst schuldig verzuim.
Russen zijn zelden het meest geliefde volk van Europa geweest. Russofobie heeft altijd wel bestaan in het Westen, al gaat het vaak om iets onschuldigs als het feit dat de slechterik vaak een Rus is. Historicus Timothy Snyder heeft in 2010 een boek geschreven over de "Bloedlanden" in Oost-en Centraal-Europa, die post-Sovjetruimte waar al heel lang leed is en niet enkel door de Russen maar ook onderling. Tussen Oekraïne en Polen is er ook een zeer bloederig verleden, bijvoorbeeld.

Maar dat deze oorlog een serieuze deuk gaat geven op het imago van Rusland staat inderdaad buiten kijf. Koude Oorlog 2.0 zal het pas zijn als de vrede terugkeert en er een nieuw IJzeren Gordijn neerdaalt over Europa, maar dan spreken we van een Rusland waarin Poetin blijft zitten tot hij de kroon overdraagt. Geen idee wie daar in de coulissen staat te wachten of dat er iets helemaal anders kan gebeuren.

Grappig hoe die Russen uit hun dak gaan omdat ze nu ook aan hun kant van de grens bombardementen zien en hun vlaggeschip gezonken is door de Oekraïners, die idioten hadden verwacht dat ze een land konden binnenvallen , het uitmoordden en oorlogsmisdaden plegen, naar de middeleeuwen bombarderen en die mensen mogen zich vooral niet verweren…Poetin zal al lang dood zijn eer dit vergeten wordt…waarom denk ik aan herstelbetalingen zoals Duitsland na WO1 ?

Toch van het paadje af:

Nu wraakacties zullen wel volgen.
Gewone burgers de dupe.

Ik blijf het moeilijk vinden om te geloven dat dit soort onzin representatief is op een of andere manier.

Vooral die oude kerel is volledig krankzinnig... Een 'speciale militaire operatie' opzetten om o.a. Marioepol met de grond gelijk te maken, en als uw vijand dan reageert door uw oorlogsschip te doen zinken: ze hebben ons aangevallen, casus belli! :unsure:

Ik blijf het moeilijk vinden om te geloven dat dit soort onzin representatief is op een of andere manier.

Vooral die oude kerel is volledig krankzinnig... Een 'speciale militaire operatie' opzetten om o.a. Marioepol met de grond gelijk te maken, en als uw vijand dan reageert door uw oorlogsschip te doen zinken: ze hebben ons aangevallen, casus belli! :unsure:

Mja, zou Putin het nu misschien wel een oorlog gaan noemen ipv speciale operatie?

Het is een staatszender, een propagandakanaal.

Het doel is om "woede" te tonen aan de Russische bevolking om te doen alsof dit het brede sentiment is van de Russische bevolking.
Dit is de emotie die je moet hebben volgens de staat. Niet iets anders.

Geen vragen stellen over het waarom of het nut, je moet boos zijn op de Oekraïners als Rus en vergelding eisen. Elke andere emotie of reactie, dan ben je geen echte Rus.

Terug
Bovenaan