Ik zie ook het verschil niet meer tussen dit en chemische wapens inzetten. En volgens verschillende regeringsleiders zouden we wel ingrijpen indien er chemische wapens worden ingezet. Ik ken er absoluut niet genoeg van, maar ik zie het verschil niet en zie alleen redenen om in te grijpen.
Maar hoe goed getraind en gemotiveerd (en gesteund) het Oekraïense leger op dit moment ook is, het is maar een klein land in vergelijking met Rusland of de VS. Als zij het Russische leger al in deze mate kunnen tegenhouden, zal Rusland niet heel veel weerstand kunnen bieden aan een uitgebreide Navo-macht daar.
En zelfs dan nog zou die uitgebreide Navo-macht niet zorgen voor het sneller oplossen van het conflict. Net integendeel, het zal waarschijnlijk een heel pak langer duren en mogelijk op een heel pak meer fronten worden uitgevochten. Wie weet dwingt het China wel kant te kiezen, en is dat dan het pro-Rusland-kamp, waarbij zij ook nog een front beginnen. Syrië, met Assad, kan weer meespelen. Op dat moment kan alles.
De Navo-macht zou wel misschien Boetsja 2, 3 en 4 kunnen voorkomen (of eerder 4, 5 en 6, gezien de andere al gebeurd zijn waarschijnlijk). De burgerslachtoffers sterk doen minderen. Maar het zou wel voor een langduriger front zorgen. Zelfs als ze Rusland zouden terugdringen tot bijvoorbeeld alleen aan de Krim. Dan wordt dat een front dat de Navo moet onderhouden, en is dat een veel actievere oorlog waar Oekraïne misschien nog jaren in zal zitten.