Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Diamanten ook vrij relevant voor België (Antwerpse diamantsector).

Misschien is het tijd om te investeren in Ijzer, want er wordt een gigantisch Gordijn opgehangen.

Geen olie en gas meer mogen uitvoeren?
Winkelketens die wegtrekken, fabrieken die sluiten.

...

De ban op olie en gas treft voornamelijk de Russische Staat, Putin en een aantal oligarchen. Hoezo treft die specifiek het gewone volk? Trouwens, de EU heeft nog niks geband en het zijn wij die de grootste afnemers zijn. Dus ze zitten nog wel even safe.

En bedrijven hebben toch het recht om weg te trekken uit landen die buurlanden aanvallen en de dictatoriale toer opgaan? Wil je hen verplichten daar te blijven ofzo?

De ban op olie en gas treft voornamelijk de Russische Staat, Putin en een aantal oligarchen. Hoezo treft die specifiek het gewone volk? Trouwens, de EU heeft nog niks geband en het zijn wij die de grootste afnemers zijn. Dus ze zitten nog wel even safe.

En bedrijven hebben toch het recht om weg te trekken uit landen die buurlanden aanvallen en de dictatoriale toer opgaan? Wil je hen verplichten daar te blijven ofzo?

Wegvallende inkomsten olie en gas = Staat = burgers.

Wegtrekken oké, maar dan mag men uit héél veel landen wegtrekken.
Nu is de symboolwaarde belangrijker dan de ratio.

Wegvallende inkomsten olie en gas = Staat = burgers.

Wegtrekken oké, maar dan mag men uit héél veel landen wegtrekken.
Nu is de symboolwaarde belangrijker dan de ratio.
Heb je een tegenvoorstel? Uiteindelijk zal elke sanctie het volk rechtstreeks of onrechtstreeks raken.

Deze vind ik ook wel een opvallende gebeurtenis. Ik las vaak op dit forum dat men er vanuit gaat dat China neutraal zou zijn of zelfs "tegen" Rusland, maar dat lijkt mij totaal niet.

Op Radio 1 was er een paar dagen geleden ook een interview rond Chinese journalisten die mee met het Russisch leger in Oekraïne zitten. Ze "rapporteren" dan een specifiek narratief dat gelijk loopt met dat van het Kremlin. Die journalisten mogen dan elk op hun beurt één en dezelfde "burger" interviewen die allicht op voorhand stevig is gebrieft over de "do's and dont's".

Dat China dus zogezegd oproept tot dialoog en zich onthoudt van stemming is natuurlijk vooral omdat men "het Westen" niet tegen de schenen wil schoppen. Maar hoe langer het conflict aansleept, hoe moeilijker dat zal worden volgens mij.

Heb je een tegenvoorstel? Uiteindelijk zal elke sanctie het volk rechtstreeks of onrechtstreeks raken.
En vindt je dat niet erg dan?
Dat onschuldige burgers die ook niet gevraagd hebben om deze oorlog of om überhaupt Rus te zijn gestraft worden?
Hoe zou jij het vinden als jij gestraft wordt omdat De Croo de clown uithangt? Dat je veel verliest waar je zo lang en hard voor gewerkt hebt. En waarom? Door iets waar je geen aandeel in hebt en ook niet om gevraagd hebt.
Want dat is gewoon exact hetzelfde.

Dat onschuldige burgers die ook niet gevraagd hebben om deze oorlog of om überhaupt Rus te zijn gestraft worden?
Hoe zou jij het vinden als jij gestraft wordt omdat De Croo de clown uithangt? Dat je veel verliest waar je zo lang en hard voor gewerkt hebt. En waarom? Door iets waar je geen aandeel in hebt en ook niet om gevraagd hebt.
En wat is het verschil voor ons in belgie waar we momenteel onze energiefactuur, brandstofprijzen en inflatie door het dak zien gaan omdat een of andere paljas in een ver land wat oorlog wil voeren. Zeg mij eens waar wij daar om gevraagd hebben.

En wat is het verschil voor ons in belgie waar we momenteel onze energiefactuur, brandstofprijzen en inflatie door het dak zien gaan omdat een of andere paljas in een ver land wat oorlog wil voeren. Zeg mij eens waar wij daar om gevraagd hebben.
Niks, maar dat zijn ook zaken waar weinig aan kan gedaan worden.
Hetgeen men doet in Rusland is gewoon moedwillig maatregelen treffen, ze hebben de keuze om het niet te doen maar doen het toch.

Niks, maar dat zijn ook zaken waar weinig aan kan gedaan worden.
Hetgeen men doet in Rusland is gewoon moedwillig maatregelen treffen, ze hebben de keuze om het niet te doen maar doen het toch.
Het alternatief is niks doen en Ukraine laten overrompeld worden. Denk je dat dit minder dramatisch zou zijn uiteindelijk?

Heb je nog een ander alternatief met minder nadelige gevolgen? Laat het graag weten en hoe je daarmee Putin pijnlozer op de knieën kan krijgen en zich laten terugtrekken.

Nochtans is de populariteit van Putin er tweemaal op vooruit gegaan, in 2014 en 2022 na de invallen in respectievelijk de Krim en Oekraine. Meer dan de helft van de bevolking steunt de oorlog, volgens verscheidene afhankelijke en "onafhankelijke" onderzoeken. Honderden academici (inclusief rectoren van de universiteiten) hebben een open brief gestuurd waarin ze de beslissingen van het regime steunen. Je hebt een Russische atleet die openlijk met het symbool pronkt op een internationaal toernooi. Je doet alsof gans het land tegen de inval is en Putin een kleine minderheid vormt. Toen er 8 jaar geleden in Oekraine een president iets wou doen totaal tegen de wil van het volk in kwamen er honderdduizenden betogers op straat, ondanks gewelddadige represailles van de politie en vriestemperaturen. In Rusland zag je maar een paar duizend betogers, in een land van 150 miljoen mensen (voor de wet dat dit soort acties tot 15 jaar cel kan opleveren).

Enige verzachtende factor is dat de staatspropaganda daar gigantisch is, maar los daarvan zijn/waren er wel genoeg andere bronnen om uit te dokteren wat er aan de hand was, en de gigantische maatregelen tegenwoordig met bans op Facebook, Twitter en Instagram + sluiting van verscheidene mediakanalen zou mensen hun ogen mogen doen opengaan. Men moet er natuurlijk wel wat moeite voor doen.
Uiteindelijk hebben we ook weinig respect voor de wappies die de propaganda geloven dat covid een manier is voor Bill Gates om ons in te spuiten met micro chips.

Zoals John Stuart Mill het 150 jaar geleden zei: "Let not any one pacify his conscience by the delusion that he can do no harm if he takes no part, and forms no opinion. Bad men need nothing more to compass their ends, than that good men should look on and do nothing. He is not a good man who, without a protest, allows wrong to be committed in his name, and with the means which he helps to supply, because he will not trouble himself to use his mind on the subject.”

Los daarvan ga ik wel akkoord dat sommige sancties te streng zijn en te weinig gericht op de machthebbers. Zo zijn er nog altijd oligarchen met goeie Kremlin-connecties die de dans ontsprongen zijn. Zo is er nog altijd de stiefdochter van Lavrov die in London woont in een huis van 4,5 miljoen pond door Lavrov enkele jaren terug gekocht. En zo kan je nog wel een tijdje doorgaan. Ik vind het jammer dat er blijkbaar toch nog zoveel tegenkanting is binnen bepaalde groeperingen zodat dat soort mensen niet aangepakt wordt.

Uiteindelijk heb je als "het Westen" de keuze tussen negeren, militair ingrijpen of economisch ingrijpen. Sancties lijken me de meest menselijke manier om invloed uit te oefenen.

Ruwe en/of afgewerkte diamanten, luxekledij van Gucci en/of Prada... staan als voorbeelden (https://www.standaard.be/cnt/dmf20220120_93602113). Niet meteen voor het gewone Russische volk, denk ik.
Export van goederen verbieden werkt niet. Want ze geraken er toch en geloof mij dat bedrijven die hier in Europa actief zijn, zullen moeite doen (en er zijn zoveel manier om het te doen) om ze tot daar te krijgen. Het is dat of het wegvallen van een deel van de omzet. Het enige wat er gaat gebeuren is dat dit soort goederen, nog duurder gaat worden.

blijven gaan

Laatst bewerkt:

Ik dacht dat die met zo'n gele band Oekraiense soldaten waren?
Waar zie jij gele banden? Is filmpje in zwart wit. Russen hadden dacht ik witte banden.

Laatst bewerkt:
Life's not fair. De oekrainers hebben ook geen schuld maar zijn wel alles kwijt. Als er iemand moet afzien, dan maar de aanvaller + onschukdig entourage.

Oekraïne en de VS worden ervan beschuldigd biologische wapens te maken.
China is helemaal mee op de boot gesprongen.

Zullen ordinaire labo's zijn, waar expres het woordje militair aan wordt gelinkt.

In ieder geval, de propaganda draait er volop.

Het narrative dat daar speelt, men is er zich hier amper van bewust.

Laatst bewerkt:
Export van goederen verbieden werkt niet. Want ze geraken er toch en geloof mij dat bedrijven die hier in Europa actief zijn, zullen moeite doen (en er zijn zoveel manier om het te doen) om ze tot daar te krijgen. Het is dat of het wegvallen van een deel van de omzet. Het enige wat er gaat gebeuren is dat dit soort goederen, nog duurder gaat worden.
Sorry, maar dit is gewoon onzin. Het bedrijf waar ik voor werk heeft de dag nadat Rusland de Oekraïne is binnengevallen beslist om alle bestellingen voor Russische klanten te blokkeren, en te stoppen met het verzenden van afgewerkte producten, vooraleer er sprake was van sancties.
En er zijn heel wat bedrijven die die beslissing genomen hebben. Veel grote multinationals hebben dan ook ethische codes waar de gemiddelde BG-er nog wat van zou kunnen leren. Je gaat natuurlijk altijd bedrijven vinden die wel gaan proberen alsnog te exporteren, maar wanneer je de lijst van bedrijven ziet die zelf hebben beslist om niet langer actief te zijn in Rusland, dan is de tekst die jij hier neerpent niet meer dan een gratuit pamflet van het niveau van een extreem-rechtse of -linkse partij is.

Terug
Bovenaan