Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

allez hup rusland dreigt ermee de gaskraan toe te draaien.

Rusland dreigt gastoevoer naar Europa te stoppen​

Rusland dreigt ermee de gastoevoer naar Europa af te sluiten als het Westen doorgaat en een boycot instelt op Russische olie. Dat heeft vicepremier Alexander Novak gezegd. "Dat zou catastrofale gevolgen hebben voor de globale gasbedeling en zal de olieprijs doen verdubbelen", zei Novak. Hij heeft het over potentiële prijzen van 300 dollar per vat. Nu is dat minder dan de helft.

Donderdag zitten de Europese leiders samen over een boycot op olie en gas uit Rusland, maar dat land wil dat ten alle koste vermijden. De lidstaten van de Europese Unie halen 40 procent van hun gas en 30 procent van hun olie vanuit Rusland, en als die toevoer wegvalt is er geen eenvoudige noodoplossing voorhanden.

Ik begin beter te begrijpen waar die beelden van die lange vernietigde konvooien vandaan komen nu. Ik begreep niet goed hoe de Oekraïense troepen dat klaarspeelden.

Maar blijkbaar zitten die anti-tank teams eigenlijk op een hele afstand (tweetal kilometer), waardoor ze een directe confrontatie met de Russen uit de weg gaan. Ze vuren enkele schoten af, en verdwijnen dan weer.

Ergens gelezen dat er reeds 300 Javelins zijn gebruikt waarvan 280 hits.

Het natuurlijk een combinatie van Javelins, NLAW, RPG-7, RPG-26, artillerievuur, drones, Russische logistieke problemen waardoor ze hun voertuigen (moeten) verlaten.

Een van de ergste wat ik al gezien heb, is een Russische T-72 tank die van een brug was gestort en omgekeerd in een rivier lag. Die bemanning is waarschijnlijk verdronken...

Putin moet wel dreigen met zijn olie en gas. Elke dag zijn we dichter bij de lente. Niet dat er dan van zijn gas af zijn, maar de impact zou voor verwarming op z'n minst sterk minder zijn.

allez hup rusland dreigt ermee de gaskraan toe te draaien.
Dat hadden we kunnen verwachten.
Zoals we denk ik allemaal wel beseffen heeft EU zichzelf de laatste 10-20 jaar veel te afhankelijk gemaakt van buitenlandse grondstoffen en energievoorzieningen.
Nu gaan we serieus op de blaren mogen zitten.

Ik heb vooral schrik voor de bedrijven... Die kunnen hunne gas niet zomaar vervangen. Huishoudens kunnen heel creatief zijn in tijden van échte crisis.

Hmmm de strenge ??? winter ( loop al enkele weken in schort rond https://www.metal-shop.eu/pants-and-shorts/shorts/t/mens/ ) is zo goed als voorbij , en de zonnepanelen zijn aan het ontwaken .Geen last van zotte Putin .

Een van de grootste Europese leveranciers van chemicaliën waar mijn werkgever van aankoopt heeft gisteren nog gemeld dat ze significante productieproblemen verwachten naar aanleiding van nakende gastekorten. O.a. voor een product dat het voorbije jaar al meer dan verdubbeld was in prijs en zowel in detergenten als glasproductie een belangrijk onderdeel is. Uw chauffauge uitzetten zal onze (i.e. Europese) problemen niet oplossen.

Als Rusland de sancties voor een deel omzeilt via China, zou China op den duur ook geen slachtoffer worden van sancties waardoor de wereldeconomie nog meer in de soep kan draaien?

Ik vraag me af welke sancties we tegen China zouden kunnen nemen die ons niet even hard treffen?
Onze economieën zijn zo verweven...

Ik vraag mij af wat de impact van Rusland is op de wereldeconomie, 't is uiteindelijk economisch gezien maar een dwerg, hun economie is niet veel groter dan Nederland, en dan met de Roebel in vrije val al zeker niet.

Langs de andere kant toch liever dat hij de kraan dicht draait en dat het daar bij blijft. Sowieso gaan we een serieuze impact krijgen, is het niet door gastekort het zal wel door andere dingen zijn. We moeten echt niet geloven dat ze daar wat oorlog zullen kunnen voeren waarbij we hier in het westen geen enkel probleem zouden hebben. Liever de korte pijn waarbij we de kankercel die poetin is wegsnijden dan ze eerst te laten uitdijen om dan toch veel ruimer te moeten gaan snijden.

Ik vraag mij af wat de impact van Rusland is op de wereldeconomie, 't is uiteindelijk economisch gezien maar een dwerg, hun economie is niet veel groter dan Nederland, en dan met de Roebel in vrije val al zeker niet.
Op de wereldeconomie misschien niet gigantisch veel, maar wel voor de Europese economie want we zijn afhankelijk van Russische grondstoffen. Chinese ook, trouwens. Die ketens kunnen wel verlegd worden, maar dat is niet evident en dat gaat niet aan dezelfde prijs zijn. En dan zijn we weer afhankelijk van een andere regio. Die verwevenheid ga je sowieso wel hebben voor zeldzame grondstoffen, maar op vlak van energiebeleid mag er toch een neiging zijn naar een vorm van zelfvoorziening indien mogelijk. Volledig autarkisch is niet mogelijk, maar toch liever neigend naar autarkie dan neigend naar afhankelijkheid.

Voor grondstoffen ben je altijd afhankelijk van de regio's waar die grondstoffen te vinden zijn.
Daar kan je gewoon niks aan veranderen, dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo zijn.
Wat valt daaraan te doen? Niet veel he, als de grondstoffen in kwestie niet bij jou te vinden zijn moet je ze wel ergens anders gaan halen.
Of alternatieven zoeken, maar dat is natuurlijk niet altijd even simpel.

Terug
Bovenaan