Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

En daarom moet je dan maar toegevingen doen voor Poetin en land afstaan... dat is de omgekeerde wereld uw denkwijze. Gelukkig zijn er mensen die letterlijk vechten voor hun land.
Zoveel vechtlust. Misschien moet je ook eens daar gaan vechten? Eens dat alles en iedereen weggevaagd is, zal de vechtlust ook voorbij zijn. Wie gelooft dat Rusland met Poetin aan de macht een stap terug zet zonder openlijk militair ingrijpen door een externe partij, met een verdere escalatie van de oorlog over het geheel Europees continent is in mijn ogen gewoon naïef en onrealistisch. Wat is het alternatief? Een proxy oorlog voeren? Tot dat alles weg is? We hebben gezien hoe al die proxy oorlogen eindigen.

... en hoe zou je dat gaan doen? Chuck Norris en Rambo sturen naar het Kremlin?
Trek het maar in het belachelijke.. Uiteraard zal dat niet lukken. Iemand van zijn "inner circle" zal het moeten doen. Hoe langer de oorlog duurt en de onvrede stijgt hoe groter die kans daarop lijkt me..

Zoveel vechtlust. Misschien moet je ook eens daar gaan vechten? Eens dat alles en iedereen weggevaagd is, zal de vechtlust ook voorbij zijn. Wie gelooft dat Rusland met Poetin aan de macht een stap terug zet zonder openlijk militair ingrijpen door een externe partij, met een verdere escalatie van de oorlog over het geheel Europees continent is in mijn ogen gewoon naïef en onrealistisch. Wat is het alternatief? Een proxy oorlog voeren? Tot dat alles weg is? We hebben gezien hoe al die proxy oorlogen eindigen.
Vechtlust? Vreemde redenering. Ik geef gewoon mijn visie op de zaak. Ik vrees dat er hier anderen naiëf zijn door te denken dat het zomaar stopt via onderhandelingen en/of compromissen. Wij denken veel te Westers in deze zaak dat is het probleem.. denk daar eens over na ;-)

Vechtlust? Vreemde redenering. Ik geef gewoon mijn visie op de zaak. Ik vrees dat er hier anderen naiëf zijn door te denken dat het zomaar stopt. Wij denken veel te Westers in deze zaak dat is het probleem.. denk daar eens over na ;-)
Het Westen heeft te lang geslapen en heeft Poetin jarenlang zijn ding laten doen.

"Poetin is een autoritair figuur die geen moer om zijn bevolking geeft, en in het verleden bijgevolg erg cynisch is omgegaan met sancties die aan zijn land werden opgelegd. Wereldleiders hopen nu dat het Russische volk vanuit de ontberingen die het moet ondergaan meer slagkracht heeft om tegen Poetin te strijden, maar dat is een wel heel heikele gok."

Als ge dat allemaal doet met een blaffer tegen de slaap van degene bij je wie binnendringt, de nucleaire dreiging in dit geval, dan zal die wellicht "blij" zijn dat je slechts daarmee gaat lopen. Trauma's, uiteraard. Maar je leeft en hebt nog een toekomst op zijn minst.
Wel dat is dus inderdaad wat er in Grozny bijvoorbeeld gebeurd is. Bij zeer lokale conflicten is dit zeker zo. Quasi alle oorlogsconflicten van de laatste 3 decennia zijn zo wel ergens verlopen. Dat dit dan regio's zijn die voornamelijk kiezen voor "live to fight another day" is voor veel van deze plaatsen een realiteit met als gevolg dat deze regio's na het conflict nog steeds decennialang in een (burger)oorlog zitten.

Ook in dit conflict, zelfs al krijgt Poetin hier op bepaalde punten zijn goesting na onderhandelingen, dan nog gaan zowel hij als Rusland daar, zowel economisch als op diplomatiek vlak, nog lang de gevolgen van dragen.
Het westen heeft quasi ei zo na een economische kernraket op Rusland gegooid. Wat kan je nog erger doen dan een volledig land economisch afsluiten, een staatsmunt vierkant kelderen en landreserves volledig laten blokkeren. Die oorlog nog weken aanhouden kost mogelijks 3 à 5 generaties armoede en pure corruptie. Het enigste dat je bij wijze economisch nog zou kunnen doen is een legerkolonne tot ginder sturen voor effectief al het goud uit de kluizen te gaan halen.

Ook al is een economische bom niet direct de shock die een echte variant levert, de schade is inderdaad wel reëel. Dat Putin daar niet content mee is, is zijn goed recht. En ik ga zeker niet ontkennen als die man wilt beweren dat het westen hem een economische nucleaire bom van formaat op zijn kop gegooid heeft. Maar dan denk ik ook weeral, als agressor: suck it up copain.

Maar in het kader van de wereldvrede, en sterker zelfs, gewoon het voortbestaan van de gehele mensheid, lijkt mij dat enige toegeving toch wel bespreekbaar moet zijn. Het is op deze schaal veel te simpel te stellen dat hij het gewoon moet afbollen met de staart tussen zijn benen. Alsof hij dat ooit zonder verdere rampzalige brokken gaat doen.
An sich, hij kan zich zeker de bevrijder van de Krim kronen, eindelijk internationale erkenning afdwingen voor dit stukje land en op alle staatsmedia bazuinen dat hij de overwinnaar is van het nazisme in Oekraïne en wie hem tegenspreekt 15 jaar bak. Donbass en Luhansk dat zal vooral afhangen van Zelensky zelf.

De cruciale fout in de hele constructie is dat hij het geen Tsjetsjenië 2.0 heeft kunnen maken. In dat opzichte heeft hij zich zeer hard in het nauw gedreven. Dus tghoh jah, veel marge voor es ne keer in de vlucht 't wijfke af te krikken, wat mee te grabbelen dat niet te zwaar of te heet is, is er niet meer.

Het Westen heeft te lang geslapen en heeft Poetin jarenlang zijn ding laten doen.
Als ge die mens laat doen dan eindigt die inderdaad wel ergens in het lijstje met Pol Pot.

En zeer begrijpbaar dat Rusland niet wilt dat de NATO te dicht komt, de ironie van het hele verhaal is dat Rusland met zijn rot gedrag om ervoor te zorgen dat de NATO niet tot aan zijn voordeur staat er juist wel in slaagt dat misschien de NATO grens nu wel aan zijn deur komt te liggen. Oekraïne moest origineel neutraal blijven, een visie waar de Russen zelf in 2014 een streep door getrokken hebben.

Laatst bewerkt:
We hebben onszelf gekloot door de gasreserves tot een historisch minimum te beperken wanneer het gas spotgoedkoop was.

Ik weet nog altijd niet waarom.
Stel nu dat we volle gasreserves hadden. Dan kunnen we toch een week of twee de kraan naar Rusland toe draaien. Dan zijn die daar toch finaal failliet?
Soit, hypotheticals gaan geen oorlog winnen.
Europa heeft zich al lang veel te tam opgesteld op het wereldtoneel, ook economisch.
Hopelijk verandert dat permanent.
Rusland kunnen we nog op de knieën krijgen.

Maar wat als ... ooit met China.
Die hebben te veel grondstoffen in handen waar wij sterk afhankelijk van zijn.
Medicijngrondstoffen, zeldzame metalen, ... heel sterk afhankelijk van China.

Europa importeert 98% van zijn zeldzame metalen uit China.

Europa heeft zelf ook wel wat in de grond zitten. Maar vooral in het Oosten dus.

Meer naar hier brengen. Met de vraag of het ondertussen al niet te laat is allemaal?

Laatst bewerkt:
Luchtdominantie wordt vrij hoog afgedwongen waar die manpads niet geraken. Helikopters en CAS zijn kwetsbaarder voor dat soort luchtafweergeschut, getuige het aantal vliegtuigen dat is afgeschoten vooral Frogfoots zijn. Wel pijnlijk dat Rusland al twee SU-34's heeft verloren, dat zijn peperdure jachtbommenwerpers die wellicht met "domme" bommen waren geladen. Ook weer een teken: kruisraketten en slimme bommen zijn duur en analyses wijzen uit dat de Russische voorraad niet zo groot is.
Tot nu toe domineert de Russische luchtmacht niet sterk.

Enkele verklaringen:
Owel houden ze het nog achter de hand.

In ieder geval al >100 vliegtuigen en helikopters neergehaald.
Dat zullen ze wel voelen.

Laatst bewerkt:
Owel houden ze het nog achter de hand.
Da's toch strategisch totaal niet logisch? Je zou je "betere lucht-assets" toch inzetten om een doorbraak te forceren op het moment dat het duidelijk werd dat het moeilijker was als gedacht (rond het punt dat de Hostomel terug veroverd werd door de Oekrainers bvb).

Mij lijkt het dat hun top-of-the-line luchtmacht vooral op papier en in de hoofden van de generaals bestaat, en er op het veld wel een handvol moderne toestellen beschikbaar zijn, maar ook niet meer dan dat.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Mij lijkt het dat hun top-of-the-line luchtmacht vooral op papier en in de hoofden van de generaals bestaat, en er op het veld wel een handvol moderne toestellen beschikbaar zijn, maar ook niet meer dan dat.
En vooral in de kop van Rusland fans.

Het F-35 programma heeft ettelijke malen in het westen serieuze bakken kritiek gekregen. Dit terwijl het Russische Su-35 programma relatief onbekend bleef. Als je de lage productie getallen ziet van de Su-35, een toch al wel ouder platform van eind jaren 80 en het voorlopige mega falen van de Su-57 waarvan er tot op heden nog maar 4 aan het testen zijn, dan is het niet slim om al je beste gevechtsvliegers dicht bij het conflict te zetten.

Moest het ooit tot problemen komen in je hoofdstad dan heb je gewoonweg niks.

Laatst bewerkt:
Dat lijstje met "onvriendelijke naties" is wel lachen. Opvallend hoe Turkije ontbreekt op dat lijstje toch.
Idd, wetende dat zij:
- militaire steun leveren aan Oekraïne
- stoppen van Russische vloten aan de Bosphorus
- openlijk veroordelen van Russische invasie en Putin aanmanen om te stoppen

Het enige dat Turkije niet doet is hun luchtruim afsluiten of economische sancties treffen, want dan zouden ze hun eigen economie nog meer verkloten.

Ondanks dat ze geen ‘onvriendelijke natie’ zijn en geen economische sancties treffen, voelen ze de effecten van de oorlog ook. Vandaag hebben ze een zonnebloemolie-crisis meegemaakt vanwege 30 schepen die de producten vervoeren ‘vastzitten’ aan de Zwarte zee. Het volk is dan naar de supermarkten gerusht, net zoals de mensen in de wereld naar WC-papier zijn gerusht tijdens corona-tijden. Prijzen die stijgen en mensen die goedkoper willen kopen en tegelijkertijd bijdragen tot bijkomende prijsstijgingen:

Nadien hebben Erdogan en Putin elkaar opgebeld om het volgende te bespreken:
- ‘oorlog stoppen’
- 30 schepen laten vertrekken naar Turkije
- Samenwerking om in de toekomst de handelsrelatie te voeren in Roebel, Yen of goud.
- herbevestiging dat de buitenlandse minister van Rusland - Sergei Lavrov en de Oekraïense tegenhanger elkaar binnenkort zullen ontmoeten in Antalya tussen 11-13 maart. Niet voor een strandvakantie maar voor een diplomatische forum.

😐
Straf dat zo’n maffiafiguur moet doorgaan als minister.
Walgelijk in feite…
Zulke mensen zijn toch echt niet goed bezig. En het ergste is dat ze zelf niet doorhebben hoe fout ze wel niet zitten.
Je kan zoiets op café wel zeggen, maar dat er effectief mensen zijn die dat menen …
Ik zou er eens goed mee lachen en die mail deleten.

Laatst bewerkt:
Mja ge kunt u al beginnen afvragen hoeveel van die gasten daadwerkelijk niet gewoon pimps zijn die hierin een makkelijk slachtoffer zien

Wat denken jullie; als Rusland morgen de gaskraan toedraait. Wie plooit er dan eerst? Wij, of zij?

Rusland kunnen we nog op de knieën krijgen.

Maar wat als ... ooit met China.
Die hebben te veel grondstoffen in handen waar wij sterk afhankelijk van zijn.
Medicijngrondstoffen, zeldzame metalen, ... heel sterk afhankelijk van China.

Europa importeert 98% van zijn zeldzame metalen uit China.

Europa heeft zelf ook wel wat in de grond zitten. Maar vooral in het Oosten dus.

Meer naar hier brengen. Met de vraag of het ondertussen al niet te laat is allemaal?
Europa en een groot deel van het Westen is verslaafd aan goedkoop om onze bevoorrechte levensstijl te onderhouden. En het lukt maar niet om dat infuus eruit te trekken. China weet dit.

Terug
Bovenaan