Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Poetin heeft nood aan een snelle zege, anders lopen de kosten voor zijn land alleen maar op. Vandaar de show of force door zeer driest te werk te gaan en druk te leggen en tegelijk op te roepen tot onderhandelingen.
Mja, en volgens heel veel rapporten, die eigenlijk overeenkomen met wat je nu ook ziet, was dat de eerste twee dagen waar. Twee dagen Blitzkrieg om iedereen bij verrassing te pakken, en ineens voor de deur van Kiev te staan. Maar vanaf dan een strategie van de boel te rekken, de steden uit te hongeren en te omsingelen en het zo lang te laten duren dat verzet onmogelijk wordt.

Mja, en volgens heel veel rapporten, die eigenlijk overeenkomen met wat je nu ook ziet, was dat de eerste twee dagen waar. Twee dagen Blitzkrieg om iedereen bij verrassing te pakken, en ineens voor de deur van Kiev te staan. Maar vanaf dan een strategie van de boel te rekken, de steden uit te hongeren en te omsingelen en het zo lang te laten duren dat verzet onmogelijk wordt.
Verzet gaat echt niet zo snel opgeven hoor. Rusland kan niet blijven zo hard te gaan met gezchut. Ze hebben het geld en materiaal niet voor.

1 van de logistieke problemen zou ook Chinese goedkoper materiaal zijn, zoals banden die niet gemaakt zijn voor "slechte wegen". Als dit effectief waar is, is de ironie toch echt wel groot.

Je gaat niet even 20 000 anti-tank en luchtafweerraketten leveren om vervolgens je partner zich na 10 dagen over te zien geven.

Ik zie niet in waarom het leveren van materiaal ineens zou betekenen dat de oekraïners het ineens langer zouden volhouden hoor.
Je moet nog altijd mensen hebben om ze af te vuren ook. Mensen die nog zin hebben en nog voldoende gevoed zijn.

Ik heb ook de indruk (for what it's worth) dat vooral de luchtbombardementen een probleem zijn voor het Oekraïens leger.

Niet verwonderlijk dat Zelensky gevechtsvliegtuigen wilt om die Russische luchtdominantie tegen te gaan.
Geen idee hoe het zit met afweergeschut (en of dat helpt tegen fighters jets). Je leest veel over "shelling", maar dat is dacht ik vanop de grond gelanceerd? (artillerie)

Ik heb ook de indruk (for what it's worth) dat vooral de luchtbombardementen een probleem zijn voor het Oekraïens leger.

Niet verwonderlijk dat Zelensky gevechtsvliegtuigen wilt om die Russische luchtdominantie tegen te gaan.
Geen idee hoe het zit met afweergeschut (en of dat helpt tegen fighters jets). Je leest veel over "shelling", maar dat is dacht ik vanop de grond gelanceerd? (artillerie)
Luchtdominantie wordt vrij hoog afgedwongen waar die manpads niet geraken. Helikopters en CAS zijn kwetsbaarder voor dat soort luchtafweergeschut, getuige het aantal vliegtuigen dat is afgeschoten vooral Frogfoots zijn. Wel pijnlijk dat Rusland al twee SU-34's heeft verloren, dat zijn peperdure jachtbommenwerpers die wellicht met "domme" bommen waren geladen. Ook weer een teken: kruisraketten en slimme bommen zijn duur en analyses wijzen uit dat de Russische voorraad niet zo groot is.

Ik zie niet in waarom het leveren van materiaal ineens zou betekenen dat de oekraïners het ineens langer zouden volhouden hoor.
Je moet nog altijd mensen hebben om ze af te vuren ook. Mensen die nog zin hebben en nog voldoende gevoed zijn.
Als ik de kaarten goed bekijk, is bijna 3/4e van Oekraïne vaste land (Krim niet meegerekend) niet in Russische handen. Meeste bevolking zit natuurlijk in de steden die nu belegerd worden, maar dan nog. Ik denk dat Oekraïne nog wel leger- een luchtmacht basissen heeft in het Westen die vrij goed bevoorraad kunnen worden. Ik het begin werd daar ook gevochten, maar nu minder denk ik.

Nogmaals, Boyko geen optie. Ok.

De rest? Oekraine blijft in controle van 90% van zn grondgebied. LPR/DPR was sowieso al een conflictzone.
En NATO... tja. De EU joinen mag wel. En we kennen intussen de mutual defense clause. Het enige is dan dat ze geen rakketsystemen komen plaatsen aan de grens met Rusland.

Kijk, het is dat of nog veel meer dood en verderf.
Dit is toch al een halve overwinning voor Oekraine.

Als ik Putin was en ik voel de nederlaag stilaan afkomen, is het simpel: Dreigen omKyiv volledig plat te bombarderen. Tot het laatse huis omvalt.
Of echte onderhandelingen voeren, waar beide kanten toegevingen doen. Zo werken onderhandelingen nu eenmaal. Zelensky kan zn gelijk niet halen over de hele lijn. In die context zijn de voorstellen van hierboven echt al een stap in de goede richting, als je weet van waar we komen 1 week geleden.
Jij gaat de Russen nog gelijk geven zeker.. waarom zouden er toegevingen moeten zijn van Oekraïne? Helemaal niet.. Zelensky heeft gelijk om voet bij stuk te houden. Poetin moet ophoepelen..

deze post bevat onbevestigde claims uit een bijzonder twijfelachtige bron
Vandaag hoorde ik iets vanwaar ik dacht dit zou wel kunnen kloppen.
Dat het uiteindelijke doel van putin, Europa en Amerika klein te krijgen. Beurs die dalen, de dollar die zijn kracht als wereldmacht verliest en niet met aanzien wordt als wereldreserve munt

K ben steeds meer voor te vinden dat wij, de navo, moeten ingrijpen

Laatst bewerkt:
Jij gaat de Russen nog gelijk geven zeker.. waarom zouden er toegevingen moeten zijn van Oekraïne? Helemaal niet.. Zelensky heeft gelijk om voet bij stuk te houden. Poetin moet ophoepelen..
Hoezo geef ik de Russen gelijk?
Feit is dat niemand gebaat is bij een lange en vuile oorlog, het minst van al de Oekraiense burgers. Jij en ik hebben makkelijk praten vanuit onze luie zetel, terwijl die mensen elke dag worden afgeslacht.

Onderhandelen is een compromis proberen zoeken, waar beide kanten (ja ook Oekraine als slachtoffer) toegevingen zullen moeten doen. Of dat nu leuk/eerlijk/... is of niet, het is de realiteit.

Wat is het alternatief, vertel het mij eens.

Poetin gaat niet ophoepelen. Hij gaat blijven doorgaan tot de grond zo hard is omgewoeld, dat men gelijk aardappelen kan planten. En Europa en/of NAVO durven niets anders te doen, en ik geef ze geen ongelijk. Op het einde van de rit zal het kiezen zijn tussen de pest of de cholera. Tenzij Poetin en zijn entourage zelf doodvalt.

Poetin gaat niet ophoepelen. Hij gaat blijven doorgaan tot de grond zo hard is omgewoeld, dat men gelijk aardappelen kan planten. En Europa en/of NAVO durven niets anders te doen, en ik geef ze geen ongelijk. Op het einde van de rit zal het kiezen zijn tussen de pest of de cholera. Tenzij Poetin en zijn entourage zelf doodvalt.
Poetin kan niet blijven doorgaan. Rusland wordt hier echt overschat. Ze hebben het niet geld noch het materiaal noch de productie capaciteit oom door te doen. Ze hebben zelfs de logistiek noch de knowledge om alles te doen. Als het volk in Oekraïne kan blijven verzet geven en westerse wereld wapens geven en economisxhe sancties gaat dit terug op een falen leiden van de Russen.

Nu wil ik wel niet zeggen dat ze niet proberen om een compremis te maken want uiteindelijk poker en ze met mensen levens. Maar Rusland is echt wel niet in een goeie positie voor onderhandelingen.

Flauw, want los van de toon heeft hij nochtans een punt
Inflatie : 7,6% - het hoogste sinds 1983 en we zijn wsl nog niet aan het einde.
met dit verschil dat de inflatie nu niet te vergelijken is met de inflatie van die tijd. Toen was er een inflatie wegens o.a. de devaluatie van de BEF, nu gaat het over 1 component (energie) die sterk in prijs stijgt.

We zitten trouwens al aan 8% inflatie.

met dit verschil dat de inflatie nu niet te vergelijken is met de inflatie van die tijd. Toen was er een inflatie wegens o.a. de devaluatie van de BEF, nu gaat het over 1 component (energie) die sterk in prijs stijgt.

We zitten trouwens al aan 8% inflatie.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220307_95381926

:(
Poetin kan niet blijven doorgaan. Rusland wordt hier echt overschat. Ze hebben het niet geld noch het materiaal noch de productie capaciteit oom door te doen. Ze hebben zelfs de logistiek noch de knowledge om alles te doen. Als het volk in Oekraïne kan blijven verzet geven en westerse wereld wapens geven en economisxhe sancties gaat dit terug op een falen leiden van de Russen.

Nu wil ik wel niet zeggen dat ze niet proberen om een compremis te maken want uiteindelijk poker en ze met mensen levens. Maar Rusland is echt wel niet in een goeie positie voor onderhandelingen.
Hij kan wel nog gemakkelijk Kiev aan gruizelementen knallen met alles wat nu in de randstad geparkeerd staat volgens mij. Moest ik Zelenskyy zijn gaf ik het een povere 0.5/10 op de chille onderhandelingsschaal.

Hoezo geef ik de Russen gelijk?
Feit is dat niemand gebaat is bij een lange en vuile oorlog, het minst van al de Oekraiense burgers. Jij en ik hebben makkelijk praten vanuit onze luie zetel, terwijl die mensen elke dag worden afgeslacht.

Onderhandelen is een compromis proberen zoeken, waar beide kanten (ja ook Oekraine als slachtoffer) toegevingen zullen moeten doen. Of dat nu leuk/eerlijk/... is of niet, het is de realiteit.

Wat is het alternatief, vertel het mij eens.

Waarom denk je dat de Russen eigenlijk nu met deze voorwaarden komen?
Op zich al een afzwakking van hun eisen.

Denk je dat het is omdat het goed gaat en ze vlot aan het winnen zijn? Of is het allemaal show maar dan maakt het niet uit of Oekraïne akkoord gaat of niet.
OF heel mss loopt het slechter dan verwacht en wordt de druk in Kremlin hoger door de sancties en feit dat ze maar 2 dagen hadden gehoopt, gepland.

Waar velen precies aan voorbij gaan, is dat deze eisen van Rusland gewoon de positie was waarin beide landen stonden 14 dagen geleden. Wat je daarmee tussen de lijnen leest is gewoon een witte vlag van Rusland, en een wens dat ze terug naar het de-facto status-quo van begin februari willen en dat "eventjes officieel willen maken", daarbij de oorlog even onder de mat vegend alsof die niet gebeurd is. Als Rusland dan toch de overhand zou hebben, zouden er niet eens onderhandelingen zijn (buiten dan voor de schone schijn), maar zou men Oekraïne laten garen in eigen nat tot het zelf de handdoek in de ring gooit en zich overgeeft. Nu is het aan Oekraïne om het been stijf te houden, en Rusland verder te doen wankelen (met een kans op een verdere escalatie, maar de instorting van Rusland is een grotere kans mijns inziens... Plus, Rusland heeft bewezen dat eerdere overeenkomsten voor hen maar een vodje papier zijn, en dus waardeloos).

Deze eisen lezen tussen de lijnen erg vet als: "we fucked up, badly, and we can't sustain this much longer".

Ondertussen zijn er berichten van dat "alles boven de 3 jaarlonen op de bank kan worden geconfisqueerd", "conversies van Roebel naar buitenlandse valuta zijn 30% extra belast", en "Banken zijn niet meer verplicht te melden hoe hun financiële gezondheid is" (financial black box), wat allemaal tekenen zijn dat het ganse (financiele) systeem daar op instorten staat.

Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat de Russen eigenlijk nu met deze voorwaarden komen?
Op zich al een afzwakking van hun eisen.

Denk je dat het is omdat het goed gaat en ze vlot aan het winnen zijn? Of is het allemaal show maar dan maakt het niet uit of Oekraïne akkoord gaat of niet.
OF heel mss loopt het slechter dan verwacht en wordt de druk in Kremlin hoger door de sancties en feit dat ze maar 2 dagen hadden gehoopt, gepland.
Of ze trollen om tijd te winnen zodat ze hun offensief kunnen hervatten?

Omdat we:
  1. Geavanceerd materiaal leveren dat zeer effectief is tegen de Russische tactieken en de Oekraïners dit materiaal kennen omdat ze reeds maanden en jaren door de NAVO werden opgeleid en geadviseerd.
  2. Jij onderschat schromelijk het Oekraïens patriottisme en het gegeven dat zij voor hun voortbestaan moeten vechten.
  3. Oekraïne een behoorlijk grote populatie heeft en hun leger reeds 8 jaar de facto in oorlog is met Rusland. Men had permanent zo'n 60K (?) manschappen in de Donbass die continue werden geroteerd. Het land heeft dus tienduizenden burgers die in de afgelopen jaren militaire ervaring hebben opgedaan en daar komen nu nog eens binnenlandse en buitenlandse vrijwilligers bij. De rest van jouw statement is een kwestie van logistiek...
En daarom zou dit nog wel eens een lang en zeer bloederig conflict kunnen worden, waarbij de uitslag niet bij voorbaat vast staat. Rusland heeft (op militair vlak) de beste kaarten, zodat de Westerse strategie waarschijnlijk probeert om Rusland te dwingen zijn acties te herzien door enerzijds zware militaire verliezen en anderzijds economische pijn tot (hopelijk) de Russische samenleving begint te kraken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan