Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dit gaat nu natuurlijk steeds meer komen en is ook negatieve evolutie. Want de meeste Russen hier steunen de acties van Poetin (waarschijnlijk) al zeker niet.
Resultaat van het hele #cancelRussianculture dat opkomt. Ironische is dat Poetin straks wel gelijk zal krijgen als het hier een invasie pleegt omdat de Russen bedreigd worden. Als we zo voortdoen, zal hij gelijk hebben. Het begint echt belachelijk te worden. Leer het onderscheid maken tussen Russische overheid en Russische mensen. Ander ben je als mens of instelling geen haar beter dan Poetin en zijn clan.

Resultaat van het heel #cancelRussianculture dat opkomt. Ironische is dat Poetin straks wel gelijk zal krijgen als het hier een invasie pleegt omdat de Russen bedreigd worden. Als we zo voortdoen, zal hij gelijk hebben.
Idioten heb je overal. Als je kijkt naar de voortgang van de oorlog in Oekraïne betwijfel ik dat we hier een Russische tank gaan zien, tenzij in het Oorlogsmuseum te Brussel.

Ik ben altijd voorstander geweest van LGBTQ-rechten, rechten voor Afro-Amerikanen/Latino's/Asian-Americans (en ook zonder de "American" erbij), uitbreiden van vrouwenrechten. Gewoon dat we met elkaar omgaan, zonder dat we kijken naar ras, etnische afkomst, of eender welke vorm van bias. En net zoals ik voor hun rechten opkom, zal ik ook opkomen voor Russen die niets te maken hebben met de oorlog. Het is een totaal verkeerd signaal om alles qua Rusland te cancellen. Leer elkaar te aanvaarden zonder over te gaan tot hysterie langs beide zijdes. Je zou nog iets van elkaar leren, weet je dat ik makkelijker tegen de Pakistaan in de nachtwinkel een praatje kan doen dan tegen de kassierster van de aldi bvb. . Ik weet niet waarom maar die mensen zijn meer aanspreekbaar. Oké ja de kassierster van de aldi zal ook veel meer stress hebben in het uitoefenen van haar job, en dat heeft daarmee te maken. Dat moet daar vooruit, is altijd druk en is een stressvolle job, en dat straalt men uit (en voel ik ook).

Anyway, Economische sancties die gericht zijn op Poetin en zijn clan. Akkoord, maar films gaan verwijderen van toplijsten die Russischs zijn, Russischse gebruikers verwijderen van IMDb, Russische katten die niet meer welkom zijn op het werelwijde jaarlijkse kattenfestival en al dat soort onzin. Neen, dat is een verkeerd signaal. Je moet het onderscheid kunnen maken.

Geef tenminste individuele sporters en sportteams een kans om zich te distantieren van het beleid (al kunnen ze dat soms niet doen, want je wordt vervolgd in Rusland als je tegen bent), maar voor individuele Russische sporters kan je hier opvang bieden. Een Dimitri Medvedev heeft niets te maken met die Russische oorlogszucht. En of sport als politiek wapen gebruikt moet worden, betwijfel ik.

Laatst bewerkt:
The Russian rouble has slumped to new record lows against the dollar and euro today, losing over a third of its value so far this year. The rouble traded at 131.25 per dollar and 143.3 per euro on Monday morning.
The slide comes as more international businesses say they are pulling out of Russia over the country’s invasion of Ukraine.
On Monday, Finnish food group giant Valio said it was quitting the Russian market, while accounting firms PwC and KPMG also announced over the weekend they were halting their operations in Russia, amid an exodus of western companies from the country.
“We strongly condemn Russia’s invasion of independent Ukraine,” the Valio president and CEO, Annikka Hurme, said.
Earlier, a string of international firms including Toyota, Honda, Nike, Apple, Exxon, Ford, Netflix and Ikea said they were stopping their work in Russia.
Analysts have offered a bleak forecast of the country’s economy in the face of unprecedented western sanctions.
The Institute for International Finance (IIF) last week predicted a 15% contraction in Russia’s GDP in 2022, double the decline the country saw from the global financial crisis.
“We see risks as tilted to the downside. Russia will never be the same again,” wrote IIF’s chief economist, Robin Brooks.

Bah, krijg er effenaf medelijden mee. We gaan hier vroeg of laat allemaal nog ogen trekken van de gevolgen hiervan, maar dat land zit toch compleet in de verdoemnis. Zelfs als die oorlog morgen stopt, gaat die munt niet magisch recoveren en gaan die sancties niet allemaal (meteen) opgeheven worden.
Geld lenen kost Rusland ook 19%, ter vergelijking: voor Pakistan of Nigeria is dat bijna 10% minder.

Hoop dat er daar snel een revolte van binnenin komt, want we zijn dat land collectief aan 't marginaliseren.

Idioten heb je overal. Als je kijkt naar de voortgang van de oorlog in Oekraïne betwijfel ik dat we hier een Russische tank gaan zien, tenzij in het Oorlogsmuseum te Brussel.
Dit, persoonlijk vind ik de onderlaag van onze maatschappij die nu een ander slachtoffer heeft gevonden voor zijn frustratie niet zo'n groot nieuwsfeit tijdens deze oorlog. Dat is gewoon hetzelfde type mensen dat poltici of politie-agenten doodwenste want er waren COVID-maatregelen.

Alle geluk dat de Russische cuisine op niks trekt.
Dat valt heel goed mee vind ik persoonlijk.

Laatst bewerkt:
Hoop dat er daar snel een revolte van binnenin komt, want we zijn dat land collectief aan 't marginaliseren.
Allez, weeral een revolutie. Hoe gaan we deze revolutie dan noemen? Of hoe gaan deze 30 jaar door de geschiedenis gaan: "als een experiment van de democratie die mislukt is". Ja, ik weet dat dit geen democratie is, maar je moet wel zeggen nadat iedereen zo blij was na de revoluties van begin jaren '90 dat dit toch wel ironisch zou zijn.

En als er een nieuw regime komt, zullen we dan beter overeenkomen met Rusland of zullen we regardless of wie aan de macht is, vijandig blijven tov elkaar?

Dat voorstel van Rusland lijkt verdacht veel op hetgeen ik hier vorige woensdag heb gepost. Enige wat ik toen niet naar voren bracht was Boyko als PM.

Als je het voorstel vergelijkt met Putin's oorspronkelijke plannen voor Oekraine, kan je toch wel stellen dat Rusland hier serieuze toegevingen doet.
Ik ben dan ook verbaasd dat Zelensky dit meteen van tafel veegt zonder meer.
Wat verwacht(te) hij dan? Dat Putin zomaar ging afdruipen met lege handen? Die man moet IETS in ruil krijgen. Al is het maar om z'n reputatie en vel te redden in eigen land.

Alle geluk dat de Russische cuisine op niks trekt.

Of er zouden een heleboel restaurants een baksteen door de ruit krijgen.
Kaviaar? En borsch :puke:
En aardappelsalade en beef stroganoff.
Ik had vroeger een Russische baas. Ooit eens bij zijn thuis mogen gaan eten (oerconservatieve Poetin aanhangers toen, trouwens), dat was best lekker (maar ook wel Europees getint aangezien ze al meer dan 20 jaar in het westen woonden). Veel drank toen ook, dat kunnen de Russen wel :unsure:
Rusland heeft over het algemeen een zeer rijke en interessante cultuur, daarom is het de laatste jaren ook zo pijnlijk om aan te zien wat er o.w.v. politiek met dat land gebeurt.
De Russische keuken is best rijk, maar niet zo gekend hier. Het IJzeren Gordijn bestaat niet meer, maar wellicht is dat ook de reden waarom Georgische wijnen hier niet zo gekend zijn, hoewel die ook goed zijn (en een van de oudste wijnculturen van de wereld). Maar dit gaat off topic.

Er wordt nog gepraat, maar het water is nog altijd te diep:

Slaat ook nergens op natuurlijk. Zeggen dat ze een neutraal Oekraïne willen, maar wel hun mannetje neerzetten als PM.

Dat voorstel van Rusland lijkt verdacht veel op hetgeen ik hier vorige woensdag heb gepost. Enige wat ik toen niet naar voren bracht was Boyko als PM.

Als je het voorstel vergelijkt met Putin's oorspronkelijke plannen voor Oekraine, kan je toch wel stellen dat Rusland hier serieuze toegevingen doet.
Wat verwacht(te) hij dan? Dat Putin zomaar ging afdruipen met lege handen? Die man moet IETS in ruil krijgen. Al is het maar om z'n reputatie en vel te redden in eigen land.
Hoe zijn dat toegevingen? De Krim officieel erkennen, Donetsk en Loegansk onafhankelijk (en gewoon marionetten van Rusland dus), nooit lid worden van de NATO, en Zelensky "pro forma" president maar eigenlijk de facto een Russisch-gezinde regering. Dat lijkt me eerder als bijna over de hele lijn alles eisen, goed wetende dat dit nooit zal worden aanvaard.

Die Boyko als PM komt er eigenlijk op neer dat Poetin heel Oekraine krijgt.

Oekraine wordt dan gewoon een twee Wit-Rusland.
Ja, dat moet er inderdaad zeker uit.
Maar ben benieuwd of Zelensky uberhaupt zou akkoord gaan met de 2 andere punten. Van wat ik de voorbije dagen hoor en zie van hem, vrees ik van niet. Gevolg; nog meer miserie voor zn volk.

Waarom zou Zelensky hierop toegeven?
Het enige wat er aangepast is dat hijzelf (in leven) mag blijven.
Gebieden afstaan, geen NATO en poppetje worden van Rusland, goed zot.

Nogmaals, Boyko geen optie. Ok.

De rest? Oekraine blijft in controle van 90% van zn grondgebied. LPR/DPR was sowieso al een conflictzone.
En NATO... tja. De EU joinen mag wel. En we kennen intussen de mutual defense clause. Het enige is dan dat ze geen rakketsystemen komen plaatsen aan de grens met Rusland.

Kijk, het is dat of nog veel meer dood en verderf.
Dit is toch al een halve overwinning voor Oekraine.

Als ik Putin was en ik voel de nederlaag stilaan afkomen, is het simpel: Dreigen omKyiv volledig plat te bombarderen. Tot het laatse huis omvalt.
Of echte onderhandelingen voeren, waar beide kanten toegevingen doen. Zo werken onderhandelingen nu eenmaal. Zelensky kan zn gelijk niet halen over de hele lijn. In die context zijn de voorstellen van hierboven echt al een stap in de goede richting, als je weet van waar we komen 1 week geleden.

Geen idee hoe de sterkte is van het Oekraïns leger maar zelf zou ik nu ook niet instemmen met deze voorwaarden.
Het is Rusland dat nu een uitweg zoekt dan moet je hen niet teveel toegevingen doen.
Krim erkennen als zijnde Rusland is een goed voorstel waar Oekraïne op zich wel zou kunnen vinden maar dan zit je met die twee republieken.
Als je die erkent is het binnen de 6 maanden gewoon Rusland.

Geen idee hoe de sterkte is van het Oekraïns leger maar zelf zou ik nu ook niet instemmen met deze voorwaarden.
Het is Rusland dat nu een uitweg zoekt dan moet je hen niet teveel toegevingen doen.
Krim erkennen als zijnde Rusland is een goed voorstel waar Oekraïne op zich wel zou kunnen vinden maar dan zit je met die twee republieken.
Als je die erkent is het binnen de 6 maanden gewoon Rusland.
De facto is dat eigenlijk al Rusland hé, het is niet dat Donetsk en Luhansk sterke nationale identiteiten hebben. Maar dat wordt dus wel een uitbreiding van dat gebied, want het was daags na de erkenning van de volksrepublieken al duidelijk dat het Kremlin duidde op een gebiedsuitbreiding.

Nogmaals, Boyko geen optie. Ok.

De rest? Oekraine blijft in controle van 90% van zn grondgebied. LPR/DPR was sowieso al een conflictzone.
En NATO... tja. De EU joinen mag wel. En we kennen intussen de mutual defense clause. Het enige is dan dat ze geen rakketsystemen komen plaatsen aan de grens met Rusland.

Kijk, het is dat of nog veel meer dood en verderf.
Dit is toch al een halve overwinning voor Oekraine.
Op geen enkele manier is dat een overwinning voor Oekraïne. Het zou hoogstens een patstelling kunnen zijn omdat Rusland te veel verliezen lijdt (economisch of militair) en het liever zo wil oplossen. En Oekraïne het niet meer aankan. Maar het zou voor jaren en jaren een regio blijven waarbij verzet de kop in gedrukt moet worden, zoals in Tsjetsjenië en andere "bevrijde" stukken. Zo gezellig leven is het daar niet.

Daar is het ook dood en verderf, je stelt het voor als een vals dilemma. Daarenboven moet een sovereine staat een stuk land afgeven aan een andere staat. "Toevallig" een heel rijk stuk land waarmee ze zichzelf kunnen financieren. Daarzonder wordt dat een pak moeilijker. Dat is alles behalve een overwinning voor Oekraïne. Wat niet wil zeggen dat dat niet het uiteindelijke verdrag zou kunnen zijn, gewoon omdat Oekraïne niet meer aankan en de NAVO niet kan ingrijpen.

En als je goed hebt opgelet in de geschiedenislessen, heeft dat veel overeenkomsten met een andere grootmacht uit het verleden die stukken ging annexeren onder een mooi strak symbool en heel veel ultranationalisme en drang naar "het rijk van vroeger". En stukken heeft "gekregen" van de rest van de wereld, in de hoop dat hij daarna zou stil zijn.

En als je goed hebt opgelet in de geschiedenislessen, heeft dat veel overeenkomsten met een andere grootmacht uit het verleden die stukken ging annexeren onder een mooi strak symbool en heel veel ultranationalisme en drang naar "het rijk van vroeger". En stukken heeft "gekregen" van de rest van de wereld, in de hoop dat hij daarna zou stil zijn.
Inderdaad, en tot hoeveel vrede heeft dat daarna geleid?
Op deze eisen toegeven, garandeert dat er over enkele jaren weer oorlog is in Oekraïne, en ondertussen veel miserie.

Op geen enkele manier is dat een overwinning voor Oekraïne. Het zou hoogstens een patstelling kunnen zijn omdat Rusland te veel verliezen lijdt (economisch of militair) en het liever zo wil oplossen. En Oekraïne het niet meer aankan. Maar het zou voor jaren en jaren een regio blijven waarbij verzet de kop in gedrukt moet worden, zoals in Tsjetsjenië en andere "bevrijde" stukken. Zo gezellig leven is het daar niet.

Daar is het ook dood en verderf, je stelt het voor als een vals dilemma. Daarenboven moet een sovereine staat een stuk land afgeven aan een andere staat. "Toevallig" een heel rijk stuk land waarmee ze zichzelf kunnen financieren. Daarzonder wordt dat een pak moeilijker. Dat is alles behalve een overwinning voor Oekraïne. Wat niet wil zeggen dat dat niet het uiteindelijke verdrag zou kunnen zijn, gewoon omdat Oekraïne niet meer aankan en de NAVO niet kan ingrijpen.

Het is inderdaad een beetje vreemd om Zelensky te beschuldigen dat hij meer dood en verderf zaait voor zijn volk omdat hij niet toegeeft aan Russische eisen. Uiteraard gaat zijn "njet" ervoor zorgen dat er verder zal worden gevochten, maar als dat uiteindelijk leidt in een overwinning is dat de prijs die er voor betaald moet worden. Ik denk dat Zelensky wel genoeg inlichtingen doorkrijgt van de Amerikanen om te weten dat hij nog een kans heeft om het te bolwerken. Als de Russen de komende dagen overal beginnen door te breken en hij moet een regering in ballingschap oprichten, heeft Zelensky minder goede kaarten in handen en zal er inderdaad moeten worden toegegeven. Daar zijn we duidelijk nog niet.

Terug
Bovenaan