Ik vind het toch frappant dat de demografische samenstelling van de oekrainse vluchtelingen echt loodrecht tov vluchtelingen uit M-O staat.
De ene is vrouwelijk of gepensioneerd. De andere man tussen 16-45 jaar.
Ligt dat aan geografische redenen? Culturele redenen? Logistieke redenen? Moeilijkere oversteek over oceaan etc tov simpelweg met auto’s mensen naar andere landen brengen.
Aan de 18-60 jaar regel die Oekraïne uitgevaardigd heeft?
1) demografie
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
Demografie is al een serieus verschil. Piek bij de Oekraïners ligt in de 30-40-50 zone met een gigantische dip rond 18 jaar.
Bij de Syriërs is het quasi tegenovergesteld.
2) economie
Ik denk ook als jong persoon dat je allang weg wou uit Oekraïne. Velen zullen al het land verlaten al een heletijd voordat het conflict is begonnen. (Ik heb me ooit eens laten vertellen dat Oekraïners relatief gemakkelijk aan Roemeense papieren konden geraken en zo de EU zijn ingegaan. Ik heb geen bron hiervan.)
Roemenië is ook leeggelopen laatste 10 jaar tenslotte. 40.000 Roemenen erbij in Brussel alleen al in 15 jaar tijd. Geen conflict nodig hiervoor.
3) aard van het conflict
Voor wie wil een Syrier blijven in Syrië? Dat is een geheel ander conflict. Daar gaat het niet om je land te beschermen van de kwaadaardige buitenlandse veroveraar. Dat is anarchie daar met 6 partijen. Keuze tussen gebombardeerd worden door Syrische regeringstroepen, Russische vliegtuigen, Turkse vliegtuigen, Koerdische artillerie, executie door IS, Amerikaanse vliegtuigen, Al Qaeda militanten,...
Wat voor perspectief heb je daar?
Kijk ook naar Jemen, zelfde situatie. Als gewone burger zit je daar nu ook gekneld tussen Iran, Saoedi's, Al-quaeda, lokale stammen of IS. 0,0 hoop daar.