Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Vroeger konden we met 50 frank een volledig winkelkar vullen. Nu kunnen we met 50 euro enkel een handtas vullen.
Als je geen idee hebt hoe het monetair systeem in elkaar zit en de verarming van het volk ontkent, dan kan dat ongefundeerd lijken idd. Het is een feit dat ons koopkracht vermindert met de tijd. Time value of money. Er is een reden waarom investeren meer opbrengt dan sparen.

Euhm neen. Investeren KAN meer geld opbrengen dan sparen.
Bij investeren kun je ook uw broek eraan scheuren. Vraag dat maar aan de firma's die in de Nord stream 2 geïnvesteerd hadden.

En voor de rest denk ik niet dat je weet wat je zegt. Wij belgen / europeanen hebben 1 van het meest te benijden levenspatronen in zowel de volledige wereld als in de geschiedenis.
Ik heb mijn grootmoeder ook nog horen spreken van de tijd dat ze een friet kon kopen voor 1 frank. En weet jij wat zij deed... zij kocht dat niet want wede gij wel niet hoe duur dat is !!!!
Desondanks heeft ze het nu beter dan toen en toch kosten de frieten nu een pak meer dan 1 frank.

@Spiderman die vluchtelingen zijn toch echt niet het grootste probleem economisch gezien. Het draait nu vooral rond energie (gas). Dat was al problematisch voordat Poetin aan zijn uitstapje begon.
Idd, dat is ook wat ik vermeld.
Wij belgen / europeanen hebben 1 van het meest te benijden levenspatronen in zowel de volledige wereld als in de geschiedenis.
Laat ons dit niet verliezen, hopende dat we ons levenspatroon en levenskwaliteit nog kunnen behouden. Dat is al wat ik te zeggen heb.

Dees is een goede uiteenzetting over de mindset in Rusland.
Ben het zelf in blokken v 20 minuten aan het bekijken (subtitles opzetten)

deze zijn ook goed over de huidige oorlog. Maar duidelijk amerikaans getint met ex white house staff, CIA, enz.

Ondertussen wint Rusland aan terrein in het zuiden. Oekraïne kleurt steeds meer Russisch op de kaart:

Wat maakt het uit wat de narrative is? Heel het land is de shit Ingeduwd door putin. Putin weet dat het zijn schuld is en heel zijn land is aan het leeglopen.

Wat is zijn end game?

Hoezo z'n land is aan het leeglopen.

Kijk eens naar de beelden vanuit Moskou. Ja, er zijn protesten. Ja, mensen staan aan te schuiven bij de banken. Maar dat is een miljoenenstad. Ik zie absoluut niet die zogezegde binnenlandse omwenteling die wij vanuit het Westen willen zien.

Ik zie een bevolking die alleen de Russische taal machtig is en die buiten een kleine groep gewoon meestapt in het verhaal van Putin.

Idd, dat is ook wat ik vermeld.

Laat ons dit niet verliezen, hopende dat we ons levenspatroon en levenskwaliteit nog kunnen behouden. Dat is al wat ik te zeggen heb.
Eerder: De wereld zal vergaan, enorme vloedgolven zullen de himalaya overspoelen en iedereen wordt geroosterd door duizenden bliksems.

Even later: We moeten oppassen met de klimaatverandering. Dat is al wat ik te zeggen heb!

Je mag hier gerust je mening posten. Je mag zeker ook afwijkende meningen posten. Maar wees een beetje eerlijk en als je claimt het beter te weten ("hoe het monetair systeem ineen zit"), dan moeten je posts van een iets hoger niveau zijn dan het HLN-niveau.

En nog 2 tweets die eerder onder geruchten vallen.

Zou de meest logische persoon zijn die als een van de eersten kritiek geeft en/of geliquideerd wordt: de minister van defensie heeft wss de beste contacten om Rusland omver te gooien, maar is ook dé persoon die als eerste verantwoordelijk kan gesteld worden door Poetin (hij zal zichzelf niet verantwoordelijk achten p) als het misloopt in de oorlog. Officieel "verantwoordelijk" voor duizenden doden.

Nu, het zijn zoals je zegt slechts geruchten. Net omdat het de meest logische persoon is, is het mss gewoon ook een destabilisatiepoging van Oekraïne.

US officials fly to Venezuela for talks in apparent bid to further isolate Russia

De vriend van mijn vijand is mijn vriend. Een tof regime dat ze een tijdje geleden nog probeerden neer te halen door Guaido te steunen in zijn poging om Maduro af te zetten.

Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt: expansiedrang van NATO naar het Oosten of voormalige Soviet landen die zich richten naar het Westen. Het was waarschijnlijk een beetje van beiden maar uiteindelijk heeft elk land heeft nog altijd de vrijheid om zelf te kiezen waar zijn toekomst ligt.

Ik denk niet dat de correcte vraag is of deze oorlog de schuld is van NATO maar wel of de strategie van NATO na de val van de Sovjet-Unie de meest bevorderlijke voor langdurige vrede was. Om George Kennan te quoten:

De vraag is dus of het uitbreiden van NATO in de Russische invloedssfeer de juiste keuze was, of dat we hadden moeten gaan voor een nauwere integratie van Rusland met Europa. In Rusland hebben zijn de hardliners aan de macht mede dankzij het anti-Westerse sentiment dat de expansie oostwaarts van NATO gecreëerd heeft. Anderzijds kan je je ook afvragen of de tweede optie niet een te naïeve gedachtegang is. En het is ook volstrekt logisch dat landen die door de Sovjet-Unie onderdrukt werden, toenadering zochten bij de Europese Unie en NATO.

Het is zeer spijtig dat de relaties na de val van de Sovjet-Unie niet genormaliseerd zijn en dat is ook een indirect gevolg van de beleidskeuze van NATO geweest. Wat uiteraard niet wegneemt dat Rusland de grote boosdoener en schuldige in deze oorlog is.
Het symbolisch afschaffen van de NAVO na de val van de USSR was beter geweest, met mogelijk een uitbreiding van de rol van de Raad van Europa waar Rusland ook deel van uit maakt (en nu niet meer). De NAVO was een defensieve alliantie die ontstaan is in de context van de Koude Oorlog. Na de val van de USSR lag Rusland in de touwen en is er een machtsvacuum ontstaan. Dat vele Centraal- en Oost-Europese landen naar het westen keken is begrijpelijk, maar er zijn toen kansen blijven liggen om de stabiliteit op lange termijn te garanderen. Zoals ik ook eerder zei in dit topic: Poetin is niet voor niets revanchistisch geworden. Dat gedrag komt ergens vandaan. Hij heeft uiteraard de eindverantwoordelijkheid voor deze oorlog en zal daar ook de gevolgen van moeten dragen, maar dit had allemaal zo anders kunnen lopen.

@Avondland : inderdaad.
Tijdje terug waren Iran en Venezuela nog schurkenstaten zeg maar.
Nu zouden ze ter hulp moeten komen met hun olie.

Waar slaat dit op.
Nood breekt wet natuurlijk!
Schrik je daar dan zo hard van? Uiteindelijk is dat niet meer dan normaal dat men nu het over deze boeg gooit. De eigen continuïteit komt altijd op de eerste plaats.

Het is jammer genoeg de realiteit. 1 miljoen vluchtelingen in 10 dagen, dat is enorm. Dat zal zeker een impact hebben op de economie van Polen. Vroeger konden we met 50 frank een volledig winkelkar vullen. Nu kunnen we met 50 euro enkel een handtas vullen.
Goed toch, gans europa kreunt onder een tekort aan personeel en gezien we terug onafhankelijk willen worden van andere landen gaan we nog meer volk nodig hebben. https://ec.europa.eu/health/other-p...t moment is,andere landen een tekort ontstaat.

In de gezondheidszorg alleen al 1 miljoen aan personeelsleden tekort. Kwestie van de zaken eens vanuit een andere optiek te bekijken.

Eigenbelang zou ik ook als prioriteit beschouwen.
Ik vind de schrapping van Nord Stream 2 geen goede beslissing. Neem enkel sancties tegen Rusland in sectoren die uw eigen economie niet zoveel schade toebrengen.

Rusland zou Syrische strijders willen gebruiken:

Rusland lijkt een beetje wanhopig te worden om extra strijders te vinden.
Kazhakstan werd gevraagd: "euh, nope, dat doen we niet"
Tsjetsjenië: "ja, doen we!" Serieus aangepakt door de Oekraïners, generaal dood.
Belarus: president: "Ja, doen we!" Soldaten: "Euh, misschien blijven we beter hier?"

Met Westerse materiële steun en 140.000 Oekraïners en 60.000 buitenlanders (getallen misschien met een snuifje zout te nemen) die Oekraïne gaan helpen, lijkt het Russisch overwicht ineens heel wat kleiner

Eigenbelang zou ik ook als prioriteit beschouwen.
Ik vind de schrapping van Nord Stream 2 geen goede beslissing. Neem enkel sancties tegen Rusland in sectoren die uw eigen economie niet zoveel schade toebrengen.
ik denk dat dit net is wat, op europees niveau, gebeurd is. De Europese economie minimaal schaden

ik denk dat dit net is wat, op europees niveau, gebeurd is. De Europese economie minimaal schaden
Op korte termijn nu wel door de gasleveringen gewoon te laten verder lopen.
Op lange termijn schaden we onze economie door Nord Stream 2 te annuleren.

Kan ook zijn dat het windowdressing is om druk te zetten op Rusland en de Europese publieke opinie te paaien, maar dat dit project snel heropgenomen wordt nadien...

Je meent het... Amerika die een land de toestemming geeft om zelf te kiezen wat ze doen met hun wapenarsenaal. Wat een nieuws :)

Gigantisch nieuws eigenlijk.

Dat zijn geen klassieke MiG toestellen meer maar zwaar opgewaardeerde versies. De reden waarom dit niet over 1 nacht ijs kon gaan. Het zijn Russische toestellen die nu ook NATO apparatuur aan boord hebben. En dat gaat van communicatie en navigatietechnologie tot het wapenplatform zelf.

Men heeft dus eerst een risk assessment moeten maken gelet op hoe een dergelijk toestel ook kan worden neergehaald door de Russen en / of in beslag kan worden genomen. Vermoedelijk is dus een groot deel van de NATO modificaties uit die toestellen eerst verwijderd.

België kan morgen ook niet zo maar een F16 verkopen. Die dingen moeten eerst bij SONACA in de geblindeerde hangaar ontmanteld worden. En voor sommige platformen moet het ding zelfs naar Israël omdat zelfs wij daar geen clearance voor hebben om die zwarte dozen aan te raken.

Terug
Bovenaan