Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoe meer kan je nog betrokken raken? Al die kunstgrepen om zogezegd niet betrokken te zijn, maar het toch al zijn.

Lijkt een beetje alsof uw buurman een hamer geeft aan de inbreker van uw huis, maar zegt dat hij niet betrokken is omdat hij het niet was die uw ruit heeft ingeklopt?

Idd. Langs de andere kant vraag ik me af hoe gemakkelijk dat rood-wit logo er af te schrapen is en te vervangen door iets geel-blauw :unsure:
Zou de Russische intel goed genoeg zijn om dat te weten? (eigenlijk liegen de Russen toch wanneer het hen uitkomt, dus ze hoeven het niet te weten om het te beweren)
Zet er gewoon wat Amerikaanse F-16's neer met de Oekraïnse vlag anders. En geef die pilioten een Oekraïns paspoort :)

Rusland waarschuwt buurlanden die Oekraïense gevechtsvliegtuigen toelaten op vliegvelden​

Rusland heeft dreigementen geuit tegen buurlanden van Oekraïne die op hun basissen Oekraïense gevechtsvliegtuigen toelaten die gebruikt zullen worden tegen de Russische troepen. Volgens Moskou laat onder meer Roemenië die vliegtuigen toe.
"Het gebruik van het vliegveldnetwerk van deze landen als basis voor Oekraïense vliegtuigen en het gebruik ervan tegen het Russische leger kan gezien worden als een betrokkenheid van die landen in een gewapend conflict", aldus de woordvoerder van de Russische Defensie Igor Konasjenkov. Nog volgens Moskou zijn bijna alle Oekraïense gevechtsvliegtuigen die kunnen ingezet worden in het conflict vernietigd.

Waar slaat dit eigenlijk nog allemaal op? :wtf: Wie denken die Russen wel dat ze zijn? :wtf: Wat is het volgende? Ik zal een gok doen:
"Rusland waarschuwt dat het vreten van een boterham kan gezien worden als een betrokkenheid in het conflict omdat de tarwe weleens van Oekraïne kan komen en de boterhamvreter aldusdanig het conflict sponsort!"

Maar zelf wel schaamteloos een ander land (Wit-Rusland) volledig inlijven, als uitvalsbasis gebruiken voor zijn oorlog in Oekraïne, actief mee laat vechten met materiaal en manschappen, ... Maar als Oekraïne het aandurft om ook maar met 1 fucking vliegtuig te landen in een buurland, dan is "de grens overschreden"?! Uhu, sure, sounds completely reasonable. :rofl:

Poetin is niet alleen een gevaarlijke gek. Het begint ook voor ons, beschaafde en geciviliseerde landen, ronduit gevaarlijk te worden om in dat soort logica mee te gaan of daar ook maar enig belang aan te hechten.

Persoonlijk? Ik zou mij daar GEEN HOL van aantrekken, als NATO zijnde. Het is niet omdat een land kernwapens heeft dat we er daarom moeten voor kiezen om voor de rest van onze dagen in een rijtje te moeten aanschuiven om dhr. Poetin zijn voeten te mogen likken. Jezus.

Dus jij denkt dat deze oorlog is ontstaan door de NAVO uitbreiding naar het Oosten? :p
Oekraïne die niet zo lang geleden niet geïnteresseerd was in de NAVO tot de eerste invasie van de Russen in Oekraïne :p
Niet echt.. Het is een contribuerende factor.

Allez de economische sancties die rusland nu moet ondergaan is ook niet van de poes he. Putin is natuurlijk de grote boeman maar ik denk wel dat hij slim genoeg was om de consequenties van zijn acties in te schatten. Om uw land dan de afgrond in te rijden en uw bevolking te laten sterven in een oorlog lijkt me niet echt ontsproten uit het brein van een despoot maar lijkt me toch andere oorzaken te hebben.
Ik denk dan aan inderdaad de uitbreiding van de nato, maar ook rusland die een grotere grens te bewaken heeft en last but not least, de niet te onderschatten gasreserves in ukraine.
Effekes een volgorde van de feiten:

februari 2014: Pro-Russische regering weggejaagd. Vervanger zei niet achter NAVO lidmaatschap te zitten.
Maart 2014: Krim geannexeerd
April 2014: begin van de Donbass crisis
In tussen tijd bekend geraakt van Russische aanwezigheid in deze regio's :p
Augustus 2014: "Misschien toch maar beter lid worden van de NAVO"

Wie heeft er Oekraïne geduwd naar de NAVO? De NAVO of Rusland? :p
ik volg de media ook... :unsure:

Edit: Yushchenko wou trouwens al richting nato opschuiven in 2005... Het is hem in dank afgenomen door een klein drankje met agent orange.
https://www.theguardian.com/world/2005/feb/22/usa.politics
Maw de paringsdans tussen Oekraine en Europa/Nato is al langer bezig dan 2014. En de reactie van de russen was toen ook al ver het fatsoen voorbij.
Verhofstadt was er dan ook als de kippen bij om de oekrainers een hart onder de riem te steken nadat de pro russische regering een schop onder hun achterwerk gekregen hebben.

Laatst bewerkt:
Hoe meer kan je nog betrokken raken? Al die kunstgrepen om zogezegd niet betrokken te zijn, maar het toch al zijn.

Lijkt een beetje alsof uw buurman een ladder geeft aan de inbreker van uw huis, maar zegt dat hij niet betrokken is omdat hij het niet was die uw ruit heeft ingeklopt?
Dat is tegenwoordig met social media ook vreselijk natuurlijk. Allemaal wat minder van de toren blazen over welke steun er wordt gegeven. Maar dan kunnen politici uiteraard niet me de pluimen gaan lopen, als dat achter de schermen gebeurt...

Josep Borrell, de Hoge Vertegenwoordiger voor het buitenlands beleid van de EU, alludeerde vorige week zondag in een moment van loslippigheid al op die mogelijkheid. Sommige EU-landen beschikken over het type toestel dat de Oekraïeners nog hebben in de strijd tegen Rusland, zei hij. Het werd hem niet door iedereen binnen de EU in dank afgenomen.

Slovaakse, Bulgaarse en Poolse leiders ontkenden meteen dat ze plannen in die richting hadden. Oekraïense piloten zouden begin vorige week zelfs naar Polen afgereisd zijn maar moesten onverrichter zake terugkeren.
Dus 1 idiote bureaucraat die zijn mond voorbij praat...

Rusland heeft toch niks te eisen welke allianties Oekraïne aangaat. Allemaal Russische propaganda.
Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt: expansiedrang van NATO naar het Oosten of voormalige Soviet landen die zich richten naar het Westen. Het was waarschijnlijk een beetje van beiden maar uiteindelijk heeft elk land heeft nog altijd de vrijheid om zelf te kiezen waar zijn toekomst ligt.

Ik denk niet dat de correcte vraag is of deze oorlog de schuld is van NATO maar wel of de strategie van NATO na de val van de Sovjet-Unie de meest bevorderlijke voor langdurige vrede was. Om George Kennan te quoten:

“Why, with all the hopeful possibilities engendered by the end of the Cold War, should East-West relations become centered on the question of who would be allied with whom and, by implication, against whom in some fanciful, totally unforeseeable and most improbable future military conflict?”

“Bluntly stated…expanding NATO would be the most fateful error of American policy in the entire post-Cold War era. Such a decision may be expected to inflame the nationalistic, anti-Western and militaristic tendencies in Russian opinion; to have an adverse effect on the development of Russian democracy; to restore the atmosphere of the cold war to East-West relations, and to impel Russian foreign policy in directions decidedly not to our liking … ”

De vraag is dus of het uitbreiden van NATO in de Russische invloedssfeer de juiste keuze was, of dat we hadden moeten gaan voor een nauwere integratie van Rusland met Europa. In Rusland hebben zijn de hardliners aan de macht mede dankzij het anti-Westerse sentiment dat de expansie oostwaarts van NATO gecreëerd heeft. Anderzijds kan je je ook afvragen of de tweede optie niet een te naïeve gedachtegang is. En het is ook volstrekt logisch dat landen die door de Sovjet-Unie onderdrukt werden, toenadering zochten bij de Europese Unie en NATO.

Het is zeer spijtig dat de relaties na de val van de Sovjet-Unie niet genormaliseerd zijn en dat is ook een indirect gevolg van de beleidskeuze van NATO geweest. Wat uiteraard niet wegneemt dat Rusland de grote boosdoener en schuldige in deze oorlog is.

Heb jij nu niks geleerd van deze oorlog. 🧐

Een oorlog start je met een false flag operatie, dus Oekraïne dat een raketje afschiet op Polen en dan de schuld in de schoenen van Rusland steekt.
Ik begrijp dat je post als grap bedoeld is, maar dat is deze keer toch net niet gebeurd? De invasie is gestart toen Poetin zijn speech gaf over nazi's en een genocide enz. (er is vanuit de VS meermaals gewaarschuwd voor een false flag, dus dat konden ze niet meer doen)

Ik begrijp dat je post als grap bedoeld is, maar dat is deze keer toch net niet gebeurd? De invasie is gestart toen Poetin zijn speech gaf over nazi's en een genocide enz. (er is vanuit de VS meermaals gewaarschuwd voor een false flag, dus dat konden ze niet meer doen)

Nee, vanuit Russische kant niet, maar als de Navo graag een excuus heeft om aan te vallen kunnen zij nog een false flag opzetten en je mag er zeker van zijn dat iedereen dat slikt als zoete koek.

Dames en heren, wees gewaarschuwd dat wij allen armer gaan worden. Onze tijd, dagelijkse zweet, zal binnenkort weinig betekenen. Dus beheer uw geld en keuzes verstandig zou ik zeggen. Wij hebben momenteel ongeziene inflatiecijfers in Europa sinds decennia, begrotingstekort en schulden zo groot, druk op het financieel systeem, oneindig bijprinten van geld om incompetente bedrijven/instituties te redden en met subsidies of premies rond te slingeren, corona die net achter de rug is (of nog niet helemaal), en dan nu die oorlog die de prijzen nog hoger duwen, de beslissing om meer te besteden aan defensie (wat noodzakelijk is), en nog eens druk vanwege miljoenen vluchtelingen… Het ziet er niet goed uit… en dan spreek ik nog niet over de vergrijzing en pensioenproblematiek die al bestond voor deze crisis. Het lijkt erop dat wij de generatie zijn die gaat boeten voor de fouten van anderen, dus wij moeten zien dat we onszelf redden. Hopelijk kan de schade vanwege deze oorlog beperkt worden. ☹️

@Spiderman

Zou jij niet dringend eens gaan solliciteren bij hln.

Naart schijnt verkopen ze daar ook graag drama.
Het is jammer genoeg de realiteit. 1 miljoen vluchtelingen in 10 dagen, dat is enorm. Dat zal zeker een impact hebben op de economie van Polen. Vroeger konden we met 50 frank een volledig winkelkar vullen. Nu kunnen we met 50 euro enkel een handtas vullen.

Het is jammer genoeg de realiteit. 1 miljoen vluchtelingen in 10 dagen, dat is enorm. Dat zal zeker een impact hebben op de economie van Polen.

Dat komt allemaal goed, voor de oorlog zat Polen al vol met Oekraïners.

Heel Oost-Europa en Duitsland hebben al jaren een demografische crisis. Die vrouwen en kinderen zijn zeker welkom daar.

Dat komt allemaal goed, voor de oorlog zat Polen al vol met Oekraïners.

Heel Oost-Europa en Duitsland hebben al jaren een demografische crisis. Die vrouwen en kinderen zijn zeker welkom daar.
Ik hoop zoals je zegt dat het allemaal goedkomt. We moeten als Europa/NAVO zien dat Putin stopt met z’n oorlog, of in het ergste geval stopt na Oekraïne. Maar daar is dus onzekerheid over…

Het is jammer genoeg de realiteit. 1 miljoen vluchtelingen in 10 dagen, dat is enorm. Dat zal zeker een impact hebben op de economie van Polen. Vroeger konden we met 50 frank een volledig winkelkar vullen. Nu kunnen we met 50 euro enkel een handtas vullen.
Vroeger verdiende je ook maar 500 frank per maand.

Uw posts zijn gewoon ongefundeerd drama spuien.

Vroeger verdiende je ook maar 350 frank per maand.

Als je geen idee hebt hoe het monetair systeem in elkaar zit en de verarming van het volk ontkent, dan kan dat ongefundeerd lijken idd. Het is een feit dat ons koopkracht vermindert met de tijd. Time value of money. Er is een reden waarom investeren meer opbrengt dan sparen. Maar het heeft nu geen zin om basis economie uit te leggen en de discussie off-topic te laten gaan. Mijn punt is enkel dat er bovenop de oorlog ook een bijkomende druk zal komen op onze economie vanwege de vluchtelingen. Niet dat er iets mis mee is, het is nodig om hen op te vangen, met veel plezier ben ik daar ook bereid voor. Maar wij gaan het allemaal voelen in onze portemonnee.

Laatst bewerkt:
Vroeger verdiende je ook maar 500 frank per maand.

Idd. Ik bespaar mezelf de moeite en quote gewoon mijn eigen bericht van gisteren.
Dat begint hier echt op HLN facebook comments te lijken :unsure:

Dit forum was nochtans veel interessanter tot enkele dagen geleden, dus kunnen we aub opnieuw overschakelen op wat minder populistische onzin? Bedankt.

Al moet ik er wel bijzetten dat het deze keer niet echt onzin is (maar wel populistisch).
Vrij logisch dat er een stevige economische weerslag aankomt.

@Spiderman die vluchtelingen zijn toch echt niet het grootste probleem economisch gezien. Het draait nu vooral rond energie (gas). Dat was al problematisch voordat Poetin aan zijn uitstapje begon.

(maar "vroeger konden we met 50 frank een volledig winkelkar vullen. Nu kunnen we met 50 euro enkel een handtas vullen." is zo een uitspraak die ik verwacht van een JM Dedecker, of iemand van de PVDA)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan