Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Putin had vandaag een meeting met air hostesses van Aeroflot om de oorlog uit te leggen. Opvallend genoeg mogen de knappe verschijningen wel dichtbij hem zetelen, terwijl zijn officieren, ministers en buitenlandse leiders allemaal op 20+ meter afstand moeten zitten. Men will be men, zeker? Snoeperke, de Vlad.

Hij vertelt onder andere dat elk land dat een NFZ wil instellen, een deelnemer wordt aan de oorlog. En hij probeert de dames ook te overtuigen dat er nazi's in de Oekrainse regering zitten.

En deze tweet komt van de oppositie in Wit-Rusland, over het uitblijven van Wit-Russische boots on the ground in Oekraine terwijl daar vorige week op gealludeerd werd door iedereen in het Russische kamp.

Goed nieuws als het klopt.

I.v.m. die hostesses: we hebben dus dringend nood aan een soort Mata Hari om naar het Kremlin te sturen :unsure:

I.v.m. Wit-Rusland: ik hoop dat het waar is. Dat regime mag dan wel onder controle van Poetin staan, maar de bevolking zal toch nog niet zo geïndoctrineerd/onderdrukt zijn als de Russische bevolking :unsure:
In ieder geval, als de situatie in Wit-Rusland omslaat, is dat een dikke streep door de rekening van Poetin.

Stel dat er een invasie is van Irak op Turks grondgebied, dan zal de NAVO wel moeten reageren en het Turks grondgebied vrijwaren, maar in geval er een paar koerden een aanslag plegen vanuit Irak dan kan Erdogan toch moeilijk verwachten dat de NAVO vervolgens Irak gaat binnenvallen.
Ik denk dat éénmaal het Turks grondgebied gevrijwaard is, de plicht van de NAVO om tussenbeide te komen eindigt. En dat er dan wel eerst een stemming komt vooraleer de NAVO Irak gaat binnenvallen.

Stel dat er een invasie is van Irak op Turks grondgebied, dan zal de NAVO wel moeten reageren en het Turks grondgebied vrijwaren, maar in geval er een paar koerden een aanslag plegen vanuit Irak dan kan Erdogan toch moeilijk verwachten dat de NAVO vervolgens Irak gaat binnenvallen.
Maar dat wordt toch niet verwacht?
De bedoeling op dat moment is het Turkse land vrijwaren en de koerden verdrijven. Men gaat niet ineens naar een ander land gaan om daar oorlog te gaan voeren, nee de bedoeling is het conflict in de kiem smoren en meer ook niet.

Ik begrijp ook niet goed waar al deze speculaas ineens vandaan komt.

De reden dat ik serieus twijfel over de NAVO-bereidbaarheid om Turkije te helpen is omdat de NAVO niet echt dient om dictaturen als leden te hebben. De NAVO kan enkel fucntioneren als ieder lid voldoende checks & balances heeft intern in hun politieke structuur.

Anders kan iedere dictator de boel misbruiken om zijn eigen hachje te redden bij conflicten.

Jaren '50 had nog een schijn van een democratisch Turkije te worden toendat land lid werd. En ook het doel om Turkije niet communistisch te laten worden door hen NAVO-lid te laten worden :p. Maar Ataturk is nu wel lang vergeten en zitten we met de sultan. :p

Ik zie een buitenlandse natie Turkije niet binnenvallen in de toekomst juist omdat Turkije een vrij uitgebreid leger heeft met recent Amerikaanse materiaal met daarnaast een sterke identeit.

Maar nu zit je daar met de Turkse Putin, Erdogan en ik zie die ooit wel eens artikel 5 inroepen omdat Turkije zogenaamd "aangevallen" wordt door Irakese of Syrische Koerden. In dat geval is het wel heel waarschijnlijk dat de rest van de NAVO daar geen zin in heeft.

Hoewel ik uw punt begrijp, kan je de Turken momenteel weinig verwijten in dit Oekraïne conflict.
Ok, ze zijn iets voorzichtiger (wat zeer begrijpelijk is), maar de Turkse drones zijn een serieuze versterking voor Oekraïne.

Ook heerlijk hoe ze, kremlin-gewijs, daar een draai aan geven: "nee het is geen militaire steun, want het is een privé koopovereenkomst" 😅
We zouden dat wat vaker mogen doen. Als Poetin beweert "het is geen invasie maar een militaire operatie"... Ok, dan is het geen "wapensteun" maar "koopovereenkomst".

Over wat er in de toekomst wel of niet zou gebeuren met de NAVO en Turkije, dat is zoals @MrKend54l zegt "speculaas". Maar nogmaals, Turkije is de 2e grootste strijdmacht in de NAVO. Die gaat men dus ook niet zo maar laten vallen...

Laatst bewerkt:
Het is in feite niet te geloven dat één dictator op enkele dagen tijd de hele wereld op zijn kop kan zetten. Ik vraag me af wanneer iemand een kogel door zijn kop zal schieten. Er zit verdekke niks anders op.
Zo gemakkelijk is het niet om een leider van een land af te knallen hé. Poetin heeft zelf ook al 3x de opdracht gegeven, Zelenski te doden. En dat is ook al 3x mislukt (door dubbelspionnen, verklikkers en gewoon omdat die mens serieus hard beschermd wordt). Het zal finaal misschien wel lukken, maar als het zo simpel was, dan waren er al wél méér wereldleiders vermoord dan anno 2022. Zoiets blijft toch een zeldzaam iets.

Je moet beseffen dat die mannen in oorlogstijden ook héél hard bescherm worden (Door oa verschillende veiligheidstroepen maar ook door stalen deuren en stalen muren, die mannen zitten momenteel grotendeels in een soort van zwaar beveiligde bunker sé). Zo gemakkelijk is dat allemaal niet.

Die zelensky wordt nu zowat op een pied de stal geplaatst, maar wat weten we echt van die man?
Oekraïne blijft na Rusland het tweede meest corrupte land van het Europese continent.

Beetje Posterboy-toestanden en ideale schoonzoon. We weten uit ervaring dat er soms nog wel eens iets minder fris kan opduiken.
Worst case (op lange termijn) even erg als Poetin. Best case de heilige paus. Worse than Poetin = ONmogelijk. :unsure:
Dus laat hem maar blijven als leider van Oekraïne, hij zit daar goed.

Laatst bewerkt:
Ik wil niet wreed lijken of klinken: Vrienden die mij niet geloven ivm zo'n ernstige feiten, zijn EX vrienden vanaf nu.
Hoe kan je die nog 'vriend' noemen? Want dit zijn echt verschikkelijk toestanden hé.

Er is toch ook géén enkele reden dat een vriend van jou gaat liegen over zulke verschrikkelijk feiten? :unsure: (ongeacht wat uw eigen mediakanalen melden). Maar goed, waarschijnlijk begrijp ik de gedachtengang niet goed, van de 'Jan Modaal" Rus die gehersenspoeld is.

Ik wil niet wreed lijken of klinken: Vrienden die mij niet geloven ivm zo'n ernstige feiten, zijn EX vrienden vanaf nu.
Hoe kan je die nog 'vriend' noemen? Want dit zijn echt verschikkelijk toestanden hé.

Er is toch ook géén enkele reden dat een vriend van jou gaat liegen over zulke verschrikkelijk feiten? :unsure: (ongeacht wat uw eigen mediakanalen melden). Maar goed, waarschijnlijk begrijp ik de gedachtengang niet goed, van de 'Jan Modaal" Rus die gehersenspoeld is.
Tjah, redelijk wat van de "Jan Modalen" in Rusland geloven maar een kwart van wat hun staatsmedia voorschotelt.
Die zullen de Oekraïnse Olena's echt wel geloven, echter dit hardop toegeven, over telefoon of over sociale media, messengers en whatsapps etc gaan die nooit doen hé.
Een verklikkende vriend/collega/familielid is voldoende om ze in redelijk serieuze problemen te brengen...

Is altijd de strategie geweest ginder hé, je moet niet iedereen aan jou zijde krijgen, je moet gewoon zorgen dat er voldoende wel aan jou zijde staan zodat de anderen altijd in angst leven dat de getrouwen jou kunnen verklikken ..

Als Rusland morgen Estland binnenvalt dan staan twee dagen later honderdduizenden NATO troepen aan de Baltische zee. Daar ben ik nu eens 100% zeker van.
Ik ben daar niet zo zeker van hoor.. ze zullen uiteraard troepen sturen maar effectief vechten militair gezien. Ik moet het nog zien.

Tjah, redelijk wat van de "Jan Modalen" in Rusland geloven maar een kwart van wat hun staatsmedia voorschotelt.
Die zullen de Oekraïnse Olena's echt wel geloven, echter dit hardop toegeven, over telefoon of over sociale media, messengers en whatsapps etc gaan die nooit doen hé.
Een verklikkende vriend/collega/familielid is voldoende om ze in redelijk serieuze problemen te brengen...

Is altijd de strategie geweest ginder hé, je moet niet iedereen aan jou zijde krijgen, je moet gewoon zorgen dat er voldoende wel aan jou zijde staan zodat de anderen altijd in angst leven dat de getrouwen jou kunnen verklikken ..
Ja dat is inderdaad wél waar.

Ik heb toch minder vertrouwen in de Russische burger. Als je kijkt naar de MAGA groep in de VS. En dat is dan een land waar je nog vrije media hebt. Het zou me niet verbazen als een meerderheid van de Russen geen graten ziet in wat Putin doet of er op z'n minst apathisch tegenover staat.

Stel dat er een invasie is van Irak op Turks grondgebied, dan zal de NAVO wel moeten reageren en het Turks grondgebied vrijwaren
Ik betwijfel of de NAVO zelfs nodig zal zijn, want in dat geval zal Turkije op z’n eentje het werk kunnen afmaken. Het leger van Turkije en Irak is niet te vergelijken. En dat zou Turkije zelfs niet erg vinden, want dan hebben zij groen licht van de wereld/NAVO of een excuus om hun grondgebied uit te breiden en om al die olievelden in te nemen.

Dit gaat nu natuurlijk steeds meer komen en is ook negatieve evolutie. Want de meeste Russen hier steunen de acties van Poetin (waarschijnlijk) al zeker niet.

Dit gaat nu natuurlijk steeds meer komen en is ook negatieve evolutie. Want de meeste Russen hier steunen de acties van Poetin (waarschijnlijk) al zeker niet.
Dat is "Jan Modaal" of hoe noem je anders dit type mensen? 99% hier op beyondgaming zal nooit of te nimmer een Rus bedreigen die in BE of NL woont
Dat zijn dezelfde mensen, die als ze in Rusland woonden, Poetin ook zouden geloven op zijn woord en niet verder nadenken dan hun neus lang is.

Ik heb toch minder vertrouwen in de Russische burger. Als je kijkt naar de MAGA groep in de VS. En dat is dan een land waar je nog vrije media hebt. Het zou me niet verbazen als een meerderheid van de Russen geen graten ziet in wat Putin doet of er op z'n minst apathisch tegenover staat.
De VS zit dan ook niet van de ene enorme economische crisis in de volgende te vallen.

De VS zit dan ook niet van de ene enorme economische crisis in de volgende te vallen.

Maar Amerikanen kunnen wel lezen wat de BBC schrijft.

Niet de bedoeling belerend over te komen; maar als iemand die professioneel actief is in Oost-Europa merk ik toch echt dat we er ons nog altijd niet van bewust zijn hoe gering de kennis van de buitenlandse talen zijn daar. En dan in het bijzonder in Rusland. Quasi niemand die opgegroeid is achter het ijzeren gordijn spreekt daar Engels. En zelfs de jongere generaties zijn vaak niet veel Engels machtig.

Als je enigste bron dus de staatsmedia is en je bovendien alleen maar die taal begrijpt dan kunnen we bijna niet verwachten dat de gemiddelde Rus een evenwichtig en gebalanceerd wereldbeeld heeft.

En dit, jongens en meisjes, is waarom mijn hekel aan HLN en de rest van het DPG circus blijft groeien.

De manier waarop de grootste krant van het land blijft dit soort artikelen spuien waarin bange mensen nog banger gemaakt worden voor een kernoorlog is verwerpelijk. Ik zag het eerder deze week al met hun "Wat gebeurt er wanneer er een ketnbom op Brussel valt?" Een Sensationele angstaanjagende titel in combinatie met een +'je om toch maar die extra abonnementjes te kunnen slijten.

En dit, jongens en meisjes, is waarom mijn hekel aan HLN en de rest van het DPG circus blijft groeien.

De manier waarop de grootste krant van het land blijft dit soort artikelen spuien waarin bange mensen nog banger gemaakt worden voor een kernoorlog is verwerpelijk. Ik zag het eerder deze week al met hun "Wat gebeurt er wanneer er een ketnbom op Brussel valt?" Een Sensationele angstaanjagende titel in combinatie met een +'je om toch maar die extra abonnementjes te kunnen slijten.

Die krant is dan ook het product van kapitalisme en persvrijheid.

Hetgene wat Rusland aan banden legt en waar Oekraine nu voor strijdt. :biglaugh:

Terug
Bovenaan