Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tenzij er duidelijk en onomstotelijk bewijs is dat die "high quality" video het origineel is, acht ik de kans groter dat dit een bewerking is om de mensen te overtuigen dat dit echte beelden zijn terwijl dat niet zo is.
Ik acht de kans groot dat je weinig moeite doet om even kort op te zoeken dat voldoende mensen aangeven dat het comprimeren van data al vaak voor zo'n fouten heeft gezorgd.

Ik acht de kans groot dat je niet eens opgezocht hebt wanneer die HQ-video online is gezet en wanneer die LQ-video.

Op een iets lichtere noot: ben ik de enige die bij het horen van Roger Housen altijd denkt wielercommentator Frank Hoste te horen?

Ofwel is Putin op zoek naar een argument om de invasie te rechtvaardigen, ofwel is hij op zoek naar een argument om een atoombom te lossen op Oekraïne…

Dit zou gaan over iets dat hij gezegd heeft voor de invasie, dit nu posten zonder deze context is paniekzaaien.

Shortly before the invasion, Putin said in a grievance-filled speech that Ukraine was using Soviet know-how to create its own nuclear weapons, and that this was tantamount to preparation for an attack on Russia.

Ik acht de kans groot dat je weinig moeite doet om even kort op te zoeken dat voldoende mensen aangeven dat het comprimeren van data al vaak voor zo'n fouten heeft gezorgd.

Ik acht de kans groot dat je niet eens opgezocht hebt wanneer die HQ-video online is gezet en wanneer die LQ-video.
Ik zie niet in waarom ik iets zou moeten opzoeken wat ik al lang weet. Dergelijke fouten komen inderdaad wel eens voor.
Trouwens bij hoge compressie zouden details minder duidelijk moeten worden, toch zijn die planten op de achtergrond en de omlijsting van die mozaïek steentjes op de muur heel duidelijk en niet wazig.
Er zijn nog wel meer zaken in dat filmpje die niet kloppen, vooral wanneer je de vergelijking maakt tussen het zijaanzicht en het frontale beeld.

Ik begin duidelijk met "Tenzij er duidelijk en onomstotelijk bewijs is". Als dat er effectief is, dan ga ik dat niet tegenspreken. Maar ik ben het nog niet tegen gekomen.

Ik zie niet in waarom ik iets zou moeten opzoeken wat ik al lang weet. Dergelijke fouten komen inderdaad wel eens voor.
Trouwens bij hoge compressie zouden details minder duidelijk moeten worden, toch zijn die planten op de achtergrond en de omlijsting van die mozaïek steentjes op de muur heel duidelijk en niet wazig.
Er zijn nog wel meer zaken in dat filmpje die niet kloppen, vooral wanneer je de vergelijking maakt tussen het zijaanzicht en het frontale beeld.

Ik begin duidelijk met "Tenzij er duidelijk en onomstotelijk bewijs is". Als dat er effectief is, dan ga ik dat niet tegenspreken. Maar ik ben het nog niet tegen gekomen.
Gelukkig heb jij alle waarheid in pacht. Als je ook maar een klein beetje kennis zou hebben van videocompressie zou je weten dat statische dingen in een shot zoals de achtergrond minder kwaliteit verliezen omdat ze statisch zijn, en gewoon continu gekopieerd worden van het vorige frame. Enkel de bewegende zaken worden dan meer gecomprimeerd, waardoor dit vooral het geval is bij bv zijn hand die beweegt.

Gisteren werden zware klappen uitgedeeld aan de Russische luchtmacht. En opnieuw talloze beelden van tanks en trucks die door de Russen worden achtergelaten. Natuurlijk een eenzijdig beeld sinds de Oekraïners wellicht niet teveel hun zware verliezen zullen filmen en delen maar het stemt toch overeen met de intel rapporten dat het moraal bij de Russen laag ligt, dat ze werken met verouderd materiaal, logistieke problemen...

Ondertussen zinkt Rusland intern verder in door alle sancties en bedrijven die hun operaties er opschorten.

Genie Putin.

Ofwel is Putin op zoek naar een argument om de invasie te rechtvaardigen, ofwel is hij op zoek naar een argument om een atoombom te lossen op Oekraïne…
Ook puur 100% zever, maar daar zijn die Russen kampioen in, in het maken van fake nieuws.

Oekraïne beschikt niet over de middelen, al helemaal niet om op enkele dagen of weken tijd een arsenaal aan atoombommen te hebben (of zelfs 1 atoombom). Oekraine heeft zelfs vrijwillig afstand gedaan van hun atoombommen mid-jaren '90.

Het argument van nazisme is ook fake, enige reden waarom veel mensen in O-Europa rechts zijn is juist door het sovjetverleden en de dreiging van Rusland. Maar als er één land zich extreemrechts (of eerder autocratisch gedraagt of zelfs parallellen heeft met Nazi-Duitsland) dan is dat wel Rusland. Ik zeg parallellen, het is geen letterlijke herhaling van de geschiedenis, maar net zoals Duitsland het verlies van WO1 en het ooit zo machtige keizerrijk nooit heeft kunnen verwerken met "het vernederende verdrag v. Versailles" geldt hetzelfde voor Rusland dat de val van de USSR en het verlies van veel Warschaupactlanden ook nooit heeft kunnen verwerken, met de uitbreiding van NAVO als ultieme vernedering. Poetin bewijst ook dat die paranoide mensen van Oost-Europa blijkbaar gelijk hebben. Tom Waes ging ooit eens naar Polen, verstond zich niet aan die privemilities die zich voorbereiden/trainden op een Russische aanval, ik ook niet, maar die mensen hebben dus wel gelijk dat ze zich zorgen maakt. Ik ben niet vaak akkoord met Francken, maar dit zorgt er wel voor dat we Oost-Europeanen misschien beter begrijpen nu (zoals hij zegt), en zal zorgen voor meer toenadering en vereniging. Meer landen en mensen zien het belang van NAVO in, waaronder FInland en Zweden waar aansluiting bij NAVO zal worden gedebatteerd, zeker na het einde van de oorlog in Oekraine. En meer mensen en landen zien in dat Poetin niet is wie het is. In de VS hebben beide partijen zich nu kunnen verenigen achter het buitenlands beleid / Russisch beleid van Biden, of het nu een extreemlinkse DSA'er of Trump-aanhanger als mens, ze denken hetzelfde over Poetin. Op korte tijd is eigenlijk heel het westen zich aan het verenigen. En de sancties op economisch en ook op sportniveau zijn ongezien.

Vanuit ons perspectief zitten we nu weer in koude oorlog 2.0 (waarbij we misschien niet militair ingrijpen in Oekraine, maar wel via andere manieren), en de mentaliteit van de koude oorlog is volledig terug met discussies over atoombommen die weer hot zijn, over het hoe bestrijden van een ander kamp en zelfs met de toenemende telefoontjes met ongerustheid over de oorlog in Oekraine bij tele-onthaal.

Laatst bewerkt:
Ook puur 100% zever, maar daar zijn die Russen kampioen in, in het maken van fake nieuws.

Oekraïne beschikt niet over de middelen, al helemaal niet om op enkele dagen of weken tijd een arsenaal aan atoombommen te hebben (of zelfs 1 atoombom). Oekraine heeft zelfs vrijwillig afstand gedaan van hun atoombommen mid-jaren '90.
Een vuile bom is geen atoombom he. Dat is een klassieke detonatie met ipv spijkertjes of andere projectielen gewoon plutonium, uranium of gewoon kernafval.
Daar komt geen splitsing aan te pas.

Ik weet dat het symbolisch is, en je mag denken wat je wilt van Lenin, maar Lenin zelf heeft Rusland ooit uit een oorlog geholpen die gevochten werd tussen elites (uit zijn perspectief), en was zelf totaal tegen oorlog. Ik zie weinig reden om aan te nemen dat Lenin nu voorstander zou zijn van de oorlog die gestart werd door Poetin en zijn oligarchenclubje.

Poetin heeft het trouwens niet voor Lenin niet omdat die de USSR startte, maar wel omdat Lenin een grote rol heeft in de huidige grenzen van Oekraïne.

Recent nog in die tv-monoloog waarbij hij de Donbass erkende zei hij dit nog over Lenin.

“I’ll start with the fact that modern Ukraine was entirely created by Russia, more precisely, Bolshevik, communist Russia. This process began almost immediately after the revolution of 1917, and Lenin and his associates did it in a very rude way towards Russia itself – by separating, tearing away from it part of its own historical territories. Of course, no one asked about anything to the millions of people who lived there.”

“Then, on the eve and after the Great Patriotic War, Stalin already annexed to the USSR and transferred to Ukraine some lands that previously belonged to Poland, Romania and Hungary. At the same time, as a kind of compensation, Stalin endowed Poland with part of the original German territories, and in 1954 Khrushchev for some reason took away Crimea from Russia and also gave it to Ukraine. Actually, this is how the territory of Soviet Ukraine was formed.”

‘Lenin squeezed Donbas into Ukraine’

“As a result of the Bolshevik policy, Soviet Ukraine arose, which even today can with good reason be called “Ukraine named after Vladimir Ilyich Lenin.” He is its author and architect. This is fully confirmed by archival documents, including Lenin’s harsh directives on the Donbas, which was literally squeezed into Ukraine. And now “grateful descendants” have demolished monuments to Lenin in Ukraine.”

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Zo'n bom is vrij snel gemaakt door iemand met een beetje kennis van zaken.
Grootste probleem is het nucleaire materiaal te pakken te krijgen.
Niet dat ik ook maar 1s denk dat Oekraïne dat doet.

Poetin denkt gewoon nog totaal in Groots-Russische termen en dat meer grondgebied of 'verenigen van alle Russen of slavische volkeren' het belangrijkste is. Voor Lenin was het nooit te doen om een Groot-Rusland, maar om het verspreiden van zijn economische ideologie. Dat er vroeger geen respect was voor het respecteren van elkaar's grenzen en rekening houden met etnische lijnen enzovoort, dat is allemaal wel goed en wel, maar dat was overal het geval. Dat hebben wij ook gedaan in het Midden-Oosten, dat is ook gebeurd in de Balkan na het opbreken van het Ottomaans rijk of decennialange verzwakking van hun.

Je kan nu toch niet weer alles gaan rechtzetten zoals het 1000 jaar geleden was. Naties en grenzen evolueren ook, en vandaag leven we in een tijd waarin we elkaars grenzen normaalgezien respecteren. Als elk land grenzen wilt herstellen van hoe het was tijdens zijn grootste omvang of het herstellen van een ideaalbeeld van een groot "name country", dan kan elk land dat bestaat oorlog voeren.

Niemand die vandaag nog leeft om te vertellen hoe het was voor de USSR in Rusland en Oost-Europa, want die zijn minstens 105 jaar oud, weten niet alles alles uit hun kinderjaren en zijn misschien vandaag als ze nog het 'geluk' hebben om te leven niet goed bij geest meer. Als Poetin zo inzit met de Russen, dat hij dan eerst eens kijkt naar de Russen die in zijn Rusland wonen... want met een nieuwe economische crisis die eraan komt (of stagnatie) en het cancellen van elke verwijzing naar Rusland in het westen en toenemende discriminatie naar Russen en groeiende Russofobie, kan je niet spreken over een "goede vader voor zijn volk". Hij maakt het de Russen die het wel goed menen ontzettend hard, en zorgt ervoor dat Rusland geen goed land is om in te leven, ook qua vrijheid. Zijn doel om slavische volkeren te verenigen zal er alleen maar gezorgd voor hebben dat bepaalde volkeren nog nooit zo verdeeld geweest zijn, en dat terwijl hij het westen dat hij zo op neerkijkt meer dan ooit verenigt.

Putin is alle redenen aan het opgebruiken die het Westen ooit heeft gebruikt voor een militaire operatie :p

Genocide => Kosovo
Kernwapen => Irak 2003
Denazificatie => Post WO2 acties van Israël.
...
Natuurlijk, hij moet ons niet overtuigen. Hij is zijn eigen bevolking aan het overtuigen.

Met de bonus als er per ongeluk ergens een inslag gebeurd in een kerncentrale daar met schade, dan hebben de Russen direct het excuus klaar. "Ah, vuile bom van de Oekraïnse nazi's" (in plaats van de werkelijkheid, onvoorzichtig schieten met Russische artillerie op een kerncentrale.)

Dus we zijn 100% zeker dat artikel 5 nageleefd gaat worden, behalve misschien bij 1 land.
Dus toch niet 100% zeker.
Wat is het nu?

De reden dat ik serieus twijfel over de NAVO-bereidbaarheid om Turkije te helpen is omdat de NAVO niet echt dient om dictaturen als leden te hebben. De NAVO kan enkel fucntioneren als ieder lid voldoende checks & balances heeft intern in hun politieke structuur.

Anders kan iedere dictator de boel misbruiken om zijn eigen hachje te redden bij conflicten.

Jaren '50 had nog een schijn van een democratisch Turkije te worden toendat land lid werd. En ook het doel om Turkije niet communistisch te laten worden door hen NAVO-lid te laten worden :p. Maar Ataturk is nu wel lang vergeten en zitten we met de sultan. :p

Ik zie een buitenlandse natie Turkije niet binnenvallen in de toekomst juist omdat Turkije een vrij uitgebreid leger heeft met recent Amerikaanse materiaal met daarnaast een sterke identeit.

Maar nu zit je daar met de Turkse Putin, Erdogan en ik zie die ooit wel eens artikel 5 inroepen omdat Turkije zogenaamd "aangevallen" wordt door Irakese of Syrische Koerden. In dat geval is het wel heel waarschijnlijk dat de rest van de NAVO daar geen zin in heeft.

Terug
Bovenaan