Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Onder Poetin was het beter dan in de jaren '90, maar het was geen Wirtschaftswunder op economisch gebied. Ongetwijfeld hadden de ex-sattelietstaten liever een Rusland onder Jeltsin dat als grootmacht in de touwen lag dan een assertief Rusland onder Poetin.

Met nadruk op was, want nu ziet het ernaar uit dat Poetin het allemaal weggooit.

Je hebt "agressief" verkeerd geschreven.

Gevechtsvliegtuigen zijn volgens mij toch niet gegeven dacht ik?

Precies of dat maakt allemaal indruk op "de heer" Poetin die economische sancties en dergelijke.. niet naiëf zijn ;-).

Ik begrijp Zelensky zijn oproep en frustratie volkomen.

ik wil geloven dat het geen indruk maakt op Poetin, echter zijn er meer mensen dan Poetin alleen in Rusland.
Ook Poetin wordt aan de macht gehouden door anderen.
Als het geld ook op is en hij z'n troepen niet kan betalen ga je nog meer zien deserteren.

Die statement van Zelenskiy is toch ook op het randje hoor. Wat is juist het doel van deze man met het afleggen van zo een statement?
Een afkeer creëren voor NAVO? Ik hoop dat hij beseft waarom de NAVO-tanks nog niet oekraïne binnenrollen en waarom NAVO er voor kiest om niet het luchtruim af te zetten boven oekraïne.

Reden A

Er voor zorgen dat de EU en de NAVO geen "Wir haben ess nicht gewußt" kaart kunnen uitspelen na de oorlog.

Er wordt momenteel door de EU en de NAVO een soort van license to kill gegeven.
Men heeft dat ook duidelijk gemaakt aan Rusland door alle personeel terug te trekken van de US/EU/NAVO.

We geven Oekraine wel wapens, maar het komt allemaal een beetje over zoals een gladioterengevecht met de US als scheidsrechter. We hebben wel Oekraine, het lammetje als extraatje een mes gegeven om te vechten tegen een beer, om ons geweten af te kopen.

Ik heb vooral het gevoel van "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Als de NAVO/EU/US wat strenger zou zijn, zou het mss al afgelopen geweest zijn. Als men Oekraine had volgepropt met militairen van de EU en de NAVO dan had Rusland waarschijnlijk nooit aangevallen.

Reden B

De NAVO kan op die manier ostentatief duidelijk maken dat ze zich niet in het conflict willen vermengen, om zo gemakkelijker achter de rug van Rusland op het terrein mee te vechten.

Reden C

De NAVO is er van overtuigt dat Oekraine het gevecht alleen aankan en wil zich niet openlijk moeien, omdat als Oekraine dit conflict op zichzelf kan winnen, het een fantastische boost voor het Oekrainse ego en de "nationbuilding" is achteraf.

Alé fijn, ik geef u gisteren zeer uitgebreid antwoord waarom dat niet klopt, maar in plaats van daarop in te gaan liever wars van enige argumentatie of realiteitszin blijven kakken op de EU en de NAVO natuurlijk.
Dat is niet kakken ik geef gewoon mijn mening over de reactie van Zelensky en dat de NAVO machteloos blijft toezien om te voorkomen dat er een WO3 uitbreekt. dat mag ik toch nog zeggen neem ik aan.. trouwens beetje beleefd blijven graag of ik blijf ook niet beleefd meer

Ik heb vooral het gevoel van "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Als de NAVO/EU/US wat strenger zou zijn, zou het mss al afgelopen geweest zijn. Als men Oekraine had volgepropt met militairen van de EU en de NAVO dan had Rusland waarschijnlijk nooit aangevallen.

Ik blijf het onvoorstelbaar vinden wat voor zaken hier soms geschreven worden... Sommigen zijn precies ook volledig in de war over wat het idee is achter de NAVO en achter de EU.

De reden dat Poetin aanvalt, is naar eigen zeggen omdat hij niet wil dat de NAVO militair aanwezig werd in Oekraïne.
Oekraïne hoort niet bij de NAVO, noch de EU, dus dat land willen "volproppen met militairen" slaat nergens op. Ten eerste kan dat gewoon niet (wegens geen lid), en ten tweede is dat het perfecte excuus voor Poetin om zijn gelijk te halen.
Wat bedoel je trouwens met "militairen van de EU"? De EU heeft toch geen militairen?

Voor Zelensky maakt het niet meer uit als deze oorlog compleet ontspoort naar andere landen (als de NAVO zich militair gaat moeien). Zijn land wordt toch al kapot gebombardeerd. In zijn positie zou ik ook proberen de NAVO te triggeren om actie te ondernemen. De NAVO grijpt (gelukkig voor ons) niet in. De NAVO is dan ook niet opgericht om in te grijpen in oorlogen buiten de NAVO. Ik begrijp niet dat sommigen hier precies heel happig zijn op een derde wereldoorlog. Misschien begrijpen jullie, comfortabel van achter de pc, niet wat een miserie dat met zich meebrengt voor ons. Ja, het is vreselijk voor Oekraïne, maar als we verkeerd reageren is dat slechts een fractie van hoe vreselijk het zal worden voor gans Europa en mogelijks de hele wereld.

Jij vindt dat de EU "wat strenger" zou moeten zijn. Naar mijn mening zijn ze echter al waanzinnig streng op economisch vlak, in de zin van dat ik nooit verwacht had dat men zo'n verregaande sancties ging opleggen aan Rusland. Dat is uniek, en als je denkt dat Poetin daarvan niet 'onder de indruk' is, dan heb je gewoon ongelijk. Hij heeft nog maar pas in een speech gedreigd dat er geen verdere sancties mogen opgelegd worden, dat is op zich voldoende bewijs dat het hard aangekomen is.

Laatst bewerkt:
ik wil geloven dat het geen indruk maakt op Poetin, echter zijn er meer mensen dan Poetin alleen in Rusland.
Ook Poetin wordt aan de macht gehouden door anderen.
Als het geld ook op is en hij z'n troepen niet kan betalen ga je nog meer zien deserteren.
Dat valt idd af te wachten. Is onmogelijk te zeggen hoe of wat de komende weken. Echter zijn er helaas ook genoeg mensen die achter Poetin staan in Rusland. Voor hoelang nog dat valt af te wachten.. Monddood zijn ze alvast wél gemaakt daar in Rusland.

Dat is niet kakken ik geef gewoon mijn mening over de reactie van Zelensky en dat de NAVO machteloos blijft toezien om te voorkomen dat er een WO3 uitbreekt. dat mag toch nog neem ik aan.. beetje beleefd blijven graag of ik blijf ook niet beleefd meer
NAVO blijft niet machteloos toezien maar de lidstaten tasten de grenzen af van het toelaatbare om Oekraïne zoveel mogelijk te steunen zonder een grootschalige oorlog te ontketenen. Toch wel erg goedkoop om dan doodleuk te komen vertellen dat 'NATO in hun broek pist'.

Dat valt idd af te wachten. Is onmogelijk te zeggen hoe of wat de komende weken. Echter zijn er helaas ook genoeg mensen die achter Poetin staan in Rusland. Voor hoelang nog dat valt af te wachten.. Monddood zijn ze alvast wél gemaakt daar in Rusland.

Ik bedoel diegene met macht achter hem
Wat is een Russische miljardair waard als hij met moeite z'n geld kan spenderen ;)
Wat is een Russische miljardair waard als hij enkel nog in steeds waardelozer worden Roebels rijk kan zijn.

Dan spreken we nog niet over anderen die gewoon macht willen hebben maar beseffen dat macht hebben over een economische stort ook niks waard is.

Naar mijn mening mag men "little white UAVs" gebruiken. Ongemarkeerde dronevloten of met een Oekraïens sticker erop sturen om hele colonnes en kampen te bestoken.

Interessant 1: Wit-Rusland heeft voorlopig nog geen boots on the ground of heb ik het verkeerd? Aarzeling bij Lukashenko?

Interessant 2: Russische helicopter die wordt neergehaald:

Ik was gisteren aan de grens met Oekraïne maar dan langs Roemeense kant. Compleet surrealistisch hoe ik daar dan aanwezig ben voor mijn werk (en dat werk ook gewoon doe) terwijl het op de luchthaven daar een constant komen en gaan is van wagens en busjes met vluchtelingen. Gisteren waren het hoofdzakelijk Indische burgers die werden gerepatrieerd.

Dan zie je gezinnen met kindjes die een jas aanhebben met geel en blauw. Mijn maag draaide ervan om zo hard heeft me dat getroffen.

Opmerkelijk ook hoe daar nu naast de Roemeense vlag ook de NATO vlag wordt gehesen.

NAVO blijft niet machteloos toezien maar de lidstaten tasten de grenzen af van het toelaatbare om Oekraïne zoveel mogelijk te steunen zonder een grootschalige oorlog te ontketenen. Toch wel erg goedkoop om dan doodleuk te komen vertellen dat 'NATO in hun broek pist'.
Begrijpend lezen --> Bij wijze van spreken uiteraard dat de NAVO in hun broek "pist".. Waar tasten ze volgens u de grenzen af van het toelaatbare? Dat heb ik nog niet gezien tot op heden hoor., alvast niet militair. Het is integendeel Poetin die de grenzen van het toelaatbare aan het aftasten is.. mooi voorbeeld is de aanval op de kerncentrale gisteren.

Begrijpend lezen --> Bij wijze van spreken uiteraard dat de NAVO in hun broek "pist".. Waar tasten ze volgens u de grenzen af van het toelaatbare? Dat heb ik nog niet gezien tot op heden hoor., alvast niet militair. Het is integendeel Poetin die de grenzen van het toelaatbare aan het aftasten is.. mooi voorbeeld is de aanval op de kerncentrale gisteren.

het publiekelijk aanleveren van oorlogswapens was vroeger een casus belli. Voor veel landen op zich nog altijd een casus belli.

Als het niet voor de NAVO/EU was, had Oekraïne nu al gedaan en zat de Rus overal, missschien zelfs al in Moldavië. Ondertussen blijft men rustig Russische toestellen uit de lucht plukken, in bijna Michael-Bay-esque HD-kwaliteit.

Onwil bij het leger. Ze staan aan de grens, maar willen er niet over.

Dat heb ik ook ergens gelezen, maar officiële Wit-Russische bronnen zullen dat natuurlijk nooit bevestigen.
Misschien vreest Lukashenko opnieuw een opstand? In dat geval kan hij zijn leger beter in Wit-Rusland zelf stationeren.

*Edit: toch meer info.

Laatst bewerkt:
Publiekelijk aanleveren van oorlogswapens en intel, exclusief aan Oekraïne.

Drastische financiële sancties met enorme impact op de Russische economie.

Bevriezen van assets van de Russische centrale bank in het buitenland.

Aanslaan van assets van individuele Russen in het buitenland.

Verkozen senator van het grootste NATO land die publiekelijk oproept tot de assassinatie van Putin.

Tel dat allemaal op en eigenlijk zou Rusland perfect kunnen stellen dat NATO de grens reeds overschreden heeft. Putin heeft er natuurlijk geen baat bij om ook de oorlog aan NATO te verklaren dus dat zal voorlopig niet gebeuren.

Ten eerste kan dat gewoon niet (wegens geen lid), en ten tweede is dat het perfecte excuus voor Poetin om zijn gelijk te halen.
Wat bedoel je trouwens met "militairen van de EU"? De EU heeft toch geen militairen?

Dat kan wel, want er waren al militairen aanwezig van de NAVO en de EU (of beter gezegd militaire onderdanen van EU/NAVO landen) om de troepen te trainen, Kiev zat vol ambassadepersoneel en het land zat ook vol EU en NAVO burgers.

Dat het land geen deel uitmaakt van de EU of de NAVO betekent niet dat de NAVO er niet aanwezig kan zijn, of er niet kan ingrijpen.
Er is geen verplichting om lid te zijn van de NAVO om ze op het grondgebied te hebben.

Zo heeft de NAVO bijvoorbeeld op uitnodiging van Pakistan, personeel/militairen naar daar gestuurd.

De NAVO zit tot op vandaag nog altijd in Kosovo een land dat geen lid is van de NAVO.

De NAVO heeft al aangetoond dat het ook kan optreden in oorlogen waar het niets meet te maken heeft, bv de balkanoorlog.

Zoals ik zei en had verwacht, gaat het westen toekijken hoe Oekraïne verdwijnt van de kaart. Is een heel moeilijke situatie en NATO wil niet het risico nemen voor een verdere escalatie van het conflict en is daarom bereid om Oekraïne en 44 miljoen mensen op te offeren om zelf in vrede te leven.
Sterk staaltje rollen omdraaien dit. Er is maar 1 veranwoordlijke en dat is Putin.

Cru gesteld: Noch Nato, noch EU hebben een verantwoordelijkheid tov Oekranie. Het is nogal logisch dus dat ze er voor gaan zorgen dat dit niet escaleert tot WW3, want de kans is reeel dat dat het einde van de menselijke beschaving is op deze aardbol.

Imo zouden ze zelfs beter stoppen met communiceren over alles wat niet-humanitair is ipv van de toren te blazen hoe stoer ze vanalles op sturen.

Publiekelijk aanleveren van oorlogswapens en intel, exclusief aan Oekraïne.

Drastische financiële sancties met enorme impact op de Russische economie.

Bevriezen van assets van de Russische centrale bank in het buitenland.

Aanslaan van assets van individuele Russen in het buitenland.

Verkozen senator van het grootste NATO land die publiekelijk oproept tot de assassinatie van Putin.

Tel dat allemaal op en eigenlijk zou Rusland perfect kunnen stellen dat NATO de grens reeds overschreden heeft. Putin heeft er natuurlijk geen baat bij om ook de oorlog aan NATO te verklaren dus dat zal voorlopig niet gebeuren.
Dat lijkt mij in deze penibele oorlogssituatie toch wel het minste wat de NAVO kan doen voor Oekraïne en moet blijven doen aangezien het zelf geen enkele militaire acties kan/mag leveren om de gekende redenen.

Eventueel nog extra gevechtsvliegtuigen leveren indien nodig nu het niet akkoord is gegaan om een no-flyzone boven Oekraïne in te stellen.

Terug
Bovenaan