Ik heb vooral het gevoel van "zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Als de NAVO/EU/US wat strenger zou zijn, zou het mss al afgelopen geweest zijn. Als men Oekraine had volgepropt met militairen van de EU en de NAVO dan had Rusland waarschijnlijk nooit aangevallen.
Ik blijf het onvoorstelbaar vinden wat voor zaken hier soms geschreven worden... Sommigen zijn precies ook volledig in de war over wat het idee is achter de NAVO en achter de EU.
De reden dat Poetin aanvalt, is naar eigen zeggen omdat hij niet wil dat de NAVO militair aanwezig werd in Oekraïne.
Oekraïne hoort niet bij de NAVO, noch de EU, dus dat land willen "volproppen met militairen" slaat nergens op. Ten eerste kan dat gewoon niet (wegens geen lid), en ten tweede is dat het perfecte excuus voor Poetin om zijn gelijk te halen.
Wat bedoel je trouwens met "militairen van de EU"? De EU heeft toch geen militairen?
Voor Zelensky maakt het niet meer uit als deze oorlog compleet ontspoort naar andere landen (als de NAVO zich militair gaat moeien). Zijn land wordt toch al kapot gebombardeerd. In zijn positie zou ik ook proberen de NAVO te triggeren om actie te ondernemen. De NAVO grijpt (gelukkig voor ons) niet in. De NAVO is dan ook niet opgericht om in te grijpen in oorlogen
buiten de NAVO. Ik begrijp niet dat sommigen hier precies heel happig zijn op een derde wereldoorlog. Misschien begrijpen jullie, comfortabel van achter de pc, niet wat een miserie dat met zich meebrengt voor ons. Ja, het is vreselijk voor Oekraïne, maar als we verkeerd reageren is dat slechts een fractie van hoe vreselijk het zal worden voor gans Europa en mogelijks de hele wereld.
Jij vindt dat de EU "wat strenger" zou moeten zijn. Naar mijn mening zijn ze echter al waanzinnig streng op economisch vlak, in de zin van dat ik nooit verwacht had dat men zo'n verregaande sancties ging opleggen aan Rusland. Dat is uniek, en als je denkt dat Poetin daarvan niet 'onder de indruk' is, dan heb je gewoon ongelijk. Hij heeft nog maar pas in een speech gedreigd dat er geen verdere sancties mogen opgelegd worden, dat is op zich voldoende bewijs dat het hard aangekomen is.