Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zit het spel op de wagen?
Zelenski en Biden spreken over concrete defensiebijstand
Eerste keer dat de nato response force gebruikt wordt voor collectieve veiligheid
Stoltenberg die zegt dat rusland zich niet gaat beperken tot oekraine.
Ik zie dit nog verder escaleren.

in urban warfare is iedere kogel iets waard. Als de Russen bang gaan worden om een deur te openen gaan ze niet rap kunnen vorderen.
Alleen heb je het hier over Rusland/Putin als tegenstander, geen partij die zich veel aantrekt van mensenrechten of de conventie van Genève. Als het komt tot een guerilla-oorlog zie ik Putin gewoon Kyiv genadeloos plat bombarderen. Het is ergens lovenswaardig dat de Oekraïnse bevolking én regering niet over zich heen laat lopen, maar je kan deze oorlog als Oekraïne zijnde gewoon onmogelijk winnen. Is de verwoesting van zoveel extra levens en infrastructuur die paar dagen/weken langer onafhankelijkheid het echt waard?

Zit het spel op de wagen?
Zelenski en Biden spreken over concrete defensiebijstand
Eerste keer dat de nato response force gebruikt wordt voor collectieve veiligheid
Stoltenberg die zegt dat rusland zich niet gaat beperken tot oekraine.
Ik zie dit nog verder escaleren.
Ik hoop van niet maar ik vrees er toch voor.

Alleen heb je het hier over Rusland/Putin als tegenstander, geen partij die zich veel aantrekt van mensenrechten of de conventie van Genève. Als het komt tot een guerilla-oorlog zie ik Putin gewoon Kyiv genadeloos plat bombarderen. Het is ergens lovenswaardig dat de Oekraïnse bevolking én regering niet over zich heen laat lopen, maar je kan deze oorlog als Oekraïne zijnde gewoon onmogelijk winnen. Is de verwoesting van zoveel extra levens en infrastructuur die paar dagen/weken langer onafhankelijkheid het echt waard?
Ik geloof dat wij dat gewoon niet kunnen snappen. Patriottisme is nu eenmaal niet echt rationeel.

Zo ga je ze niet veel pijn doen. Denk niet dat ze raketten afvuren of vliegtuigen laten opstijgen vanop Oekraïens grondgebied...
We zijn nog niet zover dat Rusland al heuse basissen heeft in Oekraïne.

Dan kan je alleen grondtroepen, tanks, ... en afweergeschut sturen. Dat brengt sowieso ook slachtoffers met zich mee, wat je verkocht moet krijgen in eigen land.

En dat staat dan allemaal nog los van het feit dat je het conflict dan écht op de spits drijft en er een totale oorlog van maakt. We kunnen wel zeggen dat Putin 'niet zo gek gaat zijn om kernwapens' in te zetten, maar het is duidelijk dat ze dat risico toch liever niet willen lopen.
Tuurlijk wel! De bedoeling is ook niet om Rusland aan te vallen maar Oekraïne te verdedigen dus als ge de Russische aanval afslaat, dan is dat genoeg. Want die "sancties" hebben tijd nodig.

Dan kan er geen geld meer via het SWIFT-systeem (toch wel de industry standard) van & naar Rusland gestuurd worden. Het zou handel van & naar Rusland bijna onmogelijk maken, Russische toeristen kunnen geen creditcard meer gebruiken op vakantie (en omgekeerd, toeristen in Rusland ook niet meer),... Samengevat: stevig economisch isolement voor iedere Rus, en laat nu net de export de levenslijn van Rusland zijn. Ook is het waarschijnlijk dat door de impact op de Russische economie de Roebel nog meer ineen gaat stuiken.

Iran is al met zijn clicks & clacks van SWIFT gegooid, en daarom is er nu een parallel systeem: STFM. Maar dat is bijlange niet populair, en wordt door niet echt veel landen gebruikt. En Iran was sowieso al vrij geisoleerd qua internationaal betalingsverkeer.
Dan maar via XRP :unsure:

Het moet wel gezegd worden dat hier nogal de mode is de laatste dagen om vrij vlotjes met die termen te gooien zonder enige motivatie. Poetin heeft klaarblijkelijk 2 levensdoelen:

1. De USSR terug herstellen
2. Waarschijnlijk belangrijker voor hem: de geschiedenisboeken ingaan als de grote leider die dit verwezenlijkt heeft.

Een (nucleair) platgebombardeerd Rusland hoort daar niet bij. Want hoe gek Vladimir voor ons overkomt, wat we nu zien is de uitvoering van een plan waar wss 10+ jaar aan gewerkt is. Poetin is rationeel genoeg om te snappen dat voor elke kernbom die hij zou lanceren hij er eentje in het hart van zijn geliefde Rusland kan terugverwachten. In dat scenario wint niemand, en al zeker zijn grote plan niet.

Net hetzelfde als dat hier al dagen wordt gegooid met “WOIII” zonder daar even rationeel over na te denken. Hoewel Rusland een geweldig militair complex is, het maakt geen kans tegen de NAVO en ook dat weet Poetin.

Vrijwel elke politieke en militaire expert (zowel binnen- als buitenland) heeft dit al gezegd. Echter zijn, naar goede gewoonte, sommige BG’ers op enkele dagen tijd expert geworden in oorlogsvoering, militaire conflicten, geopolitiek, etc.
De vraag is of dat natuurlijk écht (nog) zijn levensdoelen zijn. De man zit in de laatste levensfase, en is heel zijn leven meer bezig geweest met zijn eigen machtspositie te verstevigen dan dat hij echt met het lot van de Russen in zat. Als die echt bedreigd wordt, dan zie ik hem wel effectief nog voor de "fuck it"-oplossing gaan, want wat heeft hij dan nog te verliezen?

De vraag is of dat natuurlijk écht (nog) zijn levensdoelen zijn. De man zit in de laatste levensfase, en is heel zijn leven meer bezig geweest met zijn eigen machtspositie te verstevigen dan dat hij echt met het lot van de Russen in zat. Als die echt bedreigd wordt, dan zie ik hem wel effectief nog voor de "fuck it"-oplossing gaan, want wat heeft hij dan nog te verliezen?
De toekomst van zijn kinderen ? Of gaat hij die meenemen ?

Ik geloof dat wij dat gewoon niet kunnen snappen. Patriottisme is nu eenmaal niet echt rationeel.
Voor de individuele Oekraïner snap ik dat, het is eerder de regering die, ook al voelt het heel vies om te zeggen, wel mee verantwoordelijk wordt in het leed te vergroten en te verlengen. Net omdat je weet dat je tegenstander geen ene zak geeft om de levens van je bevolking, en nauwelijks meer geeft over de eigen soldaten die hij de dood uitstuurt.

Nergens voor nodig om deze totaal irrelevante kwestie hierbij te gaan betrekken, laat het uit aub.
klassiek rollenpatroon toch zichtbaar tijdens oorlog.
Mannen opgeroepen, vrouwen vluchten.
Oekraïne is nog niet zo woke als hier he.
Zou hier toch niet meer door de beugel kunnen denk ik of de woke community laat fel van zich horen.
"Eén persoon tussen 18-60 van elk gezin mag met de kinderen het land uitvluchten, de rest mag het land niet meer uit."

Voor de individuele Oekraïner snap ik dat, het is eerder de regering die, ook al voelt het heel vies om te zeggen, wel mee verantwoordelijk wordt in het leed te vergroten en te verlengen. Net omdat je weet dat je tegenstander geen ene zak geeft om de levens van je bevolking, en nauwelijks meer geeft over de eigen soldaten die hij de dood uitstuurt.
In onze samenleving deel ik je mening maar voor wie al jaren strijd voor een beter leven voor zichzelf en de nakomelingen kan ik wel geloven dat ieder middel in die strijd gebruikt moet worden. Imo is dat volgens mij iets wat de door onze "vrede" , stabiliteit en veiligheid die we ons ganse leven al meemaken gewoon iets waar wij volledig verschillend tegenaan kijken.

Oekraïne is nog niet zo woke als hier he.
Zou hier toch niet meer door de beugel kunnen denk ik of de woke community laat fel van zich horen.
"Eén persoon tussen 18-60 van elk gezin mag met de kinderen het land uitvluchten, de rest mag het land niet meer uit."

De "woke-community" heb ik nog niet gehoord, de "anti-woke-community" ziet blijkbaar zelfs in het lijden van een heel land een mogelijkheid om te bashen op "woke". Goed bezig hoor.

Moet nu echt elke thread verziekt worden met jullie eigen anti woke agenda? We zitten in dag 2 van een historische oorlog en dan nog vinden jullie een manier om te zeiken op genderrollen en unisex toiletten.

Het lijkt me vrij duidelijk dat het herstellen van de USSR nog steeds zijn ultieme droom is. Een man op zijn leeftijd is vooral bezig met zijn nalatenschap. En ik denk eerlijk gezegd niet dat hij de Russische geschiedenisboeken in wil gaan als de leider die Rusland vernietigd heeft door te kiezen voor de fuck-it oplossing.

Laten we ook niet vergeten dat, hoewel het zo overkomt, Poetin geen alleenheerser is. Het lijkt er toch ook wel op dat hij toch enige zeggenschap af te leggen heeft aan het Kremlin. Dat zij de echte puppetmasters zijn. Daarmee zeg ik niet dat Poetin niets zelf kan beslissen, maar ik denk dat er toch vrij veel sturing vanuit het Kremlin komt ook.

Laatst bewerkt:
Dan kan er geen geld meer via het SWIFT-systeem (toch wel de industry standard) van & naar Rusland gestuurd worden. Het zou handel van & naar Rusland bijna onmogelijk maken, Russische toeristen kunnen geen creditcard meer gebruiken op vakantie (en omgekeerd, toeristen in Rusland ook niet meer),... Samengevat: stevig economisch isolement voor iedere Rus, en laat nu net de export de levenslijn van Rusland zijn. Ook is het waarschijnlijk dat door de impact op de Russische economie de Roebel nog meer ineen gaat stuiken.

Iran is al met zijn clicks & clacks van SWIFT gegooid, en daarom is er nu een parallel systeem: STFM. Maar dat is bijlange niet populair, en wordt door niet echt veel landen gebruikt. En Iran was sowieso al vrij geisoleerd qua internationaal betalingsverkeer.

Probleem is dat Europese leenheren hun geld ook niet gaan terugzien. Je krijgt hetzelfde scenario als Griekenland. Banken die miljarden-leningen hebben uitstaan die plotseling waardeloos worden.

Het is niet uitgesloten Rusland uitsluiten van SWIFT en kettingreactie op gang zet die de zwakke banken in bijvoorbeeld Italië over kop doet gaan. Ter illustratie; als de banken van Italië failliet gaan stort ons hele financiële systeem in elkaar.

Terug
Bovenaan