Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Thermische elektriciteitscentrale in Kyiv vernietigd door de Russen. Ik vrees dat deze nacht heel zwaar zal zijn voor de verdedigers en de bevolking in het algemeen.

Maar het is nu ook zo weer niet dat wij als België zoveel bijgedragen hebben echter ons lidmaatschap is ook niet ingetrokken.
Sorry what now?
We zitten niet aan het hoogste percentage in termen van bbp, da's waar maar we doen mee aan talloze missies, hebben pas een nieuw hoofdkwartier gebouwd, slaan kernwapens op in kleine brogel, hebben pas F35's gekocht,...

Hoe ge het draait of keert, het blijft wel censuur.
Overigens gaat het niet enkel om haatdragende boodschappen, maar soms werden in het verleden ook al crypto-advertenties geblokkeerd. Nu is het wel niet zo extreem op Facebook dat ze gaan foutieve informatie posten of posts vervormen om hun eigen mening op te dringen.
Censuur is "first and foremost" nog steeds iets dat een overheid doet. Een privé bedrijf kan gewoonweg niet censureren.
Voor zover ik weet is Facebook/Meta geen overheid, noch ligt het bedrijf onder de duim van Biden of god forbid Congress. Die laatsten snappen amper wat Facebook is.
Lekker cynisch weer, graag wat meer toelichting en argumentatie.
Dit sloeg op de toch wel grote heisa rond de inactie van het Rode Kruis na de watersnood rond Luik. Een bloemlezing:
Er werd op een bepaald moment ook verduistering in de mond genomen, en het zou niet de eerste keer zijn, zie bvb:
Natuurlijk is dit niet per se Rode Kruis Vlaanderen, maar ik denk dat dit soort berichten het bericht waarop je reageert gevoed heeft.
Ik had de link toch direct gelegd. Maar ja, in P&A mag het wel van de eerste keer met naam en toenaam uitgesproken worden.

Sorry what now?
We zitten niet aan het hoogste percentage in termen van bbp, da's waar maar we doen mee aan talloze missies, hebben pas een nieuw hoofdkwartier gebouwd, slaan kernwapens op in kleine brogel, hebben pas F35's gekocht,...

Idd de bouwgrond in die buurt is gigaduur!

We mogen echt wel wat meer geld in ons leger steken (en dan nuttig en niet nog wat topsporters extra aannemen)

Je kan niet 70+ jaar niet willen meespelen/betalen en dan verwachten dat anderen gaan sterven voor u. Dus breng Finland en Zweden in NATO, gebruik artikel 10, het is niet alsof iemand er iets op tegen gaat hebben. En doe hun op papier beloven dat ze daar over de komende decennia voor betalen.
Wij dragen toch ook al jaren systematisch te weinig voor de nato hebben we zelf ooit al de doelstelling gehaald?

En wat is de EU dan waard?

Sorry what now?

Met alle respect voor ons leger,
Maar herinner u een jaar of twee terug dat ons leger het niet meer kon bolwerken om enkel en alleen maar te patrouilleren in Antwerpen.
Het was te zwaar.

Patrouilleren in vredestijd. En het waren dan nog onze para’s.
Hoe zit dat dan bij onze infanterie?

Nu dat onze jongens ook naar ginder zijn vraag ik me af dat we nu een beetje ons lot hebben getekend van Rusland. Stomme vraag misschien maar kan onze regering morgen aan ons deur kloppen en eisen dat indien Rusland naderbij komt, elke man tot leeftijd ... In dienst terug gaat?

EU is een economisch samenwerkingsverbond. Heeft niks of toch weinig te maken met militaire zaken. Er is geen 'europees' leger

MUTUAL DEFENCE CLAUSE

The Treaty of Lisbon strengthens the solidarity between EU countries in dealing with external threats by introducing a mutual defence clause (Article 42(7) of the Treaty on European Union). This clause provides that if an EU country is the victim of armed aggression on its territory, the other EU countries have an obligation to aid and assist it by all the means in their power, in accordance with Article 51 of the United Nations Charter.

This obligation of mutual defence is binding on all EU countries. However, it does not affect the neutrality of certain EU countries and is consistent with the commitments of EU countries which are NATO members.

This provision is supplemented by the solidarity clause (Article 222 of the Treaty on the Functioning of the EU) which provides that EU countries are obliged to act jointly where an EU country is the victim of a terrorist attack or a natural or man-made disaster.

Nu dat onze jongens ook naar ginder zijn vraag ik me af of we ook geen doelwit echt gaan zijn van Rusland. Stomme vraag misschien maar kan België morgen aan ons deur kloppen en eisen dat indien Rusland naderbij komt, elke man tot leeftijd ... In dienst terug gaat?
Tuurlijk kan dit. Maar momenteel toch wel niet aan de orde. Mocht hij echt België binnenvallen enlist ik mezelf direct.

Ik al zeker niet. Van dat ik de kans krijg ben ik zo rap mogelijk weg. Als je dat zo ziet dat ze daar staan aan de grenzen.. Ook wel beangstigend. Je weet totaal niet waar je de nacht gaat door brengen, waar je gaat eindigen. Dat is dus echt totaal van niks weer herbeginnen.

Geen idee wat ik zou doen, maar hoogstwaarschijnlijk niet meestrijden. Ik zie mezelf ook niet meteen als de grote rambo. Het is natuurlijk allemaal makkelijk praten als je niet meteen in die situatie zit.

Ik woon niet meer in België of Europa. Maar het is toch het land waar je geboren bent. Het land waar uw voorvaders hebben voor gevochten. Om dit dan te zien vallen door russen. Nooit van mijn leven. Ik snap zelfs niet dat er mensen zijn die de wapens zelfs niet zouden opnemen.

Nu ik geloof nooit dat de Russen dit kunnen. Russen hebben geen geschiedenis met het winnen van veldslagen wanneer ze de agressor zijn.

Het gesprek was daarnet met mijn vrouw aan tafel. Ik zei ook dat ik toch zou meedoen. Niet voor België maar voor mijn gezin, mijn dochter haar toekomst. Het was toch wel even stil aan tafel. Wat voor een tijd leven we in..
In het geval van Oekraïne is dat wel een mooie gedachtengang, maar het is toch gewoon verloren moeite zonder steun van ergens anders? Dan zie ik liever mijn kinderen zelf nog op groeien al is het dan ergens anders en zullen we ook een moeilijke periode mee maken.

Meedoen. Misschien niet direct als frontsoldaat, maar er is ook vervoer/logistiek nodig of IT infrastructuur mee op poten zetten en onderhouden.

Terug
Bovenaan