Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

BreakingEU to freeze European assets held by Putin and Lavrov​

We've just got some news in: an official for the EU says the bloc has decided to freeze European assets held by Russian President Vladimir Putin and Foreign Minister Sergei Lavrov.
It's unclear however if either man holds significant assets in the EU.
We will bring you more details as we get them.



Ze mogen nog EU binnen om aan te tonen dat diplomatie de optie is.
 
Ze halen de sponsor en vlag van hun auto maar zijn de banden ook echt opgeblazen? Er zijn toch contracten enzo.
Nog niet volledig duidelijk, maar het geld zou toch al vast zitten en vermoedelijk niet tot bij het team geraken.
Ook vertelde een F1 journalist gisteren dat in zowat elk F1-contract oorlog vermeld staat bij de escape clausules.
 

Senaat dringt aan op afkoppeling Rusland van Swift​



De Senaat heeft vrijdag in een spoedresolutie de Russische inval in Oekraïne "in de krachtigste bewoordingen" veroordeeld en de onmiddellijke stopzetting van alle militaire en cyberaanvallen geëist. Ons land moet ook bij de EU aandringen op onder meer het afkoppelen van Russische banken van het internationale betalingssysteem Swift, vindt de Senaat.
De tekst was een initiatief van Orry Van de Wauwer (CD&V) en werd gesteund door voltallige Senaat op de onthouding van de PVDA-fractie na.
Net zoals in de Kamer en het Vlaams Parlement kreeg de PVDA heel wat kritiek op haar onthouding.
De fractieleider van de extreemlinkse partij in de Senaat, Antoine Hermant, haalde uit naar de "agressieve uitbreidingsstrategie" van de NAVO. De aanvallen van de PS en de MR op de PVDA komen voor hem neer op het "instrumentaliseren van het conflict". "Wat doet Rusland voor de PVDA? U neemt letterlijk de argumenten van Rusland over. Het gaat niet meer over de Sovjetunie", smeet MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez hem voor de voeten. "Het is niet de agressie van de NAVO, maar de inkrimping van de Sovjetunie die die achter deze crisis zit", vervolgde Peter Van Rompuy (CD&V).
 
Volgense Oekrainse bronnen zouden er vandaag tot dusver tegen de 1.000 Russische soldaten gesneuveld zijn in alle conflicten tot dusver.
Hoeveel Oekraïense soldaten zijn er gesneuveld? Via Wikipedia geraak ik nog niet veel wijs. Het gaat duidelijk om een grote inval, maar de scope van verliezen aan manschappen en materieel aan beide zijden is onduidelijk. Er worden vaak Russische verliezen geclaimd door Oekraïne, maar in omgekeerde richting zie ik dat minder gebeuren. Het zal binnenkort wel duidelijker worden, vrees ik.
 
Hoeveel Oekraïense soldaten zijn er gesneuveld? Via Wikipedia geraak ik nog niet veel wijs. Het gaat duidelijk om een grote inval, maar de scope van verliezen aan manschappen en materieel aan beide zijden is onduidelijk. Er worden vaak Russische verliezen geclaimd door Oekraïne, maar in omgekeerde richting zie ik dat minder gebeuren. Het zal binnenkort wel duidelijker worden, vrees ik.

Gisterenavond werd bevestigd door de president dat er om en bij de 150 slachtoffers gevallen waren aan Oekrainse zijde. Ik verwacht doorheen de dag geen officiele verklaringen over slachtoffers om de moraal niet te beschadigen.
 

13:55

Russia says 200 Ukrainians 'eliminated' in airbase siege​

More now on reports that Russian forces have taken control of the key Hostomel airfield near Kyiv.
Some 200 Russian helicopters were involved in the operation at the airfield, also known as Antonov Airport, the Russian Defence Ministry says.
The ministry claimed that 200 troops from Ukraine's special units were killed, adding that there were no Russian losses, according to state news agency RIA Novosti.
We have not yet heard from the Ukrainian military - and the Russian account has not been verified.
The Russian Defence Ministry says: "The success of the landing force was ensured by suppressing all air defence systems near the landing site, full isolation of the area of military action from the air and active radio electronic warfare."


nu ik kan niet geloven dat er geen russische doden waren maar ja :)
 
De vraag is nu waar dit zal eindigen?

Indien de Oekrainse bevolking en hun leger niet ontwapend wordt, zal Rusland het land militair moeten bezetten.

Even langskomen, een pro-russische regering installeren en vertrekken, daar geloof ik niet in. Zolang de bovenstaande elementen actief blijven, kan een marionettenregime niet werken.

Dit los van bereidheid om ongewapend te revolteren (zie meerdere anti-russische revoluties in de laatste 20 jaar in Oekraïne).
 
Den Duits is toch ook geen punten aan het scoren (amper hulp aan Oekraine (eind januari nog verhinderd dat Estland wapens leverde aan Oekraine), heel afhankelijk van russisch gas ...)

En dan las ik dit er nog bij
Germany's former Chancellor Angela Merkel comes out with statement strongly condemning Russia. As Chancellor, Merkel opposed Ukrainian NATO membership, approved military contracts with Russia in 2011, approved Nord Stream 2 after Russia invaded Ukraine in 2014.
 
Hilarisch

Oekraïne : 1000 russische doden
VK : ongeveer 450 russische doden

Rusland : geen russische doden
Amai ja, goe gelachen...


Maar over dat onderwerp: het is me ook al wel opgevallen dat er heel veel verschijnt over Oekraïne die Russische toestellen vernietigt maar bijna niets andersom. Dat is ook een deel van de propaganda machine vanuit Oekraïne natuurlijk (om de moed er daar in te houden en Rusland te demotiveren).
 
Dit zijn dus de posts waar wat tekst en uitleg bij mag. Het blijft ten slotte wel P&A.
Gaat hierover vermoed ik?

Senaat dringt aan op afkoppeling Rusland van Swift​

De Senaat heeft vrijdag in een spoedresolutie de Russische inval in Oekraïne "in de krachtigste bewoordingen" veroordeeld en de onmiddellijke stopzetting van alle militaire en cyberaanvallen geëist. Ons land moet ook bij de EU aandringen op onder meer het afkoppelen van Russische banken van het internationale betalingssysteem Swift, vindt de Senaat.
De tekst was een initiatief van Orry Van de Wauwer (CD&V) en werd gesteund door voltallige Senaat op de onthouding van de PVDA-fractie na.
Net zoals in de Kamer en het Vlaams Parlement kreeg de PVDA heel wat kritiek op haar onthouding.
De fractieleider van de extreemlinkse partij in de Senaat, Antoine Hermant, haalde uit naar de "agressieve uitbreidingsstrategie" van de NAVO. De aanvallen van de PS en de MR op de PVDA komen voor hem neer op het "instrumentaliseren van het conflict". "Wat doet Rusland voor de PVDA? U neemt letterlijk de argumenten van Rusland over. Het gaat niet meer over de Sovjetunie", smeet MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez hem voor de voeten. "Het is niet de agressie van de NAVO, maar de inkrimping van de Sovjetunie die die achter deze crisis zit", vervolgde Peter Van Rompuy (CD&V).
Bron: https://www.hln.be/buitenland/live-...t-overleg-rusland-reageert-positief~a50d97ef/
 
Amai ja, goe gelachen...


Maar over dat onderwerp: het is me ook al wel opgevallen dat er heel veel verschijnt over Oekraïne die Russische toestellen vernietigt maar bijna niets andersom. Dat is ook een deel van de propaganda machine vanuit Oekraïne natuurlijk (om de moed er daar in te houden en Rusland te demotiveren).
Ik had op dat vlak van Rusland nu ook wel meer verwacht dat het meer details zou geven van de omvang van vernietigingen. Dat gebeurt maar mondjesmaat.
 
Terug
Bovenaan