Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zou fake zijn en gameplay uit Digital Combat Simulator.

Blijkt idd Fake =>
This footage is from DCS, but is nevertheless made out of respect for “The Ghost of Kiev.” If he is real, may God be with him; if he is fake, I pray for more like “him.”

In deze oorlog weet je het gewoon niet. Team A zegt A en team B zegt een minuut later B.

-Nachtelijke Crash over Kiev was eerst een neergeschoten Kalibr, dan een jet. Russen beweren dat russische spetznats een jet hebben neergeschoten.
-Russen zeggen dat ze het Antonov Vliegveld hebben veroverd, Oekraïners zeggen dat ze de russen uiteengedraven hebben en tonen enkele gevangenen.
-Die Strela-10. Russen zeggen dat het zatte Oekraïners zijn want hij heeft geen markings en is in UA kleuren geschilderd. (zijn trouwens 3 filmpjes op verschillende locaties). Oekraïners beweren dat het Russen zijn.

Beide kanten staven het vaak met beeldmateriaal. :F

Pft, ik kan eigenlijk niet omschrijven hoe surreëel en beangstigend het is dat wij hier de mogelijkheid tot kernoorlog moeten bespreken in bewoordingen die niet meer compleet hypothetisch zijn.

UEFA heeft de CL finale verplaatst van Rusland naar Frankrijk.
Russische (en Oekrainse, maar dat leek me wel voor de hand liggend) ploegen mogen tot nader order geen thuismatchen in Rusland meer afwerken, dit betreft Russische ploegen in Europese competities (Spartak Moskou) en de nationale ploeg (WK voorronde in Maart).
Geen nieuws over opzegging sponsorcontract Gazprom.

FIS, de organisatie achter Schansspringen annuleert/verplaatst ook alle toernooien uit Rusland.

De tennisorganisatie ATP verplaatst het tennistoernooi van St. Petersburg naar Kazakhstan.

Vettel en Verstappen gaven eerder ook al aan niet in Rusland te willen rijden ten gevolge van de invasie, maar de race staat pas gepland voor eind September dus we zien wel wat er van komt.
Uiteindelijk is het ook een beetje hypocriet want ze rijden wel gewoon in Saudi Arabie dat ook allesbehalve kosher bezig is in Yemen.

Pft, ik kan eigenlijk niet omschrijven hoe surreëel en beangstigend het is dat wij hier de mogelijkheid tot kernoorlog moeten bespreken in bewoordingen die niet meer compleet hypothetisch zijn.
Is inderdaad niet te geloven. Ik was me gisteren nog aan het afvragen of het nuttig is om een doosje Jodiumtabletten te halen of niet. De afstand is gigantisch, maar ik heb sowieso geen idee hoe dat werkt.

Ik denk dat we ons al mogen vast houden. Die twee staten zullen dus zoiezo hun grotere gebied behouden. Zoals Rusland erkent heeft

En ik voel al komen dat er vrede zal komen gevolgd door een pro Russische regering.

We kunnen enkel maar deescaleren. En zolang grote broer USA zich niet moeit hebben we gewoon te plooien naar zijn eisen.

Mss moeten we toch eens onze eigen defensie iets serieuzer gaan nemen. Ik weet dat het niet zo populair is, maar het is best wel triestig.

We zijn nog geen 2 dagen bezig en Kiev is al aan het vallen.

Is inderdaad niet te geloven. Ik was me gisteren nog aan het afvragen of het nuttig is om een doosje Jodiumtabletten te halen of niet. De afstand is gigantisch, maar ik heb sowieso geen idee hoe dat werkt.
Die zijn gratis en bederven niet als ze droog bewaard worden, dus kan zeker geen kwaad

Het moet wel gezegd worden dat hier nogal de mode is de laatste dagen om vrij vlotjes met die termen te gooien zonder enige motivatie. Poetin heeft klaarblijkelijk 2 levensdoelen:

1. De USSR terug herstellen
2. Waarschijnlijk belangrijker voor hem: de geschiedenisboeken ingaan als de grote leider die dit verwezenlijkt heeft.

Een (nucleair) platgebombardeerd Rusland hoort daar niet bij. Want hoe gek Vladimir voor ons overkomt, wat we nu zien is de uitvoering van een plan waar wss 10+ jaar aan gewerkt is. Poetin is rationeel genoeg om te snappen dat voor elke kernbom die hij zou lanceren hij er eentje in het hart van zijn geliefde Rusland kan terugverwachten. In dat scenario wint niemand, en al zeker zijn grote plan niet.

Net hetzelfde als dat hier al dagen wordt gegooid met “WOIII” zonder daar even rationeel over na te denken. Hoewel Rusland een geweldig militair complex is, het maakt geen kans tegen de NAVO en ook dat weet Poetin.

Vrijwel elke politieke en militaire expert (zowel binnen- als buitenland) heeft dit al gezegd. Echter zijn, naar goede gewoonte, sommige BG’ers op enkele dagen tijd expert geworden in oorlogsvoering, militaire conflicten, geopolitiek, etc.

Ik begrijp volledig dat we militair niet kunnen helpen, maar hadden we al niet veel vroeger evacuaties kunnen doen van burgers?
Het is ook niet dat we ervaring hebben met grootschalige evacuaties uit conflict gebieden. Allé... buiten Kaboel natuurlijk. Maar in their defence: dat had ook écht NIE-MAND zien aankomen :unsure:

Nee serieus, 2-3 weken geleden vond de gemiddelde Oekraïner nog dat het Westen hysterisch deed en dat Poetin sowies nooit ging binnen vallen. Wie of wat ga je dan exact evacueren? De buitenlanders zijn wel al weken geleden opgeroepen om te vertrekken ginder, als je dat ondertussen nog niet gedaan hebt... tja.

Net hetzelfde als dat hier al dagen wordt gegooid met “WOIII” zonder daar even rationeel over na te denken. Hoewel Rusland een geweldig militair complex is, het maakt geen kans tegen de NAVO en ook dat weet Poetin.
Maakt niet uit hé. Het is niet omdat een oorlog maar 2 dagen duurt dat het geen wereldoorlog is. Op het moment dat de NAVO op welke manier dan ook zou betrokken geraken bij dit conflict spreek je per definitie over WOIII.

Stond dat vroeger niet op de bierkaartjes van Hoegaarden ofzoiets? "Experts hebben berekend dat WOIII maar 8-uur zal duren. Dat valt mee, 's avonds kunnen we gewoon terug naar huis." :unsure:

Laatst bewerkt:
Als Vladimir Poetin de Neo-Euraziatische ideologie van Aleksandr Dugin wil volgen (dat toch wat impact heeft gehad), wil hij dit bereiken. Maar dat boek is in 1997 geschreven en er is intussen zeer veel veranderd in de wereld maar let eens op wat hij schrijft over Oekraïne:
Over het stukje USA: daar zijn ze toch al aardig in geslaagd precies.

Het is ook niet dat we ervaring hebben met grootschalige evacuaties uit conflict gebieden. Allé... buiten Kaboel natuurlijk. Maar in their defence: dat had ook écht NIE-MAND zien aankomen :unsure:

Nee serieus, 2-3 weken geleden vond de gemiddelde Oekraïner nog dat het Westen hysterisch deed en dat Poetin sowies nooit ging binnen vallen. Wie of wat ga je dan exact evacueren? De buitenlanders zijn wel al weken geleden opgeroepen om te vertrekken ginder, als je dat ondertussen nog niet gedaan hebt... tja.

Goh, de Chinezen zijn niet geevacueerd geweest want volgens Beijing is er geen invasie gaande. De Chinezen in Oekraine worden gewoon aangeraden om met een Chinese vlag zichtbaar zich te verplaatsen.
Het is vrij komisch, maar dan met een zure nasmaak.

Verder akkoord met wat je zegt, zelfs afgelopen weekend waren de meeste Oekrainers er nog van overtuigd (ik ook overigens) dat Putin niet zou binnenvallen.

Het moet wel gezegd worden dat hier nogal de mode is de laatste dagen om vrij vlotjes met die termen te gooien zonder enige motivatie. Poetin heeft klaarblijkelijk 2 levensdoelen:

2. Waarschijnlijk belangrijker voor hem: de geschiedenisboeken ingaan als de grote leider die dit verwezenlijkt heeft.

Een (nucleair) platgebombardeerd Rusland hoort daar niet bij. Want hoe gek Vladimir voor ons overkomt, wat we nu zien is de uitvoering van een plan waar wss 10+ jaar aan gewerkt is. Poetin is rationeel genoeg om te snappen dat voor elke kernbom die hij zou lanceren hij er eentje in het hart van zijn geliefde Rusland kan terugverwachten. In dat scenario wint niemand, en al zeker zijn grote plan niet.

Vrijwel elke politieke en militaire expert (zowel binnen- als buitenland) heeft dit al gezegd. Echter zijn, naar goede gewoonte, sommige BG’ers op enkele dagen tijd expert geworden in oorlogsvoering, militaire conflicten, geopolitiek, etc.
Je spreekt jezelf hier toch tegen?
Putin wilt geen wereldoorlog, maar toch hadden we niet moeten ingrijpen (zeg je al even)?

In tegenstelling tot jou zie ik bovenstaande uitleg net als een reden voor het Westen om WEL militair te dreigen en -indien nodig- in te grijpen.
Maar goed, daar is het eigenlijk te laat voor.
Ik zei vanaf het begin; Communiceer als VS/EU/VK duidelijk dat elke soldaat/vliegtuig/tank/drone die de Oekrainse bodem (of luchtruim) betreedt, zonder pardon wordt neergeknald.
Had Putin de weg van de totaaloorlog/nucleaire optie gekozen? Very very doubtful. Daar wint niemand mee. Noch Rusland, noch hijzelf, noch de wereld.

Ik sluit me wel aan bij @Carrion. Uiteraard is dit een groot humanitair drama, en het voelt allemaal veel werkelijker aan omdat het nu in onze (verre) achtertuin plaatsvindt, maar we moeten het ook niet gaan dramatiseren vind ik. Er zijn hier al users die aan het theorycraften zijn over hoeveel bommen er nodig zijn om Europa te vernietigen of welke kernwapens er precies gaan gebruikt worden.

• Niemand hier heeft dan ook maar enig idee wat voor mogelijkheden landen als Rusland op dat vlak hebben dezer dagen, dus het is compleet nutteloos om vergelijkingen te gaan maken met antieke wapens (in verhouding met wat er dezer dagen voorhanden is) als een Tsaar bom.

• Hoe onlogisch en gek deze inval ook lijkt, er zit wel degelijk een planning en een idee achter. We zijn het (terecht) helemaal niet eens met het idee en die planning, maar Putin (en zijn mensen rond hem) zijn nog altijd niet volledig gek. Het lanceren van een atoomwapen betekent dat er binnen de paar minuten tientallen andere raketten in de lucht hangen met als enige bestemming Rusland. Zeg nooit 'nooit' natuurlijk, maar de kans dat we hier binnen dit en enkele weken een mushroom cloud in de lucht zien hangen is echt bijna 0. Het MAD principe geldt nog steeds hoor.

• WO III is, hoewel een beetje waarschijnlijker dan een atoomoorlog, ook vrijwel helemaal fantasie. Vanaf het moment dat Rusland een NAVO land aanraakt raakt het verstrikt in een oorlog dat het nooit, maar dan ook nooit zal kunnen winnen. Putin weet dit. En zelfs als hij dementerend is en volledig aan het doordraaien is lopen daar nog wel genoeg verstandige mensen rond die weten dat deze situatie (een land binnenvallen dat niet bij de NAVO hoort en ook niet bij de EU) iets helemaal anders is dan een NAVO of EU land aanvallen. Opnieuw: zie MAD. Putin/Rusland heeft ook niks, maar dan ook niks te winnen bij een inval in grote delen van de EU. Ze kunnen dat onmogelijk bezet houden en opnieuw: ze kunnen dat niet winnen.

Ik wil het hier niet minimaliseren, en Rusland moet wat mij betreft zwaar gesanctioneerd worden, maar we moeten ook niet gaan overdrijven. Hetzelfde geldt trouwens voor al die onnozele 'arm Westen' comments. Het is niet omdat we nu niets doen (iets wat Putin en de zijnen volledig verwacht hadden naar alle waarschijnlijkheid) dat Putin plots gaat denken 'goed, dan nemen we de EU er ineens ook maar bij!' of weet ik veel. Zie boven voor de redenen waarom. Wel akkoord dat we meer kunnen doen qua sancties en al van dat. Ik bedoel absoluut niet dat we Rusland zomaar moeten laten doen.

Laatst bewerkt:

Ook experten die deze oorlog niet zagen aankomen.

Ja Rusland kan niet op tegen de NAVO. Echter kan de NAVO ook niet op tegen Rusland. Vanwege hun nucleaire capaciteiten.

Verder is in pure getallen Rusland niets tegen de NAVO. Maar Rusland heeft wel 1 leger waar iedereen dezelfde taal spreekt. En een leger dat 10 keer meer budget heeft is niet 10 keer beter ook he.
En NAVO en experten ten spijt. Er is nu een full scale oorlog in Europa.

Ik was deze ochtend aan het google'n naar dienstencheques en terwijl ik "diens" aan het typen was verscheen "Dienstplicht België" als de eerste hit. Iets dat al bijna 30 jaar afgeschaft is staat nu bovenaan de ranking. Veel belgjes in paniek aan het raken ja?

Ik was deze ochtend aan het google'n naar dienstencheques en terwijl ik "diens" aan het typen was verscheen "Dienstplicht België" als de eerste hit. Iets dat al bijna 30 jaar afgeschaft is staat nu bovenaan de ranking. Veel belgjes in paniek aan het raken ja?
Ik ben 34, dat is voorbij kanonnenvoerleeftijd?

Terug
Bovenaan