Dat lijkt me een beetje een strawman argument. Een onrealistische "what-if" als je het zo wil.
Dat China Taiwan annexeert/"terug opneemt in de warme armen van het eengemaakte China" lijkt me eerlijk gezegd onvermijdelijk, of er moet een halve wereldoorlog door ontketend worden.
Oekraïne is een jonge ex-Soviet staat die nog maar heel recent naar het Westen leunt, waar het voorheen "Rusland boven" was, toch op "officieel" politiek niveau.
Dat de vreedzame verschuiving nu wordt gefnuikt is natuurlijk heel spijtig, maar gezien de bredere geopolitieke context snap ik volkomen dat iedereen zoiets heeft van "ain't touching that with a ten-foot pole".
Wie is het slachtoffer dan? Tja, de Oekraïense burger natuurlijk.
Wat is het alternatief? Ik schat de kans op WO3 toch als reëel in moesten er andere landen zich hierin verder gaan mengen.
Wat had dit kunnen vermijden? Ik ben geen globaal politiek/militair expert (ha, verre van), maar wat ik in retrospect had kunnen zien werken is een "instantane" toetreding van Oekraïne tot de NAVO (en I guess dus de VN veiligheidsraad indien de Russische veto hier niet tussenkomt), zodat Rusland "compleet verrast" zou worden door de onmiddelijke bescherming die dat land dan zou genieten vanuit de alliantie, waardoor deze invasie niet had kunnen gebeuren. Of het dan toch niet nog tot een oorlog had geleid? Tja, ik speel daar te veel computerspelletjes voor om dat juist te kunnen inschatten, laat staan dat ik de diplomatieke en militaire nuances snap...