Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tgoh ik dacht dat ook eerst maar als je denk hoe China er in slaagt om miljoenen stadsbewoners onder de knoet te houden, zal dat ook wel lukken met Oekraïne niet?
China doet dat al decennialang binnen de eigen landsgrenzen, dat is een verschil met een vrijgevochten bevolking weer onder de knoet krijgen na 30 jaar onafhankelijkheid. Met Hong Kong lukt dat nog wel, maar 45 miljoen inwoners op een zeer groot grondgebied is nog wel wat anders.

Ik denk dat de mentaliteit van de gemiddelde Chinees veel meer gericht is op "de staat weet het beter", alsook is China volgens mij nog wel enkele stappen voor op vlak van indoctrinatie en controle.

Dat én het feit dat de bevolking daar onder "eigen" regime leeft en geboren is.
Dit is een ander land dat bij u, onder geweld, is binnengevallen en zich installeert. En waar de lokale bevolking blijkbaar goed bewapend is/wordt
Dat is toch een heel verschil.

Ik vraag mij toch af hoe een pro-Russisch regime de stabiliteit in dat land gaat bewaren, alsof het hele Oekraïense leger plots zijn kar gaat keren? Zoiets kan toch nooit lukken zonder Russische bezetting.

De verliezen van Rusland zijn toch niet min na 1 dag.
Je kan zeggen dat het cannonfodder is maar als ze tacktiek van blitzkrieg willen gebruiken moeten het normaal wel de betere troepen zijn om door te stoten.
Een luchtaanval op een luchthaven met droppen van troepen wordt niet gedaan door dronken sergei die gisteren nog in de mijnen zat te werken.

Hoe langer Oekraïne kan volhouden hoe moeilijker het wordt voor de Russen en zeker voor Poetin in Moskou.
Ik ga er vanuit dat bevoorrading vanuit het westen ook nog doorgaat en mss zelfs nog vermeerdert.

Ik vraag mij toch af hoe een pro-Russisch regime de stabiliteit in dat land gaat bewaren, alsof het hele Oekraïense leger plots zijn kar gaat keren? Zoiets kan toch nooit lukken zonder Russische bezetting.
Mijn gok: neutraliteit afdwingen vanuit een machtspositie door Oekraïne militair te immobiliseren. En dan terugplooien op een aantal wingewesten met Russische minderheden in het oosten en zuiden. Maar ik heb geen rode telefoon staan met een rechtstreekse lijn naar Poetin, ik heb geen flauw benul wat zijn endgame is.

Ik hoop (en vermoed) dat Oekraine wel veel intel en raad krijgt van de VS/VK, wat wel handig is als ge een ex-standup comedian zijt die oorlog moet voeren tegen een ex-KGB agent lijkt mij. Kan mij ook niet inbeelden dat motivatie van de Russen om daar te gaan vechten tegen mensen die ze niet beschouwen als hun vijand echt hoog is.

De verliezen van Rusland zijn toch niet min na 1 dag.
Je kan zeggen dat het cannonfodder is maar als ze tacktiek van blitzkrieg willen gebruiken moeten het normaal wel de betere troepen zijn om door te stoten.
Een luchtaanval op een luchthaven met droppen van troepen wordt niet gedaan door dronken sergei die gisteren nog in de mijnen zat te werken.

Hoe langer Oekraïne kan volhouden hoe moeilijker het wordt voor de Russen en zeker voor Poetin in Moskou.
Ik ga er vanuit dat bevoorrading vanuit het westen ook nog doorgaat en mss zelfs nog vermeerdert.
We weten natuurlijk wel niet of Poetin het gaspedaal echt al ingedrukt heeft. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het Oekraïense leger veel kan doen tegen een massaal grondoffensief waarbij Rusland zijn beste tanks en gemechaniseerde brigades in zet.

China doet dat al decennialang binnen de eigen landsgrenzen, dat is een verschil met een vrijgevochten bevolking weer onder de knoet krijgen na 30 jaar onafhankelijkheid. Met Hong Kong lukt dat nog wel, maar 45 miljoen inwoners op een zeer groot grondgebied is nog wel wat anders.
Ik denk dat de mentaliteit van de gemiddelde Chinees veel meer gericht is op "de staat weet het beter", alsook is China volgens mij nog wel enkele stappen voor op vlak van indoctrinatie en controle.
Dat is volledig anders. In China zijn velen daar niets anders gewend, en zijn die opgegroeid met censuur, ... Simpel gesteld, maar goed. Dat is iets compleet anders dan een groot land onder de knoet houden nadat je het met veel geweld en doden bent binnen gevallen.

Akkoord dat het net iets anders is maar de "gewone mens" moet na verloop van tijd toch ook gewoon verder met z'n leven, terug gaan werken, brood op de plank en voor je het weet loop je gewoon mee in de pas niet?

Ik hoop (en vermoed) dat Oekraine wel veel intel en raad krijgt van de VS/VK, wat wel handig is als ge een ex-standup comedian zijt die oorlog moet voeren tegen een ex-KGB agent lijkt mij.
Ik denk dat, zoals ook in onze regering, de hele omkadering veel belangrijker is dan de muppet die het woord voert.

We weten natuurlijk wel niet of Poetin het gaspedaal echt al ingedrukt heeft. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het Oekraïense leger veel kan doen tegen een massaal grondoffensief waarbij Rusland zijn beste tanks en gemechaniseerde brigades in zet.
Nee dat is zowiezo nog niet het geval. Er staan nog veel meer troepen klaar aan de grens dan dat er binnengevallen zijn.
Oekraiene is wel al 8jaar in staat van paraatheid en ze kennen het land, de omgeving waar ze vechten. Dan krijgen ze ook nog is alle steun qua intel/materiaal. Rusland zal altijd wel winnen, maar niet zonder heel veel verliezen te lijden.

Ik hoop (en vermoed) dat Oekraine wel veel intel en raad krijgt van de VS/VK, wat wel handig is als ge een ex-standup comedian zijt die oorlog moet voeren tegen een ex-KGB agent lijkt mij. Kan mij ook niet inbeelden dat motivatie van de Russen om daar te gaan vechten tegen mensen die ze niet beschouwen als hun vijand echt hoog is.

Jarenlange propaganda op Russische TV over Oekrainse genocide in de Donbas op Russen, Russen die opgesloten worden in Oekraine omdat ze Russisch spreken, etc.

Een hoop Russen gelooft dat, en dat merk je ook aan de reacties op Twitter onder de sporadische kritische Russische tweet.

Zit hier in call met een Oekraïense medewerkster, schrijnend om te zien. Die heeft geen flauw idee of haar familie er ongeschonden uit gaat komen, heeft filmpjes getoond van een vliegveld dat gebombeerd werd op anderhalve kilometer van haar ouders.
Al haar spaargeld overgescheven naar het Oekraïense leger om toch het gevoel te hebben dat ze iets doet.
Wat een kutsituatie voor die mensen zeg.

Mi-24, Mi-28 en Ka-25 zijn de voornaamste aanvalshelikopters. De eerste is de meest gekende en die speelt een hoofdrol in Rambo III. :unsure:

Zou het dan toch afgedwongen worden?

Ik denk niet dat het zo nog kan. Dat zou neutraal zijn in naam only. Ik denk niet dat ze nog eens de fout gaan maken om nu hun volledige leger te ontbinden en alle materiaal af te staan nadat men ze vorige keer gevraagd heeft hun nukes over te dragen in ruil voor "security" guarantees.

Ik denk niet dat het zo nog kan. Dat zou neutraal zijn in naam only. Ik denk niet dat ze nog eens de fout gaan maken om nu hun volledige leger te ontbinden en alle materiaal af te staan nadat men ze vorige keer gevraagd heeft hun nukes over te dragen in ruil voor "security" guarantees.
Het lijkt me moeilijk om nog een vertrouwensband op te bouwen met Poetin, quasi onmogelijk. Maar er gaat vroeg of laat toch een of andere deal moeten komen en mogelijk de aanwezigheid van een permanente vredesmacht onder de VN.
link werkt niet?
Die site ligt af en toe plat.

Russia Today ligt ook al een tijdje plat, trouwens.

Terug
Bovenaan