Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Owb00As.jpg

Subtiel & smaakvol zijn ze toch niet...
En terwijl zingen van Katjoesja zeker.

Beetje zot als je een essay uit 2007 :eek: leest ...

The Conflict Clock

So, where are we now? 1870? 1913? 1938? World systems theory is full of speculation about the future, and much of world systems research writing projects a major global war by around 2020 or 2030. Just let us quote from famous world systems researchers:

a) Goldstein (2005) returned to his ‘conflict clock’ (Goldstein 1988: 259). Looking back on his predictions and his work, he now defines 2000 as the war trough year, to be followed by a 2005 price trough and real wage peak, 2010 an expansion phase, 2015 a production peak, 2020 an investment peak, 2025 an innovation trough and 2025 a war peak, and 2030 a price peak. Goldstein is clear about his prediction about the 2020s as the next real danger zone of world politics: ‘In my 1988 book I pointed to the period around the 2020s as a potential danger zone, and it still worries me’ (Goldstein 2005: 8).

b) Chase-Dunn and Podobnik (1999) see a 50/50 chance of global war by around 2020, with the most likely contenders of the US being either a United Europe under German leadership or Japan.

c) Boswell (1999) presents a list of 10 system evolution steps, starting by the relative decline of the United States, followed by imperial rivalry and global war between 2010 and 2020, to be followed by another world system sequence, ending by 2080 or 2090 in yet another cycle of relative decline of the hegemon who won the last world war by 2010/2020…

d) Work by Attinà and Modelski also suggests that we most probably will not escape the fatal cycle of global leaderships and global contenders. Since the mid 1960s, the defense pact aggregation index that measures the percentage share of defense pact members in the total number of states in the international system i.e. the control that existing, established mechanisms of world political leadership exercise over global politics, has declined, suggesting that the era of global power by the United States which was established in 1945 definitely comes to an end and that our era is pretty similar to the era 1850–1878, which was characterized by the de-legitimation of the then British leadership, followed by the de-concentration of the international system and the era of coalition-building between 1878–1914, which ended, as we all too well know, in the catastrophy of 1914. Goldstein interprets the past global political cycles as:

Laatst bewerkt:
Het Oekraïense Ministerie van Defensie vraagt om molotovcocktails te gooien naar Russische infiltratietroepen in Kiev. Euhm ... mag dat zomaar? Vloekt dat niet met de Conventies van Genève dat bepaalt dat burgers niet zomaar wapens mogen opnemen?

Rusland heeft ook al de conventies geschonden door hospitaals te beschieten en eigen troepen te vermommen als Oekrainers.

Zoals het verleden heeft aangetoond, landen in oorlog beschouwen het als suggesties.

Cru gezegd heeft de Navo daar gewoon gedaan wat Rusland nu doet. Een deel van een land wil onafhankelijk zijn en wordt daarvoor militair gesteund door een ander land/alliantie.
Het is maar langs welke kant je een conflict bekijkt.
Cru gezegd heeft de Navo daar een genocide tegengehouden, na herhaaldelijk diplomatiek proberen, waarbij Servië steeds toonde dat het zich van niks iets wou aantrekken en het moment dat ze de tafel verlieten, terug begon te schieten op Albanese Kosovaren.

Dat heeft nougabollen te maken met wat Poetin nu doet, behalve in zijn eigen perverse geest.

Rusland heeft ook al de conventies geschonden door hospitaals te beschieten en eigen troepen te vermommen als Oekrainers.

Zoals het verleden heeft aangetoond, landen in oorlog beschouwen het als suggesties.
Uiteraard (cfr. de "tirailleurs" in WO I en de Duitse oorlogsmisdaden tegen de Belgische burgerbevolking), maar het is wel een vrijgeleide om de kanonnen te richten op appartementsblokken en gezinswoningen.

Er groeien altijd verzetbewegingen uit de bevolking tijdens oorlog. Zelfs als Puttin een puppet regime installeert. Ik betwijfel dat dat een lang leven beschoren zal zijn.

Er groeien altijd verzetbewegingen uit de bevolking tijdens oorlog. Zelfs als Puttin een puppet regime installeert. Ik betwijfel dat dat een lang leven beschoren zal zijn.
Ik zie een puppet regime voor gans Oekraïne ook niet goed komen. Dat bestond voor Euromaidan, maar sinds 2014 is er zéér veel veranderd en 45 miljoen mensen gaat hij niet zomaar onder de knoet kunnen houden. Als het gaat om "land grabbing" is het misschien wel mogelijk om een deel bezet te houden zoals een landbrug tussen de Krim en het Donetsbekken, daar zitten toch al veel Russische minderheden en Rusland heeft ervaring met grootschalige volksverhuizingen om de verhoudingen te wijzigen in haar voordeel.

Als burgers massaal de wapens opnemen en dan sterven in een confrontatie met het Russische leger, worden deze dan nog aanzien als burgerslachtoffers? Of eerder milities of dergelijke? Is dat dan ook geen vrijgeleide voor het Russische leger om burgerdoelen aan te vallen?

Als burgers massaal de wapens opnemen en dan sterven in een confrontatie met het Russische leger, worden deze dan nog aanzien als burgerslachtoffers? Of eerder milities of dergelijke? Is dat dan ook geen vrijgeleide voor het Russische leger om burgerdoelen aan te vallen?
Dan krijg je Tsjetsjeense toestanden en dat is zeer bloederig. De eerste keer in 1995 heeft Rusland haar tanden daarop stukgebeten en moest het vernederd afdruipen.

Als uw regering uw aan de grens tegenhoudt (allee toch de mannen, vrouwen mogen door) en wapens in uw handen duwt en zegt dat ge u moet omdraaien om te vechten dan zijn dat voor mij burgerslachtoffers.

Als uw regering uw aan de grens tegenhoudt (allee toch de mannen, vrouwen mogen door) en wapens in uw handen duwt en zegt dat ge u moet omdraaien om te vechten dan zijn dat voor mij burgerslachtoffers.
Maar aan het horen zullen er wel veel zijn die vrijwillig dit doen ook, gisteren op de radio interview met een vrouw die hier woont waarvan haar 72jarige vader zich ging gaan bewapenen om zijn eigendom de verdedigen. Ik denk wel dat het een vrij patriotisch land is.

Ik zie een puppet regime voor gans Oekraïne ook niet goed komen. Dat bestond voor Euromaidan, maar sinds 2014 is er zéér veel veranderd en 45 miljoen mensen gaat hij niet zomaar onder de knoet kunnen houden.

Tgoh ik dacht dat ook eerst maar als je denk hoe China er in slaagt om miljoenen stadsbewoners onder de knoet te houden, zal dat ook wel lukken met Oekraïne niet?

Tgoh ik dacht dat ook eerst maar als je denk hoe China er in slaagt om miljoenen stadsbewoners onder de knoet te houden, zal dat ook wel lukken met Oekraïne niet?
Ik denk dat de mentaliteit van de gemiddelde Chinees veel meer gericht is op "de staat weet het beter", alsook is China volgens mij nog wel enkele stappen voor op vlak van indoctrinatie en controle.

Dat is volledig anders. In China zijn velen daar niets anders gewend, en zijn die opgegroeid met censuur, ... Simpel gesteld, maar goed. Dat is iets compleet anders dan een groot land onder de knoet houden nadat je het met veel geweld en doden bent binnen gevallen.

Terug
Bovenaan