Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Op 24 uur kan je weinig zeggen, maar ik heb sterke winter war 2.0 vibes. Ik heb zelden zo een betrokkenheid, weerbaarheid en "over mijn lijk mentaliteit" gevoeld als hier.

En wat ik nog hallucinanter vind... Poetin heeft het over slavische volkeren verenigen, en wat doen ze op dit moment.... Het tegenovergestelde. Voor iemand wiens hele ideologie bestaat rond: "wij zijn één", zal hij zorgen voor een breuklijn die nog nooit zo groot geweest zal zijn.

Meer dan ooit duidelijk dat voor Poetin geen plaats meer is op dit wereldtoneel.
Op dit moment zie ik Poetin zijn land richting pariastaat gaan, zoals Iran en Noord-Korea (hoewel Noord-Korea echt een geval apart is qua brainwashing, dat is in Iran toch wel wat anders). Een soort IJzeren Gordijn 2.0. En dat is voor niemand goed. Het had zo anders kunnen aflopen.

Maar je kan er ook cynisch over doen: de wereld stampt met de voetjes en zwaait met de handjes, Poetin doet zijn ding en als het gedaan is en er gaat genoeg tijd over blijft alles zoals het was en draait de wereld maar door. Want dan is er een andere waan van de dag dat ons bezig houdt.

Dat klinkt toch ook gewoon als propaganda om de eigen troepen moraal een boost te geven. Begrijpelijk, maar ik zou daar (voorlopig) toch niet teveel waarde aan hechten.
Ik zou deze dagen alle berichtgeving met een korrel zout nemen. Er is veel fog of war en het is logisch dat de strijdende partijen hun verliezen minimaliseren.

1800 man opgepakt in Rusland om te protesteren tegen de oorlog.
De verhalen van wat die mensen moeten doorstaan en zullen moeten doorstaan wil ik toch ook wel eens weten.
Ge moet maar durven om daar in deze tijden op straat te komen, goed wetende dat er god-weet-wat met u gaat gebeuren. En dat dat protest eigenlijk 0.0 verschil gaat maken.

Nog altijd ongelooflijk dat dat hier op 2 uur vliegen van is en hoe die journalisten hun leven daar riskeren.

Laatst bewerkt:
En de Russen die ze niet doen verdwijnen die drinken zich wel dood. Vandaar dat het bevolkingsaantal blijft dalen in Rusland.
Ik vraag me inderdaad af wat men dan doet met die opstandelingen, die zullen dan een heropvoedingscursus moeten volgen ofzo (of erger, want we hebben al gezien tot welke praktijken Rusland is staat is met de tegenstanders van Putin, die kerel lijkt mij niet veel beter dan de Nazi's).

De NAVO maakt zich toch niet populair in Oekraïne en bij Zelenski.
In deze tijd nog zoveel levens verloren zien gaan door haantjes-gedrag, om van te walgen.

Zot. Putin had zoveel zwakte van het Westen niet verwacht. Had nu toch al gedacht dat er iets zou gebeurd zijn.

Maar onze leiders zijn nog zichzelf aan het overtuigen of dit nu wel een oorlog is.

Nu wil die volledig Oekraïne.

Nu is het maar bidden dat hij niets meer wil.
We kunnen gwn niets doen. Sancties die nog nooit gewerkt hebben zullen nu plots wel werken.

Dat denken onze topleiders dus echt he. Ongelooflijk maar waar.
Onze sancties krijgen wit Rusland nog niet op de knieën.

NAVO kan, voor de duizendste keer, niets doen want Oekraïne is geen NAVO lid.
Dat is iets waar vele niet bij stilstaan denk ik. Aan de andere kant zijn de "sancties" die wij hen opleggen ook wel totaal niks waard. Ik had verwacht dat er toch wel een afstraffing zou zijn voor een staat die gewoon de oorlog verklaard, maar (misschien ook wel te verwachten) het eigenbelang blijft te groot.

Zot. Putin had zoveel zwakte van het Westen niet verwacht. Had nu toch al gedacht dat er iets zou gebeurd zijn.

Maar onze leiders zijn nog zichzelf aan het overtuigen of dit nu wel een oorlog is.

Nu wil die volledig Oekraïne.

Nu is het maar bidden dat hij niets meer wil.
We kunnen gwn niets doen. Sancties die nog nooit gewerkt hebben zullen nu plots wel werken.

Dat denken onze topleiders dus echt he. Ongelooflijk maar waar.
Onze sancties krijgen wit Rusland nog niet op de knieën.
De topictitel zou wel aangepast mogen worden, noem een oorlog een oorlog in plaats van eufemismen zoals "conflict" te gebruiken.

Maar je kan er ook cynisch over doen: de wereld stampt met de voetjes en zwaait met de handjes, Poetin doet zijn ding en als het gedaan is en er gaat genoeg tijd over blijft alles zoals het was en draait de wereld maar door. Want dan is er een andere waan van de dag dat ons bezig houdt.
Is het cynisch als het ook het meest waarschijnlijke scenario is?

Als ik sommige journalisten dan hoor zeggen "dit had écht niemand verwacht"... komaan hé: Putin wist ook wel dat Amerika 100% zeker niet ging intervenieren. En dat ook de Europese landen vrijwel zeker niet gingen tussen komen. Het was dus altijd Rusland vs Oekraine hoeveel risico nemen de Russen dan echt?

Weet je, uiteindelijk is dit voor het Westen een horrorscenario want het eindresultaat gaat volgens mij zijn: dat Rusland nog meer recht in de armen van China wordt gedreven en dat is voor niemand goed. Niet voor het Westen en al helemaal niet voor Rusland zelf.

Er is één land dat zwaar wint en dat is China. Die hebben zeker wel interesse in goedkoop Russisch gas dat niemand anders nog kan/mag kopen.

Die sancties hebben echt al wel effect gehad. Er valt iets te zeggen dat de sancties over Crimea indirect geleid hebben tot deze oorlog. Putin is populariteit kwijt, bij zijn volk en bij de rijke russen. Al die mensen hebben verloren door de sancties. Deze oorlog is asserting dominance en de aandacht afleiden van die interne problemen die er mede zijn door de sancties.

Ik zou deze dagen alle berichtgeving met een korrel zout nemen. Er is veel fog of war en het is logisch dat de strijdende partijen hun verliezen minimaliseren.
Ja het zal deels een legende zijn om hoop in te blazen, gebasseerd op meerdere ware feiten op 1 hoop gegooid.
Men is er blijkbaar wel zot van.

Een onbekende volksheld die nog wel een tijdje in de geesten overleeft.

Dat is iets waar vele niet bij stilstaan denk ik. Aan de andere kant zijn de "sancties" die wij hen opleggen ook wel totaal niks waard. Ik had verwacht dat er toch wel een afstraffing zou zijn voor een staat die gewoon de oorlog verklaard, maar (misschien ook wel te verwachten) het eigenbelang blijft te groot.
Uiteindelijk klinkt er wel een roep om sancties bij de bevolking, maar ik vraag me af of dit zo zou blijven wanneer duidelijk wordt dat we onszelf ook pijn doen.

Door indoctrinatie en repressie houden de Russen een daling van de welvaart wel vol, en blijft de regering daar waarschijnlijk ook aan de macht. Maar hier? Het vorige grote topic in het nieuws waren de gasprijzen, stel je nu voor dat Rusland stopt met ons te bevoorraden.

Tzijn natuurlijk de typische beelden die in reportages belanden maar als je dat wenend kind (schuilend in 1 of andere aftandse schuilkelder) hoort zeggen dat ze niet wil sterven, het doet toch iets.

Ja het zal deels een legende zijn om hoop in te blazen, gebasseerd op meerdere ware feiten op 1 hoop gegooid.
Men is er blijkbaar wel zot van.

Yep inderdaad, legendes en mythes werden tijdens WO2 ook als propaganda gebruikt voor zowel het moraal voor eigen troepen te steunen en als angstmiddel bij de vijandelijke troepen.

NAVO kan, voor de duizendste keer, niets doen want Oekraïne is geen NAVO lid.

Ik denk dat iedereen dat wel snapt maar het wringt toch wel he. Ze staan hier in Europa te vechten, al die NAVO-landen staan er naar te kijken maar we kunnen niks doen, echt rechtvaardig voelt het niet aan. Dat is zo gelijk iemand die geen ziekteverzekering heeft die zich ineens moet gaan krom werken de rest van zijn leven omdat hij ergens een stom accident heeft gehad.

Terug
Bovenaan