Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ongelooflijk. Slecht geslapen, slechte dag op het werk en dan dit nieuws.

Rusland is zonder twijfel militair superieur, maar even denken dat je even een middelgroot land aanvalt en er makkelijk mee wegkomt, is behoorlijk dom.

Iets zegt me dat dit voor Poetin en zijn kliek wel eens zeer slecht zou kunnen uitdraaien.

*Rabbit Hole thinking*

Gezien de militaire overmacht van Putin, en de complete onwil van het Westen om momenteel in te grijpen;
Benieuwd of Oekraine op een bepaald moment geen NAVO interventie probeert uit te lokken door een false flag te lanceren ergens aan de grens met Polen/Hongarije/etc. (of via een andere weg, bvb het uitschakelen van een aantal buitenlandse journalisten en op conto steken van de Russen)?
Twee misschien wel doorzichtige voorbeelden, maar het basisidee is duidelijk.

Ik zie zotten van het Azov regiment (wat trouwens deel uitmaakt van de nationale garde) zo'n toeren mogelijks nog wel uithalen, als puntje bij paaltje komt.

Als een mens of natie met de rug tegen de muur staat, durven er weleens rare dingen te gebeuren.

Nu komt het toch enorm veel in het nieuws dat er veel oekraieners van hier naar ginder gaan om te helpen? Niet dat ik het zelf zou doen, maar ik vind het wel bewonderenswaardig.

Dat hebben ze toch nooit getoond in Syrie.

Heeft ook niks te maken met racistisch want ik zie het trouwens ook geen enkele Belg doen moest het hier gebeuren.

Voor wie moest de Syriër dan vechten? Letterlijk honderden verschillende partijen zaten daar te vechten. Daar is er letterlijk geen hoop.
De Turks gesteunde rebellen? Het Assad-regime? De Amerikaanse gesteunde rebellen? De Arabisch gesteunde rebellen? De Koerden? IS?
Kies uw partij. Duurt wel een half uur om heel de lijst over te lopen.

Amai, blij dat iemand anders al geantwoord heeft op @straight_six .

In Syrië gaat het om een (langdurige) burgeroorlog. Dat is totaal niet vergelijkbaar.
Stel dat de oorlog in Oekraïne ontaardt in een soort langdurige guerilla die nog een paar jaar aansleept, dan komt het al iets dichter in de buurt (maar nog altijd niet, want daar is het duidelijk wie de vijand is).

Ik hoorde vandaag op de radio ook een goede analyse over de allom bekende oligarchen.

De teneur was dat het vermoeden steek groeit dat die oligarchen steeds minder betekenen in Rusland. Het zijn de havikken rond en met Putin op kop, de oude KGB kliek, die de plak zwaaien. En die zien de oligarchen eerder als dieven die de kroonjuwelen van de Sovjet Unie gestolen hebben.

Vond ik wel een interessante kijk. Het verklaart ook beter de irrationele onderneming van vandaag. Als je motivatie niet geld is, maar effectief de wederopstanding van de USSR, als je daar als groepje oude knarren nog een stijve van kan krijgen, dan is wat vandaag gebeurd is in die context een pak logischer.

VTM maakt er zowaar een heuse talkshow met live publiek van. En Theo Francken moet er uiteraard ook weer bij zijn...

mod edit: geen koosnaampjes aub

Laatst bewerkt door een moderator:
Ongelooflijk. Slecht geslapen, slechte dag op het werk en dan dit nieuws.

Rusland is zonder twijfel militair superieur, maar even denken dat je even een middelgroot land aanvalt en er makkelijk mee wegkomt, is behoorlijk dom.

Iets zegt me dat dit voor Poetin en zijn kliek wel eens zeer slecht zou kunnen uitdraaien.

En op langere termijn: als je als land aangevallen wordt, kan dat ook uiteindelijk leiden tot meer samenhorigheid. Verenigen tegen een gemeenschappelijke vijand...
Dus het ondermijnen van de Oekraïense staat kan voor Poetin ook een averechts effect hebben, want die mensen gaan zich nog meer "oekraïens" voelen.

Geweldig trouwens hoe de Amerikanen (eer)gisteren al kwamen aankondigen dat het bevel tot aanval was gegeven. De inlichtingendiensten hebben goed werk geleverd.

Ik verwacht en hoop trouwens dat allerlei hackergroepen als Anonymous eerstdaags de Russische internetinfrastructuur aanvallen.

Lekkere timing. Begrijpelijk, daar niet van. Maar de timing, ongelukkig.

Bijna 2.000 mensen over gans Rusland opgepakt voor deelname aan de protesten. Bijna 1.000 in Moskou alleen, bijna 500 in St. Petersburg.
Kleine kanttekening, er wonen 13 miljoen mensen in Moskou en 5 miljoen mensen in St. Petersburg. Dat is een druppel in een oceaan.

Nu komt het toch enorm veel in het nieuws dat er veel oekraieners van hier naar ginder gaan om te helpen? Niet dat ik het zelf zou doen, maar ik vind het wel bewonderenswaardig.

Dat hebben ze toch nooit getoond in Syrie.

Heeft ook niks te maken met racistisch want ik zie het trouwens ook geen enkele Belg doen moest het hier gebeuren.

Hoe op welke manier kan je die 2 oorlogen met elkaar vergelijken?

Syrië is een door het kolonialistische Frankrijk en Engeland gebricoleerd land dat bestaat uit allemaal verschillen groepen en religies zonder enige samenhang buiten dat ze eeuwenlang bestuurd werden door de Ottomanen. Nationalisme bestaat daar niet, want het is niet eens een natie.
Daarentegen, voor wie ga je vechten? Als niet-Koerd moet je kiezen tussen de pest en de cholera: Assad of de "gematigde" oppositie, om over IS nog maar te zwijgen. En van de Koerden kan je niet zeggen dat ze en masse zijn gevlucht, zij hebben tegen IS het gros van het werk gedaan.

Oekraïne heeft een eeuwenoude cultuur (weliswaar amper als onafhankelijke staat) startende bij de Kievan Rus, een redelijk homogene bevolking (als je de Russen in de Krim en Oost-Oekraïne niet meetelt, hoewel dat dat broedervolkeren zijn met min of meer dezelfde cultuur) en wordt bestuurd door een democratisch verkozen president. En wordt bovendien aangevallen door een externe vijand, wat in het geval van Syrië niet het geval was.

VTM maakt er zowaar een heuse talkshow met live publiek van. En Theo'ke moet er uiteraard ook weer bij zijn...
En nu even gewoon naar de woorden die er gezegd worden luisteren? Er wordt een bepaald format gebruikt dat zeer uitnodigend is voor “gewone” mensen om te volgen met vragen van de mensen. Beantwoord door mensen met meer kennis omtrent heel de situatie, politiek, oorlogsvoering dan iedereen hier samen.

Maar allé kom, efkes hahaha doen met de VTM en Theo.

Ik zie ook geen oplossing, misschien troepen gaan stationeren, dichter bij de Russen als dreigement.
Van sancties ligt ie duidelijk niet wakker (zie Krim) & verplaatst hij zijn economische interesse naar China toe.
En cyberaanvallen ... daar zijn de Russen ons al lang stapje voor. We moeten eerder hopen dat wij daar niet droog op gepakt worden door de Russen
Maar waarom dan altijd dat gepikeerd reageren naar onze regering?

Ik heb het nu niet op u maar die commentaar komt hier zo vaak langs: "het slappe Westen" of "geen nood Michel/De Croo/Biden/... veroordelen de aanval".

Feit is dat dit een ongeziene en complexe situatie is. Veel meer kan je in eerste instantie niet doen.
Hard militair terug slaan? Waarom? Nogmaals het is geen EU lid en geen NAVO lid. Dat Rusland de aggressor is maakt het nog moeilijker: zie zien in de NAVO een rechtstreekse bedreiging.
Dan steek je de lont aan een kruidvat dat je niet wil zien ontploffen.

't is geen aanvallende commentaar op u. Maar ik snap die reacties dus niet.

Feit is wel: het is aan de Europese grens, we moeten dat goed beseffen en zorgen dat de oost grens beter beschermd wordt. Er moet duidelijk gemaakt worden dat dat de rode lijn is.
Maar zoals al eerder aangehaald in dit topic: ik denk dat Rusland wel beseft dat ze een oorlog met de NAVO niet aankunnen.

't is in ieder geval een deprimerende tijd.

En nu even gewoon naar de woorden die er gezegd worden luisteren? Er wordt een bepaald format gebruikt dat zeer uitnodigend is voor “gewone” mensen om te volgen met vragen van de mensen. Beantwoord door mensen met meer kennis omtrent heel de situatie, politiek, oorlogsvoering dan iedereen hier samen.

Die Oekraïnse is wel niet goed gecast precies ofwel is ze héél zenuwachtig. Beetje jammer.

Wees gerust, ik ben aan het luisteren en vind het maar vrij matig van niveau. Vooral de zogenaamde 'kijkersvragen'. Hou het gewoon bij een paar experten die een heldere uitleg komen geven.

Maar goed, er zal idd wel een publiek voor zijn.

Terug
Bovenaan