Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik kan best toegeven dat ik dit toch echt niet had verwacht. Natuurlijk was ik niet de enige, er waren nog heel wat mensen die dit tot gisteren gewoon als onmogelijk zagen. Die 2 provincies proberen te annexeren, tot daar aan toe, maar dit is toch echt te gek voor woorden.

Ik dacht dan ook dat de problemen rond die 2 oostelijke provincies en de bekommernissen daarrond van de Russen met diplomatie zou kunnen opgelost worden. Daarom was ik ook "mild", hoewel dat niet echt het juiste woord is, naar Rusland toe. En nogal lastig naar paniekzaaiers die het continu over een inval hadden of een wereldwijde escalatie.

Maar nu blijkt dat ik daarin fout was, dit scenario was wat Poetin duidelijk al weken, mss zelfs maanden of jaren in gedachten had.

Waar ligt eigenlijk de grens, het moment, waarop de NAVO of andere landen zich militair gaan bemoeien? Of gaan ze Poetin gewoon laten doen, tot hij Oekraïne min of meer onder controle heeft, en de sancties nadien verder gewoon aanhouden? Want het is toch ondenkbaar dat Poetin plots zijn kar keert en zijn troepen terug trekt, louter en alleen door de sancties?

1. Als dat gebeurt zal de internationale gemeenschap wel moeten reageren
2. Ik weet niet hoe ze dat zullen verkopen op hun propagandakanalen, maar dat zal het protest alleen maar aanwakkeren, ook in eigen land.
Zeggen dat het de USA was of een verstopte nuke was die ze altijd al achter de hand gehouden hadden. Denk eraan nieuws in Rusland mag enkel van de staat komen momenteel.

De kans is zeer klein. Maar als Putin begint te verliezen en geen controle heeft over de stad maar toch in eigen land voluit beweerd van wel dan zou ik me zorgen beginnen maken. In eerste instantie zal de Russische bevolking misschien wel geloven dat er dan tegen hun een nuke gebruikt is...

Dan is de grote vraag wat de rest van de wereld zal doen, een land van de kaart vegen als 1 nuke is gebruikt op niet-NATO grondgebied? Escaleren? Een land aanvallen dat zonet getoond heeft dat ze bereid zijn de nucleaire optie te gebruiken?

Waar ligt eigenlijk de grens, het moment, waarop de NAVO of andere landen zich militair gaan bemoeien? Of gaan ze Poetin gewoon laten doen, tot hij Oekraïne min of meer onder controle heeft, en de sancties nadien verder gewoon aanhouden? Want het is toch ondenkbaar dat Poetin plots zijn kar keert en zijn troepen terug trekt, louter en alleen door de sancties?
Poetin zijn acties zijn een grote / zéér gewaagde gok die goed of slecht voor hem kunnen uitdraaien. Maar de grens = het aanvallen van een EU land denk ik?

Als Poetin overmoedig wordt en morgen bijvoorbeeld Polen binnenvalt, dan tekent hij zijn doodvonnis hé.

Da
Zeggen dat het de USA was of een verstopte nuke die altijd al achter de hand gehouden hadden. Denk eraan nieuws in Rusland mag enkel van de staat komen momenteel.

De kans is zeer klein. Maar als Putin begint te verliezen en geen controle heeft over de stad maar toch in eigen land voluit beweerd van wel dan zou ik me zorgen beginnen maken. In eerste instantie zal de Russische bevolking misschien wel geloven dat er dan tegen hun een nuke gebruikt is...
Zelfs nu zijn er mensen die op straat komen, ook al weten ze dat ze vervolgd kunnen worden en opgepakt worden. Er zijn nog steeds mensen die door de propaganda zien, maar wel in een staat van angst leven.

Poetin zijn acties zijn een grote / zéér gewaagde gok die goed of slecht voor hem kunnen uitdraaien. Maar de grens = het aanvallen van een EU land denk ik?
Als Poetin overmoedig wordt en morgen bijvoorbeeld Polen binnenvalt, dan tekent hij zijn doodvonnis hé.
Moet zelfs niet alleen een bewuste aanval zijn. Een MH-14-achtige "fout" met een aanslag die bvb. een doel treft in een NAVO-land kan al het doodvonnis betekenen. Mocht de bom op het Turkse schip vandaag slachtoffers veroorzaakt hebben, had Turkije al een CB om de oorlog te verklaren aan Rusland en Erdogan kennende zou die dat evt. geriskeerd hebben mocht de economische situatie v. Turkije beter zijn op dit moment.

Zeggen dat het de USA was of een verstopte nuke was die ze altijd al achter de hand gehouden hadden. Denk eraan nieuws in Rusland mag enkel van de staat komen momenteel.

Dan is de grote vraag wat de rest van de wereld zal doen, een land van de kaart vegen als 1 nuke is gebruikt op niet-NATO grondgebied? Escaleren? Een land aanvallen dat zonet getoond heeft dat ze bereid zijn de nucleaire optie te gebruiken?
Die Russen hebben wel nog toegang tot het internet hè ? Tis niet dat ze nu int hol van Pluto wonen.

@stungunner; Je bent niet de enige. Ik heb deze situatie ook totaal verkeerd ingeschat en ik heb er geen probleem om dit toe te geven. Ik zat volledig fout. En het belang van het bestaan van NAVO niet erkennen, is achteraf gezien (voor mij, niet voor jullie, maar voor mij) enorm naïef en oliedom.

In hoeverre durft men wel te helpen?
Oké, elke periode is anders maar:

- overal stijgende staatsschuld
- economie die “boomt” op basis ingrepen ECB en FED, geldprinters die op volle toeren draaien, hoge inflatie die om de hoek loert. Groei op basis van stijgende schuld.
- overal opkomend nationalisme.

Soit, het is maar een overpeinzing.

Die Russen hebben wel nog toegang tot het internet hè ? Tis niet dat ze nu int hol van Pluto wonen.
Zolang je "HEIL POETIN!" roept heb je het nog redelijk goed als 'Rus' denk ik. Maar de economie is daar ook aan het slabbakken. En als deze oorlog slecht uitdraait en de middenstand krijgt het daar ook moeilijker en moeilijker dan krijgt Poetin het ook moeilijk.

Als 1% van de hele Russische bevolking op straat gaat betogen (Ruim 1 miljoen Russen), dan kan je die niet allemaal oppakken en in de 'cel' steken hé ..

Zolang je "HEIL POETIN!" roept heb je het nog redelijk goed als 'Rus' denk ik. Maar de economie is daar ook aan het slabbakken. En als deze oorlog slecht uitdraait en de middenstand krijgt het daar ook moeilijker en moeilijker dan krijgt Poetin het ook moeilijk.

Als 1% van de hele Russische bevolking op straat gaat betogen (Ruim 1 miljoen Russen), dan kan je die niet allemaal oppakken en in de 'cel' steken hé ..
Ze hebben daar de laatste decennia kunnen proeven van wat er allemaal mogelijk is door de groeiende welvaart. Je kwam zo overal tegen van op de toeristische plaatsen, van Turkije over Griekenland naar India (Ga eens in Goa kijken) tot Thailand. Dat kan wel eens snel gedaan zijn. Benieuwd hoe fijn ze het gaan vinden 20 jaar terug in de tijd gezet te worden waarbij reizen niet meer mogelijk is en enige vorm van kritiek op het regime gevangenisstraf betekend.

More than 150 senior Russian officials sign open letter condemning Putin's invasion of Ukraine as 'an unprecedented atrocity' and warn of 'catastrophic consequences' while urging citizens 'not to participate'

150 met lef alvast.

Een deel zal wel 'verdwijnen'.

More than 150 senior Russian officials sign open letter condemning Putin's invasion of Ukraine as 'an unprecedented atrocity' and warn of 'catastrophic consequences' while urging citizens 'not to participate'

150 met lef alvast.

Een deel zal wel 'verdwijnen'.
Lijkt er meer en meer op dat Putin zijn hand overspeeld heeft, met dank aan de Amerikanen die elke vorm van het proberen uitlokken onder valse aanwendselen mooi hebben gecounterd.

Hopelijk groeit de tegenstand daar nog. Denk wel dat de kracht van het internet daarbij enorm kan helpen. Je maakt de mensen niet zomaar meer dingen wijs.

Volgens mij had Putin ook gehoopt dat China meer kant zou kiezen.

Hij staat er alleszins alleen voor.

Laatst bewerkt:
Gewoon mathematisch jongen :)

Die 200.000 troepen zijn geen 200.000 grondtroepen hé. Daar zitten vliegtuigen en helicopters in met hun crew en onderhoudspersoneel. Als ook artillerie met bijhorende personeel en vervoer.

Effectief aantal infanterie om bezetting te doen is heel weinig.
Als je dan per stad nog paar 1000 man ga moeten achterlaten.
Het ding is: misschien heeft Poetin niet de intentie om elke morzel grond van Oekraïne te bezetten. Kiev bezetten, landbrug Krim-Donetsbekken en hier en daar wat strategische steden zoals Kharkov. We kennen de uiteindelijke plannen niet, want zoals je zei is 200.000 troepen niet voldoende om het hele land te bezetten.

Maar misschien wel genoeg om Oekraïne militair kreupel te krijgen zodat het geen weerstand meer kan bieden tegen Rusland.

Oekraïne is gewoonweg f*cked en zal aan zijn lot overgelaten worden. Triest 😞

Ik heb ook wat dat gevoel.
Putin die duidelijk waarschuwt dat elk land dat zich moeit historisch ongeziene gevolgen zal dragen...

Welk land durft dan militair in te grijpen?
Sancties ja, maar dat zal Putin niet tegenhouden als Putin morgen Kiev binnenrolt en de regering verdrijft.

Zoals Zelensky zei: "raap maar zelf de wapens op" aan zijn bevolking want de rest zal 't niet doen.
Guerilla warfare.
Niet dat ik de Navo of andere landen iets verwijt.

De end-game van je profielfoto aanpassen op Facebook.

We moeten er ons van bewust blijven dat minachtend reageren op de acties van de EU in dit conflict direct in de kaarten speelt van Putin. Maar mijn god heb vandaag al een paar keer op de radio en TV geroepen als er weer zo'n Europese dweil passeerde met de gekende strongly worded letter retoriek.

En daarmee zeg ik niet dat we moeten gaan vechten. Maar als écht verpletterende economische sancties voor Rusland, op het niveau dat het land in de economische onmogelijkheid stelt van nog oorlog te voeren, als dat dan betekent dat het mij centen gaat kosten. Ahwel dat het mij dan centen kost.

Ik word er bijna irrationeel kwaad van.

"The An-26 aircraft of the Russian Air Forces crashed in the Voronezh region, the crew died" liveuamap

- dit is geen nieuw Syrië, van een totaal andere orde... dat is wel duidelijk

als dat dan betekent dat het mij centen gaat kosten. Ahwel dat het mij dan centen kost.
Medvedev zijn blufpoker ivm zijn voorspelde gasprijzen gaan dan wél waarheid worden hé.
Ik wil uw woorden ook wél uitspreken maar mmm ik ben dan waarschijnlijk failliet. :tongue:

Welk land durft dan militair in te grijpen?
Sancties ja, maar dat zal Putin niet tegenhouden als Putin morgen Kiev binnenrolt en de regering verdrijft.
Dat is zijn doel ook hé. Hij hoopt erop dat de EU militair niks gaat doen en dat hij de regering kan doen vallen in Oekraïne.
Het hele land permanent bezetten lijkt me gewoon niet mogelijk.

Ik kan best toegeven dat ik dit toch echt niet had verwacht. Natuurlijk was ik niet de enige, er waren nog heel wat mensen die dit tot gisteren gewoon als onmogelijk zagen. Die 2 provincies proberen te annexeren, tot daar aan toe, maar dit is toch echt te gek voor woorden.

Ik dacht dan ook dat de problemen rond die 2 oostelijke provincies en de bekommernissen daarrond van de Russen met diplomatie zou kunnen opgelost worden. Daarom was ik ook "mild", hoewel dat niet echt het juiste woord is, naar Rusland toe. En nogal lastig naar paniekzaaiers die het continu over een inval hadden of een wereldwijde escalatie.

Maar nu blijkt dat ik daarin fout was, dit scenario was wat Poetin duidelijk al weken, mss zelfs maanden of jaren in gedachten had.

Ik vermoed het moment wanneer er gruweldaden worden verricht tegen de Oekraïense bevolking (kans lijkt klein) of wanneer men de grens oversteekt van een Navo6land (kans lijkt mij ook klein). Beiden zaken passen niet in het "verhaal" dat Putin vertelt over "denazificatie" en zijn "vredesmissie" om Donetsk/Luhansk te beschermen van een "genocide".

Lijkt mij eerder dat Poetin gaat doorzetten wanneer tot heel de oostelijke kant van Dnieper heeft ingenomen en het Oekraïns leger/regering weggejaagd is. Dan heeft Poetin nog zogenaamd onderhandelingsmarge. Hij stelt voor om de grenzen van de provincies te gebruiken als grens en tot daar terug te trekken in ruil voor het vallen van alle sancties.

Vallen de sancties niet weg, blijft hij heel de boel ten oosten van Dnieper bezetten. Waarschijnlijk heeft hij de Russische oligarchen al geïnformeerd over de situatie en "zijn verwachtingen" uitgelegd tegen de oligarchen over hoe zij het land gaan economisch moeten steunen tijdens de sancties. :p. Voor wat, hoort wat.

Heeft weinig zin om echt tegen de grens van Polen te zitten, hoeft niet eens Kiev binnen te dringen. Gewoon kamperen aan de rivier met de artillerie. Hij heeft beloofd om geen steden in te nemen. Ik zie hem dat ook wel doen dan.

Dan kan hij nog claimen dat hij een diplomatische oplossing aangeboden heeft uiteindelijk.

Terug
Bovenaan