Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb ook wat dat gevoel.
Putin die duidelijk waarschuwt dat elk land dat zich moeit historisch ongeziene gevolgen zal dragen...

Welk land durft dan militair in te grijpen?
Sancties ja, maar dat zal Putin niet tegenhouden als Putin morgen Kiev binnenrolt en de regering verdrijft.

Zoals Zelensky zei: "raap maar zelf de wapens op" aan zijn bevolking want de rest zal 't niet doen.
Guerilla warfare.
Niet dat ik de Navo of andere landen iets verwijt.
In een uithoekje komen wsl non stop bevoorradingen aan met stingers en anti-tank materiaal etc.

Guerilla zie ik ze nog sterk uit de hoek komen. En terug terrein winnen zelfs.

Al die tijd moet Rusland het kunnen verkocht krijgen en economisch overleven.

Omdat een iPhone ontworpen is in de V.S. betekent het natuurlijk nog altijd niet dat hij niet gemaakt wordt in China natuurlijk.
Niet dat ik je niet voor een groot deel gelijk geeft, maar de keuze die jij suggereert is zo groot niet meer helaas.

Ja, maar bij een Apple weet je bijvoorbeeld wél dat de grootste winst naar de VS vloeit.

China's groei als wereldmacht is inderdaad te danken aan te grote uitbesteding van bepaalde productie aan dat land.

Inderdaad, sinds de jaren '70 heeft de VS de weg vrijgemaakt voor China door ze toe te laten tot de WTO, en sindsdien hebben ze een ongelofelijke groei meegemaakt. Een groei die ze nu al jarenlang inzetten om ons economisch te bekampen d.m.v. illegale staatssteun en valse concurrentie. En een groei die ze nu steeds vaker gaan inzetten om ons daarnaast ook militair te gaan bekampen. We hebben ze de hand gereikt en we hebben een dikke middelvinger teruggekregen.

Dus @Avondland : ga je nu nog eens antwoorden waarom jij beweert dat China "vernederd" zou zijn door de VS? Het lijkt mij eerder omgekeerd.

Ik vind het wel zot hoe vlot ge alles kunt volgen eigenlijk. Ik zit nu al heel de dag mee te kijken op https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/ , mee te kijken op https://liveuamap.com/nl waar ge tot op straatniveau alles aangeduid ziet, en dan op twitter regelmatig die filmpjes die ge ziet. Misschien offtopic, maar het blijft wel gek (ik besef ook wel dat het deels komt omdat ik er mij voor de eerste keer echt in interesseer)

Nu zou de luchthaven toch terug in handen zijn van Oekraïne.

Ik vraag me wel af of de sancties die landen opleggen (zoals bv. Uk en USA) gaan blijven duren mocht de aanval van Rusland mislukken.

Inderdaad, zoiets hé. Ik geloof Poetin wél (en dat is waarschijnlijk het enige dat niet gelogen is), als hij zegt dat bij de onderhandelingen met oa Macron en andere Europese leiders er gewoon de woorden: Njet njet njet zijn gevallen en dat was het dan. Poetin heeft nul op zijn rekest gekregen. Zeker weten. Want zijn eisen waren gewoon onbespreekbaar voor de EU. (Maar dat had hij ook al wél kunnen weten natuurlijk).

Oekraïne is gewoonweg f*cked en zal aan zijn lot overgelaten worden. Triest 😞
Ik heb vandaag zoals de meesten enkele beelden gezien en deze video blijft me toch wel bij.
Kun je u voorstellen dat je met je gezin vandaag dit soort taferelen meegemaakt hebt de rest van de wereld stond erbij en keek ernaar.
Zonder enige hulp, buiten "we gaan sterke sancties opleggen".

mod edit: Oorspronkelijke reactie verwijderd
Er zullen in beide conflicten wel mannen zijn die hun vrouw en kinderen hebben achter gelaten om zichzelf in veiligheid te brengen, net zoals er in Syrië naar alle waarschijnlijkheid ook mannen waren die de wapens hebben opgepakt om hun land te verdedigen. Daar zijn geen harde cijfers over of weet ik veel wat. [Edit] En zoals anderen terecht opmerken: die situatie was gewoon volledig anders, met tientallen facties die daar aan het strijden waren, tegenover nu waar het 1 vredig land versus 1 gemeenschappelijke vijand is.

Wat is dit nu zelfs voor een reactie... Ik vind dit zelfs bijna racistisch, want ik heb hoegenaamd geen enkel idee wat je hiermee wilt bedoelen behalve dan wat kappen op Syriërs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vandaag zoals de meesten enkele beelden gezien en deze video blijft me toch wel bij.
Kun je u voorstellen dat je met je gezin vandaag dit soort taferelen meegemaakt hebt de rest van de wereld stond erbij en keek ernaar.
Zonder enige hulp, buiten "we gaan sterke sancties opleggen".
Buiten sancties kan de rest van de wereld nu eenmaal niets doen. Buiten de eventuele levering van militair materiaal. Maar aangezien we de oosterse NAVO landen binnenkort zwaarder gaan bemannen moet je er ook voor zorgen dat daar ook het materiaal voor is. Het is hier al meermaals uitgelegd waarom er geen militaire acties kunnen ondernomen worden.

Er zullen in beide conflicten wel mannen zijn die hun vrouw en kinderen hebben achter gelaten om zichzelf in veiligheid te brengen, net zoals er in Syrië naar alle waarschijnlijkheid ook mannen waren die de wapens hebben opgepakt om hun land te verdedigen. Daar zijn geen harde cijfers over of weet ik veel wat.

Wat is dit nu zelfs voor een reactie... Ik vind dit zelfs bijna racistisch, want ik heb hoegenaamd geen enkel idee wat je hiermee wilt bedoelen behalve dan wat kappen op Syriërs.
Nu komt het toch enorm veel in het nieuws dat er veel oekraieners van hier naar ginder gaan om te helpen? Niet dat ik het zelf zou doen, maar ik vind het wel bewonderenswaardig.

Dat hebben ze toch nooit getoond in Syrie.

Heeft ook niks te maken met racistisch want ik zie het trouwens ook geen enkele Belg doen moest het hier gebeuren.

Buiten sancties kan de rest van de wereld nu eenmaal niets doen. Buiten de eventuele levering van militair materiaal. Maar aangezien we de oosterse NAVO landen binnenkort zwaarder gaan bemannen moet je er ook voor zorgen dat daar ook het materiaal voor is. Het is hier al meermaals uitgelegd waarom er geen militaire acties kunnen ondernomen worden.
Idd, en moest het westen militair ingrijpen, er zouden nog veel meer Oekraïense burgers sneuvelen vrees ik. Los van al de rest.

Nu komt het toch enorm veel in het nieuws dat er veel oekraieners van hier naar ginder gaan om te helpen? Niet dat ik het zelf zou doen, maar ik vind het wel bewonderenswaardig.

Heeft ook niks te maken met racistisch want ik zie het trouwens ook geen enkele Belg doen moest het hier gebeuren.

Wil je alsjeblieft voor jezelf blijven spreken?

Om meer naar de toekomst te kijken: laten we veronderstellen dat Rusland heel Oekraïne inneemt (het is nog niet zover, ik weet het).

Dan gaan de (mogelijks nog strengere) economische sancties lang aangehouden blijven. Als die werken, zal Rusland er stilaan op achteruit gaan, en op veel vlakken echt afgesloten zijn van de westerse wereld. (misschien niet van de chinezen, dat weten we nog niet)

Wordt Poetin dan niet nog gevaarlijker omdat hij in een hoek wordt gedreven?
Het zou mij niet verbazen dat hij dan een 'double-think' redenering maakt in de zin van: wij worden economisch aangevallen en vernederd, dus we mogen legitiem terugslaan.

Gelukkig hebben we de NAVO nog :unsure: Er zijn een paar buurlanden die geen lid zijn van de NAVO waar hij hetzelfde nog mee zou kunnen lappen (Moldavië, Georgië, zelfs Finland al zou dat echt next-level zijn).

Dit is één groot experiment in 21ste eeuwse oorlogsvoering. Moderne staat tegen moderne staat. Europese oorlog. Digitaal.

Ik vermoed het moment wanneer er gruweldaden worden verricht tegen de Oekraïense bevolking (kans lijkt klein) of wanneer men de grens oversteekt van een Navo6land (kans lijkt mij ook klein). Beiden zaken passen niet in het "verhaal" dat Putin vertelt over "denazificatie" en zijn "vredesmissie" om Donetsk/Luhansk te beschermen van een "genocide".

Lijkt mij eerder dat Poetin gaat doorzetten wanneer tot heel de oostelijke kant van Dnieper heeft ingenomen en het Oekraïns leger/regering weggejaagd is. Dan heeft Poetin nog zogenaamd onderhandelingsmarge. Hij stelt voor om de grenzen van de provincies te gebruiken als grens en tot daar terug te trekken in ruil voor het vallen van alle sancties.

Vallen de sancties niet weg, blijft hij heel de boel ten oosten van Dnieper bezetten. Waarschijnlijk heeft hij de Russische oligarchen al geïnformeerd over de situatie en "zijn verwachtingen" uitgelegd tegen de oligarchen over hoe zij het land gaan economisch moeten steunen tijdens de sancties. :p. Voor wat, hoort wat.

Heeft weinig zin om echt tegen de grens van Polen te zitten, hoeft niet eens Kiev binnen te dringen. Gewoon kamperen aan de rivier met de artillerie. Hij heeft beloofd om geen steden in te nemen. Ik zie hem dat ook wel doen dan.

Dan kan hij nog claimen dat hij een diplomatische oplossing aangeboden heeft uiteindelijk.

Het Krim niet vergeten. Ze zitten daar al 8 jaar zonder hun water. Gegarandeerd dat enige vredesdeal een uitbreiding van hun grondgebied in de Krim zal bevatten zodat ze daar geen waterprobleem meer hebben.

Welke mogendheid is Syrië binnengevallen? Assad moordde zijn eigen bevolking uit en velen vluchtten daar al voor, of om niet in het leger te moeten dienen. En dan had je IS dat wreedheden uitstak. Lijkt me toch echt niet vergelijkbaar met de situatie in Oekraïne, waar mensen zich achter hun land scharen om het te verdedigen tegen een inval. Ik vind je post op niet veel slaan.

Laatst bewerkt:
Toch een groot verschil om te zien dat die oekrainse mannen de wapens zelf oppakken en zelfs van hier naar daar gaan om dat te doen.

Als je dat vergelijkt met de syriers die vrouw en kind achter laten om naar hier te komen.

Voor wie moest de Syriër dan vechten? Letterlijk honderden verschillende partijen zaten daar te vechten. Daar is er letterlijk geen hoop.
De Turks gesteunde rebellen? Het Assad-regime? De Amerikaanse gesteunde rebellen? De Arabisch gesteunde rebellen? De Koerden? IS?
Kies uw partij. Duurt wel een half uur om heel de lijst over te lopen.

Terug
Bovenaan