Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Betrouwbare info is sowieso schaars en zeer gefragmenteerd, maar het valt me wel op hoe moeilijk het is objectief te kijken naar alles. Elk positief nieuws over hoge weerstand van Oekraïne of tegenslag voor Rusland wil ik direct voor waar aannemen.

Het valt me ook wel op dat de Russen zeker de Donbas nog niet onder controle hebben.
Kyiv zal wel hun primair doelwit zijn nu uiteraard maar ze zitten wel nog vrij verspreid. Er zit nog heel wat aan te komen vrees ik...

Ik denk dat er weinig weerstand zal zijn. De mensen zijn niet meer zo gebrainwashed en patriotisch zoals vroeger om zich dood te vechten op straat tegen het Russisch leger.
Zeg nu zelf, ken jij ook maar iemand die de wapens zou opnemen in een straatgevecht in BE tegen een leger zoals dat van Rusland?
Ik kan geen enkele zot vinden die dat ook maar zou zien zitten.
Ik zou er niet van verschieten. Denk aan de beelden waar @kay-gell het over had van een vader die afscheid nam van zijn vrouw en dochter om achter te blijven en te vechten. Of daarnet in het VTM nieuws reportage dat veel Oekraïners die hier in de bouw werken terug gaan om te vechten. Ik heb de afgelopen dagen toch vrij veel strijdvaardige berichten en reportages gezien. Van tot de tanden gewapende oma’s tot beelden van schietlessen waarbij de buggy’s van de moeders die leren schieten op de achtergrond staan.

Laatst bewerkt:
Ik zou er niet van verschieten. Denk aan de beelden waar @kay-gell het over had van een vader die afscheid nam van zijn vrouw en dochter om achter te blijven en te vechten. Of daarnet in het VTM nieuws reportage dat veel Oekraïners die hier in de bouw werken terug gaan om te vechten. Ik heb de afgelopen dagen toch vrij veel strijdvaardige berichten en reportages gezien. Val tot de tanden gewapende oma’s tot beelden van schietlessen waarbij de buggy’s van de moeders die leren schieten op de achtergrond staan.

Zo lang het leger resoluut blijft terugvechten, ook al verliezen ze terein en worden ze afgemaakt, gaat er wel weerstand zijn. Dus veel staat of valt met hoe gedreven het Oekraïns leger is.
Het is nu eenmaal ook een krachtig naratief dat de zonen, vaders en grootvaders het moederland aan het verdedigen zijn. Aan het vechten zijn voor jouw veiligheid en toekomst.

Ik zag vluchtende mensen op TV in auto's richting Polen? Rijden die dan door naar Duitsland , België, UK? Waar gaan al die vluchtelingen naartoe?

Betrouwbare info is sowieso schaars en zeer gefragmenteerd, maar het valt me wel op hoe moeilijk het is objectief te kijken naar alles. Elk positief nieuws over hoge weerstand van Oekraïne of tegenslag voor Rusland wil ik direct voor waar aannemen.

Heb het er ook moeilijk mee.

🤞

Als het klopt zal het prolly niet zoveel uithalen gezien Kyiv maar 50 kilometer van de grens ligt en Russische troepen van daaruit al Chernobyl geclaimed hebben maar het zal ze wel vertragen en geeft hen misschien wat meer tijd om stellingen in te nemen in defensie rond Kyiv.

Heb het er ook moeilijk mee.

🤞

Als het klopt zal het prolly niet zoveel uithalen gezien Kyiv maar 50 kilometer van de grens ligt en Russische troepen van daaruit al Chernobyl geclaimed hebben maar het zal ze wel vertragen en geeft hen misschien wat meer tijd om stellingen in te nemen in defensie rond Kyiv.

Is helaas al terug ontkracht. Zouden nog altijd aan het vechten zijn voor de luchthaven.

Ik zag vluchtende mensen op TV in auto's richting Polen? Rijden die dan door naar Duitsland , België, UK? Waar gaan al die vluchtelingen naartoe?
Moldavie is ook al gezegd. Moldavie heeft eerder op de dag gezegd dat 4000 Oekrainse vluchtelingen zijn toegekomen. Ik neem aan dat dat vooral om Oekrainers gaan die in het zuiden en zuidwesten eventueel zuidcentraal wonen. Probleem is dat je dan nog voorbij Transnistrie moet of Transnistrie moet ontwijken.

Ik neem aan dat ze in Polen wel vluchtelingenkampen zullen optrekken zeker?
Polen heeft ook al gezegd - maar vraag me niet welke bron - dat ze open staan voor vluchtelingen en dat ze er ook al opvangen of klaar staan om er op te vangen.

Ook uit Hongarije heb ik dat soort informatie al gehoord (maar niet van Orban zelf, maar van iemand anders uit HO als bron). Roemenië heb ik nog niets van gelezen.

EDIT: Roemenie ook.

Er zit nog heel wat aan te komen vrees ik...
Waar ik voor vrees is dat, als het allemaal wat begint te stroppen, dat het niet bij conventionele wapens gaat blijven, en er gewoon een tactical nuke ingezet gaat worden op Kyiv. Poetin (en zijn havikken) zijn gek genoeg om dat te doen.

De absolute dehumanisatie van Oekraïne en zijn bevolking in de "speech" van Putin maandag? Die ziet Oekraïne gewoon als een kakkerlak onder zijn zool.

Interessant, maar de enige kanttekening daarbij is de vraag of Poetin een "neutraal" Oekraïne dan wel met rust zou hebben gelaten?

Gezien zijn huidige retoriek heb ik daar ernstige twijfels bij.
Hoe lang zou dit geduurd hebben om het helemaal 'neutraal' te maken ? De twee oostelijke oblasten soevereiniteit geven was beter geweest ?

wat is eigenlijk de concrete steun voor Ukraine?

- geen militaire steun, buiten wat materiaal
- minieme economische sancties voor Rusland
- veel getwitter, maar acties? Eerste uren en dagen zijn cruciaal. Momentum is al weg.

Europa wil gewoon geen betrokken partij worden. Realpolitik zeker.

Waar ik voor vrees is dat, als het allemaal wat begint te stroppen, dat het niet bij conventionele wapens gaat blijven, en er gewoon een tactical nuke ingezet gaat worden op Kyiv. Poetin (en zijn havikken) zijn gek genoeg om dat te doen.
Dan verwacht ik eerder ongebreidelde bombardementen.

1. Als dat gebeurt zal de internationale gemeenschap wel moeten reageren
2. Ik weet niet hoe ze dat zullen verkopen op hun propagandakanalen, maar dat zal het protest alleen maar aanwakkeren, ook in eigen land.
3. Voor landen als China zal dit een stap te ver zijn en ik denk die hun kar zullen keren dan.

Zelfs als je twijfelt aan één v/d drie redenen, dan is de unknown nog altijd veel te groot.

Een v/d redenen waarom wij niet verdedigen is omdat een oorlog tussen twee kernmachten tot een kernoorlog kan uitdraaien, wanneer Poetin een tactical nuke gebruikt, heb je al een kernoorlog, alsook ernstige grote misdaden tegen de mensheid v/d orde: Holocaust.

Waarom zou hij nu ooit de grootste stad van het land dat hij wil annexeren plat leggen? Daarnaast gaat de NATO dan zeker wel ingrijpen...

Betwijfel dit toch hoor. Dan dwingen ze de VS om te reageren.

Terug
Bovenaan