Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als je ziet hoe die vuile Chinezen liggen aanschurken bij die vuile Russen, dan ben ik eens benieuwd hoe lang men nog zal lachen met mijn strijd om zo weinig mogelijk Made in China te kopen, of althans toch zo weinig mogelijk Chinese merken.

We doen het gewoon onszelf aan. Ja, jij daar met uw Huawei of Xiaomi smartphone, koop een iPhone. Ja, jij daar met uw Huawei-omvormer, koop een SMA. Ja, jij daar met uw Polestar auto, koop een Tesla of Duits merk. Ja, jij daar die af en toe op Alibaba bestelt, er zijn andere webshops genoeg. Ja, jij daar met uw Chinese aandelen, je hebt bloed aan uw handen.

Ik had al bitter weinig vertrouwen in de Chinezen, maar wie een dergelijke flagrante eenzijdige oorlog weigert te veroordelen, sorry maar dat is gewoon fucking degoutant en zou alle alarmbellen moeten doen afgaan in de Westerse politieke en militaire hoofdkwartieren. Het is duidelijk dat China's groei als grootmacht niet gepaard zal gaan met de daarbij horende verantwoordelijkheid. Dit is zuiver ter voorbereiding en goedprating van hun eigen toekomstige acties.
- Stop nu toch eindelijk eens met onze kritische infrastructuur te laten uitkopen door de Chinezen. De helft van de haven van Zeebrugge is bijvoorbeeld al in Chinese handen. En je wil niet weten wat ze al allemaal in handen hebben in Griekenland en Oost-Europa, laat staan Afrika.
- Verbied om Westerse ex-politici zoals Leterme voor hun kar te laten spannen.
- Er moet gewoon een grondige doorlichting komen van alle geldstromen van en naar onze kritische infrastructuur

Omdat een iPhone ontworpen is in de V.S. betekent het natuurlijk nog altijd niet dat hij niet gemaakt wordt in China natuurlijk.
Niet dat ik je niet voor een groot deel gelijk geeft, maar de keuze die jij suggereert is zo groot niet meer helaas.
China's groei als wereldmacht is inderdaad te danken aan te grote uitbesteding van bepaalde productie aan dat land.

Letterlijk elke Oekrainer op Twitter vraagt om Kyiv te schrijven want Kiev is op zijn Russisch. Ik ga af op hun vraag en ik steun hun daarin. Als je het niet wil doen, doe het dan niet. Uw goed recht.
Mja sorry, maar ik denk dat die mensen niet echt Nederlands spreken of hiervan wakkerliggen. Het gaat om een transliteratie uit het Cyrillisch. Dit is een Nederlandstalig forum hé, als er iemand denkt dat er ergens iets aan het gewapend conflict gaat veranderen door een naam anders te spellen vind ik dat vrij absurd. Freedom fries, iemand?

Verscheidene stemmen binnen de EU en de NATO roepen op om Rusland uit SWIFT te zetten, maar enkele EU-leden liggen dwars. Onder andere Italie en Duitsland. Duitsland's houding in deze situatie (blokkering van wapenleveringen aan Oekraine, blokkeren van SWIFT-ban voor Rusland) roept wrevel op bij vele Oost-Europese EU-leden (Polen, Tsjechie, Baltische Staten).

Wat nen asshole is Putin. Meneer wil niet dat Oekraïne tot de NAVO toetreedt dus gaat hij zelf even oorlog starten en tot aan de voordeur van de NAVO komen. Je mag het niet wensen, maar ik doe het toch: hopelijk heel veel doden aan Russische kant zodat hij aan al die families mag gaan uitleggen waarom hij zijn onzinnige macho oorlog begonnen is.
Tja, eigenlijk gebeurt hier identiek hetzelfde als wat met Georgië gebeurde in 2008, maar dan op veel grotere schaal en dichter bij onze voordeur. Georgië had toen ook tegen de zin van Rusland een pro-westerse regering en wilden in de NATO, maar Medvedev heeft dit laatste uiteindelijk verijdeld. Putin heeft exact hetzelfde doel voor ogen met Oekraïne.

Ik ben het zoveelste once-in-a-generation gebeurtenis wel beu.
Het is al gezegd geweest maar dit pakt me toch veel harder dan de inval in Irak. Ik was toen ook wel veel jonger.
Ik hoop dat Rusland uiteindelijk een paar duidelijk doelen voor ogen had die niet het innemen en bezetten van teveel grote steden omvat (dus geen regime wissel), maar dat is wishful thinking natuurlijk.
Irak was ook ver van mijn bed. Hier gaat het om een Europees land, dichterbij en ook een (voor zover ik weet) vrij beschaafd en democratisch land, waar nu een dictator binnenvalt om zijn wil op te dringen. Waar Oekraïners nu moeten vechten om hun vrijheid te behouden en het wellicht een hopeloze strijd wordt. En iedereen die niet in Poetin zijn kraam past in de gevangenis vliegt, of op een andere manier verdwijnt van het toneel.
Terwijl Irak (in mijn ogen) al een puinhoop was en door een dictator bestuurd werd.

Ik heb een beetje een gevoel dat dit mogelijks dient om de NATO te pushen om mee te vechten. Maar het kan natuurlijk...
Het is al vermeld geweest door verschillende twitteraccounts, misschien wel die dezelfde bron vermelden maar het is al gezegd geweest voor Zelensky dit tweette, natuurlijk kan het deel uitmaken van Zelensky om support te rally'en, maar strategisch gezien zou die regio belangrijk omdat het de kortste weg van Belarus naar Kiev is, en er andere strategische belangen op de weg naar Kiev liggen via Chernobyl.

map-2-this-is-it.png

Mja sorry, maar ik denk dat die mensen niet echt Nederlands spreken of hiervan wakkerliggen. Het gaat om een transliteratie uit het Cyrillisch. Dit is een Nederlandstalig forum hé, als er iemand denkt dat er ergens iets aan het gewapend conflict gaat veranderen door een naam anders te spellen vind ik dat vrij absurd. Freedom fries, iemand?

Het gaat niet om het hier op het forum juist te schrijven dat het iets gaat veranderen aan het conflict. Het gaat hem om Oekrainse plaatsnamen op de Oekrainse wijze over te nemen. Dat vragen ze overigens al jarenlang en is niet geinspireerd door de huidige situatie. Wel door een profileringsdrang voor de Oekrainse taal en komaf te maken met de Sovjet-overheersing in taal en cultuur. Zowel in binnen- als in buitenland.

Maar goed, ik besef ook wel dat 1 letter aanpassen veel werk is.

"Oekraïense centrale bank beperkt geldopname
Nu in Oekraïne de krijgswet is afgekondigd, beperkt de centrale bank het bedrag dat dagelijks kan worden afgehaald van bankrekeningen. Dat maakte de instelling donderdag bekend.
Per rekening mag voortaan maximaal 100.000 Oekraïense grivna per dag afgehaald worden. Het gaat omgerekend om net geen 3.000 euro. Salarissen en uitkeringen zijn uitgezonderd van de limiet. Ook voor onder meer nog bedrijven en instellingen die meewerken aan de mobilisatie in Oekraïne geldt de daglimiet niet.
Op bankrekeningen in buitenlandse valuta wordt al het geld bevroren. Ook hier is er weer een uitzondering voor bedrijven en instellingen die meewerken aan de mobilisatie.
Daarnaast schort de centrale bank in Kiev onder andere nog de handel op de valutamarkt grotendeels op."

En zo heb je plots op een halve dag tijd al bijna geen autoriteit meer over je centen ... en wij maar lachen met ons bomma die haar centen onder de matras stak. Sja ..

Verscheidene stemmen binnen de EU en de NATO roepen op om Rusland uit SWIFT te zetten, maar enkele EU-leden liggen dwars. Onder andere Italie en Duitsland. Duitsland's houding in deze situatie (blokkering van wapenleveringen aan Oekraine, blokkeren van SWIFT-ban voor Rusland) roept wrevel op bij vele Oost-Europese EU-leden (Polen, Tsjechie, Baltische Staten).
Hierop aansluitend. Artikel uit DS

Ik lees op Twitter rapporten over Tsjetjenen die aan Oekrainse kant vechten. Maar blijkbaar ook aan Russische kant.

Wat is het gevolg voor voetbalclubs die in handen zijn van Russische geldschieters?
Dat ligt qua prioriteiten zelfs niet in de onderste schuif maar onder de kast. Al vermoed ik dat die wel eens ferm wat kritiek gaan krijgen de komende weken. Alsook de WK kwalificatie matchen van Rusland en Oekraïne. Die van Oekraïne zie ik niet doorgaan en die van Rusland wss wel zodat Poetin kan pretenderen dat alles vlotjes loopt in zijn land. Al vermoed ik dat oftewel de Fifa of hun tegenstander die match niet gaat laten toegaan.

"Oekraïense centrale bank beperkt geldopname
Nu in Oekraïne de krijgswet is afgekondigd, beperkt de centrale bank het bedrag dat dagelijks kan worden afgehaald van bankrekeningen. Dat maakte de instelling donderdag bekend.
Per rekening mag voortaan maximaal 100.000 Oekraïense grivna per dag afgehaald worden. Het gaat omgerekend om net geen 3.000 euro. Salarissen en uitkeringen zijn uitgezonderd van de limiet. Ook voor onder meer nog bedrijven en instellingen die meewerken aan de mobilisatie in Oekraïne geldt de daglimiet niet.
Op bankrekeningen in buitenlandse valuta wordt al het geld bevroren. Ook hier is er weer een uitzondering voor bedrijven en instellingen die meewerken aan de mobilisatie.
Daarnaast schort de centrale bank in Kiev onder andere nog de handel op de valutamarkt grotendeels op."

En zo heb je plots op een halve dag tijd al bijna geen autoriteit meer over je centen ... en wij maar lachen met ons bomma die haar centen onder de matras stak. Sja ..
Hier is het toch ook maar 650 euro per dag, of je moet het speciaal aanvragen aan de bank als je wil meer afhalen (soms kan het al via je app)

Hierop aansluitend. Artikel uit DS

Goede argumenten.
Langs de andere kant, je kan tegenwoordig toch echt niet meer zo naief zijn om te denken dat je Rusland kan straffen zonder daar zelf ook gevolgen van te dragen.
Rusland uit SWIFT schoppen kan problemen veroorzaken in de toekomst. Rusland niet uit SWIFT schoppen kan dat evenzeer want dan geef je Rusland een vrijgeleide om elk niet NATO land aan te vallen want Europa komt noch militair, noch financieel zwaar in het verweer.

Dat ligt qua prioriteiten zelfs niet in de onderste schuif maar onder de kast. Al vermoed ik dat die wel eens ferm wat kritiek gaan krijgen de komende weken. Alsook de WK kwalificatie matchen van Rusland en Oekraïne. Die van Oekraïne zie ik niet doorgaan en die van Rusland wss wel zodat Poetin kan pretenderen dat alles vlotjes loopt in zijn land. Al vermoed ik dat oftewel de Fifa of hun tegenstander die match niet gaat laten toegaan.

Voetbalcompetitie in Oekraine is stopgezet, volgens berichten eerder vandaag.

Morgen komt UEFA samen om de CL finale in St. Petersburg te bespreken en ik las ook iets over het eventueel uitsluiten van het vrouwenteam (waarom enkel de vrouwen, geen idee). Polen, Zweden en Tsjechie hebben ook een brief geschreven naar de FIFA m.b.t. de nakende kwalificatiewedstrijden voor het WK.

Het gaat niet om het hier op het forum juist te schrijven dat het iets gaat veranderen aan het conflict. Het gaat hem om Oekrainse plaatsnamen op de Oekrainse wijze over te nemen. Dat vragen ze overigens al jarenlang en is niet geinspireerd door de huidige situatie. Wel door een profileringsdrang voor de Oekrainse taal en komaf te maken met de Sovjet-overheersing in taal en cultuur. Zowel in binnen- als in buitenland.

Sorry, laatste-off topic, maar in het kader van wat er nu gebeurt vind ik het gewoon ongeloofelijk belachelijk om hierop te hameren. In het Nederlands is Kiev nu eenmaal de gangbare schrijfwijze omdat we Kie-ev zeggen en niet eens de klank hebben om Kyiv logisch te maken. Het gaat niet om gemakkelijk, het gaat om juist. Alsof de politiek en talen van vandaag gaan bepalen hoe een plaatsnaam in een andere taal terecht is gekomen, en alsof daar hier enige politieke toon aan gegeven wordt.

En je moraliserend toontje ("veel werk") vind ik nogal misplaatst, niemand zit hier te wachten op spellingsadvies van jou, en niemand houdt hier vast aan een schrijfwijze uit andere redenen dan de moedertaal.

Laat ons daar aub geen ruzie over maken nu he :unsure:
Ik zie overal in de pers "Kiev", en zie nu zelfs pas voor het eerst in mijn leven "Kyiv".

Volgens wikipedia was er in 2001 een volkstelling waarbij ongeveer 30% van de Oekraïnse bevolking zei Russisch als moedertaal te hebben, en 67% Oekraïens. Als je een samenhorig land wilt, moet "Kiev" dus ook gewoon kunnen, naar mijn mening.
Als men nu op twitter vraagt om "Kyiv" te schrijven, dan is dat dus wel geïnspireerd door de huidige situatie (en daar heb ik in ieder geval wel veel begrip voor nu).

Terug
Bovenaan