Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Nog wat extra duiding omtrent standpunt van PVDA. Artikel dateert van 2 dagen geleden. Niet onbelangrijk omdat het altijd makkelijk roepen is in een parlement achteraf (en elkaar maar applaus geven).

standpunt pvda

Ik ben het zoveelste once-in-a-generation gebeurtenis wel beu.
Het is al gezegd geweest maar dit pakt me toch veel harder dan de inval in Irak. Ik was toen ook wel veel jonger.
Ik hoop dat Rusland uiteindelijk een paar duidelijk doelen voor ogen had die niet het innemen en bezetten van teveel grote steden omvat (dus geen regime wissel), maar dat is wishful thinking natuurlijk.

Wat nen asshole is Putin. Meneer wil niet dat Oekraïne tot de NAVO toetreedt dus gaat hij zelf even oorlog starten en tot aan de voordeur van de NAVO komen. Je mag het niet wensen, maar ik doe het toch: hopelijk heel veel doden aan Russische kant zodat hij aan al die families mag gaan uitleggen waarom hij zijn onzinnige macho oorlog begonnen is.

Hua’s remarks were largely in line with her statements the previous day, in which she described the U.S. as the “culprit” behind the Ukraine tensions and criticized Western sanctions against Russia as “irresponsible and immoral.” On Wednesday, she asked whether the U.S. had “ever thought about the consequences of cornering a major power.”

Als je ziet hoe die Chinezen liggen aanschurken bij die Russen, dan ben ik eens benieuwd hoe lang men nog zal lachen met mijn strijd om zo weinig mogelijk Made in China te kopen, of althans toch zo weinig mogelijk Chinese merken.

We doen het gewoon onszelf aan. Ja, jij daar met uw Huawei of Xiaomi smartphone, koop een iPhone. Ja, jij daar met uw Huawei-omvormer, koop een SMA. Ja, jij daar met uw Polestar auto, koop een Tesla of Duits merk. Ja, jij daar die af en toe op Alibaba bestelt, er zijn andere webshops genoeg. Ja, jij daar met uw Chinese aandelen, je hebt bloed aan uw handen.

Ik had al bitter weinig vertrouwen in de Chinezen, maar wie een dergelijke flagrante eenzijdige oorlog weigert te veroordelen, sorry maar dat is gewoon fucking degoutant en zou alle alarmbellen moeten doen afgaan in de Westerse politieke en militaire hoofdkwartieren. Het is duidelijk dat China's groei als grootmacht niet gepaard zal gaan met de daarbij horende verantwoordelijkheid. Dit is zuiver ter voorbereiding en goedprating van hun eigen toekomstige acties.
- Stop nu toch eindelijk eens met onze kritische infrastructuur te laten uitkopen door de Chinezen. De helft van de haven van Zeebrugge is bijvoorbeeld al in Chinese handen. En je wil niet weten wat ze al allemaal in handen hebben in Griekenland en Oost-Europa, laat staan Afrika.
- Verbied om Westerse ex-politici zoals Leterme voor hun kar te laten spannen.
- Er moet gewoon een grondige doorlichting komen van alle geldstromen van en naar onze kritische infrastructuur

mod edit: onnodig taalgebruik verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is al gezegd geweest maar dit pakt me toch veel harder dan de inval in Irak. Ik was toen ook wel veel jonger.
Ik hoop dat Rusland uiteindelijk een paar duidelijk doelen voor ogen had die niet het innemen en bezetten van teveel grote steden omvat (dus geen regime wissel), maar dat is wishful thinking natuurlijk.
Irak was een pak verder van ons bed, dit is aan de oostrand van Europa. Dat is een groot verschil in lokale perceptie.

Lijkt wel CIV 6. Zet troepen aan de grens van een ander, die andere denounced u en vraagt om uw troepen te verplaatsen, gij zegt ... my troops are merely passing by, en dan bam.

denk dat er daarom /S bijstaat he ..

Dit heeft gewoon al maanden, zoniet, jaren liggen broebelen in de Russische kookpot. En Putin is daar maar een sous-chef in die keuken.
En ondertussen gans de wereld maar bezig met covid, twas een ideaal moment om plannen om te zetten in perfect uitgekiende strategie.
En het westen maar slapen.

Toch hallucinant ...

Allee de Oekraïnse president zegt dat de Russen de Chernobyl-site zouden willen innemen. Gezellig!

Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) Tweeted:
Russian occupation forces are trying to seize the #Chornobyl_NPP. Our defenders are giving their lives so that the tragedy of 1986 will not be repeated. Reported this to @SwedishPM. This is a declaration of war against the whole of Europe.

Tsja, Irak was erg en vooral ook onterecht. Maar laat ons eerlijk zijn, dat was ver van ons bed en het risico er zelf echt in betrokken te geraken was miniem.

Terwijl dit, ja, in het ergste scenario echt wel een nucleaire oorlog kan worden. Die kans is nog altijd relatief klein, maar zo dicht als nu zijn we er anderzijds misschien nog nooit bij geweest.

Kiev is de Russische schrijfwijze, Kyiv is de Oekrainse schrijfwijze.
In het Nederlands is het Kiev hoor.
In het Russisch is het Киев, waar een e met nadruk als ye wordt uitgesproken. In het Oekraïens Київ, waar ï kennelijk een harde i is zoals ы in het Russisch of i zonder bolletje in het Turks. Wij hebben die klank niet.

In het Nederlands is het Kiev hoor.
In het Russisch is het Киев, waar een e met nadruk als ye wordt uitgesproken. In het Oekraïens Київ, waar ï kennelijk een harde i is zoals ы in het Russisch of i zonder bolletje in het Turks. Wij hebben die klank niet.

Letterlijk elke Oekrainer op Twitter vraagt om Kyiv te schrijven want Kiev is op zijn Russisch. Ik ga af op hun vraag en ik steun hun daarin. Als je het niet wil doen, doe het dan niet. Uw goed recht.

Terug
Bovenaan