Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Daarvoor ga je geen oorlog starten. Wij vallen ook Duitsland niet aan omdat de NDP een bedreiging voor ons vormt. Dat is duidelijk niet de reden. Is gewoon iets belachelijks aanhalen om maar de oorlog voor je eigen bevolking te kunnen uitleggen na jaren van propaganda op de nieuws- en mediakanalen die in handen zijn van Poetin.
Dat is een propagandareden om aan te vallen, niet de eigenlijke reden van Poetin: Oekraïne terug inlijven in de eigen invloedssfeer en een halte toeroepen aan de uitbreiding van de NAVO.

Toch interessant artikel op HBVL: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220224_93879435

“Russen zijn heel goede strategen. Ze hebben dit jaren voorbereid zonder argwaan te wekken. Hun belangrijkste regel is dat je je zo klein mogelijk moeten maken, zodat de tegenstander geen argwaan krijgt, en dan plots in al je glorie moet toeslaan”, vertelt Malfliet. “Ze sturen berichten uit over een economie die het moeilijk heeft of over hun beperkt BNP, maar zwijgen over hun goud- en valutareserves. Besef heel goed dat Rusland perfect in staat is de prijs van olie en andere grondstoffen te beïnvloeden, zeiden enkele wetenschappers me toen ik een aantal jaar geleden Jekaterinenburg bezocht.”

Ik herinner me niet veel meer van de Krim annexatie, maar dit is toch in vele opzichten nog veel erger dan toen, niet?
Zelfs niet vergelijkbaar. Dit is een grootschalige blitzkrieg-invasie zoals op het Europese vasteland niet meer gezien hebben sinds de WOII. Je kan het niet anders omschrijven.

Paratroopers nu geland oost van Kharkiv.

Uiteraard is Irak nu de 52ste staat van de VS, is absoluut niet te vergelijken.
VS/GB zijn toen ook een soeverein land binnengevallen met het oog op het omverwerpen van het toenmalige regime. Wat toen ook gelukt is. Of dat nu was om er een 52e staat van te maken, een pro-Westerse regering te installeren of om het gewoon in puin achter laten, ... maakt weinig uit. Net zoals we nu nog niet 100% weten wat het uiteindelijke plan van Rusland is.

Feit is dat het toen ook door vele landen werd afgekeurd, maar veel meer dan dat niet. Het is niet dat China en Rusland klaarstonden om militair in te grijpen. Uiteindelijk draait het toch gewoon om eigenbelang.

Voor de rest hoeven de oorlogen niet vergeleken te worden. Dat heeft idd geen zin.

De Croo omschrijft dit als de donkerste periode van Europa sinds 1945. Hij had beter gezegd sinds de etnische oorlogen in Joegoslavië, want dat was ook niet bepaald een fraaie periode.

Idem, nog niets gedaan, waardeloze dag. Ben te hard aangedaan van dit nieuws.
Het is ook de eerste maal ? dat er zo veel (en zo snel) nieuws van op het terrein zelf is. Het toont nogmaals de kracht van sociale media in zo'n situaties.
Ik maak me echt zorgen hoe dit gaat evolueren voor ons, voor onze kinderen. Waar stopt die gek? Zit op 100km van de Poolse grens.

Wederom, je bekijkt het gewoon met de bril dat het Westen alle conflicten ter wereld maar moet oplossen (militair). Eigenlijk zeg je dat het Westen de soevereiniteit van ieder land in de wereld maar moet garanderen en militair moet optreden. 'Mooie' gedachte, maar zo werkt het niet in praktijk.

Wat deden China en Rusland toen VS/GB Irak binnenvielen? Buiten wat afkeurende woorden en een veto in de VN zal er niet veel gebeurd zijn.

VS/GB zijn toen ook een soeverein land binnengevallen met het oog op het omverwerpen van het toenmalige regime. Wat toen ook gelukt is. Of dat nu was om er een 52e staat van te maken, een pro-Westerse regering te installeren of om het gewoon in puin achter laten, ... maakt weinig uit. Net zoals we nu nog niet 100% weten wat het uiteindelijke plan van Rusland is.

Feit is dat het toen ook door vele landen werd afgekeurd, maar veel meer dan dat niet. Het is niet dat China en Rusland klaarstonden om militair in te grijpen. Uiteindelijk draait het toch gewoon om eigenbelang.

Voor de rest hoeven de oorlogen niet vergeleken te worden. Dat heeft idd geen zin.
Ik vind niet dat het Westen conflicten moet oplossen of de soevereniteit van iedereen garanderen, maar Oekraïne is Europa, en ook nog eens vlakbij NAVO-staten en EU. Lijkt me dat ons eigenbelang hier toch wel redelijk veel bij komt kijken?

Ze zullen de CL finale wel weghalen. Maar qua hypocrisie kan je niet veel hoger gaan dan de UEFA. Gisteren waren ze er als de kippen bij om Yaremchuck uit beeld halen toen hij openlijk zijn steun betuigde aan zijn thuisland door het wapenschild op een t-shirt te tonen na het scoren van een doelpunt.

Idem, nog niets gedaan, waardeloze dag. Ben te hard aangedaan van dit nieuws.
Het is ook de eerste maal ? dat er zo veel (en zo snel) nieuws van op het terrein zelf is. Het toont nogmaals de kracht van sociale media in zo'n situaties.
Ik maak me echt zorgen hoe dit gaat evolueren voor ons, voor onze kinderen. Waar stopt die gek? Zit op 100km van de Poolse grens.
Denk niet dat we ons moeten zorgen maken, Putin gaat zich beperken tot UA. De eerste 'live' oorlog was in 91 Irak. Nu is het natuurlijk nog harder, aangezien er meer "cameraploegen" zijn.

Dit dus. Fuck rusland met wat ze daar nu aan het uitsteken zijn maar dat 'oh nee hoe kunnen ze dat nu toch doen, is dat nu nog van deze tijd?'-gedoe is toch wel serieus overdreven. We doen zelf vrolijk mee als het ons goed uitkomt. Als iedereen eens braaf in zijn kot zou blijven eh..

Irak was een dictatoriaal regime dat niet zo lang daarvoor een deel van zijn eigen bevolking aan het vergassen was, Oekraïne is een democratisch land waar nu waarschijnlijk een dictator geïnstalleerd gaat worden. Da's echt wel een fundamenteel verschil.

Ik vind niet dat het Westen conflicten moet oplossen of de soevereniteit van iedereen garanderen, maar Oekraïne is Europa, en ook nog eens vlakbij NAVO-staten en EU. Lijkt me dat ons eigenbelang hier toch wel redelijk veel bij komt kijken?
Maar genoeg om het verder te doen escaleren (op militair vlak dan)?

Uiteindelijk grenst de NAVO nu ook al aan Rusland hé. Oekraïne is Europa, maar niet veel meer dan enkel geografisch, want geen lid van de EU...
Het is een moeilijkere situatie dan wanneer men pakweg Kazachstan binnenvalt, dat klopt.

Economisch doet het tenslotte voor iedereen pijn.

Alexander Dugin is inderdaad de ideoloog van de Euraziatische ideologie, maar ik weet niet of dat boek op het nachtkastje van Poetin ligt. Als je zijn ideologische achtergrond wil leren kennen is Limonov van Emmanuel Carrere wel een aanrader. Limonov en Dugin waren korte tijd betrokken in de nationaalbolsjewistische beweging dat in de jaren '90 furore maakte in post-Sovjet Rusland. Denk aan punk, Stalin, Marx, Hitler en Mao op elkaar gegooid.
Een meer spirituele ideologie die Putin ten dele inspireert, zie je terug bij neo-fascistische filosofen als Ivan Iljin. Bij Iljin vind je naar verluidt de definitie van traditionele Russische waarden terug, die Putin ook hanteert (hij heeft hem niet voor niets tijdens verschillende speeches ook gequote). Het legitimeren van zulke denkers door het Russische staatsapparaat, is een probleem op zich en toont nog maar eens aan hoe onverzoenbaar een land als Rusland is met Europa:
Despite all the horrors of war, Holocaust and unseen destruction of Europe, Ivan Ilyin did not reject the ideas of fascism but immediately proposed how to make it better, by avoiding several mistakes his contemporaries made. This is something you can get convicted with in today’s Russia under the “Article 354.1 Criminal code of the Russian Federation. Rehabilitation of Nazism”. The very fact that the rulers of Russia, the Duma, the Church and the TV are cleansing the image of Ilyin, legitimizing him as a true Russian philosopher cannot but cause total rejection and resentment. Moreover in a country where its people are proud of “defeating fascism”, cherishing Ilyin is a tragic irony.
Als je Timothy Snyder's boek 'The Road to Freedom: Russia, Europe, America' eens leest, besef je eigenlijk pas welk gevaar de Russische ideologie voor onze Verlichtingswaarden betekent (Ik zou zelf het boek wel aanraden, maar wees waakzaam dat het soms nogal ongenuanceerd overkomt).

Irak was een dictatoriaal regime dat niet zo lang daarvoor een deel van zijn eigen bevolking aan het vergassen was, Oekraïne is een democratisch land waar nu waarschijnlijk een dictator geïnstalleerd gaat worden. Da's echt wel een fundamenteel verschil.
Ja, maar jij weet ook dat men dat niet deed voor de schone ogen van de arme Irakese bevolking hé.

Wederom dat is mooi als je het vanuit ethisch standpunt bekijkt. Er zijn echter zoveel plaatsen in de wereld waar mensen onderdrukt, mishandeld (of zelfs uitgeroeid) wordt door een bepaald regime. Vaak ligt men daar pas wakker van als het zichzelf aanbelangt. Weinig landen trouwens die de 'heilige' moeten gaan uithangen als we de laatste 100 jaar alleen al bekijken.

Vraag me eigenlijk af of UA geen artillerie gaat gebruiken om doelwitten in Belarus/Rusland te treffen.

Terug
Bovenaan