Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zeg niet dat ik dat het fairst zou vinden, hè. Ik zeg dat mij dat het meest waarschijnlijke lijkt. Ook al omdat wat je zegt gewoon klopt: Er is veel mogelijk tov de NAVO zolang je maar gewoon wat spierballen rolt en niet-NAVO-lidstaten aanvalt. Het heeft jaren (!) geduurd voor iemand ingreep in Syrië, dat was evenzeer schandelijk.

Maar je hebt een verdrag tussen lidstaten, en dat geldt niet automatisch tussen lidstaten en niet-lidstaten.
Crimea is ondertussen ook al 8 jaar terug Rusland zeker? Daar is ook nooit tegen in gegaan...

Eerder gevraagd, maar ik doe het nog eens.
Iemand een idee hoe patriottisch de gemiddelde Oekraïner is?
Men deelt wapens uit aan de burgers, zou Rusland het zich riskeren in een guerilla-oorlog te begeven door té ver in Oekraïne te trekken?
Lijkt me dat de burgers daar wel bereid zijn terug te vechten.
Natuurlijk komt daar geen antwoord op, omdat dat een beetje een onzinnige vraag is: Hoe heterogeen is eender welke groep van 44 miljoen mensen? Zoals al in veel rapporten zit, hebben veel burgers zich bewapend. Op dit moment maakt iedereen zich op in Oekraïne omdat ze weer opgeroepen kunnen worden. Maar dat doet amper iets ter zake als Rusland met een blitzkrieg komt binnengevallen.

Dat Oekraïne zal vallen in dat geval, staat vast. Hoe snel, is de vraag. En hoeveel zal dat Rusland kosten per meter om binnen te vallen én dat stuk te controleren, onder de last van sancties. Dat lijkt het centrale punt te worden. Want als die kost te hoog wordt, en/of de kost van de sancties worden te hoog, dan kan het zijn dat Rusland moet terugplooien voor ze heel Oekraïne bezet hebben. Het zou ook weleens kunnen dat dat de bedoeling is, terugplooien tot de "onafhankelijke" gebieden die hij al kwam bevrijden.

Natuurlijk komt daar geen antwoord op, omdat dat een beetje een onzinnige vraag is: Hoe heterogeen is eender welke groep van 44 miljoen mensen? Zoals al in veel rapporten zit, hebben veel burgers zich bewapend. Op dit moment maakt iedereen zich op in Oekraïne omdat ze weer opgeroepen kunnen worden. Maar dat doet amper iets ter zake als Rusland met een blitzkrieg komt binnengevallen.

Dat Oekraïne zal vallen in dat geval, staat vast. Hoe snel, is de vraag. En hoeveel zal dat Rusland kosten per meter om binnen te vallen én dat stuk te controleren, onder de last van sancties. Dat lijkt het centrale punt te worden. Want als die kost te hoog wordt, en/of de kost van de sancties worden te hoog, dan kan het zijn dat Rusland moet terugplooien voor ze heel Oekraïne bezet hebben. Het zou ook weleens kunnen dat dat de bedoeling is, terugplooien tot de "onafhankelijke" gebieden die hij al kwam bevrijden.
Dat laatste kan als Oekraïne militair lam is gelegd, een proces dat nu lijkt te gebeuren.

Ik volg het Visegrad kanaal ook maar ik raad aan om het met een korrel zout te nemen. Ze durven vaak dingen te delen die nog niet bevestigd zijn. Het is geen echt betrouwbare bron.

PM van Finland is ook zowat de knapste vrouwelijke PM ter wereld, dus ik zou verwachten dat ze dat daar wel weten ipv van over "his country" te spreke.

Ik zeg niet dat ik dat het fairst zou vinden, hè. Ik zeg dat mij dat het meest waarschijnlijke lijkt. Ook al omdat wat je zegt gewoon klopt: Er is veel mogelijk tov de NAVO zolang je maar gewoon wat spierballen rolt en niet-NAVO-lidstaten aanvalt. Het heeft jaren (!) geduurd voor iemand ingreep in Syrië, dat was evenzeer schandelijk.

Maar je hebt een verdrag tussen lidstaten, en dat geldt niet automatisch tussen lidstaten en niet-lidstaten.
Ik denk inderdaad niet automatisch, maar dat we wel moeten ingrijpen, ook militair aan de grond aan Oekraine, en als dat betekent dat twee kernmachten elkaar bestrijden op het globale toneel, dan zal ik drie woorden gebruiken: so be it. Ik wil niet in het leger, maar feit dat Zelensky wapens wilt geven aan burgers vind ik goed, ik zou zelf ook durven te "verdedigen", zolang ik een snelcursus krijg van hoe om te gaan met een wapen.

Dit mag niet getolereerd worden, want waar stopt het dan. Wat houdt China dan tegen voor Taiwan. Als je hier niet ingrijpt, is WW3 onvermijdelijk.

Ja, zo lijkt het wel hé?
Ik krijg toch weinig mee over tegenaanvallen, verdedigingen,...
De tanks rollen daar binnen like a walk in the park precies.
Denk dat UA het druk heeft met schieten ipv tweeten.
Rusland daarentegen heeft een hele disinformatie-infrastructuur, dus die zullen het www wel bestoken met propaganda en berichten van voorspoed voor het Russische leger.

Ik denk inderdaad niet automatisch, maar dat we wel moeten ingrijpen, ook militair aan de grond aan Oekraine, en als dat betekent dat twee kernmachten elkaar bestrijden op het globale toneel, dan zal ik drie woorden gebruiken: so be it.
Dat klinkt toch erg als "many of you will die, but that's a sacrifice I'm willing to make"...
Naast het feit dat je gewoon niet militair kùnt ingrijpen in Oekraïne.

Het kan toch bijna niet anders dat de Russen en de Chinezen ergens onderling afspraken hebben gemaakt, dat is voor mij 1 van de enige verklaringen die ik heb dat Rusland met zoveel zelfvertrouwen al die stappen onderneemt.
Ik had het niet verwacht damn.

Dat Putin dit doet , is omdat hij weet dat hij het kan doen . Ik zie vooral economische sancties . Maar wat als de Oekraïnse regering binnenkort valt. Want dat is toch zijn doel nu ?

Ik volg ook wel wat de Russische media , daar wordt Rusland idd al jaren als slachtoffer gepredikt. Maar dit had ik toch ook niet zien aankomen . De tijd moet rijp geweest zijn voor Putin . Never waste a good crisis .

Bij een NAVOlidstaat zou de situatie inderdaad anders zijn, maar als ze op de manier reageren zoals jij denkt dat ze gaan reageren, dan gaan ze gewoon mee in de gedachtengang en wil van Putin. Je geeft hem (en China en anderen) gewoon een duidelijk signaal dat er veel mogelijk is zodra ze gewoon wat spierballen rollen en een niet-NAVO lidstaat aanvallen...

Te denken dat Oekraine eigenlijk maar wat graag deel wil uitmaken van de NAVO.
Wederom, je bekijkt het gewoon met de bril dat het Westen alle conflicten ter wereld maar moet oplossen (militair). Eigenlijk zeg je dat het Westen de soevereiniteit van ieder land in de wereld maar moet garanderen en militair moet optreden. 'Mooie' gedachte, maar zo werkt het niet in praktijk.

Wat deden China en Rusland toen VS/GB Irak binnenvielen? Buiten wat afkeurende woorden en een veto in de VN zal er niet veel gebeurd zijn.

Russen rukken op in het zuiden en staan aan Dnjepr-rivier​

In het zuiden hebben Russische troepen de Russische vlag gehesen bovenop de elektriciteitscentrale van Kakhova. Dat blijkt uit beelden op sociale media. Kakhova ligt aan de strategisch erg belangrijke rivier de Dnjepr. Regionale autoriteiten melden ook dat bij een luchtaanval op Odessa, een stad in het zuiden van Oekraïne, 18 doden zijn gevallen.

(DM live blog)

Terug
Bovenaan